شناسهٔ خبر: 52839441 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اوکراین در ششمین روز بحران؛

لحظه به لحظه با تحولات اوکراین؛ درگیری‌ها در اطراف کی یف

درگیری ها در مناطق شمالی پایتخت اوکراین افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما‏ ، همزمان با آغاز ششمین روز از جنگ در اوکراین، درگیری ها در مناطق شمالی کی یف پایتخت اوکراین افزایش یافته است.

شرکت اپل فروش محصولاتش را در روسیه تعلیق کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه شرکت اپل اعلام کرد، فروش تمامی تولیداتش را در فروشگاه مجازی رسمی شرکت در روسیه، تعلیق کرده است.

اروپا هفت بانک روسی را از دسترسی به سوئیفت محروم می‌کند
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد، اتحادیه اروپا موافقت کرد هفت بانک روسی را از نظام مالی بین المللی (سوئیفت) محروم کند.

انگلیس بازنگری در زمینه واردات نفتی و گازی روسیه را آغاز کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، انگلیس بازنگری فوری در زمینه واردات نفتی و گازی از روسیه را آغاز کرد.

انگلیس تحریم‌های جدید علیه روسیه وضع کرد
به گزارش خبرگزاری رویترز، انگلیس از وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه از جمله ممنوعیت علیه کشتی‌ها و اقدامات جدید مالی خبر داد.

زلنسکی: اوکراین در حال دفاع از آزادی و دموکراسی است
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین اظهارات ویدیویی خود گفت، اوکراین برای آزادی و دموکراسی مبارزه می‌کند و جهان متمدن باید در این نبرد از کشور ما حمایت کند، همه می‌دانند ما از چه دفاع می‌کنیم، البته ما نیز اطمینان داریم حمایت همپیمانان ادامه و اثرات مطلوبی هم به دنبال خواهد داشت.
وی افزود، همچنان امیدمان این است که کشور‌های دوست در اروپا، قانون پرواز ممنوع را در آسمان اوکراین به اجرا بگذارند. سقوط اوکراین به معنی تجاوزات گسترده‌تر روسیه به کشور‌های اروپایی است.
زلنسگی گفت، اقدام روسیه در بمباران خارکیف جنایت جنگی است، در این زمینه باید تحقیق شود، آنان مراکز غیر نظامی را در این شهر هدف قرار داده اند.
رئیس جمهور اوکراین با اشاره به گفتگوی هیئت اوکراینی و روسی گفت، امکان برگزاری دور دوم این مذاکرات بسیار ضعیف است، کی یف آماج حملات موشک‌های کروز روسیه است، ما خواستار توقف حملاتیم تا پس از آن بتوان مذاکره کرد.
وی ادامه داد، اگر موضوع پیوستن ما به ناتو از موضوعات مناقشه برانگیز به شمار می‌آید، با توجه به حمله نظامی روسیه، دستیابی ما به ضمانت‌های امنیتی از موضوعاتی است که باید اتفاق بیفتد.

پوتین خروج ارز از کشور را ممنوع کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ولادیمیر پوتین با صدور فرمانی حواله‌های مالی از روسیه به خارج از کشور را از روز چهارشنبه ممنوع کرد، این ممنوعیت شامل حواله‌های بالای ده هزار دلار می‌شود.

صف‌های طولانی پناهندگان در مرز اوکراین -لهستان
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، کمیساریای امور پناهندگان اعلام کرد، صفی طولانی و چندین مایلی برای ورود آوارگان از اوکراین به لهستان، در مرز‌های مشترک دو کشور تشکیل شده است.

تخریب مقر فرماندهی شمال اوکراین
به نوشته پایگاه روسیا الیوم، دونتسک از تخریب مقر فرماندهی نیرو‌های شمال اوکراین و کشته شدن فرماندهان آن‌ها خبر داد.

کانادا از ورود کشتی‌های روسی جلوگیری کرد
به نوشته پایگاه روسیا الیوم به نقل از برخی رسانه ها، کانادا از ورود کشتی‌های روسیه به بندر‌های خود جلوگیری کرد.

موافقت اتحادیه اروپا با قطع دسترسی هفت بانک روسیه از سیستم سوئیفت
به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا اکنون با قطع دسترسی هفت بانک روسیه از سیستم سوئیفت از جمله بانک VTB موافقت کرده است.

وزیر امورخارجه اوکراین: هیچیک از شهر‌های بزرگ اوکراین به کنترل روسیه درنیامده است
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، دیمیترو کولیبا در گفتگو با این شبکه گفت: «روسیه اخیرا تاکتیک‌های خودش را تغییر داده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7696658"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7696658?width=600&height=350"></script></div>

روسیه در تلاش برای کنترل زمینی شهر‌های ما شکست خورد. ما بسیاری از تانک‌ها و خودرو‌های زرهی آن‌ها را منهدم کردیم که عازم شهر‌های بزرگی ازقبیل خارکیف و کی یف بودند. از اینرو، حالا روسیه شلیک به سمت شهر‌های ما را بدون تمایز قائل شدن بین اهداف، شروع کرده است تا ما را نابود کند و اراده مبارزه ما را از بین ببرد و نشان بدهد که از ما قویتر است. وضعیت کنونی اوضاع به این صورت است. گلوله باران با گلوله‌های توپ ادامه دارد. بمباران ادامه دارد. اما درگیری‌های زمینی این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم درمقابل فشار‌ها دوام بیاوریم (ما در عرصه زمینی بهتر عمل می‌کنیم). این مقاومت با هزینه بالایی است، اما به هرحال، به ان‌ها اجازه عبور نمی‌دهیم.»
کولیبا در پاسخ به این سوال که آیا روسیه کنترل شهر‌های بزرگ اوکراین را در دست گرفته است گفت: «خیر. هیچیک از شهر‌های بزرگ اوکراین به کنترل روسیه درنیامده است. غیرنظامیان این شهر‌ها دوشادوش و در کنار نیرو‌های مسلح اوکراین می‌جنگند. یگان‌های دفاع سرزمینی حداکثر تلاش خود را صورت می‌دهند و جان خود را ایثار می‌کنند تا تانک‌های روسیه را نابود کنند و ستون‌های (نظامی) روسیه را منهدم کنند تا اینکه به آن‌ها اجازه پیشروی ندهند. این وضعیت، شکست بزرگی برای روسیه است، زیرا برنامه پوتین این بودکه در اولین روز جنگ، دست کم یکی از شهر‌های بزرگ اوکراین را در کنترل خود دربیاورد. او می‌خواست خارکیف یا کی یف را در کنترل خود دربیاورد، اما هر دو شهر همچنان مستحکم هستند.»
وی در ادامه گفت: «شهر‌های ما هدف قرار گرفته اند. ما در خاک کشورمان درمقابل متجاوزی مبارزه می‌کنیم که می‌کوشد ما را بکشد و کشورمان را نابود کند. ما چاره‌ای نداریم و هرکاری که لازم باشد برای این منظور انجام می‌دهیم تا به مبارزه ادامه دهیم و درنهایت، فاتح میدان شویم. برج تلویزیون که هدف قرار گرفت نزدیک همان جایی است که آلمان نازی در دوران اشغال کی یف، هزاران اوکراینی و اتباع کشور‌های دیگر را نسل کشی کرد و حالا هم روسیه دقیقا همین مکان را بمباران می‌کند تا اوکراینی‌ها را بکشد. (بین این دو رویداد) چه تشابه تکان دهنده‌ای وجود دارد.»

محرومیت تیم‌های دوچرخه سواری روسیه از مسابقات بین المللی
خبرگزاری فرانسه گزارش داد بنابر اعلام منابع رسمی، تیم‌های دوچرخه سواری روسیه از جمله تیم گازپروم-روس ولو از شرکت در مسابقات (بین المللی) محروم شدند.

فدراسیون بین المللی تنیس عضویت روسیه را به حال تعلیق در آورد
به نوشته کانال تلگرامی اسپوتنیک، فدراسیون بین المللی تنیس عضویت فدراسیون روسیه را حال تعلیق درآورد و همه مسابقاتی که قرار بود در این کشور برگزار شود، لغو کرد.

تحریم انگلیس علیه بلاروس به دلیل ایفای نقش در حمله به اوکراین
به گزارش خبرگزاری رویترز، انگلیس به دلیل نقش بلاروس در حمله روسیه به اوکراین علیه این کشور تحریم وضع کرد.

آمریکا یک دیپلمات روسی در سازمان ملل را به جاسوسی متهم کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، واشنگتن از یکی از دیپلمات های روسی عضو هیئت سیاسی مسکو در سازمان ملل متحد خواست کشور آمریکا را ترک کند. واشنگتن این دیپلمات را به جاسوسی برای روسیه متهم کرده است. مسکو نیز در مقابل هشدار داد به اخراج اعضای نمایندگی سیاسی خود در سازمان ملل متحد واکنش نشان خواهد داد. سازمان ملل متحد هم در واکنش به این اتفاق، ابراز تاسف کرد.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی: روسیه حملات نظامیش را فورا متوقف کند
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و لهستان با تاکید بر استقلال و حاکمیت اوکراین، از روسیه خواستند عملیات نظامی در اوکراین را فورا متوقف کند.
آنان تاکید کردند، برای تقویت توانمندی و نیروی بازدارندگی هم پیمانانمان تدابیری اتخاذ کرده ایم.

وزارت امور خارجه روسیه: اخراج ۱۲ دیپلمات روس در سازمان ملل را تلافی می‌کنیم
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، روسیه اخراج ۱۲ دیپلمات روس در سازمان ملل را تلافی خواهد کرد.

نیرو‌های روسی وارد شهر خرسون شدند
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، وزارت کشور اوکراین اعلام کرد، نیرو‌های روسی وارد شهر خرسون شدند، اما نیرو‌های اوکراینی همچنان ساختمان اداری شهر را در کنترل خود دارند.

خالد اسکیف: مردم بسیاری در کی یف در حال ترک شهر هستند
خالد اسکیف خبرنگار شبکه المیادین در صفحه خود در توییتر نوشت: پس از هشدار روسیه درباره حمله به سرویس امنیتی اوکراین (SBU) در کی یف بخش اعظم اهالی این شهر در حال ترک شهر هستند. قطار‌ها و سکو‌ها شلوغ است و عملا بلیطی وجود ندارد.

توقف خدمات رسانی یک شرکت کشتیرانی بزرگ فرانسوی به روسیه
خبرگزاری فرانسه گزارش داد یک شرکت کشتیرانی و حمل و نقل فرانسوی موسوم به CMA CGM اعلام کرد خدمات رسانی به بنادر روسیه را متوقف خواهد کرد.

درخواست وزرای خارجه فرانسه، آلمان و لهستان از روسیه برای توقف فوری حملات نظامی
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و لهستان از مقامات روسیه خواستند تا عملیات نظامی فوری متوقف و تمامی نیرو‌ها و تجهیزات نظامی بدون قید و شرط از تمامی اراضی اوکراین خارج شود. وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و لهستان بر حمایت استوار از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند.

انگلیس اموال صندوق سرمایه گذاری روسیه را توقیف کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، انگلیس اموال صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و کریل دیمیتروف، رئیس این صندوق را توقیف کرد.

کی یف: غیر نظامیان هم قربانی جنگ شدند
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت، روسیه شهر‌های بزرگ اوکراین را گلوله باران و موجی از هراس را در میان شهروندان ایجاد می‌کند و غیر نظامیان را به قتل می‌رساند.

نخست وزیر لهستان: آماده تحریم واردات زغال سنگ از روسیه هستیم
به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر لهستان اعلام کرد، لهستان آماده ارائه تحریم علیه واردات زغال سنگ روسیه است. نخست وزیر لهستان اعلام کرد، پیشنهاد دادم تا فوری علیه بلاروس تحریم وضع شود.

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را علیه روسیه تصویب کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، پارلمان اروپا از تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت مداخله نظامی روسیه در اوکراین خبر داد و خواستار بازخواست روسیه شد.
قطعنامه مذکور خواستار کاهش نمایندگی‌های سیاسی روسیه در کشور‌های اتحادیه اروپا می‌شود ضمن اینکه از زیر مجموعه اتحادیه اروپا می‌خواهد اوکراین را به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا بشناسند.
به موجب این قطعنامه، آن دسته از مقامات روسی که در مداخله نظامی این کشور در اوکراین مسئولیت دارند باید با بازخواست حقوقی مواجه شوند.
در بخشی از قطعنامه به ضرورت افزایش مجازات علیه روسیه با هدف تضعیف اقتصاد و صنایع نظامی این کشور اشاره شده است.

کشته شدن پنج نفر در پی حمله روسیه به برج تلویزیونی کی‌یف
به گزارش خبرگزاری رویترز، خدمات اورژانس اوکراین اعلام کرد، در پی حمله روسیه به برج تلویزیونی کی‌یف پنج نفر کشته شدند.

پنتاگون: نیروهای هوایی روسیه نتوانستند حریم هوایی اوکراین را تحت کنترل بگیرند
به نوشته کانال تلگرامی یونیوز، پنتاگون اعلام کرد: نیرو‌های هوایی روسیه با وجود شلیک تقریبا ۴۰۰ موشک، نتوانستند حریم هوایی روسیه را تحت کنترل بگیرند.

رئیس جمهور اوکراین: اگر اوکراین سقوط کند، نیرو‌های روسیه در مرز‌های ناتو خواهند بود
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت، اگر اوکراین سقوط کند، نیرو‌های روسیه در مرز‌های ناتو خواهند بود.
وی افزود: جو بایدن به من گفت که هنوز زمان اعلام منطقه پرواز ممنوع نرسیده است.
زلنسکی درباره مذاکرات نیز گفت: برای نشستن در پشت میز مذاکره ابتدا آتش بس کامل نیاز است.
وی همچنین گفت: اگر شرکا حضور ما را در ناتو نمی‌خواهند، ما به تضمین‌های امنیتی نیاز داریم.‌
زلنسکی افزود: می‌خواهم باور داشته باشم که جنگ زیاد طول نخواهد کشید.

تصاویر حمله به برج تلویزیون کی یف

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7696431"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7696431?width=600&height=350"></script></div>

ممنوعیت حضور ورزشکاران دو و میدانی روسیه در مسابقات بین المللی
خبرگزاری فرانسه  گزارش داد بنابر اعلام منابع رسمی، فدراسیون (جهانی) دو و میدانی حضور وزشکاران روسی این رشته ورزشی را در مسابقات ممنوع کرد.

در پی حمله روسیه به برج تلویزیون کی یف، پخش اخبار متوقف شد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، یک وزارتخانه در اوکراین اعلام کرد در پی حمله روسیه به برج تلویزیون این کشور در کی یف، پخش برنامه‌ها متوقف شد.

ادامه مجمع عمومی ویژه سازمان ملل و تلاش آمریکا و انگلیس برای سلب وتو از روسیه

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7696392"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7696392?width=600&height=350"></script></div>

 

خسارات سنگین نیرو‌های اوکراینی و بسته شدن گذرگاه‌های دریایی
سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اشاره به پیشروی نیرو‌های جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، آماری از خسارات نیرو‌های اوکراینی ارائه کرد و افزود نیرو‌های روسیه گذرگاه‌های دریایی را به روی نیرو‌های اوکراینی بستند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7696349"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7696349?width=600&height=350"></script></div>

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، ایگور کوناشنکوف در گزارش روزانه خود از روند درگیری‌ها در اوکراین گفت: نیرو‌های جمهوری لوهانسک با پشتیبانی نیرو‌های مسلح روسیه از ابتدای عملیات نظامی تا عمق ۶۱ کیلومتری پیشروی کرده اند و برخی مناطق را تحت کنترل خود در آورده اند. نیرو‌های جمهوری دونتسک نیز به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند و تا عمق ۱۹ کیلومتری پیشروی کرده و برخی مناطق را تحت کنترل خود در آورده اند.
وی افزود: واحد‌های پیشتاز نیرو‌های دونتسک تا مرز‌های اداری جمهوری دونتسک پیش رفته اند و از امروز گذرگاه‌های دریایی نیرو‌های مسلح اوکراین بسته شده است و نیرو‌های مسلح روسیه از ابتدای مارس حملات خود را با استفاده از سلاح‌های بسیار دقیق انجام می‌دهند و سه فرودگاه و سه ایستگاه رادار را هدف قرار دادند و منهدم کردند. نیرو‌های مسلح روسیه هزار و ۳۲۵ زیرساخت اوکراین، ۴۳ مرکز فرماندهی و کنترل، ۳۹۵ دستگاه تانک، ۱۷۹ دستگاه توپ و ۲۸۶ خودروی زرهی را هدف قرار دادند و منهدم کردند.

رئیس جمهور اوکراین روسیه را به بمباران شهر «خارکیف» متهم کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی «آسوشیتدپرس» «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه با متهم کردن روسیه به بمباران میدان مرکزی شهر «خارکیف»، این حمله را اقدام تروریستی بی پرده دانست. نیرو‌های روسیه روز سه شنبه بار دیگر مناطق مسکونی را در دومین شهر بزرگ اوکراین مورد هدف قرار داده و بمباران کردند. همچنین کاروان بزرگ ۴۰ مایلی (۶۴ کیلومتر) نظامیان روسیه شامل تانک‌ها و خودرو‌های زرهی نیز پایتخت اوکراین را مورد تهدید قرار داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7696329"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7696329?width=600&height=350"></script></div>

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید راه اندازی این کاروان بزرگ نظامی روسیه به نوعی برای فشار به وی به منظور درگیری در بزرگترین جنگ زمینی اروپا در نسل‌های قبلی محسوب می‌شود. زلنسکی پس از اینکه یک موشک کروز از شهر «بلگورود» (Belgorod) (شهر روسی در نزدیکی مرز اوکراین)، میدان استقلال خارکوف را مورد هدف قرار داد، اعلام کرد حالا همه چیزی تغییر کرده است. وی افزود: این اقدام تروریستی علیه این شهر یعنی خارکیف و حتی علیه اوکراین محسوب می‌شود. هیچ هدف نظامی در این میدان وجود نداشت. حتی در دیگر مناطق مسکونی شهر خارکف هم هیچ هدف نظامی وجود ندارد، اما این شهر مورد هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفت.
نیرو‌های روسیه در حالی در شهر بزرگ اوکراین در حال پیشروی هستند که کرملین به میزان قابل توجهی با شدید‌ترین تحریم‌های اقتصادی به نوعی منزوی شده است. این تحریم‌ها «روبل» واحد پولی روسیه را هم با رکود قابل توجه مواجه کرده است. شهر راهبردی خارکیف با جمعیت ۱.۵ میلیون نفری در شرق اوکراین واقع شده است. تصاویر ویدئویی منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد انفجار‌هایی در ساختمان‌های دولتی مرتبط با دوران شوروی سابق و حتی در مناطق مسکونی این شهر به وقوع پیوسته است. رئیس جمهور اوکراین در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: اقدامات تروریستی با هدف در هم شکستن ما و مقاومت ما (در برابر روسیه) صورت می‌گیرد. نیرو‌های روسیه در حال نزدیک شدن به پایتخت ما و حتی به خارکف هستند. برای همین است که دفاع از پایتخت به عنوان اولویت اصلی کشور قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه: مراکز عملیات رسانه‌ای و جنگ روانی اوکراین را هدف قرار می‌دهیم
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد قصد دارد به مراکز عملیات رسانه‌ای و جنگ روانی اوکراین حمله کند.
این وزارتخانه به اهالی کی‌یف هشدار داد قصد دارد با تسلیحات بسیار دقیق به تاسیسات فناوری امنیتی حمله کند.

هشدار ارتش روسیه به غیرنظامیان مستقر در نزدیکی محل دستگاه‌های اطلاعاتی اوکراین برای تخلیه
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، ارتش روسیه به غیرنظامیانی که در نزدیکی زیر ساخت‌های دستگاه‌های اطلاعاتی اوکراین مستقر هستند اعلام کرد این مناطق را تخلیه کنند.

روسیه: همه سایت‌های نظامی اوکراین در کی یف را هدف قرار می‌دهیم
خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از ایتارتاس گزارش داد: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد همه سایت‌های نظامی اوکراین در کی یف را هدف قرار خواهد داد.

گروه اعزامی خبرگزاری صداوسیما در آخرین نقطه مرز بین روسیه و اوکراین در شهر مرزی روستوف

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7696068"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7696068?width=600&height=350"></script></div>
 

نبرد‌های شدید در اطراف شهر ماریوپل
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: نبرد‌های شدید در اطراف شهر ماریوپل در جنوب اوکراین، ادامه دارد.

وزارت دفاع روسیه از قطع دسترسی ارتش اوکراین به دریای آزوف خبر داد
خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از ایتارتاس گزارش داد وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش اوکراین دیگر به دریای آزوف دسترسی نخواهد داشت.

کاروان ارتش روسیه در نزدیکی کی یف
تجهیزات ارتش روسیه و زیرساخت‌های موقت این کشور همچنان در تصاویر منتشر شده توسط شرکت فناوری‌های ماکسر در روز دوشنبه قابل مشاهده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7695922"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7695922?width=600&height=350"></script></div>

به گزارش راپتلی، این تصاویر ساختمان‌های آتش گرفته و همچنین بالگرد‌های پارک شده در فرودگاه نظامی در شمال کی یف نزدیک ایوانکوف و همچنین چندین موقعیت در نزدیک مرز بلاروس را نشان می‌دهد.
امتداد کاروان نظامی مشاهده شده در نزدیکی ایوانکوف بسیار بیشتر از گزارش‌ها که امتداد آن را ۲۷ کیلومتر اعلام کرده اند به نظر می‌رسد.
ارتش روسیه که مداخله نظامی در اوکراین را روز ۲۴ فوریه آغاز کرد اکنون به نزدیکی کی یف رسیده است این در حالی است که مذاکرات صلح میان اوکراین و روسیه در گومل در مرز بلاروس و اوکراین نیز برگزار شد.

جانسون: به پشتیبانی‌های تسلیحاتی، سیاسی و اقتصادی اوکراین ادامه می‌دهیم
بوریس جانسون که برای دیدار با نظامیان انگلیسی مستقر در لهستان به ورشو رفته گفت: ما ماه پیش دو هزار دستگاه موشک ضد تانک به اوکراین اهدا کردیم و این کمک‌ها ادامه می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، نخست وزیر انگلیس دقایقی پیش در نشستی خبری در پایتخت لهستان که به صورت زنده از برخی شبکه‌های تلویزیونی این کشور در حال پخش است برحمایت از اوکراین تاکید کرد.
وی با بیان اینکه بیش از ۲۵ کشور آماده ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین اند از آمادگی کشورش برای افزایش این کمک‌ها خبر داد و گفت: ما با اتحادیه اروپا و ناتو شانه به شانه علیه روسیه ایستاده ایم و مدعی شد، دیروز نتیجه عمل ما را دیدید و تقریبا اقتصاد روسیه با تحریم بانک مرکزی کمرش شکسته شد.
نخست وزیر انگلیس گفت: ما در انگلیس دارایی‌های دولت روسیه را توقیف کردیم و دارایی افراد نزدیک به پوتین را مسدود می‌کنیم و این شرایط نشان می‌دهد پوتین در این جنگ شکست خواهد خورد.
جانسون همچنین از اقدام آلمان برای توقف طرح خط انتقال گاز نورد استریم ۲ قدردانی کرد و وعده داد برای پذیرش پناهجویان اوکراین بیست میلیون پوند به لهستان کمک کند.
وی همچنین با وعده اینکه ما آماده ایم پناهندگان اوکراین را در شمار قابل توجهی بپذیریم افزود: افراد خانواده اوکراینی‌هایی را که در اینجا هستند تا دویست هزار نفر در انگلیس می‌پذیریم.
نخست وزیر انگلیس با انتقاد شدید از رئیس جمهور روسیه گفت: پوتین باید بداند اقداماتش با تحریم‌های گسترده روبرو می‌شود و ما در غرب در این باره کاملا متحدیم و برای کمک به اوکراین آماده ایم.
جانسون در پاسخ به این پرسش که چرا علیه روسیه دست به اقدامات نظامی مستقیم نمی‌زنید و آسمان اوکراین را منطقه پرواز ممنوع اعلام نمی‌کنید گفت: باید در واکنش معقول باشیم.
نخست وزیر انگلیس همچنین با تمجید از عملکرد مردم روسیه در جریان جنگ جهانی دوم افزود: روسیه کشور بزرگی است و مردم بزرگی دارد و جانفشانی‌های آنان را در جنگ جهانی دوم فراموش نمی‌کنیم، اما مخالفت ما با رئیس جمهور روسیه است و این جنگ با مردم روسیه نیست جنگ با پوتین است.

شولتس: خونریزی در اوکراین باید متوقف شود
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت خونریزی در اوکراین باید متوقف شود.

زلنسکی در همه شهر‌های بزرگ حکومت نظامی اعلام کرد
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در همه شهر‌های بزرگ این کشور حکومت نظامی اعلام کرد.
زلنسکی همچنین برای دفاع از کی‌یف پایتخت اوکراین، فرمانده نظامی منصوب کرد.

اتحادیه اروپا روسیه را به تروریسم ژئوپلیتیک متهم کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شارل میشل رئیس شورای اروپا گفت اتحادیه اروپا روسیه را به «تروریسم ژئوپلیتیک» متهم می‌کند.

زلنسکی، سفرا را از قرقیزستان و گرجستان فراخواند
به گزارش رسانه اروپای شرقی نکستا، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سفرای این کشور را از قرقیزستان و گرجستان، برای مشورت فراخواند.
خبر‌های حاکی از آن است که رئیس جمهور اوکراین معتقد است قرقیزستان از تجاوز روسیه حمایت می‌کند و مقامات گرجستان از داوطلبانی که می‌خواهند به اوکراین کمک کنند، جلوگیری می‌کنند.

وزیر امور خارجه انگلیس: حمله روسیه به اوکراین نقض قوانین بین المللی است
لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: حمله روسیه به اوکراین نقض هولناک قوانین بین المللی است.
در شورای امنیت سازمان ملل تهاجم ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) را محکوم خواهم کرد و از کشور‌های می‌خواهم روسیه را محکوم و در سطح بین المللی منزوی کنند. پوتین باید شکست بخورد.

تاکید لاوروف بر پاکسازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی
وزیر خارجه روسیه بر ضرورت پاکسازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرد و افزود کشور‌های غربی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را به ابزاری برای اعمال فشار بر دیگر کشور‌ها تبدیل کرده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7695897"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7695897?width=600&height=350"></script></div>

شبکه تلویزیونی روسیاالیوم سخنان سرگئی لاوروف در کنفرانس خلع سلاح در ژنو را به صورت مستقیم پخش کرد.
لاوروف که از طریق ویدئوکنفرانس در این نشست حضور داشت در سخنانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران تاکید کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران باید به طور کامل اجرا شود. اوضاع به وضوح نشان می‌دهد که حمایت از امنیت و ثبات جهانی چقدر هزینه دارد و سیاست‌های فشار و باج‌خواهی هیچ اثری ندارد.
وی افزود: منطقه خاورمیانه باید از تسلیحات هسته‌ای پاکسازی شود. ما برای فعالیت‌های سازنده جهت برگزاری جلسه درباره ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک آمادگی داریم، ولی نگرانی‌هایی درباره فعالیت سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی وجود دارد، زیرا کشور‌های غربی قوانینی را تحمیل می‌کنند و این سازمان را به ابزاری برای دستیابی به خواسته‌های سیاسی خود تبدیل می‌کنند و آن را به عنوان اهرم فشار‌های سیاسی علیه نظام‌هایی که با آن‌ها مشکل دارند تبدیل کرده اند. روسیه همه توان خود را به کار می‌گیرد تا اجازه ندهد سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به اهرم فشار علیه کشور‌های دیگر تبدیل شود. روسیه طرحی برای مبارزه با تروریسم شیمیایی و بیولوژیک دارد.
وزیر خارجه روسیه گفت: شرکت کنندگان در نشست امروز باید اختلافات را کنار بگذارند و نقاط مشترکی برای ازسرگیری گفتگو پیدا کنند و فرصتی هم برای این کار وجود دارد. از رئیس این نشست انتظار داریم همه توان خود را برای موفقیت آن به کار بگیرد.

دست کم ۱۰ کشته براثر بمباران‌های روسیه در مرکز خارکیف
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دست کم ۱۰ نفر بر اثر بمباران‌های روسیه در مرکز خارکیف کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه: ارتش اوکراین، موشک‌ها و توپخانه را در مرکز محله‌های مسکونی مستقر می‌کند
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: وزارت دفاع روسیه تاکید کرد ارتش اوکراین، موشک انداز‌ها و توپخانه‌ها را در مرکز محله‌های مسکونی و نزدیک مدارس و مهدکودک‌ها مستقر می‌کند.

زلنسکی: اطمینان دارم در این جنگ پیروز خواهیم شد
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود که به صورت ویدئوکنفرانس در نشست فوق العاده پارلمان اروپا پخش می‌شد، گفت: اطمینان دارم در این جنگ پیروز خواهیم شد.


 شایگو: روسیه تا زمان رسیدن به همه اهداف خود، به حمله به اوکراین ادامه خواهد داد
 سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد مسکو "تا زمان رسیدن به همه اهداف خود"، به حمله به اوکراین ادامه خواهد داد.

 تصاویری از حملات بالگرد‌های روسی علیه مواضع ارتش اوکراین
وزارت دفاع روسیه با انتشار تصاویری از حملات شبانه و روزانه بالگرد‌های روسیه علیه خودرو‌ها و مواضع ارتش اوکراین خبر داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7695416"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7695416?width=600&height=350"></script></div>


انتقال بیش از 132 هزار نفر از ایالت دونباس به روسیه
خبرگزاری روسیه از انتقال بیش از 132 هزار نفر از اهالی ایالت دونباس در اوکراین به روسیه از هجدهم فوریه خبر داد.

انگلیس از تحریم بزرگترین بانک روسیه خبر داد
در پی حمله روسیه به اوکراین، دولت انگلیس اسبربانک "Sberbank"، بزرگ ترین ‌بانک روسیه را تحریم کرد.

یوتیوب شبکه های آر تی و اسپوتنیک روسیه را در سراسر اروپا مسدود کرد
 یوتیوب از مسدود شدن شبکه های تلویزیونی آر تی و اسپوتنیک روسیه در سراسر اروپا خبر داد.

 لوکاشنکو: بلاروس هیچ برنامه‌ای برای مشارکت در عملیات روسیه در اوکراین ندارد
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد کشورش هیچ برنامه‌ای برای مشارکت در عملیات روسیه در اوکراین ندارد.


فرانسه به رومانی نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرد

در پی تشدید تنش روسیه علیه اوکراین‏، فرانسه، در چارچوب پیمان ناتو، نیرو و تجهیزات نظامی به رومانی ارسال کرد.

ارتش روسیه مرکز خارکیف را بمباران کرد
 فرماندار شهر خارکیف اوکراین اعلام کرد ارتش روسیه مرکز خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین را بمباران کرد.

کشته شدن ۷۰ نظامی  اوکراینی در استان سومی
 رئیس اداره منطقه‌ای استان سومی اوکراین اعلام کرد ۷۰ نظامی این کشور در حمله موشکی به یگان نظامی اوختیرکا در این استان کشته شدند.

کاروان شصت کیلومتری خودرو‌های نظامی روسیه در راه کی‌یف
تصاویر ماهواره‌ای کاروان نظامی بزرگ روسیه به طول بیش از شصت کیلومتر را نشان می‌دهد که به سمت کی‌یف پایتخت اوکراین در حال حرکت است.
یک شرکت آمریکایی تخصصی در تهیه تصاویر اعلام کرد این کاروان از اطراف فرودگاه آنتونوف در مرکز کی‌یف تا یکی از شهر‌های شمالی امتداد دارد.این منبع افزود هزاران خودرو در دو صف در کنار یکدیگر در حرکت هستند.
این شرکت آمریکایی تصاویر دیگری از استقرار نیرو‌های روسیه که شامل بالگرد‌های توپدار و خودرو‌های نظامی در بلاروس می‌شود، منتشر کرد که در فاصله کمتر از سی کیلومتری مرز‌های اوکراین مستقر شده اند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7694762"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7694762?width=600&height=350"></script></div>

 ورود نیرو‌های روسی به شهر خرسون
شبکه تلویزیونی الجزیره، تصاویری از ورود نیرو‌های ارتش روسیه به شهر خرسون در جنوب اوکراین پخش کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7694628"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7694628?width=600&height=350"></script></div>

ادعای اوکراین مبنی بر  انهدام ۵۰ هواپیمای و ۱۵۰ تانک روسیه

دولت اوکراین از انهدام بیش از ۱۰۰ واحد از تجهیزات نظامی روسیه  در شهر بوچا در نزدیکی کی یف پایتخت اوکراین خبر داد.
دولت اوکراین در پستی در تلگرام این خبر را به همراه پخش تصاویر مربوط به آتش گرفتن تانک‌ها و دیگر خودرو‌های زرهی روسیه اعلام کرد.

مقامات منطقه‌ای کمی قبل‌تر نیز از آتش گرفتن ساختمان‌ها و خانه‌هایی که در مسیر میان شهر‌های گوستومل (هوستومل) و کی یف واقع شده بود خبر دادند.
وزیر دفاع لیتوانی نیز در پستی در توئیتر اعلام کرد آنچه که شاهد هستیم نشان از خسارت‌های وارده به روسیه از جمله انهدام ۵۰ فروند هواپیما و ۱۵۰ تانک است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7694740"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7694740?width=600&height=350"></script></div>

به صدا درآمدن آژیر خطر در کی‌یف
 لحظاتی پیش آژیر خطر در کی‌یف پایتخت اوکراین به صدا درآمد.

انتقال ۷۰ فروند جنگنده به اوکراین از سوی سه کشور اروپایی
سه کشور اروپایی ۷۰ فروند هواپیما را که احتمالا در لهستان مستقر هستند، به اوکراین منتقل می‌کنند.
دفتر مطبوعاتی نیروی دریایی اوکراین اعلام کرد: بلغارستان، لهستان و اسلواکی ۷۰ فروند هواپیمای جنگی را که احتمالا در فرودگاه‌های لهستان مستقر هستند به اوکراین منتقل می‌کنند.

حملات هوایی به دو شهر چرکاسی و وینیتسا
رسانه های اوکراینی از حملات هوایی به دو شهر چرکاسی و وینیتسا در مرکز این کشور خبر دادند.

 ارسال کمک‌های نظامی جمهوری چک به اوکراین
جمهوری چک محموله‌ای از کمک‌های نظامی را به ارزش تقریبا ۱۸ میلیون دلار آمریکا برای ارتش اوکراین ارسال کرد.
سلاح‌هایی که دولت چک با ارسال آن به اوکراین موافقت کرد روز یکشنبه با قطار به مکانی که طرف اوکراینی تعیین کرده بود‏، ارسال شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7694364"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3374845/7694364?width=600&height=350"></script></div>


پهپاد‌های اوکراینی کاروان نیرو‌های روسیه را در شهر زاپوروژیا بمباران کردند

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد: پهپاد‌های اوکراینی کاروان نیرو‌های روسیه را در شهر زاپوروژیا بمباران کردند.

شهر ماریوپل در تاریکی 
شهردار ماریوپل در جنوب اوکراین گفت با انهدام نیروگاه برق، این شهر غرق در تاریکی شده است.

نظر شما