شناسهٔ خبر: 53114760 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آخر هفته‌ای سرد و برفی در انتظار اردبیلی‌ها است/ لزوم توجه کشاورزان به هشدارهای هواشناسی

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: با ماندگاری توده هوای سرد و مرطوب خزری در منطقه (گاهی با وزش باد تند) هوای ابری و مه‌آلود همچنان تا پایان هفته در استان تداوم خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

سیاوش محمدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اردبیل اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی با ماندگاری توده هوای سرد و مرطوب خزری در منطقه (گاهی با وزش باد تند) هوای ابری و مه‌آلود همچنان تا پایان هفته در استان تداوم خواهد داشت.

وی افزود: از بعدازظهر روز گذشته با ورود سامانه بارشی جدید به استان، ضمن کاهش محسوس دمای هوا به‌ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی با کمینه دمای ۸ تا ۱۲ درجه سلسیوس زیر صفر در بیشتر مناطق استان بارش برف و باران را شاهد هستیم که اوج بارش‌ها تا ظهر امروز انتظار می‌رود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: به دلیل بارش برف توام با یخبندان و احتمال رخداد مخاطره در جاده‌های مواصلاتی استان توجه به هشدار هواشناسی توصیه می‌شود.

توقف موقتی بارش‌ها طی روز پنجشنبه

وی تصریح کرد: روزهای پنجشنبه تا عصر جمعه (۲۷ اسفند) ضمن تداوم هوای سرد، آسمان استان نیمه ابری تا ابری بوده و بارش‌ها موقتاً قطع خواهد شد اما مجدداً از عصر جمعه سامانه سرد و بارشی دیگری تمامی مناطق استان به‌ویژه مناطق شمالی استان را تحت تاثیر قرار داده و تا دوشنبه هفته آینده (مصادف با روز اول فروردین ۱۴۰۱) سبب بارش متناوب باران و برف خواهد شد.

محمدی با هشدار با کشاورزان تشریح کرد: کاهش دما و بارش برف، افت زیاد دما به‌ویژه در صبح پنجشنبه می‌تواند باعث سرمازدگی و یخ‌زدگی شکوفه‌ها شود از این رو باغداران اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از سرمازدگی درختان نو شکوفه مانند روشن کردن کاه و کلش و لاستیک فرسوده و استفاده از بخاری باغی در باغات و پوشاندن و محافظت از تنه درختان و حفاظت از ریشه نهال‌های کاشته نشده را در نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی و ذخیره‌سازی سوخت دوم برای تاسیسات، تنظیم دمای گلخانه‌ها و مراکز کشت قارچ، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، حفاظت از کندوهای زنبور عسل، تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی‌های سرد آبی و شکستن مرتب لایه‌های یخ به منظور اکسیژن‌رسانی، تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها و تنظیم دمای دامداری‌ها از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به کاهش خسارات منجر شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: همچنین اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور ماشین‌آلات، موتورهای چاه آب و تخلیه محتویات داخل سمپاش‌ها و انتقال ماشین‌آلات به اماکن مطمئن توصیه می‌شود.

انتهای پیام/3463/

نظر شما