شناسهٔ خبر: 52931419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه خانه‌ملت از یازدهمین روز بررسی بودجه۱۴۰۱؛

مصوبات بهارستان حول محور دپیلماسی اقتصادی پرونده پزشکان بدون کارتخوان به جای باریک کشید /شارژ مالی پیمانکاران راه و معابر روستایی برای عبور از بحران/ خودرو های فرسوده برگ برنده قرعه کشی خودروهای نو

نمایندگان پارلمان در دومین نوبت جلسه علنی امروز سازوکارهای مختلفی مانند استفاده از ظرفیت بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی و مشارکت با بخش غیردولتی را برای تکمیل طرح‌های عمرانی تعیین کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خانه ملت- سرویس صحن؛ بیست‌وسومین نشست بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401 در حالی عصر امروز حوالی ساعت 14 به ریاست دکتر قالیباف آغاز شد که روز گذشته رسیدگی به بخش درآمدی بودجه به اتمام رسیده بود و نمایندگان در جلسه صبح امروز نیز موضوعاتی مانند ارز ترجیحی، تخصیص سهام به متولدین 1400 به بعد و... تعیین تکلیف کرده بودند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

تذکر کتبی

آغاز نشست، تذکرات کتبی نمایندگان مردم در خانه‌ملت به مسئولان دولتی قرائت شد.

پس از طرح تذکرات نمایندگان بود که پارلمان وارد دستورکار خود یعنی بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آ ینده شد

دولت می‌تواند جهت جلوگیری از حوادث طبیعی از سازمان های بین المللی کمک بلاعوض دریافت کند

سیل در کنارک

هر ساله بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و... علاوه بر تحمیل هزینه‌های مالی بسیار، خسارت‌های جانی را نیز ایجاد می‌کند این مشکل موجب شد که نمایندگان خانه ملت در نخستین مصوبه نشست عصر امروز، دولت را مجاز کنند تا در سال آینده برای جلوگیری از زلزله و سیل تا سقف دو میلیارد (2.000.000.000) یورو  از سازمان‌های بین المللی کمک بلاعوض دریافت کند. 

 

مجوز مجلس به بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای مشارکت در طرح های عمرانی و زیرساختی

نیمه تمام بودن بسیاری از طرح‌های عمرانی و تاثیر این طرح‌ها در ایجاد زیرساخت‌ها بر همگان آشکار است این موضوع موجب شد که نمایندگان مجلس به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای مشارکت در طرح های عمرانی و زیرساختی در سال آینده مجوز دهند.  

 

دولت مکلف به تدوین برش یک ساله از برنامه دیپلماسی اقتصادی کشور شد

دیپلماسی اقتصادی کشور

از آغاز به کار مجلس یازدهم وکلای مردم در خانه ملت همواره بر ضرورت توسعه دپیلماسی اقتصادی تاکید داشتند، به واسطه اهمیت و تاثیر به سزای این موضوع بر مولفه‌های اقتصادی کشور، بهارستانی‌ها، پس از بررسی پیشنهادات متعدد در جریان بررسی بندالحاقی (1) تبصره (3) دولت را مکلف کردند برش یک ساله از برنامه دیپلماسی اقتصادی خود را با محوریت «گسترش و تعمیق روابط تجاری با کشورهای هدف» را تدوین کند.

 

مجوز مجلس برای تشکیل کمیته‌ اقتصادی به منظور استفاده بهینه از سرمایه بخش غیردولتی

در ادامه و به منظور توسعه روش‌ها و الگوهای تأمین مالی و استفاده از ابزارهای مالی، نمایندگان مجلس تصویب کردند کمیته‌ اقتصادی مرکب از بخش‌های اقتصادی دولت و بانک‌ها تشکیل شود.

 

شرایط مشارکت با بخش غیردولتی برای اجرا و تکمیل طرح های عمرانی تعیین شد

تصویب بخش هزینه‌ای بند (الف) تبصره 4 ماده واحده لایحه بودجه سال 1401 کل کشور دیگر دستورکار مجلسی‌ها بود که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود از طریق دستگاه‌های اجرائی و به منظور جلب مشارکت بخش غیر‌دولتی جهت اتمام هرچه سریعتر طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای(‌نیمه تمام، آماده بهره‌برداری و جدید) تا ده درصد(10%) از سرجمع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط به هر دستگاه اجرائی را صرف حمایت از پروژه‌هایی‌ کند که بخش غیر‌دولتی در آنها مشارکت می‌کنند.

شرکت‌های دولتی از سهم اوراق مالی خود برای اجرای طرح‌های زیست محیطی هزینه کنند

اوراق مشارکت

خانه ملتی‌ها در ادامه نشست امروز بررسی بخش هزینه‌ای بند (الف) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه سال آینده را در دستور کار خود قرار دادند و با آن موافقت کردند، به موجب این مصوبه به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد که از محل انتشار ده هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی،  طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی خود که به‌ تصویب شورای اقتصاد می‌رسد را اجرایی کنند.

 

تخصیص مبلغ ۳۵ هزار میلیارد برای پرداخت مطالبات پیمانکاران راه ها و معابر روستایی

بر اساس موافقت نمایندگان و تصویب بند (ب) تبصره 5 این لایحه، بهارستانی‌ها با تخصیص مبلغ ۳۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات پیمانکاران راه ها و معابر روستایی و خرید تانکرهای آبرسانی مورد نیاز سازمان امور عشایر ایران موافقت کردند. همچنین مجلسی‌ها با موافقت با بندهای (و)، (ح) و (ط) تبصره 5 این لایحه مقرر کردند که کمیته‌ای متشکل از دولت و مجلس برای نظارت بر نحوه انتشار اوراق تشکیل شود.

 

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی کشور

نوسازی مدارس

نوسازی فضاهای آموزشی یکی از نیازهای اساسی کشور است اما نکته مهم در تحقق این امر پیش بینی منابع موردنیاز است که نمایندگان مجلس در بند(ی) تبصره 5 لایحه بودجه سال آینده حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت، تجهیز، تکمیل و بازسازی فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم پیش بینی کردند.

موافقت با اختصاص دو هزار میلیارد تومان جهت ساماندهی بافت فرسوده پیرامون بقاع متبرکه یکی دیگر از مصوبات امروز خانه ملتی‌ها بود که به موجب آن بافت فرسوده پیرامونی بقاع متبرکه حضرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمد‌بن موسی(ع) ساماندهی خواهد شد.

مجوز مجلس به شهرداری ها برای تسویه مطالبات خود از طریق تهاتر اراضی و املاک با سایر دستگاه‌ها

در ادامه نشست عصر امروز و با پیشنهاد علی اکبر کریمی به شهرداری‌ها اجازه داده شد برای تسویه مطالبات و بدهی‌های قطعی شده با سایر دستگاه‌‌ها در سال آینده نسبت به تهاتر اراضی و املاک، اقدام کنند. رئیس مجلس در جریان بررسی این پیشنهاد با تأکید بر اینکه این موضوع برای شهرداری‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، می‌گوید شهرداری‌ها هر اموالی که بخواهند بفروشند باید به تأیید بودجه سالانه شورای شهر خود برسانند، در حقیقت اینجا می‌خواهیم در قالب یک سیاست‌گذاری که نیازی به تعیین سقف هم ندارد به شورای شهر اجازه بدهیم که شهرداری‌ها بتوانند املاک موجودی آنها را با دستگاه‌های دیگر تهاتر کنند.

کارگروهی برای حمایت از کالای ایرانی تشکیل می‌شود

کالای ایرانی

تصویب بندهای الحاقی (1)، (2)، (3)،(4) و (5) تبصره (5) ماده واحده لایحه دیگر مصوبات مجلس در نشست عصر امروز بود که به موجب یکی از این بندها نمایندگان مجلس، ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار را موظف به پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام کردند. همچنین به منظور تسریع در اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی،  وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی مکلف شدند با تشکیل کارگروهی ساز و کار لازم برای توسعه تأمین مالی زنجیره تأمین را حداقل در  ده صنعت منتخب و پیشران پیاده سازی کنند.

 

واریز مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی هر استان به حساب استان محل استقرار واحد

بررسی پرونده واریز مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی هر استان به حساب استان محل استقرار همان واحد تولیدی دیگر دستورکار مجلسی‌ها بود.

 

درآمد حاصل از محل افزایش پلکانی آب بهای شهری برای آبرسانی روستایی و عشایری صرف می شود

آب برق گاز

همچنین نمایندگان مقرر کردند تا سقف ۹۶۵میلیارد ریال از  محل افزایش پلکانی آب بهای مشترکان پرمصرف جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص یابد. در ادامه وکلای مردم در خانه ملت مقرر کردند سی و پنج‌درصد افزایش عوارض برق برای حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی و تقویت پدافند غیرعامل و بهبود مقاومت زیرساخت های مخابراتی صنعت برق هزینه شود.

 

پروانه پزشکی یا اشتغال پزشکانی که از کارتخوان استفاده نکنند، باطل می‌شود

یکی از مهم‌ترین مصوبات امروز صحن علنی الزام پزشکان به استفاده از کارتخوان بود براساس تصمیم نمایندگان مجلس تمامی صاحبان مشاغل پزشکی مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی شدنددر صورتی که  پزشکان از استفاده از کارتخوان سرباز زنند پروانه پزشکی‌شان لغو می‌شود. 

 

قوه قضائیه مکلف به ایجاد دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی به سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی شد

در ادامه نشست نمایندگان مردم در خانه ملت، قوه قضائیه را مکلف به ایجاد دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده به سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی کردند که به موجب آن تمام وکلای فعال عضو مراکز وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری موظفند قراردادهای مالی خود با موکل را در این سامانه ثبت و تنظیم کنند.

 

برخورداری از معافیت های مالیاتی برای صادرات منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات شد

ارز

پس از اعمال تحریم ها، بازگشت ارز صادراتی یکی از مشکلات کشور بود که مجلسی‌ها برخورداری از معافیت‌های مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات و هرگونه جایزه و مشوق‌های صادراتی را منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور دانستند.

 

ساز و کار محاسبه مالیات خودروهای لوکس مشخص شد

نرخ مالیات خودروهای لوکس

وکلای مردم در خانه ملت در بخش درآمدی تبصره 6 لایحه بودجه، لوکس‌سواران راملزم به پرداخت مالیات کردند که در نشست امروز صحن علنی سازوکار اخذ این مالیات مشخص و مقرر شد که قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن معیار دریافت مالیات باشد.

 

با موافقت نمایندگان در جلسه عصر امروز منابع حاصل از افزایش 30 ریالی قیمت هر پیامک برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار می گیرد. همچنین  با مصوبه مجلس حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان دودرصد(2%) افزایش یافته و منابع درآمدی تا سقف دو هزار میلیارد تومان با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صرف توسعه و به روزرسانی زیرساخت‌های مخابراتی و ارتقاء کیفیت و بهبود پوشش آنتن‌دهی با اولویت مناطق روستایی، زیرساخت همان کارور در بستر شبکه ملی اطلاعات می‌شود.

در نهایت دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس در ساعت 18 و 25 دقیقه زنگ پایان نشست علنی نوبت دوم امروز مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد.

سومین نشست امروز مجلس حوالی 19 و 30 دقیقه به ریاست دکتر قالیباف آغاز شد و وکلای مردم رسیدگی به ادامه بخش هزینه‌ای لایحه بودجه را در دستورکار قرار دادند.

تذکر کتبی وکلای مردم در خانه ملت به دولتمردان

اما جلسه امشب با قرائت تذکرات کتبی نمایندگان توسط متفکرآزاد آغاز شد که ازجمله این تذکرات، تذکر مهدی عسکری همراه  44 نفر از نمایندگان به وزیر دفاع درخصوص ضرورت تعیین تکلیف مشمولان غایب سربازی و بازنگری و به روز رسانی دوره سربازی بود.

 

تخصیص یک درصد از منابع حاصل از عوارض واردات کالا به مناطق آزاد به کمیته امداد و سازمان بهزیستی

مناطق آزاد

بنابراین گزارش نمایندگان کار خود را در عصر امروز با الحاق یک بند به تبصره 6 لایحه بودجه 1401 آغاز کردند، که براساس آن یک درصد از منابع حاصل از عوارض واردات کالا به مناطق آزاد، به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص می‌یابد.

 

منابع لازم برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقای پوشش اینترنت در مناطق کمتر برخوردار تامین شد

در ادامه مجلسیان با تصویب بند (ز) تبصره (7) ماده واحده لایحه بودجه که درباره تامین منابع لازم جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتقای پوشش اینترنت و موبایل در روستاهای مناطق کمتر برخوردار و مسیر بزرگراه ها و جاده‌های اصلی بود، موافقت کردند. همچنین وکلای مردم در خانه ملت با تصویب بند(ح) این تبصره دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند برای نصب تجهیزات ارتباطی خود براساس تعرفه های کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام کنند.

 

الزام وزارت ارتباطات به راه اندازی مرحله اول پنجره ملی خدمات هوشمند دولت تا پایان دی ماه سال آینده

نمایندگان مجلس در بند (و) تبصره 7 لایحه مذکور وزارت ارتباطات را مکلف کردند مرحله اول پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۱ راه اندازی کند.

 

تخصیص منابع حاصل از واردات تلفن همراه به ساخت تولید گوشی‌های هوشمند داخلی

بازار موبایل

در ادامه صحن علنی وکلای مردم در خانه ملت بندهای الحاقی 3 و 4 تبصره 7 این لایحه را تصویب کردند که به موجب آن منابع حاصل از حقوق ورودی واردات گوشی‌های همراه خارجی بالای ششصد(600) دلار برای حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی و صنعت میکرو الکترونیک به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص می‌یابد.

 

سهم 15 درصدی حقوق دولتی معادن هر 3 ماه یکبار به منطقه محل استقرار معادن اختصاص می‌یابد

سلام بازدید از معدن چادرملو

براساس بند ط تبصره 7 لایحه بودجه، بهارستانی‌ها دولت را موظف کردند سهم 15 درصدی حقوق دولتی معادن را هر سه ماه یکبار به منطقه‌ای که معدن در آن قرار دارد جهت توسعه زیرساخت های آن اختصاص و گزارش آن را به مجلس ارائه کند. 

وزارت صنعت مکلف به واگذاری خودرو اقساطی به خانواده های شهدا و جانبازان شد

خودرو

همچنین نمایندگان در بند (ی) تبصره 7 ماده واحده این لایحه، وزارت صمت را مکلف کردند از طریق ایران خودرو و سایپا نسبت به فروش خودرو به همسر، فرزندان و والدین شهداء جانبازان 25% و بالاتر دارای محدودیت‌­های جسمی و حرکتی و جانبازان 50% تا هفتاد 70%  اقدام کند.

افزایش اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه های حمایتی در بودجه ۱۴۰۱

خودرو وارداتی

70 درصد از 5 درصد درآمد ناشی از تعرفه واردات 70 هزار دستگاه خودرو در سال آینده به کمیته امداد امام خمینی(ره) و 30 درصد از این منابع به سازمان بهزیستی اختصاص می یابد.

 

۱۰ درصد از خودروهای عرضه شده در قرعه‌کشی خودروسازان به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص می‌یابد

خودرو فرسوده

در حال حاضر وجود 8 میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور، مشکلاتی مانند آلودگی هوا و... را برای مردم ایجاد کرده است از آنجا که خودروسازان تاکنون برنامه ای برای جایگزینی این خودرو ها نداشتند، وکلای مردم در خانه ملت با پیشنهاد پژمانفر مبنی بر اختصاص حداقل 10 درصد از خودروهای عرضه شده در قرعه کشی به دارندگان خودروهای فرسوده موافقت کردند.

 

الزام مجلس به بانک مرکزی برای تسهیل بازپرداخت تسهیلات دریافتی روستاییان و کشاورزان

ساعت از 22 گذشته و نمایندگان همچنان با دقت مشغول بررسی پیشنهادات و بخش هزینه‌ای تبصره‌های ماده واحده لایحه بودجه 1401 مشغول هستند، در ادامه نوبت به رسیدگی به بندهای(ی، ل و م) تبصره 8 رسید و نمایندگان با موافقت با این بندها علاوه بر اینکه ارئه وثیقه بانکی روستائیان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر را تسهیل کردند، دولت را مکلف کردند در واردات محصولات کشاورزی و دامی در شرایط مساوی اولویت خرید خود را از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی قرار دهد.

سازوکار مجلس برای اصلاح شبکه آب روستایی

همچنین وکلای مردم در خانه ملت با با بندهای (د) و (هـ) تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند که به موجب آن‌ها نمایندگان مجلس با اختصاص ۱۰ درصد از وجوه حاصل از منابع دریافتی از مشترکان داخل شهرها که اقدام به تفکیک ملک و افزایش واحد کرده اند به اصلاح شبکه آب روستایی همان استان موافقت کردند.

 

شرکت های آب منطقه ای هر استان مکلف به تامین هزینه خرید کنتور هوشمند چاه های مجاز کشاورزی شدند

براساس این گزارش با مصوبه دیگر مجلسی‌ها، شرکت های آب منطقه ای استان ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلف به تامین هزینه های خرید و نصب کنتورهای هوشمند چاه های آب کشاورزی مجاز شدند.

 

وزارت جهاد کشاورزی مکلف به افزایش ۱۰ درصدی تولید محصولات اساسی کشاورزی نسبت به سال ۱۴۰۰ شد

محصولات کشاورزی صادراتی

نمایندگان خانه ملت در ادامه نشست امشب وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردند اقدام لازم را برای افزایش میزان تولید محصولات اساسی کشاورزی به میزان حداقل ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ به ویژه در زمینه تولید گندم، زیتون، جو و... انجام دهد.

 

مجوز مجلس به وزارت کشاورزی جهت تعیین مشوق برای تامین غذایی کشور

در ادامه نمایندگان مجلس به وزارت جهاد کشاورزی مجوز دادند تا به منظور تامین امنیت غذایی و افزایش صادرات محصولات کشاورزی به تعیین مشوق و یارانه از محل منابع طرح های کمک های فنی و اعتباری و ردیف های متفرقه کشت دانه های روغنی بپردازد.

 

مجلس بیش از سه ماه است که در خصوص ارز ترجیحی جلسات علنی و غیرعلنی برگزار کرده است

در جریان بررسی جزییات بودجه در بخش هزینه ای بود که پاک‌فطرت در تذکری ضمن انتقاد از نحوه بررسی بودجه در مجلس، گفت: مجلس در ۱۵ روز بررسی بودجه خسته شد و در بین این خستگی، ارز ترجیحی را در عرض دو دقیقه تصویب کردید که نتیجه آن را در سفره مردم خواهید دید و دولت هم به تعهدات خود عمل نخواهد کرد. که رئیس مجلس در پاسخ به این اظهارات، تصریح کرد: کسی دو دقیقه‌ای رای نداده بلکه موضوع بررسی شده و سه ماه است که این موضوع را بررسی می کنیم و بارها جلسات علنی و غیرعلنی تشکیل دادیم.

تکلیف مجلس به استانداران برای ارائه گزارش پیشرفت پروژه های استانی

تصویب بندهای الحاقی 4 و 5 تبصره 8 ماده واحده این لایحه دیگر مصوبات مجلس در نشست امروز بود که وکلای مردم استانداران را مکلف کردند به منظور ایجاد شفافیت و تقویت ساز وکار نظارتی پیشرفت فیزیکی پروژه های هر استان را هر ۳ ماه یکبار به نمایندگان هر استان گزارش دهند.

 

کشت برنج در مناطق مختلف کشور با تشخیص کارگروه سازگاری با کم آبی استان تعیین می شود

نمایندگان مردم در مجلس در چارچوب لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب کردند تا بند (ک) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ در تبصره ۸ بودجه سال آینده تکرار شود که براساس این مصوبه کشت برنج درمناطق مختلف کشور در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هماهنگی ‌دستگاه‌های ملی به تشخیص کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان تعیین می‌شود.

مشوق مجلس برای کاهش استفاده از آبهای سطحی و زیر زمینی در صنایع آب‌بر

در ادامه نمایندگان مجلس در راستای مدیریت بحران آب و سالم سازی محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به تدوین و اجرای برنامه ملی کاهش تبخیر سطحی از طریق توسعه آبیاری زیرسطحی کردند.

حدود ۳ ماه است که تمام نهادهای حاکمیتی درگیر بررسی مسئله ارز ترجیحی هستند

براساس این گزارش آزادیخواه در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با استناد به ماده 115 آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 3 ماه است که دولت، مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی درگیر بررسی مسئله ارز ترجیحی هستند و امروز این موضوع با رأی نمایندگان تعیین تکلیف شد.

 

پایان بیست و چهارمین نشست بررسی لایحه بودجه 1401

دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی ساعت 22 و   دقیقه زنگ پایان نشست علنی نوبت سوم امروز پارلمان را به صدا درآورد./

پایان پیام

 

نظر شما