شناسهٔ خبر: 52914135 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آنچه در صحن مجلس گذشت؛

تعیین سقف معافیت مالیاتی هنرمندان در سال ۱۴۰۱ / مصوبه مجلس برای کاهش قیمت کالاهای اساسی و دارو

بیست و دومین جلسه بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو شیفت صبح و عصر امروز شنبه، به بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق بودجه مربوط به بخش درآمدی پرداختند.

بیشتر بخوانید

مشخص شدن ساز و کار فروش نفت توسط بخش خصوصی

تعیین سازوکار فروش نفت توسط بخش خصوصی، تعیین سازوکار برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، اعطای مجوز به دولت برای واردات خودرو، مخالفت با اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد اقتصادی از جمله مصوبات مجلس شورای اسلامی در جلسات بررسی بودجه ۱۴۰۱ امروز بود.

نمایندگان در نشست عصر امروز نیز تصمیم گیری درباره خرید سربازی مشمولان خارج از کشور را به ستاد کل نیروهای مسلح محول کردند. شیفت شب بررسی بودجه ۱۴۰۱ امروز مجلس تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت.

سقف معافیت مالیاتی هنرمندان در سال ۱۴۰۱ مشخص شد

نمایندگان مجلس با معافیت مالیاتی هنرمندان تا سقف ۲۶۰ میلیون تومان درآمد در سال موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز مجلس موافقت کردند که معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف شود.

معافیت مالیاتی بازیگران، اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیه‌کنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی، حراجی آثار هنری موضوع قانون مالیات‌های مستقیم فقط تا سقف دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات است.

از هفته قبل که بحث معافیت مالیاتی هنرمندان در جامعه مطرح شده بود انتقادات زیادی به معافیت مالیاتی سلبریتی ها مطرح شده بود که نجابت عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم امروز در صحن علنی مجلس در این باره گفت: هنرمندان عزیز ما هستند و در مجلس برای این افراد ارزش بسیار زیادی قائل هستیم اما بعضا بازیگران با درآمدهای میلیاردی از پرداخت مالیات معاف هستند.

مصوبه مجلس برای کاهش قیمت کالاهای اساسی و دارو

نمایندگان مجلس نرخ حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی را یک درصد تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت سوم مجلس شورای اسلامی مصوب کردند نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی بر اساس برابری نرخ ارز اضافه شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی(ای.تی.اِس) در روز اظهار و مطابق قانون امور گمرکی می­باشد.

بر این اساس درسال ۱۴۰۱ نرخ چهاردرصد حقوق گمرکی مذکور در ماده یک قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده ­های کشاورزی و دامی  به یک درصد تقلیل می­ یابد.

این مصوبه مجلس باعث کاهش قیمت کالاهای اساسی می شود.

تصمیم‌گیری درباره مشمولان خارج از کشور به ستاد کل نیروهای مسلح سپرده شد

نمایندگان مجلس تصمیم گیری درخصوص خرید سربازی مشمولان مقیم خارج کشور را به ستاد کل نیروهای مسلح سپردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی درخصوص خرید سربازی مشمولان نظام وظیفه عمومی کشور مقیم خارج کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان به بیان پیشنهادات خود درخصوص اصلاح جزء، اصلاح کل و حذف بند مذکور پرداختند که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع در قانون بسته نبوده و اختیار در ستاد کل نیروهای مسلح با گردش کار مقدور است، حال به دلیل بررسی و طرح پیشنهادات مختلف و عدم نتیجه گیری مشخص، رأی استمزاجی از نمایندگان می گیریم تا از این بند عبور کنیم. عبور بدین معنی است که اختیار به ستاد کل نیروهای مسلح بازگشته و این مجموعه کار خود را بنا بر اختیارات قانونی انجام می دهد.

نمایندگان با تصمیم گیری ستاد کل نیروهای مسلح درخصوص موضوع خرید سربازی مشمولان نظام وظیفه عمومی مقیم خارج کشور موافقت کردند.

نمایندگان مجلس در صدد بودند مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، بتوانند با پرداخت معادل ریالی پانزده هزار یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند و سربازان متاهل دارای فرزند از مادر ایرانی از بیست و پنج درصد تخفیف برخوردار شوند.

این تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی یکی از مواردی است که در حیطه اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح است و به همین دلیل نمایندگان این موضوع را به تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح سپردند.

نرخ ارز کالاهای وارداتی در سال ۱۴۰۱ مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در سال آینده را مشخص کردند.

نمایندگان در جلسه علنی نوبت سوم امروز (شنبه ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بند (هـ) تبصره ۷ را تصویب کردند.

بند (هـ) تبصره ۷ لایحه بودجه به شرح زیر است:

۱- نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، براساس برابری نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ETS) در روز اظهار و مطابق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی است.

۲- در سال ۱۴۰۱ نرخ چهار درصد (۴%) حقوق گمرکی مذکور در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد (۱%) تقلیل می‌یابد.

همچنین بند الحاقی ۲ تبصره ۱۸ این لایحه اصلاح و تصویب شد که مطابق با آن، وزارت اموراقتصاد و دارایی از طریق اداره کل موظف است هنگام صدور تسویه حساب‌های آن دسته از مؤدیان مالیاتی که دارای کارت بازرگانی هستند، اصل فیش واریزی سه در هزار درآمد مشمول مالیاتی را که به حساب اتاق بازرگانی ایران و اتاق تعاون ایران واریز شده و به تأیید اتاق‌ها رسیده است، دریافت کند.

نظر شما