شناسهٔ خبر: 52871991 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

پتروشیمی، زخمی کهنه برای گلستانی‌ها/ انتظار ۹۵ هزار سهامدار از دولت سیزدهم برای تعیین تکلیف پروژه

پتروشیمی برای گلستانی‌ها مانند زخمی کهنه است که درد مزمنی به جان ۹۵ هزار سهامدار این پروژه انداخته است، پروژه ای که حدود ۱۵ سال از آغاز آن می گذرد اما هنوز در همان گام های اولیه باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- گرگان، پتروشیمی گلستان نخستین تجربه مشارکت اقتصادی مردم این استان در زمینه صنعت بود؛ تجربه ای تلخ که سبب بی اعتمادی مردم به سرمایه گذاری در امر تولید و اشتغال شده است.

 

امروز کمتر کسی است که وقتی بخواهد از معضلات و مشکلات استان سخن بگوید به پتروشیمی اشاره نکند، زخمی که گذشت زمان، آن را کهنه تر و عمیق تر کرده است.

 

سال 84 موضوع احداث مجتمع پتروشیمی در استان گلستان مطرح شد، پروژه ای که مسئولان وقت درباره اش تبلیغات فراوانی کردند و در نهایت مردم نیز وارد پذیره نویسی این پروژه شدند.

 

در آبان ماه سال 85 با حضور وزیر وقت نفت، کلنگ نخستین طرح صنعتی بزرگ در این استان به زمین زده شد. طرحی که قرار بود در کمتر از 5 سال به اتمام برسد و وارد مدار تولید شود و با تولید سالانه 677 هزار تن آمونیاک و یکهزار و 73 تن کود اوره، بیش از 5 هزار میلیارد ریال درآمد زایی برای استان به همراه داشته باشد و برای دست کم 3 هزار نفر شغل ایجاد کند.

 

در همان آغاز اجرای طرح مشکلات و مسائلی رخ داد که دولت ترجیح داد از این پروژه پا پس بکشد و سهم 20 درصدی خود را هم به بخش خصوصی واگذار کرد.

 

حدود 98 هزار سهامدار نه فقط از گلستان بلکه از دیگر استان ها و شهرهای کشور در این پروژه مشارکت کردند و 15 سال قبل چیزی حدود 28 میلیارد تومان پول مردم به این پروژه تزریق شد.

 

در دولت نهم و دهم این پروژه فقط توانست در حد 15 تا 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و با توجه به اینکه بخش خصوصی عهده دار اجرای آن بود، ابهامات فراوانی هم در اجرای پروژه به وجود آمد.

 

کار به دولت یازدهم رسید، زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی مجمع نمایندگان استان گلستان را با وعده‌های نافرجامش، معطل کرد و فقط در زمان گرفتن رأی اعتماد به نمایندگان قول همکاری برای حل مشکل پتروشیمی را می داد و پس از آن دیگر خبری از اقدام دولت نبود.

 

در سال 93 و پیش از سفر دولت یازدهم به استان تلاش‌های زیادی صورت گرفته بود تا مصوبه وام ارزی این مجتمع از رئیس جمهور گرفته شود اما مسئولان تصمیم گرفتند که این طرح را از اولویت‌های استان کنار گذاشتند. حتی استاندار وقت، این طرح را فاقد توجیه اقتصادی می دانست و برای همین در 4 سال اول دولت روحانی، با بی تدبیری کامل این پروژه به محاق رفت.

 

پس از آمدن مناف هاشمی به استانداری گلستان و چهره ای که او از خود به مردم نشان داد، امیدها برای اجرای دوباره پروژه پتروشیمی زنده شد اما به رغم وعده و وعیدها، مناف هاشمی هم کاری از پیش نبرد و سیل نوروز 98 او را با خود بُرد.

 

هادی حق شناس سومین استاندار دولت روحانی در گلستان بود که موضع حمایتی نسبت به پروژه پتروشیمی داشت و در مدت حضورش در استان تلاش های زیادی برای اجرای این پروژه کرد اما این پیگیری ها به نتیجه نرسید تا اینکه حق شناس در روز تودیع خود، سنگ اندازی و کارشکنی های هیئت مدیره پتروشیمی را دلیل اصلی وضعیت کنونی این پروژه معرفی کرد.

 

در سفر ماه های اخیر رئیس قوه قضائیه به گلستان، این پرونده به عنوان یکی از پرونده های کثیرالشاکی مورد بررسی قرار گرفت و حجت الاسلام اژه ای، اختیارات ویژه ای به رئیس کل دادگستری گلستان تفویض کرد تا گره این پروژه باز شود.

 

بررسی ها و جلسات متعددی برگزار شد و در نهایت همه این پیگیری ها منجر به ارائه راهکارهای تازه برای تعیین تکلیف و اجرای این پروژه شده است.

 

«حیدر آسیابی» در این باره اظهارکرد: بر اساس برآورد کارشناسان این طرح 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همزمان با رفع موانع حقوقی تلاش ما بر خروج پروژه از رکود طی 2 ماه آینده و از سر گرفتن کار‌های عمرانی است تا در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی فاز نخست این پروژه باشیم و پس از آن با سرمایه‌گذاری لازم این پروژه به چرخه کامل تولید برسد.

 

27 دی‌ماه رئیس کل دادگستری گلستان از ورود هیئت کارشناسی شرکت پتروشیمی ایران به استان برای بررسی وضعیت طرح، اعتبارات و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی پتروشیمی خبر داده و گفته بود: نظر این گروه کارشناسی مبنای تصمیم‌گیری قضائی و اجرایی درباره پرونده پتروشیمی استان خواهد بود.

 

اکنون و در کمتر از 3 ماه پس از دستور رئیس دستگاه قضا و با پیگیری‌های صورت گرفته معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نامه‌ای به رئیس کل دادگستری استان گلستان راهکار‌های موجود برای راه‌اندازی دوباره پتروشیمی گلستان را عنوان کرده است.

 

«مرتضی شاه‌میرزایی» در این نامه تأکید کرده با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم کارشناسی، سرمایه‌گذاران فعلی شرکت توانایی مالی اجرای طرح را ندارند و در ادامه 2 راهکار را جهت احیای مجدد پتروشیمی گلستان ارائه کرده است.

 

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این نامه در بیان راهکار‌های احیای مجدد صنایع پتروشیمی، احیای طرح اوره و آمونیاک گلستان و ارائه طرح جدید با محوریت پتانسیل کسب سهم بازار بالا جهت جلب نظر سرمایه‌گذار جدید را پیشنهاد کرده است.

 

همچنین شاه‌میرزایی اجرای طرح مناسب را به تشکیل کارگروهی با محوریت رئیس کل دادگستری استان جهت اخذ تصمیمات لازم واگذار کرده و بدین ترتیب مقدمات احیای این مجموعه تولیدی بزرگ فراهم شده است.

 

حالا هم در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان، موضوع پتروشیمی به عنوان یکی از مهم ترین مطالبات مردمی از سوی نمایندگان مجلس و مسئولان استانی مطرح خواهد شد تا دولت نیز به این پروژه ورود کرده و سازوکارهای لازم را برای تکمیل آن ببیند.

 

موضوعی که «رمضانعلی سنگدوینی» به عنوان یک مطالبه اولویت دار آن را مطرح کرده و گفته است، پس از گذشت چندین سال نه خبری از تکمیل ساخت و سازها و نه خبری از خط تولید مجتمع پتروشیمی است.

 

دبیر مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد در جریان سفر دولت به استان گلستان، تصمیم نهایی برای اجرای این پروژه گرفته شود.

 

پایان پیام/727

نظر شما