شناسهٔ خبر: 67801703 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار نماینده سازمان ملل در امور یمن: خطر واقعی تشدید تنش ویرانگر در منطقه وجود دارد

نیویورک – ایرنا- «هانس گراندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن با بیان اینکه « هیچ نشانه ای از تنش زدایی وجود ندارد، چه رسد به راه حل» گفت: آخرین  تحولات خطر واقعی تشدید تنش ویرانگر در سطح منطقه را نشان می دهد و برای متقاعد کردن طرف ها به عدم تشدید تنش ها تلاش می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «هانس گراندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع خاورمیانه و یمن گفت: حوثی‌ها (انصارالله) به تهدیدات و حملات خود علیه کشتیرانی بین‌المللی ادامه می‌دهند و ابعاد منطقه‌ای درگیری بطور فزاینده‌ای در حال افزایش است و برای متقاعد ساختن طرف‌ها به عدم تشدید تنش‌ها تلاش می کنیم.

گراندبرگ افزود: «بعد منطقه ای درگیری در یمن درحال گسترش است. تشدید تنش ها در حوزه اقتصادی درحال تبدیل به تهدیدهای عمومی و بازگشت به جنگ تمام عیار شده است. حوثی ها (انصار الله ) در حال تشدید سرکوب خود در فضای مدنی و بین المللی است. در حالی که طرفین تمایل خود را برای مشارکت نشان داده اند من بازهم هشدار خود در خصوص خطر بازگشت به جنگ تمام عیار را تکرار می کنم.»

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن اضافه کرد: «من درخواست پیشین خود از انصارالله را تکرار می کنم. ما خواهان آزادی همه همکاران وابسته به سازمان ملل و کارمندان سایر نهادهای بین المللی هستیم. این گروه باید از بازداشت هر گونه کارمند سازمان ملل، سازمان های غیردولتی و مدنی اضافی خودداری کند.»

این مقام سازمان ملل ادامه داد: «من به شدت نگران فعالیت‌های نظامی اخیر در منطقه، از جمله حمله پهپادی به تل آویو توسط انصارالل در ۱۹ ژوئیه و حملات تلافی جویانه بعدی اسرائیل به بندر حدیده و تأسیسات نفت و برق آن در ۲۰ ژوئیه هستم. »

گراندبرگ تصریح کرد: «من عمیقا نگران ادامه هدف قرار دادن ناوبری بین المللی در دریای سرخ و آبراه های اطراف هستم. تحولات اخیر نشان می دهد که تهدید علیه حمل و نقل بین المللی از نظر دامنه و دقت در حال افزایش است. کشتی های تجاری غرق و آسیب دیده اند، غیرنظامیان کشته شده اند.»

او ادامه داد: « خدمه کشتی گالاکسی لیدر به طور خودسرانه بازداشت شده اند و تجارت بین المللی مختل شده است. در همین حال، آمریکا و انگلیس به حمله به اهداف نظامی در قلمرو تحت کنترل انصارالله ادامه داده اند. هیچ نشانه ای از تنش زدایی وجود ندارد، چه رسد به راه حل. آخرین تحولات خطر واقعی تشدید تنش ویرانگر در سطح منطقه را نشان می دهد.»

استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نگران حملات هوایی در بندر حدیده یمن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: «اسرائیل مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت و خاطرنشان کرد که این در پاسخ به حملات قبلی حوثی ها به اسرائیل است.»

دوجاریک تصریح کرد: « دبیرکل از همه افراد ذینفع می‌خواهد از حملاتی که می‌تواند به غیرنظامیان آسیب برساند و به زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب برساند، اجتناب کنند.»

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: « او [ گوترش ] عمیقا نگران خطر تشدید تنش در منطقه است و همچنان از همه می‌خواهد که حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند.»

به گزارش ایرنا، «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصار الله نیز روز پس از تجاوز اخیر رژیم اسرائیل بر آمادگی صنعا برای ورود به رویارویی آشکار با تل آویو تأکید و اعلام کرد «تجاوز به یمن، برای دشمن هیچ نفعی نخواهد داشت و باعث بازدارندگی برای آن نخواهد شد و نیز از ادامه مرحله پنجم عملیات ما در حمایت از غزه، جلوگیری نخواهد کرد.»

الحوثی افزود: حدود ۲۷۰ هزار بار بمباران یمن توسط آمریکا و عربستان از ۹ سال گذشته تاکنون نتوانسته است کشور ما را تحت تأثیر قرار دهد.

وی همچنین با اشاره به کشورهای همپیمان اسرائیل خاطرنشان کرد که ورود رژیم اسرائیل به رویارویی با یمن، نشان دهنده شکست مزدوران در اجرای مأموریتشان است.

رهبر جنبش انصارالله با اشاره به توانایی های نظامی یمن در بالاترین سطح به ملت این کشور اطمینان داد و گفت: «مرحله آینده رویارویی مانند مراحل ابتدایی آن نخواهد بود، بلکه ضربات ما بزرگتر خواهد بود و در آینده عملیات گسترده ای را در عمق سرزمین های اشغالی انجام خواهیم داد و عملیات مشترک با محور مقاومت باعث به لرزه افتادن رژیم اشغالگر خواهد شد.»

نظر شما