شناسهٔ خبر: 53126204 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات جنگ اوکراین؛

ابراز خوشبینی زلنسکی درباره مذاکرات اوکراین با روسیه/ تصویب قطعنامه علیه پوتین در سناى آمریکا

صاحب‌خبر -
ابراز خوشبینی زلنسکی درباره مذاکرات اوکراین با روسیه/ تصویب قطعنامه علیه پوتین در سناى آمریکا
خبرگزاری آریا- رئیس‌جمهور اوکراین درباره مذاکرات با روسیه به گونه‌ای محتاطانه ابراز خوشبینی کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی که اوایل روز چهارشنبه منتشر شد، گفت مواضع اوکراین و روسیه در مذاکرات صلح واقعی‌تر به نظر می‌رسد اما زمان بیشتری لازم است.
یک مقام ارشد اوکراینی روز سه شنبه گفت که مذاکرات با روسیه بسیار دشوار است اما "مطمئناً جایی برای سازش وجود دارد" و افزود که مذاکرات روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.
زلنسکی در اظهارات خود گفت: «جلسات ادامه دارد و من مطلع هستم که مواضع در جریان مذاکرات از قبل واقعی تر به نظر می رسد. اما هنوز زمان نیاز است تا تصمیمات در راستای منافع اوکراین باشد.»

زلنسکی: تداوم مذاکره اوکراین با روسیه مهم است
رئیس‌جمهور اوکراین ضمن تأکید بر واقع‌گرایانه شدن مواضع مذاکرات حل بحران اوکراین، بر تداوم مذاکره کی‌یف با مسکو تأکید کرد.
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی که بر روی صفحه تلگرام خود منتشر کرده بود بر تداوم مذکرات اوکراین با روسیه تأکید کرد و آن‌ را حائز اهمیت خواند.
بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، زلنسکی در پیام خود تأکید کرد که مذاکرات بین هیأت اوکراینی و روس باید ادامه داشته باشد و گرچه روند این مذاکرات پیچیده و دشوار است اما حائز اهمیت است.
رئیس‌جمهور اوکراین تصریح کرد: «همه از جمله نمایندگان ما در هیأت مذاکرات با فدراسیون روسیه باید در جایگاههای خود باید تلاش کنند. این بسیار حائز اهمیت است، دشوار است اما مهم است».
وی در ارتباط با روند مذاکرات با روسیه گفت: «نشست‌ها ادامه دارد و همانطور که مطلع شدم مواضع مذاکرات بسیار واقع‌گرایانه تر شده است اما هنوز برای آنکه تصمیماتی در راستای منافع اوکراین اتخاذ شود، به زمان بیشتری نیاز است».

لاوروف: بی‌طرفی اوکراین به طور جدی مورد بحث و مذاکره است
مذاکرات میان روسیه و اوکراین همچنان در جریان است.
به گزارش رویترز، روسیه روز چهارشنبه گفت مذاکرات صلح با اوکراین آسان نیست اما امید به دستیابی به مصالحه وجود دارد و بی طرفی اوکراین به طور جدی مورد بحث قرار گرفته است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به آر بی سی نیوز گفت: مذاکرات به دلایل واضح آسان نیست. اما امیدی برای دستیابی به مصالحه وجود دارد.
لاوروف افزود: وضعیت بی‌طرفی اکنون به طور جدی مورد بحث قرار می‌گیرد، البته با تضمین‌های امنیتی.
اوکراین نیز اظهارات مثبت و محتاطانه ای در مورد مذاکرات صلح مطرح کرده است. این کشور می گوید مایل به مذاکره تا پایان جنگ است، اما تسلیم نمی شود و ضرب الاجل های روسیه را نمی پذیرد.
لاوروف گفت: مسائل کلیدی شامل امنیت مردم در شرق اوکراین، غیرنظامی شدن اوکراین و حقوق مردم روس زبان در اوکراین است.

ناتوانی روسیه برای پرداخت نخستین بدهی‌ها بعد از حمله به اوکراین
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، بخشی از اوراق قرضه و بهاداری که روسیه با ارز یورو فروخته است امروز سررسید خواهد شد و با توجه به اینکه ارتباط این کشور با جامعه جهانی ‏ارتباطات ‏مالی میان بانکی، سوئیفت، قطع و دارایی هایش در خارج از کشور مسدود شده است به احتمال زیاد دچار ناتوانی پرداخت (نکول) خواهد شد.

دسترسی به وبسایت ده رسانه در روسیه مسدود شد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، منابع خبری در روسیه اعلام کردند سازمان نظارت بر فعالیت رسانه‌های این کشور، دسترسی به وبسایت دست کم ده رسانه را مسدود کرده است.

بلینکن: درصدد اعمال فشار حداکثری علیه روسیه ایم
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: به تلاش خود برای اعمال فشار حداکثری علیه روسیه ادامه می‌دهیم.
12:25 امید به مصالحه بین مسکو - کی‌یف وجود دارد
«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه گفت: مذاکرات مسکو - کی‌یف به سختی پیش می‌رود، اما امید به مصالحه وجود دارد. روسیه به دنبال هر راهی برای تضمین امنیت خود، اوکراین و اروپا است، اما این راه شامل گسترش ناتو (به سمت شرق) نمی‌شود. گفتگوی مستقیم کلید اصلی رفع مشکل میان دو کشور است.

اعمال فشار آمریکا بر مصر برای تغییر موضع در قبال روسیه
منابع مصری به «العربی الجدید» گفته‌اند سفیر آمریکا، رئیس‌جمهور مصر را تحت فشار قرار داده تا از موضع ضدروسی واشنگتن در سازمان ملل حمایت کند.السیسی هم گفته مصر نیازمند کمک‌های فوری از جمله کمک اقتصادی است چراکه این کشور هشتاد درصد از گندم خود را از از روسیه و اوکراین وارد می‌کند.

ترامپ: پوتین خیلی عوض شده؛ از دستور حمله به اوکراین متعجبم
«دونالد ترامپ»رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: متعجبم. وقتی پوتین نیروهایش را به مرز اوکراین فرستاد، فکر می‌کردم این یک راه سخت، اما هوشمندانه برای مذاکره است. فکر می‌کنم او تغییر کرده است. این یک چیز بسیار ناراحت‌کننده برای جهان است.

زلنسکی: تداوم مذاکره اوکراین با روسیه مهم است
رئیس‌جمهور اوکراین گفت: مذاکرات با روسیه باید ادامه داشته باشد. روند آن پیچیده، اما حائز اهمیت است. مواضع مذاکرات بسیار واقع‌گرایانه‌تر شده، اما برای آنکه تصمیماتی در راستای منافع اوکراین اتخاذ شود، به زمان بیشتری نیاز است.

رایزنی تلفنی وزیران خارجه قطر و اوکراین
وزیر خارجه قطر پس از بازگشت از روسیه، با همتای اوکراینی خود تلفنی گفتگو کرد و دو طرف تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران را بررسی کردند.

کشف سامانه‌های ضد تانک و موشکی ساخت غرب توسط چتربازان روس
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، چتربازان روس سامانه‌های ضد تانک، بمب افکن و سامانه‌های موشکی ساخت غرب را کشف و ضبط کردند.

روسیه: از شورای اروپا خارج می‌شویم
در میان افزایش فشار‌ها برای سلب عضویت روسیه در شورای اروپا، مسکو روز سه‌شنبه اعلام کرد که از این شورا خارج می‌شود. این تصمیم به عضویت ربع قرن روسیه در این شورا پایان می‌دهد و همچنین به مسکو اجازه می‌دهد تا در صورت تصمیم مقامات، مجازات اعدام را دوباره اعمال کند

منهدم شدن 3 بالگرد روسیه در منطقه «خرسون»
شکبه خبری CNN با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی، مدعی شد که نیرو‌های اوکراینی دست کم 3 فروند بالگرد نظامی روسیه را در فرودگاه خرسون واقع در جنوب اوکراین منهدم کرده‌اند.روسیه دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که کنترل منطقه خرسون را به طور کامل به دست گرفته است.

مکرون احتمال سفر به اوکراین یا روسیه را رد نکرد
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه تایید کرد عزیمت به مسکو یا کی یف را درباره موضوع تهاجم روسیه به اوکراین «رد نمی‌کند»، اما گفت برای اقدام به چنین سفری «در روز‌های آینده شرایط آماده نشده است».

کمک 800 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین
خبرگزاری رویترز گزارش داد: کاخ سفید گفت انتظار می‌رود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه یک کمک امنیتی دیگر به مبلغ 800 میلیون دلار برای اوکراین اعلام کند.

تصویب قطعنامه اى علیه پوتین در سناى آمریکا
سناى آمریکا شامگاه سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای دوحزبی خواستار انجام تحقیقات درباره ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و دولت او در رابطه با حمله به اوکراین شد. این قطعنامه که طرح شکایت در دادگاه بین‌المللى کیفرى را توصیه مى‌کند بدون مخالفت تصویب شد.

ناتو به دنبال استقرار نظامیان بیشتر در شرق اروپاست
خبرگزاری رویترز گزارش داد: چند مقام و دیپلمات گفتند ناتو روز چهارشنبه به فرماندهان خود خواهد گفت برنامه‌هایی را حاوی راه‌های تازه برای بازداشتن روسیه از اقدام نظامی طراحی کنند از جمله از طریق استقرار نظامیان بیشتر و افزایش شمار دفاع موشکی در شرق اروپا. آنها گفتند وزرای دفاع کشور‌های عضو ناتو این توصیه نظامی را در مقر ناتو صادر خواهند کرد.

آمریکا به اوکراین در ساخت سلاح‌های هسته‌ای و بیولوژیکی کمک می‌کند
به گزارش اسپوتنیک، نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد مشاوران آمریکایی اوکراین را در ساخت سلاح‌های بیولوژیکی و هسته‌ای کمک و از این اقدام اوکراین حمایت می‌کنند.

زلنسکی: رویدادهای اخیر سبب شد تا دوستان واقعی خود را بشناسیم
رئیس جمهور اوکراین در جریان سخنرانی برای پارلمان کانادا گفت: آنچه بر سر اوکراین آمد سبب شد تا دوستان واقعی خود را بشناسیم.

روسیه «جو بایدن» و «آنتونی بلینکن» را تحریم کرد
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه،«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه، «لوید آستین» وزیر دفاع، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی و «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در لیست تحریم‌های روسیه قرار دارند.
مسکو اعلام کرده که تحریم‌هایش اقدام متقابل در برابر تحریم‌هایی است که واشنگتن علیه روسیه از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعمال کرده است.

نظر شما