شناسهٔ خبر: 47822873 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از معادل‌سازی فارسی برای کلمه «برند» تا پایان ۲۲ میلیارد تومانی طرح بهارانه کتاب

هفته گذشته دبیر شورای کارگروه پاسداشت زبان فارسی، معادل فارسی کلمه «برند» را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید

کلمه «برند» معادل سازی شد

محمود شالویی دبیر شورای کارگروه پاسداشت زبان فارسی اعلام کرد از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از این پس به جای کلمه «برند»، کلمه «ویژند» استفاده می‌شود.

جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» تمدید شد

جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» با بخش ویژه «خاطره، روایت و داستان به قلم کادر درمان و مدافعان سلامت» برگزار می‌شود.

بر اساس فراخوان این جایزه، هر نویسنده می‌تواند با ارسال یک داستان کوتاه (حداکثر پنج هزار کلمه) در این جایزه شرکت کند. آثار ارسالی نباید پیش‌تر در مسابقه یا برنامه عمومی شرکت داده شده باشد. این جایزه ویژه داستان‌نویسان فارسی‌زبان است و محل سکونت یا ملیت نویسنده ملاک نیست.

آیین رونمایی از کتاب «رجل سیاسی» و معرفی «دولت جوان حزب اللهی» برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «رجل سیاسی» و معرفی «دولت جوان حزب اللهی» در دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری برگزار شد. قندهاری، مدیر عامل انتشارات انقلاب اسلامی در این مراسم، گفت: یکی از کار‌هایی که در دستور کار انتشارات انقلاب اسلامی قرار دارد، باز آفرینی هویت رهبری و فرم کتاب‌های این انتشاراتی است.

وی افزود: پیش از این انتشارات انقلاب اسلامی لگوی مشخصی نداشت و محسن نجابتی نشان این انتشاراتی را طراحی شد. در این نشان، حرف الف سه بار تکرار می‌شود. کتاب رجل سیاسی دومین کتابی است که نشان انقلاب را روی آن درج کرده ایم.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدی، گردآورنده کتاب رجل سیاسی با اشاره به اینکه مرحله سوم انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است، بیان کرد: دولت اسلامی اهم از مجریه، قوه قضاییه و مقننه است. این قوا سیاستمدارانی می‌خواهد که باید در حجم وسیع‌تر تعریف شود. باید برای تعریف در نظام تربیت هدف و خروجی آن ترسیم شود. مهمترین منبع در این باره بیانات مقام معظم رهبری است.

طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ به پایان رسید

بهارانه کتاب امسال، با فروش ۲۲ میلیارد تومانی به کار خود پایان داد. این رویداد فرهنگی از ۱۷ خرداد تا ۲۵ خرداد در سراسر کشور برگزار شد.

مهدی محمدی به عنوان دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی منصوب شد

سید عباس صالحی در حکمی مهدی محمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی این وزارتخانه را به عنوان دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی منصوب کرد.

«عروس یمن» منتشر شد

همزمان با میلاد باسعادت کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه (س) کتاب «عروس یمن» به قلم سرکار خانم زینب پاشاپور توسط انتشارات روایت فتح در ۲۴۰ صفحه و ۳۶ فصل منتشر شد.این کتاب، حکایت مردمانی است که باعقل‌های بیدارشده‌شان دوش‌به‌دوش هم‌مسلکان خویش، قدم درراه‌ی پرپیچ‌وخم، اما روشن گذاشته‌اند. داستان مردمی که پیامبر ندیده، عاشقش شده‌اند و با تلنگر بیداری اسلامی پرچم حق‌طلبی را برافراشته‌اند. مردمی از سرزمین خوشبوی یمن که با دست‌های خالی و خنجر‌های آخته حرفشان را به کرسی نشانده‌اند و تا پیروزی نهایی‌شان یک‌قدم باقی‌مانده؛ قدمی که امید دارند آن‌ها را به خیمه سبز امام عصر (عج) برساند.

انتهای پیام/

نظر شما