شناسهٔ خبر: 53147499 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم حضور «میقاتی» در انتخابات، ریشه در نبود دستاورد سیاسی – اقتصادی دارد/ حزب‌الله اکثریت‌سازی و ائتلاف‌سازی جدید را دنبال می‌کند

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: حزب‌الله حالا قصد دارد نامزدهای خود را معرفی کند و در ادامه از شرکای سیاسی خود یعنی جنبش امل و جریان منتسب به رئیس‌جمهوری هم حمایت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

«صباح زنگنه» نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به عدم مشارکت نخست‌وزیر فعلی لبنان در انتخابات آتی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات ۱۵ می لبنان تعیین‌کننده شاکله اصلی ساختار سیاسی این کشور به شمار می‌رود؛ به این معنی که پس از برگزاری این انتخابات، پارلمان لبنان تشکیل می‌شود و از سوی دیگر هم نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان انتخاب خواهند شد. در ترکیب سیاسی انتخاباتی لبنان اتفاقاتی رخ داده که می‌تواند تعیین‌کننده باشد؛ به گونه‌ای که برخی از احزاب سیاسی سابقاً در معرفی نامزدهای خود با تسامح و تساهل برخورد می‌کردند. به عنوان مثال در گذشته حزب‌الله لبنان در مناطقی که نامزدهای متعددی برای ورود به انتخابات داشت را معرفی نمی‌کرد و به گونه‌ای دیگر از سایر احزاب حمایت می‌کرد. اما در شرایط کنونی که وضعیت سیاسی در لبنان با مشکل روبه‌رو شده، این روند تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که حزب‌الله حالا قصد دارد نامزدهای خود را معرفی کند و در ادامه از شرکای سیاسی خود یعنی جنبش امل و جریان منتسب به میشل عون هم حمایت کند.

وی ادامه داد: در این میان توجه داشته باشید که برخی دیگر از نامزدهای سیاسی که ریشه در احزاب سنتی لبنان دارند، با عربستان، فرانسه و آمریکا هماهنگ هستند. در این میان ریاض و ایالات متحده به نوعی سعی می‌کنند از گزینه‌های تندرو و اقتدارگرا حمایت کنند اما فرانسوی‌ها به گونه‌ای دیگر کار می‌کنند و سعی دارند به صورت دوجانبه در لبنان از نامزدهای انتخاباتی حمایت کنند. واقعیت این است که چارچوب‌های سیاسی در بیروت زمانی که با مشکل روبه‌رو می‌شوند اساساً باعث ایجاد و تزریق به‌هم ریختگی می‌شوند، ولی حزب‌الله در این وضعیت تصمیم گرفت که اوضاع و چارچوب اجرایی و اداری کشور را به گونه دیگری هدایت کند. این در حالیست که داده‌ها نشان می‌دهد حزب‌الله لبنان در حال ائتلاف‌سازی و اکثریت‌سازی در پارلمان خواهد بود تا اوضاع را به نفع مردم لبنان تغییر دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: وضعیت فعلی بدون شک برای رقبای این جریان در لبنان چالش ایجاد کرده و باعث می‌شود وزن سیاسی این نامزدها مورد انتقاد مردم قرار بگیرد. بر این اساس مطالبات برخی از نامزدها، بزرگ‌تر و بیشتر از سطح سیاسی آنها است. به عنوان مثال نجیب میقاتی، نخست وزیر فعلی لبنان اعلام کرده که در انتخابات شرکت نخواهد کرد. عدم حضور وی در انتخابات دقیقاً در همین مسیر تلقی می‌شود؛ چراکه میقاتی به خوبی می‌داند با توجه به وضعیت و عملکردش و همچنین موضع‌گیری‌های او در چند ماه اخیر ممکن است حداقل آراء را هم به دست نیاورد. باید در این میان به خوبی دانست که هدف از عدم حضور میقاتی در انتخابات لبنان در حقیقت اعمال فشار بر حزب‌الله است و در سوی دیگر او و بسیاری از سیاسیون بیروت به دنبال تزریق به هم ریختگی در انتخابات آتی هستند.

زنگنه ازود: نکته دیگر این است که مجموع جریان‌های سیاسی اهل سنت در لبنان دچار ضربه‌های زیادی شده‌اند و در این میان اشخاصی مانند سعد حریری که عربستان حامی آنها بود هم حالا به حاشیه رفته‌اند. این روند و عدم ثبت کارنامه مفید سیاسی و اجرایی از سوی اشخاص مذکور باعث شده تا میقاتی و برخی دیگر از چهره‌ها اعلام کنند در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ چراکه وزن آنها برای نخست وزیری بسیار پایین است و از سوی دیگر کارنامه موثری برای ارائه ندارند. از منظری دیگر باید توجه داشت که فشارهای داخلی و خارجی بر این اشخاص بسیار بالا است. به عنوان مثال چندی پیش شاهد بودیم که وزیر اطلاع‌رسانی لبنان به دلیل موضع‌گیری در مورد نقش عربستان در بحران یمن مجبور به استعفا و کناره‌گیری شد و اوضاع تا حدی به سمت بحران پیش رفت که عربستان، بحرین، کویت و امارات با لبنان قطع رابطه کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مثال کوچک نشان می‌دهد لبنان تا چه حد تحت تاثیر دخالت‌های خارجی است و از سوی دیگر باید بدانیم که فشارهای داخلی از حیث اقتصادی و سیاسی بر نامزدهای انتخاباتی هم بسیار بالا خواهد بود. لذا سهم سیاسی این اشخاص در داخل و خارج با مشکل روبه‌رو شده است. توجه داشته باشیم اشخاصی مانند سعد الحریری یا نجیب میقاتی نتوانستند مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حتی بن‌بست بانکی را حل و فصل کنند و حالا هم موضوعی برای ارائه به عنوان کارنامه سیاسی ندارند و ما یک انفعال مشخص را مشاهده می‌کنیم که با شلوغ‌کاری سیاسی درآمیخته شده است.

نظر شما