شناسهٔ خبر: 52934544 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تاثیر سفر مدیرکل آژانس بر بازار

بازار در ایران سالهاست تحت تاثیر مسائل سیاسی داخلی و خارجی قرار داشته و دارد.شواهد و قرائن نشان می دهد که هرگاه خبرهای خوب مبنی بر صلح و سازش با غرب منتشر می شود بازار ارز،سکه،بورس،خودرو،مسکن،لوازم خانگی و ... روند کاهشی پیدا می کنند و در مقابل زمانی که بوی تنش و درگیری به مشام می رسد قیمت ارز و به طبع آن سکه و دیگر کالاها روند افزایشی پیدا می کند.مصداق این تحلیل و تفسیر پرونده هسته ای است که پس از سال 94 که توافق شد قیمت ها روند کاهشی به خود گرفتند و ارزش پول ملی نیز افزایش یافت و رشد اقتصادی در سال های 94 تا 96 مثبت شد.اکنون بازار به سفر رافائل گروسی به تهران واکنش مثبت نشان داد و خبرهای بعضا خوبی از هتل کوبورگ وین باعث شد تا روز گذشته قیمت دلار نسبت به روز 5شنبه حدود 200 تومان کاهش یابد.مهمتر اینکه شاخص بورس که مدت ها در حالت رکورد به سر می برد جان گرفت و حدود 17هزار واحد سعود کرد.نکته مهم این است که اگر سازمان انرژی اتمی ایران نظر گروسی را جلب کرده باشد احیای برجام در دسترس است و چنانچه به هر دلیلی او ناراضی از تهران رفته باشه دوباره کشمکش بر سر احیای برجام از سر گرفته خواهد شد و باید منتظر افزایش قیمت‌های در بازارهای ایران شد.

صاحب‌خبر -

روسیه مانع تازه بر سر احیای برجام!
روسیه که همواره با کارت ایران به نفع خود بازی کرده و از تنش بین ایران و غرب سود نجومی برده است این بار و در دقیقه 90 بر سر احیای برجام برای امریکا شرط تعیین کرده است.لاوروف می گوید: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه پنج مارس (۱۴ اسفند) گفت: «روسیه از واشنگتن خواسته است تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند.»وی در یک نشست خبری گفت: «از سوی روسیه مشکلاتی وجود دارد. ما از همکاران آمریکایی خود ضمانت‌های کتبی خواسته‌ایم تا تحریم‌ها بر حق ما برای تجارت کامل و آزاد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های فنی-نظامی با ایران تاثیر نگذارد.»
لاوروف گفت که طبق این توافق، روسیه و چین مجاز خواهند بود به ایران در توسعه برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی خود طبق قوانین کمک کنند. وی اضافه کرد که تحریم‌ها نمی‌توانند بر این طرح‌ها اثر بگذارند. استفانی القاق، رئیس هیات دیپلمات‌های بریتانیایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین اعلام کرد نمایندگان سه کشور اروپایی طرف برجام برای مشورت و ارائه گزارشی از وضعیت گفت‌وگوها به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند. خانم القاق می‌گوید: «[به توافق] نزدیک هستیم.» با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه به خبرنگاران گفت: «ما در اواسط هفته آینده به توافق خواهیم رسید.»وی تصریح کرد: «هنوز چندین موضوع وجود دارد که همکاران ایرانی ما خواهان شفاف‌سازی بیشتر در مورد آن‌ها هستند و ما آن‌ها را خواسته‌هایی منصفانه می‌دانیم.»

گروسی در تهران: حل مسائل ایران و آژانس شرط احیای برجام است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به ایران سفر کرده، روز شنبه ۱۴ اسفند (۵ مارس) در یک نشست خبری در تهران با اشاره به اینکه مذاکراتش با مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران، ''موازی'' با مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی در وین است، گفت که ''این دو روند به هم متصل و وابسته است''. به گزارش خبرگزاری ایسنا، رافائل گروسی تاکید کرد: «در صورتی که ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع مثل برجام محقق شود وجود ندارد». به گفته او، ''مهم'' این است که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ''به یک درک متقابل برای همکاری‌های فشرده در آینده'' برسند تا متخصصان این آژانس ''بتوانند درباره مسائل باقی‌مانده، شفاف‌سازی کنند''.  گروسی با بیان اینکه ''چند موضوع خاص'' و نیازمند به ''شفاف‌سازی'' باقی‌مانده، افزود: «هر دو طرف هم تلاش کردند اما تا پیش از این موفقیتی در این زمینه نداشتیم». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه و پیش از سفر به تهران در توییتی نوشته بود: «این یک زمان بحرانی است اما نتیجه‌ای مثبت برای همه، امکانپذیر است». گروسی در حالی به ایران سفر کرده که مذاکرات جمهوری اسلامی و غرب با هدف احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، به مرحله‌سرنوشت‌سازی رسیده است.

وعده ایران؛ ''تا خردادماه''
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این نشست خبری، گفت که در جریان مذاکرات با رافائل گروسی، قرار شده تا مبادله مدارک بین آژانس و ایران ''حداکثر تا خردادماه انجام شود'' چرا که به گفته او، این موضوع ''از مفروضات مذاکرات وین برای روز باز اجرا است''. محمد اسلامی درباره روز ''باز اجرا''، به روز اجرای مجدد برجام پس از توافق احتمالی ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره می‌کند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از پیش‌بینی ''ترتیباتی'' خبر داد که ''حداکثر تا خرداد، توافقات برای مبادله اسناد در چارچوب حل‌و فصل مسائل باقی مانده اجرا شود''.

سفر گروسی به تهران؛ پرونده ۴ مکان مشکوک
در خبری دیگر در همین خصوص، خبرگزاری ایلنا روز جمعه ۱۳ اسفندماه در گزارشی نوشت که دستاوردهای احتمالی گروسی از سفر به تهران برای دستیابی ایران و کشورهای غربی به توافق هسته‌ای، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. بر پایه این گزارش، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در بازگشت به وین خواستار آن شده تا ایران پیش از بازگشت به تعهدات برجامی، از بسته شدن پرونده ۴ سایت مورد ادعای آژانس، اطمینان پیدا کند. پرونده‌ پادمانی درباره ۴ مکان مشکوک در ایران است. گفته می‌شود که در سه مکان‌ مورد نظر ''ذره اورانیوم با منشا فعالیت انسانی'' و در یک مکان دیگر نیز ''ذرات تغییر یافته ایزوتوپی'' پیدا شده و این موضوع، برخلاف موافقت‌نامه پادمان بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به اطلاع این آژانس رسانده نشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما