شناسهٔ خبر: 53003694 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی پنتاگون: آمریکا از انتقال جنگنده‌ به اوکراین حمایت نمی‌کند

نیویورک- ایرنا- سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که کشورش از انتقال جنگنده به اوکراین حمایت نمی کند.

صاحب‌خبر -

جان کربی عصر چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به همتای لهستانی خود گفته است واشنگتن در حال حاضر از انتقال  جنگنده های میگ ۲۹ به نیروی هوایی اوکراین حمایت نمی کند.

کربی توضیح داد لوید آستین تاکید کرد که ما در حال حاضر از انتقال جنگنده های اضافی به نیروی هوایی اوکراین حمایت نمی کنیم و بنابراین تمایلی به در اختیار گرفتن آنها نداریم.

آستین و وزیر دفاع لهستان صبح امروز به صورت تلفنی گفتگو کردند. این گفتگو در پی آن صورت گرفت که پنتاگون پیشنهاد لهستان برای انتقال جنگنده های میگ ۲۹ به پایگاه نظامی آمریکا در آلمان را یک گزینه قابل قبول نمی داند.

کربی گفت این پیشنهاد لهستان بسیار خطرناک است زیرا آمریکا و ناتو سعی می کنند از یک جنگ مستقیم با روسیه جلوگیری کنند.

کربی پیش از این، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: ما به مشورت با لهستان و دیگر متحدان ناتو درباره این موضوع و چالش‌های لجستیکی دشوار ادامه خواهیم داد، اما معتقدیم که پیشنهاد لهستان قابل قبول نیست. برای ما روشن نیست که دلیل اساسی برای آن وجود داشته باشد.

یک دیپلمات ارشد آمریکایی این درخواست لهستان را تعجب آور خواند. ویکتوریا نولند معاون وزیر خارجه ایالات متحده گفت: از نظر من، از قبل با ما مشورت نشده بود که آنها قصد دارند این هواپیماها را به ما تحویل دهند.

وزارت خارجه لهستان روز سه شنبه اعلام کرده بود که ورشو آماده استقرار تمامی جنگنده های میگ ۲۹ خود در پایگاه هوایی رامشتاین است تا آنها را به صورت آزاد در اختیار آمریکا قرار دهد.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام داشت که این تصمیم پس از رایزنی بین رییس جمهوری لهستان با اعضای دولت انجام گرفته و لهستان متقابلا از ایالات متحده درخواست می کند که هواپیماهای مستعمل با قابلیت های عملیاتی مربوطه را در اختیار ورشو قرار دهد. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

نظر شما