شناسهٔ خبر: 53126187 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جنگ اوکراین؛ انگلیس: فعلاً اوکراین عضو ناتو نخواهد شد / زلنسکی: گفتگوهای صلح واقعی‌بینانه‌تر شده/ نبرد روس‌ها در حومه کی‌یف شدت گرفت

صاحب‌خبر -

شفقنا- جنگ اوکراین وارد بیست و یکمین روز شد و مذاکرات مسکو و کی یف ادامه دارد؛ رییس جمهور اوکراین اظهار کرد که مذاکرات صلح واقع بینانه تر شده است. از سوی دیگر نبرد در میدان درگیری همچنان ادامه دارد، نیروهای اوکراینی می‌گویند که شهر «زاپوریژیا» در جنوب شرق این کشور، برای نخستین بار هدف حملات روسیه قرار گرفته و نبرد نیروهای روس در حومه کی‌یف شدت بیشتری یافته است.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار از جنگ اوکراین را می خوانید:

جانسون: موضوع پیوستن اوکراین به ناتو مطرح نیست

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از گاردین، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که هیچ چشم اندازی برای پیوستن اوکراین به ناتو به این زودی‌ وجود ندارد.

جانسون در پاسخ به سوالی درباره پذیرش دیروز رئیس جمهور زلنسکی مبنی بر عدم پیوستن اوکراین به ناتو، اظهار داشت: دیروز دوباره با ولودیمیر [زلنسکی] صحبت کردم. و می دانید، من می فهمم که او در مورد ناتو و واقعیت این موضع چه می گوید و همه همیشه گفته‌اند و ما به پوتین شفاف‌سازی کرده‌ایم، راهی وجود ندارد که اوکراین به این زودی به ناتو بپیوندد.

جانسون افزود: اما تصمیم در مورد آینده اوکراین باید برای مردم اوکراین و برای ولودیمیر زلنسکی به عنوان رهبر منتخب آنها باشد و ما از او حمایت خواهیم کرد.

لاوروف: بی‌طرفی کی‌یف تحت بررسی جدی است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز چهارشنبه گفت که برخی از فرمول‌بندی‌ها برای توافق با اوکراین نزدیک به توافق هستند و وضعیت بی‌طرف کیف تحت بررسی «جدی» است.

با این حال، او به خبرگزاری RBC گفت که مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد، از جمله استفاده از زبان روسی در اوکراین و آزادی بیان. وی افزود که روسیه هیچ نشانه ای از علاقه آمریکا به حل مناقشه جاری نمی بیند.

لاوروف گفت: ایالات متحده نقش تعیین کننده ای در تعیین موضع مقامات اوکراینی دارد، اما امروز ما هیچ علاقه ای از سوی ایالات متحده برای حل سریع این مناقشه نمی بینیم.

رییس‌جمهور اوکراین: گفتگوهای صلح با روسیه واقعی‌بینانه‌تر شده است

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، درحالیکه حملات هوایی روسیه پنج نفر را در کی‌یف پایتخت اوکرین کشت و تعداد پناهجویان ناشی از تهاجم مسکو نیز به ۳ میلیون نفر رسید؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین امروز چهارشنبه گفت که مذاکرات وارد فاز واقعی‌تری شده اما به زمان بیشتری نیاز است،

رییس جمهور اوکراین با اشاره به کمبود نیرو و تجهیزات ارتش روسیه اظهار امیدواری کرده جنگ تا دو ماه دیگر تمام شود. زلنسکی گفته روسیه احتمالاً با فهم این نکته که نمی‌تواند دولت جدیدی را در اوکراین با زور بر سر کار بیاورد، از ادامه تهاجم منصرف خواهد شد.

برای متوقف کردن روسیه اقدامات بیشتری انجام دهید

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین ۱۲ دقیقه به صورت ویدئویی، مهمان پارلمان کانادا بود. رئیس‌جمهور اوکراین در عین قدردانی از اقدامات کانادا از جمله کمک‌های نظامی و بشردوستانه و تحریم‌های شدید، به صراحت گفت: «شما باید برای متوقف کردن روسیه اقدامات بیشتری انجام دهید.» او گفت: «دوستان قدیمی مدیون حقیقت هستند.»

اوکراین می‌گوید چهارمین ژنرال ارتش روسیه را کشته است

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس۲۴؛ آنتون گراشچنکو مشاور وزارت کشور اوکراین که عکسی از افسر کشته شده در تلگرام منتشر کرد گفت که سرلشکر اولگ میتیایف روز سه شنبه در جریان حمله به ماریوپل کشته شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی شبانه خود از کشته شدن یک ژنرال روسی دیگر خبر داد اما نامی از او نبرد.

گراشچنکو گفت که میتیایف، ۴۶ ساله، فرماندهی لشکر ۱۵۰ تفنگ موتوری را بر عهده داشت و در سوریه جنگیده بود.

ارتش اوکراین می گوید از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ۱۳۸۰۰ سرباز روسی کشته شده اند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت دفاع اوکراین، ۴۳۰ دستگاه تانک، ۱۳۷۵ خودروی زرهی زرهی، ۱۹۰ سامانه توپخانه و ۱۰۸ بالگرد نیز منهدم شده است.

روسیه تاکنون هیچیک از آمارهای تلفات خود را که اوکراین مدعی آن است، تائید نکرده است.

روسیه برج تلویزیون شهر «وینیتسا» را هدف گرفت

مرکز ارتباطات دولتی اوکراین اعلام کرد که برج تلویزیون شهر «وینیتسا» واقع در مرکز این کشور، به واسطه حمله راکتی روسیه، منهدم شده است.

پیشتر برج‌های رسانه‌ای شهرهای کی‌یف، خارکیف، ویناریوکا و ریون هم هدف حملات هوایی قرار گرفته بودند.

جنگ به «زاپوریژیا» رسید

نیروهای اوکراینی می‌گویند که شهر «زاپوریژیا» در جنوب شرق این کشور، برای نخستین بار هدف حملات روسیه قرار گرفته است.

این شهر که محل اسکان پناهجویانی است که از «ماریوپل» در جنوب اوکراین فرار می‌کنند، هدف دو موشک قرار گرفت که یکی از آنها عمل نکرد.

لهستان: نیروی حافظ صلح به اوکراین اعزام کنید

معاون نخست وزیر لهستان خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح بین‌المللی به اوکراین شد.

به گفته وی، این نیروها می‌توانند در قالب مأموریت صلحبانی ناتو و یا حتی در سطحی فراملیتی‌تر به اوکراین اعزام شوند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که امروز چهارشنبه، وزرای دفاع ناتو در بروکسل تشکیل جلسه می‌دهند.

نبرد روس‌ها در حومه کی‌یف شدت گرفت

خبرها حاکی از آن است که امروز چهارشنبه، نبرد ارتش روسیه در حومه غربی کی‌یف تشدید شده است. صبح امروز، آتش توپخانه روسیه، ساختمانی ۱۲ طبقه در مرکز کی‌یف را هدف قرار داد- حادثه‌ای که دو مجروح در پی داشت.

روسیه از لیست کشورهای محبوب برای تجارت با ژاپن کنار گذاشته می‌شود

منابع آگاه می‌گویند که «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن قرار است روسیه را از لیست کشورهای محبوب برای تجارت کنار بگذارد.

ژاپن روز یکشنبه نیز تحریم‌هایی را علیه ۱۷ شهروند روس اعمال کرد حال آنکه کیشیدا مدعی شده نوع واکنش به تهاجم روسیه علیه اوکراین، تعیین کننده شکل و شمایل عصر جدید در دنیای پسا جنگ سرد است.

چین: اگر از عملیات روسیه خبر داشتیم، مانع از جنگ می‌شدیم

سفیر چین در آمریکا در مقاله‌ای که برای روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، تاکید کرد که دولت پکن هیچ اطلاعی از طرح روسیه برای حمله به اوکراین نداشته است چراکه در این صورت، حتماً در راستای ممانعت از وقوع این جنگ تلاش می‌کرد.

سنای آمریکا «پوتین» را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد

سنای آمریکا در اقدامی فراحزبی که در نوع خود یکی از نادرترین صحنه‌های اتحاد میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بود، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، به ارتکاب جنایت جنگی متهم شده است.

این قطعنامه از سوی «لیندسی گراهام» سناتور ارشد حزب جمهوریخواه ارائه شده و از دادگاه بین‌المللی لاهه (دیوان کیفری بین‌المللی) می‌خواهد که تحقیقاتی را پیرامون موارد ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین، انجام دهد.

سی ان ان: سه بالگرد روسیه در منطقه خرسون منهدم شد

سی ان ان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی، مدعی شد که نیروهای اوکراینی دست کم ۳ فروند بالگرد نظامی روسیه را در فرودگاه خرسون واقع در جنوب اوکراین منهدم کرده‌اند.

روسیه دیروز سه شنبه اعلام کرد که کنترل منطقه خرسون را به طور کامل به دست گرفته است.

جدیدترین ارزیابی اطلاعاتی انگلیس از عملیات ارتش روسیه

وزارت دفاع انگلیس در جدیدترین ارزیابی اطلاعاتی خود مدعی شد که ارتش روسیه به دنبال تداوم تلفات نظامی، برای تجدید قوا و جایگزین کردن نیروی تازه نفس از سراسر روسیه، فراخوان داده است.

در بازآرایش قوای نظامی، از نیروهای مستقر در مناطق دورتر مانند واحدهای شرقی روسیه، ناوگان پاسیفیک و همین طور نیروهای مستقر در ارمنستان استفاده می‌شود.

گفته می‌شود که ارتش روسیه از این نیروها برای حفظ کنترل بر مناطق تازه تصرف شده مانند خرسون استفاده می‌کند تا به این ترتیب، قوای رزمی برای ادامه عملیات در دیگر مناطق، آزادی عمل پیدا کند.

تاکید کشورهای شمال اروپا بر افزایش حمایت نظامی از اوکراین

۱۰ کشور شمالی اتحادیه اروپا موسوم به «نیروهای اعزامی مشترک» (JEF) بار دیگر بر آمادگی خود برای ارائه حمایت نظامی از اوکراین تاکید کردند و خواستار خروج فوری نیروهای روسیه از خاک این کشور شدند.

در بیانیه مشترکی که دفتر نخست وزیر انگلیس منتشر کرد، رهبران انگلیس، دانمارک، ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ، فنلاند، سوئد و استونی گفتند که «به حمایت از اوکراین با کمک‌های نظامی سریع متعهد هستند تا اطمینان حاصل شود که اوکراین به بهترین نحو از خود دفاع خواهد کرد.»

در این بیانیه آمده است: «ما در واکنش به وخامت اوضاع در اوکراین و منطقه، مستقیم و از طریق سازمان‌های چندجانبه، حمایت اقتصادی و بشردوستانه قابل توجهی ارائه می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که اوکراینی‌ها به نیازهای اولیه و تجهیزات پزشکی دسترسی دارند.»

روسیه و اوکراین روز چهارشنبه به مذاکرات ادامه می‌دهند

مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین، «میخائیل پودولیاک»، گفت که هیئت‌های روسیه و اوکراین روز چهارشنبه به گفتگوها ادامه خواهند داد.

وی گفت که هیئت‌ها با اختلافات اساسی روبرو شده‌اند، اما سازش ممکن است.

او در توئیتر گفت: «ما گفتگوها را ادامه خواهیم داد. یک روند مذاکره بسیار پیچیده و سخت که در آن اختلافات اساسی وجود دارد، اما قطعاً فرصتی برای سازش هم وجود خواهد داشت.»

روسیه ارزیابی سازمان ملل از وضعیت اوکراین را زیر سوال برد

«واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: روسیه از نحوه ارزیابی مقامات سازمان ملل از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت اوکراین نگران است.

او گفت: «ما به شدت نگران این هستیم که چگونه مقامات سازمان ملل، از جمله مقامات ارشد، از جمله دبیرکل و معاون او [رزماری] دی کارلو، وضعیت اوکراین را با متهم کردن روسیه به حملات بی‌رویه نگاه می‌کنند.»

نبنزیا در ادامه گفت که در جریان یک گفتگوی رسانه‌ای در روز دوشنبه، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، کلمه‌ای در مورد حمله موشکی مرگبار اوکراین به دونتسک نگفت و تنها پس از آنکه یک خبرنگار مستقیماً از او پرسید، آن را محکوم کرد.

وزیرخارجه ترکیه برای گفتگو درباره اوکراین به مسکو می‌رود

وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود در مسکو دیدار خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در این ارتباط اعلام کرد: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در ۱۶ مارس به مسکو سفر خواهد کرد تا با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات در دستور کار دوجانبه و بین‌المللی گفتگو کند.

بایدن از کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین خبر داد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: ۱۳.۶ میلیارد دلار کمک بشردوستانه، اقتصادی و دفاعی به اوکراین ارائه می‌کند.

کمک‌های ایالات متحده به اوکراین شامل کمک‌های مالی و نظامی است، از جمله سرمایه گذاری‌هایی که برای کمک به محافظت در برابر حملات سایبری و حمایت از متحدان منطقه‌ای در برابر تهاجم بیشتر طراحی شده است.

بایدن تاکید کرد: این جنگ ۳ میلیون اوکراینی را به پناهنده تبدیل کرده است و ما در حال ارائه کمک‌های بشردوستانه اضطراری برای کاهش این درد و رنج هستیم.

«نفتالی بنت» هیچ کاری بی اطلاع آمریکا درباره اوکراین نمی‌کند

«توماس نایدز»، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی گفته است که «نفتالی بنت»، نخست وزیر اسرائیل، تمامی اقدامات خود در رابطه با جنگ در اوکراین را با کاخ سفید هماهنگ کرده است.

نایدز اظهار داشت که بنت هیچ اقدامی را «بدون صحبت با کاخ سفید» انجام نداده است. او گفت: «ما هیچ گلایه‌ای از او به عنوان یک میانجی نداریم.»

نایلز افزود که اسرائیلی‌ها هر کاری را که آمریکایی‌ها از آنها خواسته بودند در مورد روسیه انجام داده‌اند.

ند پرایس: روسیه نباید عضو شورای اروپا باشد

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت که آمریکا معتقد است روسیه نباید عضو شورای اروپا باشد.

پرایس در یک جلسه توجیهی گفت: واضح است که روسیه با ارزش‌های شورای اروپا همراه نیست، بنابراین ما مناسب می‌دانیم که عضو این سازمان نباشد.

در همین حال پیتر تولستوی، رئیس هیئت پارلمانی روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا، از تصمیم گیری برای خروج روسیه از شورای اروپا خبر داد و کشورهای ناتو را متهم به تضعیف گفت وگو کرد.

بایدن برای گفتگو درباره اوکراین به اروپا می‌رود

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده برای گفتگوی با رهبران اروپایی درباره حمله روسیه به اوکراین به اروپا سفر خواهد کرد.

قرار است که بایدن در اجلاس فوق‌العاده ناتو در بروکسل در ۲۴ مارس با رهبران اروپایی دیدار کند. او همچنین در نشست برنامه‌ریزی شده شورای اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شرکت خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: «زمانی که بایدن در اروپا حضور دارد، هدف او این است که شخصاً با همتایان اروپایی خود ملاقات کند و در مورد اوکراین صحبت کند، چون ما تا به امروز به طرز باورنکردنی با هم هماهنگ بوده‌ایم.»

نخست وزیران چک، لهستان و اسلوونی به اوکراین رفتند

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که نخست وزیران چک، لهستان و اسلوونی روز سه شنبه وارد کیف پایتخت اوکراین شدند تا حمایت خود را از این کشور در جنگ با روسیه نشان دهند.

«دنیس شمیحال»، نخست‌وزیر اوکراین در توئیتر خود در بحبوحه جنگ در این کشور گفت: «پتر فیالا» از جمهوری چک، «ماتئوش موراویسکی» از لهستان و «یانز یانسا» از اسلوونی به نمایندگی از شورای اتحادیه اروپا به کیف آمدند.

نخست وزیر اوکراین با تحسین این سه کشور به عنوان دوستان واقعی اوکراین، گفت که آنها در مورد حمایت از اوکراین و تقویت تحریم‌ها علیه روسیه گفتگو می‌کنند.

۱۵ شخص و ۹ نهاد دیگر روسیه تحریم شدند

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد در دور چهارم تحریم‌ها به خاطر حمله نظامی روسیه به اوکراین، شماری دیگر از افراد و نهادهای روسی را هدف اقدامات محدودکننده قرار داده است.

در میان افرادی که در لیست منتشره از سوی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند افرادی چون رومن آبراموویچ دیده می‌شوند که در بخش‌های کلیدی اقتصاد روسیه فعال هستند. همچنین کنستانتین ارنست (رئیس شبکه یک تلویزیون روسیه) نیز به خاطر «ترویج نگاه کرملین درباره وضعیت در اوکراین» به فهرست افراد تحریم‌شده اضافه شده است.

در بخش نهادها نیز شرکت‌های روسی فعال در زمینه صنعت هوانوردی، نظامی و کشتی‌سازی تحریم شده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: پیام ما روشن است؛ کسانی که تهاجم به اوکراین را تسهیل می‌کنند، بهای آن را خواهند پرداخت.

نظر شما