شناسهٔ خبر: 52950936 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

واشنگتن انستیتو بررسی کرد:

‌چه چیزی می‌تواند جنگ اوکراین را متوقف کند؟

سخت‌ترین و بزرگ‌ترین امتیازی که کی‌یف به مسکو خواهد داد، به شبه‌جزیره کریمه مربوط می‌شود؛ این شبه‌جزیره به احتمال بسیار زیاد برای همیشه تحت حاکمیت روسیه باقی خواهد ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن انستیتو، با وجود اینکه جنگ کنونی در اوکراین بی‌پایان به نظر می‌رسد، ما (نویسندگان این مقاله)، به عنوان سفرای سابقی که به صورت گسترده در این منطقه کار کرده‌ایم، بر این باور هستیم که یگانه راه پایان دادن به جنگ و جلوگیری از خونریزی بیشتر، مذاکره است. 

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین، به خوبی به این واقعیت پی برده است و به دنبال مذاکرات واقعی است. زلنسکی حتی از اسرائیل خواسته است تا میان کشورش و روسیه میانجی‌گری کند.  

پوتین، گرچه به مذاکرده با اوکراین تن داده است ولی بیشتر تمایل دارد تا با سایر امکاناتی که در اختیار دارد (قدرت نظامی)‌ دولت اوکراین را ساقط کند. البته اکنون بسیار زود است تا نتیجه این مذاکرات را پیش‌بینی کرد. 

پیدا کردن راه‌حلی مشخص بستگی به این نکته دارد که جنگ در روزها و هفته‌های آینده چگونه پیش می‌رود. آنچه مشخص است این است که پوتین به استفاده گسترده از توان نظامی روسیه برای سرنگونی دولت دموکراتیک اوکراین ادامه خواهد داد. اما با توجه به اثرات مخرب تحریم‌های اقتصادی غرب و هزینه‌ها و صدماتی که اوکراینی‌ها به ارتش روسیه وارد کرده‌اند؛ در صورتی که اوکراین بتواند در هفته‌های آینده مقاومت کند و دولت این کشور در نتیجه حملات سنگین روسیه سقوط نکند، افزایش فشارها بر روسیه ممکن است پوتین را به فکر پیدا کردن راهی برای خروج از اوکراین بیندازد.  

در صورتی که چنین شرایطی رقم بخورد و دولت اوکراین در برابر حملات روسیه دوام بیاورد، پوتین نسبت به گزینه مذاکره جدیت بیشتری پیدا خواهد کرد و این امکان به وجود خواهد آمد تا به مذاکره به عنوان راه‌حل نهایی امید پیدا کرد. 

البته برای اینکه مذاکره بتواند نتیجه مطلوبی داشته باشد، دو طرف باید امتیازاتی به یکدیگر بدهند. این نکته، حقیقتی است که در خصوص هر مذاکره‌ای صدق می‌کند. 

اما به راستی این امتیازاتی که باید داده شوند، چه هستند؟ زلنسکی هم‌اکنون هم به خوبی می‌داند که اولین امتیازی که باید بدهد متعهد شدن به عدم عضویت اوکراین در ناتو است. 

ولی سخت‌ترین و بزرگ‌ترین امتیازی که کی‌یف به مسکو خواهد داد، به شبه‌جزیره کریمه مربوط می‌شود؛ این شبه‌جزیره به احتمال بسیار زیاد برای همیشه تحت حاکمیت روسیه باقی خواهد ماند. دونتسک و لوهانسک با خودمختاری بیشتری به عنوان بخشی از خاک اوکراین باقی می‌مانند. 

از سوی دیگر، باتوجه به فداکاری‌هایی که اوکراینی‌ها در مقابله با تهاجم روسیه کرده‌اند، از روسیه توقع دارند تا درمقابل امتیازات مناسبی به این کشور بدهد. چنین امتیازاتی شامل خروج کامل نیروهای نظامی روسیه از خاک اوکراین و کاهش شدید حضور نظامی مسکو در مرزهای شرقی، بلاروس و دریای سیاه خواهند بود. 

این تنش‌زدایی‌ها باید به صورت مرحله به مرحله و همراه با برداشته شدن تحریم‌های روسیه که توسط سایر کشورها بر این کشورها اعمال شده‌اند، صورت بگیرند. پایبندی روسیه به توافق حاصل از این مذاکرات نیز باید به دقت تحت رصد قرار بگیرد. 

   

نویسندگان: دنیس راس و نودمن ایزن​

 

 

نظر شما