شناسهٔ خبر: 52974057 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جدال دبیر با برخی اعضا مجمع/بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی کمیته در چهار سال گذشته

تهران- ایرنا- چهل و نهمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک امروز (سه‌شنبه) با حضور «سیدحمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «سیدرضا صالحی امیری» رییس کمیته ملی المپیک در آغاز مجمع عمومی کمیته ملی المپیک اظهار داشت: امروز اصل موفقیت سازمان‌ها، داشتن برنامه‌ریزی راهبردی برای اجرای اهداف است. در این چهار سال نخستین راهبرد انسجام و هماهنگی برای رفع و کاهش چالش‌هاست.

وی افزود: راه تداوم حیات ورزش ایران پذیرش راهبرد است و در این چهار سال مبنای کمیته ملی المپیک، پرهیز از حاشیه و حرکت به متن ورزش و دومین راهبرد خروج از ایستایی و ایجاد ثبات در ورزش بود.

رییس کمیته ملی المپیک عنوان کرد: بسیج همه امکانات برای تبار ورزش ایران بود که این همان راه‌اندازی نخستین موزه ورزش است.

صالحی‌امیری در این مجمع گزارش جامعی از اقدامات چهارساله در دوران فعالیت خود ارائه کرد.

چهارمین دوره مجمع عمومی در دوره ریاست «سیدرضا صالحی امیری» امروز (۱۷ اسفند) در آکادمی ملی المپیک در حال برگزاری است و  اعضای حاضر در مجمع این کمیته ۷۱ عضو هستند.

این مجمع با توجه به وضعیت کرونایی به ۲ شیوه حضوری و وبیناری در حال برگزاری است و «کیکاووس سعیدی» دبیر کل کمیته ملی المپیک که به دلیل ابتلا به ویروس اُمیکرون در قرنطیه بسر می‌برد از طریق مجازی در این مجمع حضور دارد.

همچنین رییسان فدراسیون‌های ناشنوایان، نجات غریق و بیماری‌های خاص به صورت افتخاری در این مجمع حضور دارند و فدراسیون‌های دوچرخه سواری، فوتبال، ژیمناستیک و ورزش‌های زورخانه‌ای که به حالت سرپرستی اداره می شود جزو اعضای مجمع عمومی کمیته ملی المپیک و بدون حق رای هستند.

در مجموع سه فدراسیون افتخاری و چهار فدراسیون با سرپرست در این مجمع حق رای ندارند.

پیش از ارائه گزارش عملکرد چهار ساله این نهاد ورزشی از سوی صالحی‌امیری، «طاهره طاهریان» نایب رییس کمیته ملی المپیک در اعلام کرد که «هادی ساعی» رییس فدراسیون تکواندو و «حمیده عباسعلی» ملی‌پوش کاراته و «کیکاووس سعیدی» دبیرکل کمیته از طریق وبینار در این مجمع حضور دارند.

سپس بابایی درباره عملکرد بودجه کمیته ملی المپیک از سال ٩٦ تا امسال گزارشی ارایه داد. یو گفت: بودجه کمیته در سال ٩٦ تنها ٤٤ درصد محقق شد و اما امسال در بالاترین سطح تحقق یافت.

البته رییس کمیته ملی المپیک در حین ارائه گزارش حسابرس یادآوری کرد که در این چهار سال ٥٠٠ میلیارد تومان بودجه دریافت شده است که ٣٠٠ میلیارد تومان در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفته است.

سپس حسابرس گفت: این منابع در شرایط خاص نظیر تحریم‌های ظالمانه، تورم و گرانی، محدودیت منابع درآمدی و تحمیل هزینه‌های پیش‌بینی نشده ناشی از کرونا به کمیته تخصیص یافت.

«علیرضا دبیر» رییس فدراسیون کشتی نیز در ادامه پرسید که مقدار بودجه قهرمانی و متفرقه چقدر بوده؟ 

حسابرس پاسخ داد: کل بودجه کمیته ملی المپیک بودجه قهرمانی است.

دبیر قانع نشد و حسابرس مجدد توضیح داد که ردیف متفرقه در سال‌های گذشته پایین بود که در دوره کنونی افزایش یافت.

صالحی‌امیری در تکمیل این بحث گفت: میزان متوسط منابع تخصیص یافته به فدراسیون‌ها ٦٠ درصد، معادل ١٣٩ میلیارد تومان بوده که ٥٠ میلیارد تومان برای المپیک توکیو بود.

رییس کمیته ملی المپیک در ادامه گفت:  زمانی به این نهاد ورود کردیم که ترامپ از برجام خروج کرد و فروش نفت قطع شد و درآمد کشور از ١١٠ میلیارد به ١٢ میلیارد دلار رسید.

وی در دفاع از اظهارات دبیر گفت: بله این بودجه کفاف ورزش قهرمانی را نمی‌دهد و از این منظر با رییس فدراسیون کشتی هم عقیده هستم. دولت قبل و فعلی نهایت تلاش خود را کردند. مجموع بودجه کمیته المپیک و پارالمپیک اکنون ١٠٠ میلیون دلار است که معادل بودجه یک فدراسیون ورزشی در اروپاست. بودجه مورد نیاز امروز ورزش حداقل ٢٥ هزار میلیارد تومان است که این در توان دولت نیست.

در ادامه رییس فدارسیون هاکی به بودجه این فدراسیون انتقاد کرد و صالحی امیری پاسخ داد: بودجه این فدراسیون ٢٠٠ میلیون تومان بود که ما به ٨٠٠ میلیون تومان افزایش دادیم و حال رقم عجبیی درخواست دارد که وقتی می‌گوییم امکانش نیست و شما در انتهای جدول بودجه‌ای ما قرار دارید که پاسخ عجیب‌تر می‌دهد که ما را به ابتدا جدول منتقل کنید.

صالحی‌امیری اضافه کرد: من حرف‌های چنین مدیری که نمی‌داند بودجه کمیته چقدر است و خود چه درخواستی دارد را نمی‌فهم. به نظر من او اصلا مدیر نیست.

دعوای دبیر و شایسته مجمع عمومی را به حاشیه برد

بعد از قرائت گزارش اقتصادی توسط بازرس اعتراض‌هایی از سوی علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی طرح شد که با پاسخ هیات اجرایی مواجه شد. اصرار دبیر بر مواضع خود موجب تنش لفظی با فضل‌الله باقرزاده و برخی از هیات اجرایی شد. این جدال با تذکر لفظی هیات ریسه مواجه شد.

همچنین بهرام قدیمی ایرادهایی به تخصیص بودجه به هاکی داشت که دقایقی او نیز جلسه را به حاشیه برد.

مجید شایسته عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک خطاب به دبیر گفت: شما امکانات ویژه دارید و وظیفه کمیته تنها در فدراسیون کشتی خلاصه نمی‌شود سایر فدراسیون‌ها هم سهمی دارند. کلی امکانات در اختیار فدراسیون کشتی است و قدرت شما زیاد است و می‌توانید از سایر منابع استفاده کنید. عدالت باید رعایت شود.

رییس کمیته ملی المپیک در ادامه مجمع را به آرامش دعوت کرد و گفت همه فدراسیون‌ها بر اساس شاخص اعتبار می‌گیرند. من درباره امتیاز دفاع نمی‌کنم بلکه بر اساس شاخص تخصیص می‌گیریم.

جدال لفظی دبیر درباره بودجه فدراسیون کشتی گزارش بازرس را به حاشیه برد و موجب قطع گزارش بازرس شد و صالحی امیری برای آرام کردن جلسه اعضای هیات رییسه را به سکوت دعوت کرد.

صالحی امیری در ادامه گفت که جدال مسوولان کشتی با اعضای مجمع  تازگی ندارد و قبل از من بوده و این به دلیل افتخارات کشتی است اما پولی بیشتر از این برای پرداخت نداریم.

وی خاطر نشان کرد: وضع کشور را ببینید، من زمانی که آمدم، کشتی پول اندکی داشت. آنچه در اعتبارات کمیته به فدراسیون تخصیص یافته بود با نظر کارشناسان عادلانه توزیع کردیم.

شایسته در ادامه گفت: کمیته ملی المپیک و اعضای هیات اجرایی از شما (علیرضا دبیر) تنها رای نگرفته است.

در حالی که قرار بود رای‌گیری در زمینه گزارش حسابرس برگزار شود، دبیر با سخنان خود جلسه را به تنش کشاند که با تذکر صالحی امیری مواجه شد. دبیر اعلام کرد که نباید رای‌گیری شود که با پاسخ به «شما چه ربطی داره» مواجه شد. دبیر در پایان به گزارش حسابرس رای مثبت داد که صالحی امیری از وی تشکر کرد.

رییس کمیته ملی المپیک گفت: برای اصلاح اساسنامه تلاش کردیم و تغییراتی ایجاد شد که انرژی زیادی از من و اعضا گرفت و حدود سه سال تا زمان تصویب طول کشید. برای انتخابات ۱۷ اسفند آماده شدیم اما موانعی وجود داشت. ماهیت اساسنامه عوض شده و باید طبق اساسنامه جدید باشد.

وی ادامه داد: آیین‌نامه جدید امروز باید به رای گذاشته شود و ترجمه شده آن را به کمیته بین‌المللی المپیک بفرستیم. حدود سه ماه برای انتخابات فرصت داریم و زودتر از اوایل خرداد برگزار نمی‌شود. سریعترین زمان اوایل خرداد است. پیشنهاد برخی از دوستان این است که بعد از رویداد بازی‌های آسیایی باشد که من شخصا مخالم و باید زودتر انجام شود. چرا که تورنمنت‌های بزرگی در جریان است. ۲ زمان خرداد و مهرماه برای انتخابات پیشنهاد شد که باید مورد بررسی قرار گیرد تا مجمع زمان انتخابات مشخص شود.

بنابر اعلام صالحی امیری در اساسنامه، سرپرست برای کمیته ملی المپیک تعیین نشده است. افراد تا پایان دوره جدید خواهند ماند و تا مجمع انتخاباتی تغییری ایجاد نخواهد شد.

عباس اورسجی رییس فدراسیون کبدی نیز خود را جوانترین عضو مجمع اعلام کرد. او سپس به تمجید از عملکرد صالحی امیری پرداخت که با تشویق حاضران روبرو شد. اورسجی درخواست داد که رشته‌های غیر المپیکی در هیات اجرایی نماینده داشته باشند که رییس کمیته آن را منوط به تصمیم هیات اجرایی کرد.

دبیر تشویق صالحی امیری را ناشی از افزایش بودجه دانست که صالحی هم اعلام کرد دبیر را تشویق کنید.

رییس فدراسیون کشتی گفت: برای تاریخ انتخابات هر زمانی تعیین شود باید یک تصمیم گرفته شود تا ادامه کار صالحی امیری مشخص شود. او گفت نفر اول است که به صالحی امیری رای خواهد داد.

باقرزاده نایب رییس کمیته ملی المپیک نیز با بیان اینکه رای در مجمع «دلی» است، از اعضا درخواست کرد که حرمت ها را حفظ کنند.

نظر شما