شناسهٔ خبر: 53213468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

توضیحات

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه روسیه درباره وضعیت انسانی در اوکراین را تصویب نکرد، این پیش‌نویس مورد حمایت چین قرار گرفت، ولی ۱۳ عضو دیگر شورا به آن رأی ممتنع دادند، مقامات پکن از عدم حمایت اعضای شورای امنیت از این ابتکارعمل مسکو ابراز تأسف کردند.

صاحب‌خبر -

العالم - امریکا - اروپا

شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته (چهارشنبه) قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره وضعیت انسانی در اوکراین را تصویب نکرد.

تنها روسیه و چین به این قطعنامه رای مثبت داده و بقیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل رای ممتنع دادند. حتی یک عضو شورای امنیت با این سند مخالفت نکرد، ولی 13 کشور عضو - فرانسه، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، هند، ایرلند، کنیا، مکزیک، نروژ، آلبانی، برزیل، گابن، غنا و امارات متحده عربی به این پیش نویس رأی ممتنع دادند. سه کشور بلاروس، کره شمالی و سوریه نیز از جمله حامیان مشترک این قطعنامه بودند.

قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره اوکراین خواستار برقراری آتش‌بس از طریق مذاکره، به منظور تخلیه غیرنظامیان و ارسال کمک بشردوستانه برای آنها شده بود.

برای تصویب یک قطعنامه، حداقل 9 عضو شورای امنیت از 15 کشور باید به آن رای دهند و در عین حال هیچ یک از اعضای دائمی هم نباید از حق وتوی خود استفاده کنند. اعضای دائمی شورای امنیت شامل انگلیس، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه هستند.

پیش از این، در اوایل ماه مارس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرده بود که در آن از روسیه خواسته شده بود نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج کند. این قطعنامه همچنین خواستار پایان دادن به استفاده از زور شده است. 141 کشور از این سند حمایت کردند، پنج کشور به آن رای مخالف و 35 کشور رای ممتنع دادند.

نظر شما