شناسهٔ خبر: 53002800 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درخواست از پنتاگون برای تحقیق درباره غیرنظامیان کشته‌شده در یمن

دو نماینده مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به وزارت دفاع کشورشان خواستار تحقیق درباره کشته شدن غیرنظامیان در یمن در نتیجه عملیات نظامی آمریکا در این کشور عربی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو نماینده مجلس سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای به وزارت دفاع کشورشان خواستار تحقیق درباره کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در یمن در نتیجه عملیات نظامی آمریکا در این کشور شده‌اند.

«کریس مورفی» و «الیزابت وارن»، دو عضو ارشد مجلس سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای از دولت جو بایدن خواسته‌اند تحقیقات جدیدی در خصوص گزارش‌های مربوط به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در عملیات‌های نظامی آمریکا در یمن آغاز کند.

دو سناتور آمریکایی در این نامه که به رویت پایگاه «میدل‌ایست‌آی» رسیده از دولت کشورشان خواسته‌اند در تحقیقات مورد نظر از روش‌های متنوعی مانند بازدید از اماکن عملیات، مصاحبه با شاهدان عینی و کسب اطلاعات از منابعی خارج از ارتش آمریکا استفاده شود. 

کریس مورفی عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا است و الیزابت وارن از اعضای کمیته نیروهای مسلح در این مجلس است. در نامه این دو سناتور آمده است: «ما از شما می‌خواهیم تحقیقات جدیدی درباره گزارش‌های مربوط به کشته شدن غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی آمریکا انجام دهید، نتایجتان را به صورت عمومی و شفاف گزارش دهید و گام‌های مقتضی را برای جبران آن و مسئولیت‌پذیری بردارید.»

دو سناتور آمریکایی که هر دو از اعضای حزب دموکرات هستند تصریح کرده‌اند که عملیات‌های نظامی آمریکا در یمن تأثیرات عمیق و دیرپایی بر شمار زیادی از مردم یمن داشته است.

پیش از این چند سازمان حقوق بشری گزارش داده‌اند دست‌کم ۳۸ غیرنظامی از جمله ۱۳ کودک در عملیات‌های آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در یمن کشته شده‌اند.

آمریکا از سال ۲۰۰۹ به این سو عملیات‌هایی را در یمن با ادعای مقابله با گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده انجام می‌دهد. بیش از ۵۰۰ حمله هوایی در این بازه زمانی در این کشور فقیر عربی انجام شده است.

آمریکا علاوه بر این از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که از سال ۱۳۹۴ یمن را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده هم حمایت می‌کند.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما