شناسهٔ خبر: 52818484 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از پنجمین روز جنگ اوکراین؛

پوتین فرمانی علیه آمریکا امضاکرد/ اوکراین:مذاکرات پیشرفت داشت

رامین حسین آبادیان

در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل نماینده روسیه با ادعای کشتار ۸ساله مردم دونتسک و لوهانسک توسط اوکراین،هدف حمله را نازی زدایی خواند ونماینده اوکراین گفت:اوکراین نماند،سازمان ملل هم می‌رود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: پنجمین روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی آغاز شده که دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت اوکراین علیه مسکو را پذیرفته است. در همین راستا، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که اوکراین درخواستی را به این دادگاه تسلیم کرده و روسیه را به نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی متهم کرده است.

افزون بر این، اخیراً شورای امنیت سازمان ملل متحد رأی به تشکیل مجمع عمومی در ارتباط با بحران اوکراین رأی داد. در نشست شورای امنیت اما روسیه مانع تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین شد و «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در این نشست موضوع حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را رد کرد. علاوه بر رأی منفی روسیه، کشورهای چین، هند و امارات نیز به این پیش‌نویس رأی ممتنع دادند، هرچند در نهایت برگزاری نشست مجمع عمومی رأی آورد.

جنگ اوکراین در حالی ادامه دارد که کانادا نیز اعلام کرده است تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند. پیش از این نیز دولتمردان انگلیس اعلام کردند که لندن جزو اولین طرف‌هایی بود که اقدام به ارسال سلاح برای اوکراین کرد. حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین در حالی است که روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: از آغاز عملیات نظامی تاکنون ۱۰۷۶ پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده‌ایم.

۰۲:۴۷ زلنسکی: مذاکرات با روسیه هنوز به نتیجه مطلوب برای اوکراین نرسیده است

۰۲:۳۴ ایتالیا برای کمک به پناهجویان اوکراینی وضعیت اضطراری اعلام کرد

دولت ایتالیا برای کمک به پناهجویانی که از اوکراین به کشورهای اروپایی می آیند تا پایان سال وضعیت اضطراری اعلام کرد.

شورای وزیران ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته است تا رویه‌های کمک و حمایت از افرادی را که به دنبال پناهندگی در کشورهای اتحادیه اروپا هستند تشدید کند. این شورا با اعلام وضعیت فوق‌العاده تا دسامبر موافقت کرد.‌

۰۱:۵۰ میزان تلفات غیر نظامی حملات روسیه به مردم اوکراین

وزارت بهداشت اوکراین خبر داد: تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی به دنبال حملات روسیه در حال حاضر به ۳۵۲ نفر از جمله ۱۴ کودک رسیده است.

سازمان ملل نیز اعلام کرد: از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بیش از ۵۰۰ هزار نفر از اوکراین فرار کرده‌اند.

همچنین دادستان دیوان بین‌المللی کیفری گفته که قصد دارد تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در اوکراین آغاز کند.

۰۱:۲۰ آژیرهای خطر در کی یف به صدا درآمد

المیادین گزارش داد: نمایندگان شورای شهر برواری در شرق کی یف تأیید کردند که نیروهای روسی وارد شهرشان شده‌اند.

همچنین رسانه‌های منطقه‌ای نیز خبر دادند: پدافند هوایی روسیه حمله اوکراین که با موشک بالستیک U-tochka که به دنبال هدف قرار دادن جمهوری دونتسک بود را دفع کرد.

۰۴:۲۰ کشته شدن ۴ غیر نظامی و زخمی شدن ۱۰ نفر در دونتسک

مقامات دونتسک اعلام کردند که به دنبال حملات اوکراین به شهر گورلوکا ۴ غیرنظامی کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

۰۱:۲۰ حمایت ۶۸ درصدی مردم روسیه از حمله به اوکراین‌

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه نشان داد که ۶۸ درصد از مردم روسیه از عملیات نظامی این کشور در اوکراین حمایت می‌کنند.

۰۱:۱۸ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل: روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد

۰۰:۱۰ آمریکا ۱۲ عضو هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل را از خاک خود اخراج کرد

خبرگزاری فرانسه: آمریکا ۱۲ عضو هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل را از خاک خود اخراج کرد.

همچنین لودریان اعلام کرد: فرانسه سفارت خود در کی یف را به غرب اوکراین منتقل خواهد کرد

۲۳:۳۳ ممنوعیت عبور کشتی‌های جنگی از تنگه‌های بوسفور و داردانل

طبق اعلام رسانه‌های روسیه، ترکیه اعلام کرد از عبور کشتی‌های جنگی از دو تنگه بسفر و داردانل جلوگیری خواهد کرد.

۱۹:۱۸ فیفا و یوفا تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه را محروم کردند

در پی عملیات نظامی روسیه؛ فیفا و یوفا تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه را از تمام رقابت‌ها محروم کردند.

۲۰:۵۵ سخنان نماینده چین در سازمان ملل

نماینده چین در سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان گفت: از مذاکرات مستقیم به عنوان راه حلی اساسی در حل تنش‌های کنونی حمایت می‌کنیم.باید غیرنظامیان حفظ شوند. به عنوان عضو شورای امنیت می‌خواهیم به نقش خود در برقراری صلح و امنیت متعهد باشیم. هیچ چیزی از جنگ به دست نمی‌آید. ما از ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه می‌خواهیم تا به مذاکره و گفتگو روی بیاورند تا صلح و ثبات به قاره اروپا بازگردد.


۲۰:۴۲ اردوغان: مصمم به اجرای کنوانسیون مونترو هستیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرد: مصمم به اجرای کنوانسیون مونترو برای جلوگیری از تشدید بحران روسیه و اوکراین هستیم. ما به دلیل وضعیت اوکراین ناراحتیم و پیشنهاد دادیم میان کیف و مسکو نقش میانجی را ایفا کنیم.


۲۰:۱۵ زلنسکی درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را امضا کرد

رئیس جمهور اوکراین درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را امضا کرد.

۲۰:۱۳ پوتین فرمان اقتصادی علیه آمریکا امضا کرد

کرملین خبر داد: پوتین فرمانی مبنی بر اعمال تدابیر ویژه اقتصادی علیه ایالات متحده و کشورهایی که به آنها ملحق شده‌اند را امضا کرد.

۲۰:۰۳ مذاکرات پایان یافت؛ اوکراین از پیشرفت مذاکرات گفت

تاس خبر داد: روسیه و اوکراین به مذاکرات صلح پایان دادند و برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌های خود باز می‌گردند.

ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهور روسیه و رئیس هیئت مذاکره کننده روسی، گفت: مهمتر ما توافق کردیم که روند مذاکرات را ادامه دهیم، دیدار بعدی در روزهای آینده در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.

هیئت اوکراین در مذاکرات اعلام کرد: در جریان مذاکرات صلح پیشرفت‌هایی حاصل شد، اما امروز تصمیم رسمی گرفته نخواهد شد.

۱۹:۴۱ سخنرانی نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل در جلسه ویژه مجمع عمومی این سازمان گفت: روسیه باید بی قید و شرط همه اقدامات خود را متوقف کند. این مجمع باید فوراً اقدام روسیه را محکوم کند. ما عملیات گروه ای جدایی طلب در شرق اوکراین را نیز محکوم می‌کنیم. به نظر ما استفاده از نیروهی نظامی در قرن ۲۱ جایگاهی ندارد. منشور ملل متحد استفاده از هر نیرویی علیه حاکمیت کشورها را رد می‌کند.

وی گفت: روسیه در حال منزوی کردن خود است. در زمان حیاتی قرار داریم. جامعه بین الملل گاهاً پیشتر نتوانسته بود برخی امور را به انجام برساند؛ ما نمی‌توانیم دست روی داست بگذاریم. تشعشعات هسته‌ای از طرف اوکراین برای مردم این کشور و حتی سایرین خطرناک است و ما باید در این مجمع کاری بکنیم.

نماینده دانمارک نیز به نمایندگی از کشورهای شمالی و منطقه بالتیک در این نشست گفت: دنیا دارد این اقدام رویه را می بیند. ما از مردم اوکراین حمایت می‌کنیم. این حمله نقض اشکار تمامیت ارضی اوکراین است و این موضوع قابل قبول نیست.

۱۹:۱۹ سخنرانی نماینده روسیه در سازمان ملل

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در جلسه ویژه مجمع عمومی این سازمان با بیان اینکه آنها مردم و غیرنظامیان در دونتسک و لوهانسک را هدف قرار می‌دادند و مردم این دو منطقه ۸ سال در معرض تجاوزات اوکراین قرار داشتند، گفت: این کار را برای نازی زدایی بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد به انجام رساندیم. روسیه می‌خواهد بر اساس قوانین سازمان ملل از مردم دونباس حمایت کند.

نبنزیا ادامه داد: خرابکاری‌های دولت اوکراین در مرزها سیل مهاجران در مرزها را راه انداخت. سایرین اتهام زنی‌های اوکراین را تکرار کرده و اقدامی برای جلوگیری از تنش آفرینی‌های کی یف به انجام نرساندند. غربی‌ها به سرکردگی آمریکا بی شرمانه تسلیحات را به این کشور اعزام می‌کنند.

وی گفت: در ۱۵ فوریه رئیس جمهور اوکراین گفت که به دنبال عضویت در ناتو است. پوتین در سال ۲۰۰۸ هشدار داده بود که اعضای ناتو باید دوباره درباره پیشنهاد عضویت اوکراین و گرجستان فکر کنند. در سال ۲۰۱۴ ملی گرایان اوکراین کودتای را در این کشور به انجام رساندند تا این کشور را به ناتو اضافه کنند. این موضوع خط قرمز ما است. در دسامبر سال گذشته پیشنهاد دادیم که این اقدامات باید به اتمام برساند.

وی تاکید کرد: روسیه همواره با آغوش باز در خصوص گفتگوها آماده بوده اما آنها خلف وعده کردند.

نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه غربی‌ها باید نقش مؤثری را برای این تنش‌ها ایفا می‌کردند، افزود: اقدامات آنها از قبیل کشتن و زندانی کردن مخالفین و یا اقدام زلنسکی در بستن شبکه‌های تلویزیونی در حالی به انجام می‌رسد که آنها ادعای دموکراسی دارند.

وی گفت: آنها بی شرمانه دروغ می‌گویند. نیروهای روسیه نیستند که به غیرنظامیان حمله می‌کنند؛ چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد. در منطقه‌ای که نیروگاه چرنوبیل قرار دارد، پلیس اوکراین حضور دارد؛ اوکراینی‌ها خودشان سکوهای پرتاب شأن را در مناطق مسکونی قرار می‌دهند. این اقدامات آنها بر خلاف منشور ملل متحد است. آنها زندانی‌ها را از زندان آزاد کردند و به آنها اسلحه می‌دهند، نئونازی‌ها در اوکراین قدرت گرفته‌اند و دارند رشد می‌کنند؛ ما این اقدامات آنها را محکوم می‌کنیم. آنها ۲۵ هزار اسلحه را به مردم عادی می‌دهند، بدون ثبت آن.

۱۹:۰۰ سخنرانی نماینده اوکراین در سازمان ملل

نماینده اوکراین در سازمان ملل در نشست ویژه مجمع عمومی متنی از یک سرباز کشته شده اوکراینی خواندن و فضا را احساسی کرد.

وی گفت روسیه یک کرسی در شورای امنیت اشغال کرده و نمی‌گذارد قطعنامه تصویب شود. روسیه زیرساخت‌های ما و محل دفن زباله‌های هسته‌ای را هدف گرفته است. بیش از ۳۹۰ نفر در اوکراین کشته شدند و تعداد زیادی از آنها کودک بودند.

نماینده اوکراین با درخواست توقف حمله به کشورش گفت: روسیه باید به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک را لغو کند. اگر اوکراین باقی نماند سازمان ملل هم می‌رود.

۱۸:۵۰ سخنان دبیرکل سازمان ملل در نشست مجمع عمومی

گوترش دبیرکل سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان گفت: باید از غیرنظامیان حفاظت شود و تمامیت ارضی اوکراین باید رعایت شود. یکشنبه با زلنسکی حرف زدم و قول دادم که به این کشور کمک خواهیم کرد. سازمان ملل ۲۴ ساعته در حال کمک است تا کمک‌های مورد نیاز به مردم به ویژه مردمی که در پناهگاه‌ها هستند ارائه شود. امیدوارم که مذاکرات جاری میان اوکراین و روسیه به نتیجهای مثبت منتهی شود. مردم در همه شهرهای مختلف درخواست می‌کنند که جنگ باید به اتمام برسد.

۱۸:۴۰ نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین آغاز شد

نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره تحولات اوکراین هم اکنون آغاز شد


۱۸:۲۵ بورل از افزایش حمایت نظامی اتحادیه اروپا از اوکراین خبر داد

اسپوتنیک نوشت: جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است اتحادیه اروپا قصد دارد حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش دهد.
کشورهای اتحادیه اروپا بسته تحریم‌هایی علیه بلاروس و همه کسانی که از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند را گسترش خواهند داد.

۱۸:۲۰ دور بعدی مذاکرات تادقایقی دیگر آغاز می‌شود

مشاور ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: سومین دور از مذاکرات هیأت‌های نمایندگی روسیه و اوکراین در شهر گومل واقع در بلاروس تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود.

۱۷:۴۹ آمریکا از شهروندان خود خواست روسیه را ترک کنند

اسپوتنیک خبر داد: وزارت خارجه آمریکا به بهانه‌هایی از قبیل حوادث اوکراین، تهدیدات تروریستی و محدودیت‌های حمل و نقل از شهروندان این کشور خواست از سفر به روسیه خودداری کنند.

الجزیره نیز اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا از شهروندان خود می‌خواهد که فوراً از طریق راه‌های موجود روسیه را ترک کنند.


۱۷:۳۵ روسیه حریم هوایی خود را به روی شرکت‌های هواپیمایی ۳۶ کشور بست

خبرگزاری اسپوتنیک هم اکنون با انتشار این عکس نوشت: روسیه حریم هوایی خود را به روی شرکت‌های هواپیمایی ۳۶ کشور بَست.
پوتین فرمانی علیه آمریکا امضاکرد/ اوکراین:مذاکرات پیشرفت داشت

۱۷:۳۵ تحریم‌های مالی سوئیس علیه پوتین و مقامات روس

سوئیس تحریم‌های مالی علیه روسیه و مسدود کردن دارایی‌های افراد و شرکت‌های مورد هدف خود را رسانه‌ای کرده است. به گزارش الجزیره، وزیر دادگستری سوئیس هم از تحریم ۵ تاجر روسی نزدیک به پوتین همراه با ممانعت از سفر آنها به سوئیس خبر داد.

۱۷:۳۰ الجزیره به نقل از رسانه اوکراینی خبر دادند: پایان دور نخست مذاکرات روسیه و اوکراین در نزدیکی مرز بلاروس.

شبکه‌های تلویزیونی اِسکای نیوز و راشا تودی اعلام کردند: ظاهراً مذاکرات هیأت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس پایان یافته است.

رسانه‌های اوکراینی هم پایان دور نخست مذاکرات روسیه و اوکراین در نزدیکی مرز بلاروس را اعلام کردند.

۱۶:۳۹ وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای هسته‌ای این کشور پس از فرمان دیروز پوتین در وضعیت تهاجمی قرار گرفتند.

۱۶:۳۰ هیئت مذاکره کننده اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از این کشور شد

رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند: هیئت مذاکره کننده اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از اوکراین شده است.

۱۶:۲۵ وزارت خزانه‌داری آمریکا: دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در ایالات متحده مسدود می‌شود

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: بر اساس دستور اخیر، واشنگتن آمریکایی‌ها را از انجام هرگونه تجارت با بانک مرکزی روسیه منع کرده است.

بر اساس دستورالعمل امروز وزارت خزانه داری آمریکا، همه دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در ایالات متحده مسدود می‌شود.

پوتین فرمانی علیه آمریکا امضاکرد/ اوکراین:مذاکرات پیشرفت داشت

۱۶:۲۲ آمریکا فعالیت سفارت خود در بلاروس را تعطیل کرد

سفیر آمریکا در مینسک اعلام کرد: همه کارکنان؛ سفارت آمریکا در بلاروس را ترک کرده‌اند.

۱۶:۲۲ وزارت دفاع روسیه: نیروهای جمهوری لوگانسک محاصره ماریوپل را کامل کردند

۱۶:۱۹ روسیه سفیر کانادا در مسکو را احضار کرد / هشدار به اوتاوا

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه سفیر کانادا در مسکو را احضار کرد.

بر اساس بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه، این اقدام مسکو در واکنش به برپایی تظاهرات ضدروسی در برابر سفارت مسکو در اوتاوا به بهانه تحولات اخیر در اوکراین صورت گرفته است.

۱۶:۱۶ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، غرب را امپراطوری دروغ توصیف کرد

۱۵:۱۴ خبرگزاری تاس حمله هکری به وب سایتش را تأیید کرد

دپارتمان ارتباطاتی خبرگزاری تاس اعلام کرد: در روزهای اخیر، وب سایت تاس همواره تحت حملات گسترده هکرها بوده است. امروز، مهاجمان موفق به غلبه بر لایه حفاظتی شدند. در حال حاضر، کار برای بازگرداندن وب سایت به حالت عادی در حال انجام است.

۱۵:۰۹ خبرگزاری‌های روسیه هدف حمله سایبری قرار گرفتند

خبرنگار الجزیره گزارش داد: خبرگزاری تاس، نوووستی و برخی خبرگزاری‌های دیگر روسیه هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

۱۴:۱۰ سخنگوی کرملین هدف اصلی ارتش روسیه در اوکراین را اعلام کرد

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که هدف اصلی ارتش روسیه در اوکراین، امنیت غیرنظامیان است و ارتش این کشور هر کاری را برای این منظور انجام می‌دهد.

وی در این باره و با اشاره به اینکه ملی گرایان اوکراینی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، گفت: در مورد جمعیت غیرنظامی، وظیفه اصلی ارتش روسیه تضمین امنیت مردم غیرنظامی است و ارتش ما هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از این امر انجام می‌دهد.

۱۳:۳۹ شورای حقوق بشر سازمان ملل نشست اضطراری برگزار می‌کند

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با درخواست اوکراین برای برگزاری نشست فوری درباره اقدام نظامی روسیه موافقت کرد.

قرار است در این جلسه، اوکراین خواستار اعزام تیمی از کارشناسان برای رصد و گزارش موارد سوءاستفاده و ارتکاب جنایات جنگی شود.

از ۴۷ عضو این شورا، کشورهای چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و اریتره به برگزاری نشست رأی منفی و ۱۵ عضو دیگر به آن رأی ممتنع دادند.

۱۲:۱۹ دفتر زلنسکی: آتش بس و خروج نیروهای روسی، هدف اصلی مذاکرات است

دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که موضوع اصلی مذاکرات، آتش بس فوری و خروج نیروها از خاک اوکراین است.

زلنسکی بار دیگر از اتحادیه اروپا برای ورود فوری اوکراین به این اتحادیه تحت یک رویه جدید و ویژه، درخواست کرد.

۱۱:۵۷ هیئت اوکراینی برای مذاکره وارد بلاروس شد

آناتولی گلاز، سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس اعلام کرد محل مذاکرات بین روسیه و اوکراین آماده است و گفتگوها به محض ورود هیئت‌های هر دو طرف در محل برگزاری آغاز خواهد شد.

ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در بلاروس گفت: ساعت ۱۲ به وقت محلی با طرف اوکراینی به مذاکره می‌نشینیم و مسکو علاقه مند به دستیابی سریع به توافق با اوکراین است و این باید به نفع هر دو طرف باشد.

۱۱:۴۵ سرویس امنیت فدرال روسیه: اوکراینی‌ها از تلاش‌های کی‌یف برای استفاده از هموطنان شأن برای خرابکاری در روسیه خبر دادند

۱۱:۲۴ نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه: ۱۱۱۴ تأسیسات و زیرساخت نظامی در اوکراین منهدم شده است

«ایگور کوناشنکوف» نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد از آغاز عملیات ویژه، نیروهای مسلح روسیه ۱۱۱۴ تأسیسات و زیرساخت نظامی را در اوکراین منهدم کرده‌اند

۱۱:۱۶ وزیر خارجه چین: با تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه مخالف هستیم

وزیر خارجه چین: با تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه مخالف هستیم. این تحریم‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلات جدیدی را ایجاد خواهد کرد. اوضاع در اوکراین پیچیده و بی ثبات است و ما به رایزنی با تمامی طرف‌ها ادامه می‌دهیم

۱۱:۰۹ سوریه از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند

«بثینه شعبان» مشاور رئیس جمهور سوریه امروز دوشنبه به بیان موضع کشورش در قبال بحران اوکراین پرداخت. این مقام سوری تأکید کرد که دمشق از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.

پیشتر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در تماس تلفنی با پوتین از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرد.

۱۱:۰۱ سخنگوی نجبا از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال بحران اوکراین انتقاد کرد

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق از مواضع و استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال بحران اوکراین انتقاد کرد.

وی گفت: همین [جهان غرب] تمام امکانات خود را به‌کار گرفته و مرزهایش را برای شهروندانی که داوطلب جنگ در خارج از سرزمین‌های خودشان [اوکراین] هستند، آماده می‎‌کند؛ در حالی که این کارزار بین دو کشور همسایه درگرفته است.

۱۰:۵۴ رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در بلاروس: مسکو به دستیابی به توافق با اوکراین در اسرع وقت اهتمام می ورزد

اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از کی‌یف شد

۱۰:۵۱ وزارت دفاع روسیه: ارتش روسیه کنترل شهرهای بردیانسک و انرگودار را به دست گرفتند

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور کنترل شهرهای «بردیانسک» و «انرگودار» را به دست گرفتند.

بر اساس این گزارش، در ادامه بیانیه ارتش روسیه آمده است: ارتش روسیه منطقه اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به طور کامل تحت محافظت و کنترل دارد. رژیم کی‌یف از مردم شهر به عنوان سپر انسانی برای ملی گراهایی که تجهیزات نظامی در مناطق مسکونی پایتخت مستقر کرده‌اند، استفاده می‌کند.

۱۰:۲۴ ارتش اوکراین اعلام کرد که شدت تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین کند شده است

ارتش اوکراین اعلام کرد که شدت تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین کند شده است. گفتنی است امروز طرفین روس و اوکراینی مذاکره خواهند کرد. گفتنی است امروز طرفین روس و اوکراینی مذاکره خواهند کرد.

۱۰:۰۶ تایمز مدعی شد: روسیه به دنبال ترور زلنسکی است!

روزنامه تایمز انگلیس مدعی شد که روسیه بیش از ۴۰۰ مزدور را برای کشتن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اجیر کرده است.

ادعا شده که محل انجام این عملیات شهر کی‌یف و عاملان آن وابسته به «گروه واگنر» هستند که یک شرکت خصوصی در زمینه ارائه خدمات امنیتی است.

همچنین ادعا می‌شود که این افراد حدود پنج هفته پیش با هدف بی ثبات کردن پایتخت اوکراین، از آفریقا به این مأموریت اعزام شده‌اند.

اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از کی‌یف شد

۰۹:۲۳ ترکیه درخواست اوکراین برای بستن «بسفر» و «داردانل» را بررسی می‌کند

«ان تی وی» ترکیه از جلسه امروز کابینه دولت آنکارا به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور برای بررسی درخواست ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی مبنی بر بستن راه ورودی دریای سیاه به روی شناورهای نظامی روسیه، خبر داد.

تحت کنوانسیون «مونترو» مورخ سال ۱۹۳۶ میلادی، ترکیه کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می‌کند، در اختیار دارد و در زمان بروز جنگ یا تهدیدهای دیگر، می‌تواند مانع از عبور کشتی‌های جنگی از این دو آبراه شود.

نیروی دریایی روسیه از دریای سیاه، سواحل جنوبی اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

۰۹:۱۲ بلاروس امروز به اوکراین نیرو اعزام می‌کند

واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا مدعی شد که بلاروس در تدارک اعزام نیرو در حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

ادعا شده که اعزام نیروهای بلاروس از امروز دوشنبه آغاز می‌شود.

۰۸:۵۴ پاسخ «آری» مردم بلاروس به انصراف از وضعیت «غیر هسته‌ای»

گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم بلاروس طی همه پرسی که روز یکشنبه برگزار شد، به اصلاحات قانون اساسی رأی مثبت داده‌اند. مهمترین این اصلاحات به انصراف از وضعیت غیرهسته‌ای کشور منجر می‌شود که راهگشای استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس خواهد بود- اقدامی که از زمان فروپاشی شوروی سابق به این سو، بی سابقه تلقی می‌شود.

۰۸:۲۴ بایدن با شرکای واشنگتن قرار گفتگوی تلفنی گذاشت

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است صبح امروز دوشنبه با متحدان واشنگتن درباره وضعیت اوکراین و واکنش هماهنگ به اقدام نظامی روسیه، رایزنی کند.

به گفته کاخ سفید تماس بایدن و شرکا در ساعت ۱۱:۱۵ صبح به وقت محلی آمریکا انجام می‌شود.

۰۸:۱۱ واشنگتن پست مدعی شد: بلاروس امروز به اوکراین نیرو اعزام می‌کند

واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا مدعی شد که بلاروس در تدارک اعزام نیرو در حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

ادعا شده که اعزام نیروهای بلاروس از امروز دوشنبه آغاز می‌شود.

این در حالی است که امروز شهر «گومل» بلاروس میزبان مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین است حال آنکه طرف اوکراینی مدعی شده که امیدی به نتیجه گفتگوها ندارد.

گفته می‌شود که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در تماس تلفنی روز گذشته با همتای اوکراینی متعهد شده در ساعاتی که کشورش میزبان مذاکرات است، تمامی هواپیماها، بالگردها و موشک‌های مستقر در خاک بلاروس روی زمین باقی بمانند.

۷:۵۰ زاخارووا: گروه ۷ ابتدا اقدامات خودش را ارزیابی کند

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که کشورهای عضو «گروه ۷» (G۷) ابتدا باید خسارت‌هایی را که به دنیا وارد کرده‌اند، مورد ارزیابی قرار دهند.

زاخارووا در اظهار نظر در مورد بیانیه گروه ۷ مبنی بر اینکه روسیه مسئول هر گونه خسارت وارده به اوکراین، اتباع اوکراین و سازمان‌های بین‌المللی است، گفت که آنها باید اول از خودشان شروع کنند. وی در این باره گفت: وقت آن رسیده است که G۷ خساراتی را که اعضای آن طی ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته به جهان وارد کرده‌اند، ارزیابی کند و آن را با پول خود جبران کند نه با پول دیگران.

اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از کی‌یف شد

۰۶:۵۰ کانادا هم تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند

کانادا اعلام کرده است که تجهیزات نظامی حفاظتی غیر کشنده مانند کلاه ایمنی و جلیقه ضد گلوله را برای ارتش اوکراین ارسال خواهد کرد. کانادا در عین حال اعزام نیرو به اوکراین برای نبرد با نیروهای روسی را رد کرده است.

در همین ارتباط نیز، «ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که نیروهای اوکراینی به جلیقه ضد گلوله، کلاه ایمنی، ماسک ضد گاز و تجهیزات دید در شب نیاز دارند.

جولی گفت که این کمک‌ها ۲۵ میلیون دلار کانادا (۱۷.۶ میلیون یورو) خواهد بود و تأکید کرد که این درخواست را «مستقیماً» از معاون نخست‌وزیر اوکراین دریافت کرده است. همچنین «آنیتا آن‌اند»، وزیر دفاع کانادا هم تکرار کرد که این کشور یک مأموریت جنگی را در دست اجرا برای اوکراین ندارد.

کانادا در ۱۴ فوریه نیز اعلام کرده بود که برای اولین بار اسلحه و مهمات را همراه با وام ۵۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خواهد فرستاد. «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا نیز در توئیتی ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین را تائید کرد و نوشت: «برای کمک به مردم اوکراین در دفاع از خود، ما تجهیزات نظامی بیشتری را که درخواست شده است، از جمله عینک دید در شب، جلیقه ضدگلوله، ماسک گاز و کلاه ایمنی ارسال می‌کنیم.»

۶:۱۰ به دنبال بسته شدن حریم هوایی اروپا؛ وزیر خارجه روسیه نمی‌تواند در نشست سازمان ملل شرکت کند

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که سازمان ملل نمی‌تواند شرایطی را برای ورود یک هیئت روسی به رهبری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه به ژنو برای نشست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل ایجاد کند.»

او گفت: «دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که این سازمان نمی‌تواند شرایطی را برای ورود هیئت روسی به ژنو برای نشست کمیسیون خلع سلاح و شورای حقوق بشر ایجاد کند.»

اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از کی‌یف شد

این مشکل را با توجه به بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی روسیه عنوان کرده و گفته است: «با توجه به اینکه کشورهای اروپایی همسایه ما حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بسته‌اند، پروازی که هیئت روسی قصد داشت برای سفر به ژنو برای بحث در مورد مسائل مبرم مربوط به خلع سلاح و حقوق بشر انجام دهد، نمی‌تواند وارد اروپا شود و سفر لاوروف منتفی است.»

۵:۳۰ بریتیش پترولیوم قصد دارد سهام خود در «روس نفت» را بفروشد

شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم قصد خود را برای فروش سهامش در شرکت روسی «روس نفت» به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرد. شرکت «بی پی» تأیید کرد که قصد دارد ۱۹.۷۵ درصد سهام خود در «روس نفت» را بفروشد.

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه نوشت که «بی پی» به دلیل آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین مورد انتقاد گسترده قرار گرفته و برخی از سیاستمداران انگلیسی خواستار فروش سهام خود در «روس نفت» شدند. بریتیش پترولیوم با قبول زیان احتمالی ۲۵ میلیارد دلاری فعالیت در صنعت نفت روسیه را پایان خواهد داد.

نظر شما