شناسهٔ خبر: 53042952 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

از پرسش‌های خبرنگاران تا پاسخ‌های رییس سازمان بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، مجید عشقی در خصوص عرضه سهام سرخابی در فرابورس، گفت: سازمان بورس سهم هیچ شرکتی را برای خرید و فروش پیشنهاد نمی‌دهد، بنابراین در مورد استقلال و پرسپولیس هم هیچ توصیه‌ای را برای خرید آن نداریم.

رییس سازمان و اوراق بهادار ادامه داد: به طور حتم در صورت ورود ارکان بازار سرمایه و پیشنهاد به سهامداران برای خرید و فروش سهام با آنها برخورد جدی خواهیم داشت و رویکرد سازمان بورس و دیگر ارکان آن باید فقط ایجاد شفاف‌سازی باشد.

وی به دعوت های انجام شده از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس اشاره و اضافه کرد: با توجه به وجود نوسان در معاملات بورس نمی توان انتظار کسب سود بدون ریسک از بازار سرمایه داشت؛ بنابراین دعوت مردم بدون در نظر گرفتن دانش مالی و سطح ریسک‌پذیری مردم اقدامی کاملا اشتباه است.

چشم انداز مثبت معاملات بورس در سال آینده

عشقی در پاسخ به پرسشی در خصوص روند بورس برای سال آینده، اظهار داشت: روند معاملات بورس برای سال آینده وابسته به لایحه بودجه خواهد بود. با توجه به موارد در نظر گرفته شده و نیز احکام کلی در لایحه بودجه، پیش پینی می‌شود که تحت تاثیر برخی از اقدامات توسعه‌ای فروش شرکت‌ها رشد چشم‌گیری را پیدا کنند.

معافیت صندوق‌های سرمایه گذاری از مالیات

رییس سازمان بورس در ادامه در مورد صحبت‌های مطرح شده درخصوص اعمال مالیات بر صندوق های سرمایه گذاری، گفت: به لحاظ قانونی صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید معاف از مالیات باشند و سازمان بورس هم معتقد به معاف آنها از مالیات است. با توجه به حاشیه های ایجاد شده در این زمینه اکنون در حال تعامل با با سازمان امور مالیاتی هستیم تا بتوان هر چه سریعتر ابهامات ایجاد شده را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی ضرر و زیان مردم در بازار سرمایه جبران خواهد شد، گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان به صورت دقیق زمانی را برای تعیین خروج مردم از ضرر و زیان و جبران آن اعلام کرد.

عشقی اظهار داشت: طی دو سال گذشته شاهد سرمایه‌گذاری مردم در سهام مختلف بودیم و میزان زیان آنها در این بازار متفاوت با یکدیگر است.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه خروج پول در یکسال گذشته از سوی حقیقی‌ها صورت گرفته است، گفت: اکنون در روزهای اخیر این وضعیت بهبود پیدا کرده است و امیدورایم با ایجاد ثبات در متغیرهای کلان روند اصلی بازار مشخص شود و سرمایه گذاران تصمیمات خود را برای ورود به بازار سرمایه اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: اکنون بخش عمده ای از سرمایه های مردم در صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارند و بخش دیگر آن نیز از این بازار خارج شد، اما با مشخص شدن عوامل کلان تصمیم گیری برای بازار سرمایه آسان تر می شود.

عشقی با بیان اینکه چشم انداز بازار وابسته به تصمیم نهایی درخصوص لایحه بودجه است و پیش بینی از آن راحت نیست، گفت: نوسان در ذات بازار قرار دارد اما احکام اصلی که تصویب شده است و اکنون در شورای نگهبان قرار دارد به نفع بازار سرمایه است و در سال آینده شرکت ها افزایش سرمایه خوبی را خواهند داشت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای شرکت ها خواهد بود، فروشی که شرکت ها در سال ۱۴۰۰ به صورت ماهیانه داشتند، مناسب بوده که این موضوع در سال آینده ادامه خواهد داشت.

واریزی‌های انجام شده در صندوق تثبیت بازار سرمایه

عشقی با اشاره به واریزی های انجام شده در صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: پیگیری‌های برای واریزی‌ها در حال انجام است و براساس تصمیمات انجام شده مطالبه ۵۱۰ میلیارد تومانی صندوق تثبیت واریز خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به راه های جبران ضرر و زیان مردم در صندوق پالایش یکم و دارایکم اشاره کرد و گفت: رأی یونیت‌های این صندوق ها در اختیار دولت است و با مشورت فعالان در بازار اصلاحاتی برای اصلاح ساختار این صندوق‌ها استخراج شده است.

پتانسیل خوب سند تحول دولت برای بازار سرمایه

وی به سند تحول دولت اشاره کرد و گفت: سند تحول چند روزی است که ابلاغ شده است و بیش از ۵۰ درصد از مسایل مطرح شده د ر سند تحول دولت در برنامه های سازمان بورس قرار دارد.

عشقی اظهار داشت: در این سند مسایل مربوط به نظارت بر بازار و نیز ایجاد برخی از زیرساختارها مطرح شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در جلسات سند تحول دولت هم مسوولان حضور داشتند و نقطه نظرات لازم ابلاغ شد، گفت: باید مسایل مطرح شده در جلسات بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند و از نظر گروه های مشورتی استفاده شود.

وی با بیان اینکه سند تحول دولت، پتانسیل خوبی را برای بازار سرمایه در نظر گرفته است، گفت: مواردی که در سند مطرح شده اما در برنامه های سازمان بورس قرار ندارند را باید مورد توجه قرار دهیم.

درخواست جدی یکی از خودروسازان برای ورود خودرو به بورس کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از خودروسازان درخواست جدی خود را برای عرضه خودرو در بورس کالا ارایه کرده و این موضوع در هیات پذیرش بررسی خواهد شد و اگر شرایط لازم را داشته باشد عرضه خودرو در بورس کالا و در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

عشقی اظهار کرد: در پذیرش کالاهای مختلف در بورس‌های کالایی هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر متقاضی که کالایی در اختیار دارد، چنانچه کالایش شرایط پذیرش و استانداردهای لازم را داشته باشد، امکان پذیرش در بورس‌های کالایی را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در خصوص خودرو یکی از خودروسازان درخواست جدی خود را برای عرضه مطرح کرده و این موضوع در هیئت پذیرش بررسی خواهد شد. اگر این خودروساز شرایط لازم را داشته باشد، عرضه خودرو در بورس کالا و در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

عشقی با بیان اینکه امید است عرضه خودرو در بورس کالا در سال آینده اجرایی شود، گفت: این موضوع به عرضه کننده نیز باز می‌گردد؛ چراکه باید منتظر ماند شرکتی که کالای خود را برای عرضه پذیرش و آیا محصول خود را به طور مستمر در بورس عرضه می‌کند یا خیر؟؛ این مسئله‌ای است که اصحاب رسانه می‌توانند به خوبی آن را پیگیری و دنبال کنند.سازمان بورس از موضوع عرضه خودرو در بورس کالا استقبال می‌کند.

وی اظهار داشت: تاکید سازمان بورس و اوراق بهادار این است سهام شرکت‌هایی که در بازار سهام معامله می‌شود، محصولاتشان نیز در بورس کالا عرضه و به صورت شفاف فروخته شود.

عشقی تاکید کرد: اگر معامله همه محصولات در بورس کالا انجام شود، شفافیت‌ها به حدی می‌رسد که افراد خبره بازار قبل از انتشار صورت‌های مالی و کارکردهای ماهانه شرکت‌ها، اطلاعات و آمار دقیق آن‌ها را تحلیل می‌کنند و براساس آن تصمیم گیری خواهند داشت. این رویداد به معنای شفافیت حداکثری از مسیر بازار سرمایه است.

وی در مورد این سوال که در سال آینده می‌توان شاهد عرضه خودرو به بورس کالا باشیم یا خیر، پاسخ داد: در صورتی که اقدامات لازم در این زمینه انجام شود، می تواند در سال ۱۴۰۱ شاهد عرضه خودرو به این بازار باشیم.

نظر شما