شناسهٔ خبر: 53161817 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:

پاسداشت زبان و فرهنگ فارسی نباید فقط به بزرگداشت مشاهیر خلاصه شود

خراسانی‌زاده گفت: حکیم نظامی پیونددهنده اساطیر ایران با فرهنگ اسلامی و ایرانی است و پاسداشت زبان فارسی نباید فقط به بزرگداشت مشاهیر خلاصه شود.

صاحب‌خبر -

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: حکمت پدیده‌ای فراتر از علم است؛ اگر علم دانش ظاهری است، حکمت یک دانایی باطنی مبتنی بر علم حضوری است و نظامی حکیم مبتنی بر حکمت سخن می‌گوید.

به گفته او، همه شاعران و پارسی‌گویان از این ویژگی بهره مند نیستند و از این جهت است که ما کلام سست در سخنان نظامی پیدا نمی‌کنیم. او تاکید می‌کند، پاسداشت زبان و فرهنگ فارسی نباید فقط به بزرگداشت مشاهیر خلاصه شود.

در سال های اخیر برخی کشورهای همسایه و فارسی زبان تلاش کرده اند که به گونه ای نظامی را به عنوان شاعر ملی خود معرفی کنند؛ آخرین مورد به تلاش چند ماه قبل آذربایجان بر می گردد که نماینده رسمی دولت آنها در مراسمی نظامی را شاعر ملی باکو معرفی کرد. 

خراسانی زاده البته می‌گوید، حکیم نظامی پیوند دهنده اساطیر ایران با فرهنگ اسلامی و ایرانی است و اشعار او توانسته فرهنگ را طی هزاره‌ها و قرون به ما برساند. 

به گفته او نظامی بسیار هوشمندانه اساطیر تاریخ را به امروز ما متصل کرده است و تأثیرگذاری او در ادبیات پارسی قابل توجه است.

نظر شما