شناسهٔ خبر: 52994953 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عنوان کرد:

لزوم معرفی مفاخر ادبی ایران اسلامی به نسل جوان

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری،«عباس زارع» امروز(۱۸اسفند) در نشست خبری ویژه بزرگداشت حکیم نظامی، اظهار کرد: در آستانه‌ی روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی بزرگداشت این شاعر پرآوازه‌ی ایرانی؛ ازسوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران د رمرکز استان و سایر ادارات تابعه برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بیان کرد: نظامی گنجوی شاعر و داستان‌ سرای ایرانی در قرن ششم هجری می زیستند، و  به‌ عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌ است و در زمرۀ شاعران توانای شعر فارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوه ی او بر شعر فارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکار و پیداسست.

وی افزود: این آئین بزرگداشت در قالب چندین برنامه فرهنگی و هنری شامل برگزاری همایش شعر نظامی، برگزاری نمایشگاه نقاشی ایرانی(نگارگری) با موضوعات «پنج گنج، تذهیب، مینیاتور و گل و مرغ»، برگزاری کارگاه های تخصصی  با موضوعات نقش و نگار در آثار نظامی،فرم و محتوا در نگارگری با تاکید بر آثار نظامی گنجوی، تولید و ساخت  موسیقی با کلام از اشعار حکیم نظامی و تولید پادکست ویژه حکیم نظامی در سه روز متوالی ۲۱-۲۳ اسفند ماه برگزار می‌شود.

زارع هدف از برگزاری این برنامه ها را علاوه بر گرامیداشت  این شاعر بزرگ پارسی گوی  و معرفی بیشتر به جامعه، ایجاد نشاط اجتماعی با برگزاری برنامه و جشنواره‌ها، کشف استعداد و پرورش توانمندی‌های نوجوانان و جوانان با برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های ادبی و هنری، آشنایی و حفظ اصالت فرهنگ ایرانی، ایجاد رونق اقتصادی با جذب گردشگر عنوان کرد .

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت سیزدهم به همت و مدیریت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ها به دور از نگاه جزیزه ای درحال انجام است، ادامه داد: تلاش شده برای گرامیداشت حکیم نظامی در استان مازندران برنامه هایی با استفاده از ابزار هنر که با ذائقه نسل نو همخوانی دارد همانند تولید موسیقی، پادکست و ... تدارک دیده شود.

زارع برلزوم  معرفی مفاخر در حوزه های دینی، فرهنگی و...  به نسل نو تاکید کرد و گفت: همچنین بازنشر مناسب از برنامه های جشنواره ها مهم است؛ می طلبد تولیدات نگارگران استان در راستای معرفی حکیم نظامی، اثر موسیقایی و پادکست تولیدی با عنوان «گنجی از گنجه» و «کلید گنج حکیم»  به درستی بازنشر داده شود

نظر شما