شناسهٔ خبر: 52847462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

اروپا و آمریکا برای طولانی کردن بحران اوکراین تقلا می‌کنند

غرب صحنه‌گردان پیوند تروریست‌ها و نئونازی‌های اوکراینی

صاحب‌خبر -
در حالی یک هفته از جنگ افروزی غرب در اوکراین می‌گذرد که غرب با تحریک کی‌یف به ناکام ساختن مذاکرات بلاروس، ایجاد پیوند میان گروه‌های تروریستی غرب اسیا و نئونازی‌های اوکراینی، اعمال سیاست تحریم و تهدید علیه روسیه به دنبال فرسایشی کردن بحران مذکور هستند.
اوکراین طی یک هفته اخیر میدان نبرد میان روسیه و غرب شده است در حالی که اروپا و آمریکا سعی دارد تا با آنچه تسلیح اوکراین می‌نامد این جنگ را طولانی سازد چنانکه همزمان نیز خواسته‌های روسیه برای پایان یافتن بحران را رد کرده و هر لحظه بر آتش جنگ می‌دمند در حالی همزمان با فضاسازی رسانه‌ای به توجیه رفتارهای بحران ساز خویش می‌پردازند.
در این میان خودداری مردم اوکراین از حمایت از دولت غرب‌گرا موجب شده تا سران این کشور و غرب به دنبال مزدورانی باشند که در لوای نیروی داوطلب به جنگ وارد شوند. در این چارچوب ولودیمیر زلنسکی،رییس‌جمهور اوکراین، با امضای فرمانی، الزام داشتن ویزا را برای داوطلبان خارجی که قصد پیوستن به لژیون بین‌المللی دفاع از اوکراین را دارند، لغو کرد و همزمان با نیز محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی مدعی آمادگی موج بزرگی از داوطالبان برای حمایت از اوکراین خبر دادند. همچنین رئیس‌جمهور اوکراین با درخواست برای اخراج روسیه از عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل، بر لزوم ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش تاکید کرد.
این رفتارها در حالی بوده که گزارش‌ها از طراحی‌ غرب برای اعزام تروریست‌ها به اوکراین حکایت دارد چنانکه بر اساس اطلاعاتی که روزنامه ANHA منتشر کرده، سازمان امنیت ملی ترکیه فعالیت های تازه ای را برای سربازگیری در ادلب سوریه و انتقال آنها به شرق اوکراین در آینده نزدیک در دستور کار قرار داده است. به گفته این منابع قرار است مرحله نخست اعزام این افراد مسلح به اوکراین در آینده نزدیک انجام شود و انتظار می رود به این ترتیب دست کم ۷ هزار نفر از مزدوران مستقر در سوریه توسط ترکیه به اوکراین منتقل شوند. در همین چارچوب نیز معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به یکسان بودن عامل جنگ سوریه و بحران اوکراین، تأکید کرد که حجم سیاه‌نمایی و دروغگویی غرب در اوکراین بسیار زیاد است.الجعفری در مصاحبه با خبرگزاری روسی «نووستی» گفت: آمریکایی‌ها خطوط لوله گاز «نورد استریم» و «نورداستریم-۲» دو پروژه ای که گاز روسیه از طریق آن ها به اروپا منتقل می شود پیش از آغاز حوادث اوکراین هدف قرار می دادند. بنابراین، بایدن امیر قطر را به واشنگتن فراخواند و با وی در مورد توانایی های قطر برای تامین نیازهای گازی اروپا در صورت لزوم گفتگو کرد.جعفری توضیح داد که اقدامات آمریکا نشان می دهد که واشنگتن از اقتصاد برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می کند.بشار الجعفری ابراز عقیده کرد که سازمان اطلاعات آمریکا ممکن است زندانیان سازمان تروریستی "داعش" را در صورت نیاز به خاک اوکراین منتقل کنداین افشاگری در حالی صورت می‌گیرد که در ادامه تحولات اوکراین سخنگوی کاخ کرملین گفت: مسکو، تحریم های غرب علیه صنعت هوانوردی روسیه به علت عملیات ویژه نظامی در اوکراین را تلافی خواهد کرد. همچنین منابع خبری از اعزام شماری از جنگنده‌های «اف-۳۵» آمریکا به منطقه بالتیک برای تقویت جبهه شرقی ناتو خبر دادند. از سوی دیگر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست هیات دولت روسیه در واکنش به تحریم‌های آمریکا و متحدانش، غرب را امپراتوری دروغ خواند. در همین حال پوتین در گفت و گو با مکرون گفته است که باید حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه برسمیت شناخته شود.رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که اوکراین باید غیرنظامی شده و از حضور نازی‌ها پاکسازی شده و به کشوری بی طرف تبدیل شود.وزیر دفاع روسیه نیز از اطاعت از دستور رئیس جمهور روسیه و شروع وظایف نیروهای راهبردی این کشور خبر داد.سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به آماده‌باش بازدارندگی اتمی از سوی روسیه و اروپا، طرف‌های درگیر در بحران اوکراین را به آرامش دعوت کرد.
از سوی دیگر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در آستانه مذاکرات هیأت روس و اوکراینی در شهر «گومل» بلاروس از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و عقب‌نشینی فوری نیروهای نظامی روس از اوکراین به عنوان شروط توافق با روسیه یاد کرد. وزارت دفاع روسیه نیز از انهدام شمار قابل توجهی از تجهیزات نظامی اوکراین در چند روز اخیر از جمله جنگنده‌ها و سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۳۰۰» خبر داد.در همین حال بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که روسیه به دنبال تبدیل کردن بلاروس به کشور هسته‌ای وابسته به خود است.وزیر امور خارجه مجارستان می‌گوید از خاک کشورش برای ارسال سلاح و نیرو به اوکراین استفاده نخواهد شد. زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به اعلام جنگ اقتصادی همه جانبه اتحادیه اروپا برضد مسکو گفت که این مسئله جدیدی برای روسیه محسوب نمی شود و ریشه در تاریخ دارد. از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اعلام تعلیق مأموریت سفارت این کشور در بلاروس اعلام کرد کارکنان غیرضروری سفارت آمریکا در روسیه می‌توانند این کشور را ترک کنند.دولت آمریکا در اقدامی که نقض منشور سازمان ملل است به دوازده دیپلمات روسیه دستور داد تا یک هفته دیگر خاک این کشور را ترک کنند.همچنین سخنگوی کاخ سفید با رد درخواست کی‌یف برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، گفت هیچ توجیهی برای تغییر سطح آمادگی نیروهای آمریکایی نیز وجود ندارد. خبر دیگر آنکه هشت کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار تسریع روند عضویت اوکراین در این اتحادیه شدند.در میانه تنش‌های غرب با روسیه بر سر اوکراین و تصمیم مسکو برای آماده‌باش نیروهای بازدارنده اتمی، اما رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دلیلی برای نگرانی در مورد جنگ اتمی وجود ندارد.لازم به ذکر است براساس نظرسنجی انجام شده توسط «مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه»، ۶۸ درصد شهروندان روسیه موافق عملیات نظامی ویژه در اوکراین هستند و ۲۲ درصد نیز گفتند که از آن حمایت نمی‌کنند.

نظر شما