شناسهٔ خبر: 53000111 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

نویدادهم:بیسوادی پنهان دانش‌آموزان همزمان با کرونا شکل گرفته است

به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش کرونا موجب فقر یادگیری شده که از آن تعبیر به بیسوادی پنهان می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر مهدی نویدادهم در دورهمی فعالان حوزه عدالت آموزشی با بیان اینکه هر ذی حقی، به حق خودش برسد، یکی از تعاریف عمده عدالت است، اظهار کرد: هرچند این تعریف هم کژتابی دارد؛ همه را برابر و یکسان پنداشتن، غلط رایجی است، انسان ها متفاوتند و نیازها و ظرفیت‌های متفاوتی دارند.

وی به بحث عدالت آموزشی یا تربیتی از منظر سندتحول بنیادین اشاره کرد و گفت: واژه "تربیت" اعم از تعلیم و تربیت است، وقتی می‌گوییم عدالت تربیتی یعنی هم فعالیت‌های آموزشی و هم پرورشی را شامل می‌شود، طی سه سال اخیر در وزارت آموزش و پرورش کار علمی سنگینی انجام و بر اساس آن با 20 شاخص، کل شهرستان‌های کشور از لحاظ عدالت آموزشی سنجیده شدند و 499 شهرستان مشخص شده‌اند که کدام از نصیب آموزشی بیشتری و کدام از حداقل‌ها بهره مند هستند.

مشاور وزیر آموزش وپرورش گفت: یکی از شاخص‌ها، دسترسی به مدرسه است. در اولین گام، همه دانش آموزان باید به مدرسه دسترسی داشته باشند و کیفیت در سطوح بعدی قرار می‌گیرد، در برخی مناطق به دلایل مختلف دسترسی به مدرسه امکان پذیر نیست یا به سختی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: آموزش همه دانش‌آموزان از یک کتاب واحد، بی‌عدالتی است، زیرا دایره واژگان آنها متفاوت است، در سند تحول بنیادین هم از واژه چند تألیفی استفاده شده است و باید به این سمت حرکت کنیم. بنابراین یکی از راه‌کارها استفاده از کتاب‌های درسی چند تألیفی به جای تک تألیفی است.

نوید ادهم افزود: اینکه گفته می‌شود پذیرش در دانشگاه‌ها، بیشتر از مدارس غیردولتی است، تلخ است زیرا دانش‌آموزان در مناطق محروم امکاناتی مانند مدرسه غیردولتی ندارند و اینجاست که نهادها و سمن‌ها می‌توانند وارد میدان شوند. یکی از کارهایی که سازمان‌ها و نهادها می‌توانند ورود کنند توانمندسازی معلمان است، باید معلم باکیفیت داشته باشیم و می‌توانیم بسیاری از نداشته‌ها را از این طریق جبران کنیم. 

معلم بدون صلاحیت نباید به کلاس درس برود 

مشاور وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: معلم بی‌کیفیت و کم‌سواد آسیب‌زا است و از آن سو معلم با کیفیت بسیار از نداشته‌های ما را جبران می‌کند. باید سازوکارهای لازم از سوی مراجع ذی‌ربط فراهم شود، همه اختیار استخدام و جذب معلم در دست آموزش و پرورش نیست، معلمی که صلاحیت ندارد نباید به کلاس درس برود، اما بر اساس مصوبه مجلس به هردلیلی شماری از آنها آمدند و وارد مدارس شدند. اینها از جمله عوامل آسیب‌زاست که اگر واکاوی و ریشه‌یابی شود می‌توان در بحث توسعه عدالت پیش رفت.

 نوید ادهم افزود: کرونا موجب فقر یادگیری شده و از آن تعبیر به بیسوادی پنهان می‌کنیم، دانش‌آموزانی هستند که مدرک گرفته‌ و به مقاطع بالاتر آمده‌اند اما سواد، مهارت و شایستگی لازم را ندارند و این از همان آسیب‌هایی است که می‌توان روی بحث عدالت به آن فکر کرده و برایش چاره اندیشی کرد./تسنیم

نظر شما