شناسهٔ خبر: 52797440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با چهارمین روز جنگ روسیه علیه اوکراین

تصویر هوایی ستون پنج کیلومتری خودروهای زرهی روسیه در راه کی‌یف/ برنامه بزرگ غرب و ژاپن برای قطع دسترسی روسیه به سوئیفت /دستور پوتین برای آماده باش اتمی در برابر غرب/ زلنسکی: مذاکرات با روسیه روز دوشنبه آغاز می شود

روز پنجشنبه هفته گذشته با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ حمله‌ای که اکنون وارد چهارمین روز خود شده و واکنش های جهانی زیادی را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

مقاومت شدید اوکراینی ها در برابر روسیه/ترامپ: حمله روسیه به اوکراین وحشتناک است

بین الملل تابناک: روز پنجشنبه هفته گذشته با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ حمله‌ای که اکنون وارد چهارمین روز خود شده و واکنش های جهانی زیادی را به همراه داشته است.

تصویر هوایی ستون پنج کیلومتری خودروهای زرهی روسیه در راه کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۵۴

برنامه بزرگ غرب و ژاپن برای قطع دسترسی روسیه به سوئیفت /دستور پوتین برای آماده باش اتمی در برابر غرب/ زلنسکی: مذاکرات با روسیه روز دوشنبه آغاز می شود/ جدیدترین نقشه درگیری ها در اوکراینبرنامه بزرگ غرب و ژاپن برای قطع دسترسی روسیه به سوئیفت /دستور پوتین برای آماده باش اتمی در برابر غرب/ زلنسکی: مذاکرات با روسیه روز دوشنبه آغاز می شود/ جدیدترین نقشه درگیری ها در اوکراین

زلنسکی: مذاکرات با روسیه روز دوشنبه آغاز می شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۴۰

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی اوکراین پخش شد، اعلام کرد که انتظار زیادی از مذاکرات روز دوشنبه هیات اوکراینی و روسیه نداریم.

به گزارش"سی ان ان"، زلنسکی افزود: من به نتیجه این مذاکرات اعتقاد ندارم، اما می‌گذاریم آن‌ها تلاش خود را انجام دهند تا هیچ شبهه‌ای در ذهن مردم اوکراین نباشد و آن‌ها بدانند که من به عنوان رئیس جمهور اوکراین هر تلاشی برای جلوگیری از جنگ را انجام داده‌ام.

اوگنی ینین معاون وزیر کشور اوکراین اوایل روز یکشنبه گفت که مذاکرات بین هیات‌های روسیه و اوکراین صبح دوشنبه به وقت محلی برگزار خواهد شد.

پیش از این، «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت: نمی‌توانم بگویم که گفت‌وگوها با روسیه منجر به صلح خواهد شد اما تاکید می‌کنم که کی‌یف «تسلیم» نخواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اسپوتنیک، دیمیتری کولبا که در یک نشست توجیهی سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: گفت‌وگوها به این شکل هیچ اشکالی ندارد. اگر این گفت‌وگوها منجر به صلح و پایان جنگ شود از آن باید استقبال کرد. اما من می‌خواهم مشخص کنم که ما تسلیم نخواهیم شد. ما سرزمین خودمان را واگذار نخواهیم کرد.

به گفته وی، هیأت اوکراینی به سخنان روسیه گوش خواهد داد و هر آنچه که به نظر کی‌یف در خصوص «این جنگ و اقدامات روسیه» می‌رسد را بیان خواهد کرد.

اوکسانا مارکارووا سفیر اوکراین در آمریکا نیز از گفت‌وگو با روسیه به عنوان راهی برای پایان دادن به حمله روسیه به اوکراین استقبال کرد اما افزود که کشورش تسلیم نمی‌شود.

سفیر اوکراین در واشنگتن روز یکشنبه به وقت محلی در مصاحبه‌ با شبکه‌ای بی‌سی در واکنش به اخبار موافقت اوکراین برای گفت‌وگو با روسیه در نقطه‌ای در مرز بلاروس گفت: تمرکز اوکراین همیشه بر استفاده از دیپلماسی برای حل مناقشه بین روسیه و اوکراین بوده است.

مارکارووا گفت: رئیس جمهور ما از ابتدا، حتی قبل از شروع جنگ، همیشه بر راه حل دیپلماتیک تاکید کرده بود. حتی پس از شروع جنگ، او در واقع همیشه خواستار گفت‌وگوهای صلح بود. وی همیشه گفته است، ما برای گفت‌وگوهای صلح آماده هستیم، اما تسلیم نمی‌شویم.

برنامه بزرگ غرب و ژاپن برای قطع دسترسی روسیه به سوئیفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۴۳

 "کیشیدا فومیو" نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که این کشور قصد دارد دارایی‌های مالی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دیگر مقام های‌ ارشد دولتی این کشور و همچنین دسترسی مسکو به شبکه مالی بین المللی سوئیفت را مسدود کند.

 به گزارش شبکه خبری "سی ان ان"، نخست وزیر ژاپن افزود: اقدام های روسیه نقض قوانین بین المللی است و ژاپن به شدت آن‌ها را محکوم می‌کند. 

وی همچنین گفت که برای حفظ نظم بین المللی به یک واکنش متحد نیاز است. 

نخست وزیر ژاپن همچنین اعلام کرد که توکیو به جمع کشورهای آمریکا و اروپا برای مسدود کردن بانک‌های منتخب روسیه از شبکه مالی بین المللی سوئیفت خواهد پیوست. 

فومیو به کمک‌های ژاپن به اوکراین اشاره کرد و گفت: توکیو ۱۰۰ میلیون دلار کمک اضطراری بشردوستانه برای مردم اوکراین ارائه خواهد کرد. 

به گفته وی، این کمک‌ها علاوه بر تعهد قبلی ۱۰۰ میلیون دلاری ژاپن برای کمک به اوکراین است. 

کمیسیون اروپا بامداد یکشنبه پس از کشمکش‌های فراوان اعلام کرد که توافق کردند که برخی بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت خارج کنند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اورسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا همراه با آمریکا و دیگر شرکای غربی قصد اعمال تحریم‌های بیشتری علیه روسیه را دارند که شامل قطع کردن دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به سیستم سوئیفت می‌شود. 
کاخ سفید شنبه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با هماهنگی با کمیسیون اروپا و کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و کانادا، از خروج "برخی از بانک‌های روسیه" از شبکه مالی سوئیفت حمایت می‌کند. 
در این بیانیه آمده است که آمریکا و کمیسیون اروپا متعهد به تلاش برای تبدیل کردن جنگ اوکراین به یک شکست راهبردی برای روسیه هستند. 
سوئیفت (SWIFT) " مخفف (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی " است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود. 
در حال حاضر بیش از ۹۷۰۰ بانک و موسسه مالی در ۲۰۹ کشور عضو جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی هستند. در سال ۲۰۰۱ بیش از ۱.۵ بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله شده است. 

مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می‌کند و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری دارای یک SAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت است که توسط موسسه سوئیفت کنترل می‌شود (در ایران SAP در بانک مرکزی واقع شده است). 
 سیستم سوئیفت برای ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک های داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

فعالیت «راشاتودی» و «اسپوتنیک» در اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۴۱

«ارسولا ون در لین» رئیس کمیسیون اروپا روز یکشنبه از ممنوعیت فعالیت رسانه‌های روسی اسپوتنیک و راشاتودی در اتحادیه اروپا خبر داد.

وی در کنفرانس خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه فعالیت «ماشین رسانه‌ای کرملین» در اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کند و دو رسانه راشا تودی و اسپوتنیک دیگر قادر به انتشار مطالب خود در این اتحادیه برای توجیه جنگ پوتین و ایجاد تفرقه در اتحادیه‌مان نخواهند بود».

رئیس کمیسیون اروپا اضافه کرد: «ما در حال توسعه ابزارهایی برای ممنوع کردن اطلاعات غلط و سمی در اروپا هستیم».

عزیمت ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه به دریای سیاه برای کمک به ناتو
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۱۹

سخنگوی نیروی دریایی فرانسه از عزیمت ناو هواپیمابر «شارل دوگل» برای کمک به ناتو و انجام گشت‌زنی برای حمایت از شرکا و متحدان در بحبوحه درگیری نظامی روسیه با اوکراین خبر داد.

به نوشته وبگاه «نیوال نیوز» یکی از سخنگویان نیروی دریایی فرانسه یکشنبه شب به وقت تهران گفت که ناو هواپیمابر فرانسوی «شارل دوگل» و ناو گروه آن که در حال حاضر در شرق دریای مدیترانه به عنوان بخشی از یک ماموریت مستقر هستند، قرار است به ناتو کمک کنند.

نیروی دریایی فرانسه با تغییر ماموریت خود قصد دارد این ناو گروه را عازم دریای سیاه کند. سخنگوی نیروی دریای فرانسه افزود که این ناو گروه البته از دریای سیاه عبور نمی‌کند، اما جنگنده‌ها و هواپیماهای جاسوسی آن وظیفه گشتزنی در آسمان و اطراف دریای سیاه و همچنین پشتیبانی از شرکای منطقه‌ای مانند رومانی و بلغارستان را برعهده خواهند داشت.

منابع خبری همچنین اعلام کردند که یک فروند شناور انگلیسی نیز روز جمعه برای تقویت ناتو عازم استونی شده است. شناور «اچ ام اس دایموند» انگلیس همراه با بالگردهای تجسسی برای تقویت مواضع ناتو در شرق اروپا عازم استونی می شود. وزارت دفاع انگلیس همچنین از اعزام شماری از تانک‌ها و خودروهای زرهی خود از آلمان به استونی همراه با پشتیبانی جنگنده‌های تایفون این کشور خبر داده است. انگلیس نوع این تانک‌ها را «چلنجر-۲» اعلام کرده است.

آمریکا دستور پوتین برای آماده باش نیروهای هسته‌ای را محکوم کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۵۳

نماینده آمریکا در سازمان ملل در واکنش به خبر آماده باش نیروهای هسته ای روسیه با بیان اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حال تشدید جنگ در اوکراین است، گفت که ما به محکوم کردن اقدامات او به شدیدترین شکل ممکن ادامه می دهیم.

لیندا توماس گریفیتس نماینده امریکا در سازمان ملل روز یکشنبه به وقت محلی در واکنش به خبر آماده باش نیروهای هسته ای روسیه گفت: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به روشی غیر قابل قبول درحال تشدید این جنگ است. ما باید به محکوم کردن اقدامات او به شدید ترین شکل ممکن ادامه دهیم.

مقام اوکراینی: هیات اوکراین به ریاست معاون وزیر خارجه با طرف روس مذاکره می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۲۷

 

یک مقام نزدیک به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که سرپرستی هیات مذاکره کننده این کشور با روسیه را نیکلای توچیتسکی معاون وزیر خارجه اوکراین برعهده دارد.

وزارت دفاع روسیه: اوکراین از مهمات فسفری استفاده می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۲۶

وزارت دفاع روسیه عصر یکشنبه به وقت تهران ارتش اوکراین را به استفاده از سلاح‌‌های ممنوعه متهم کرد.

به گزارش منابع خبری، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که ارتش اوکراین از مهمات فسفری در حومه کی‌یف نزدیک فرودگاه «گوستومل» استفاده می‌کند.

فسفر سفید ماده‌ای است هواسوز که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد شروع به سوختن می‌کند و دود سفیدی دارد. این ماده با آب خاموش نمی‌شود و همچنان در آب می‌سوزد. اگر این ماده روی اعضای بدن جانداری بریزد، تا عمق بدن را می‌سوزاند و هرگز خاموش نمی‌شود و حتی استخوان را هم می‌سوزاند. این بمب دودی سمی دارد که مشکلات حاد تنفسی در حد خفگی یا سوختن ریه‌ها در فرد را ایجاد می‌کند.

فوری: دستور پوتین برای آماده باش هسته ای در برابر غرب
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۵۴

 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امروز با سرگئی شویگو وزیر دفاع و گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه در خصوص وضعیت در اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. او به وزارت دفاع روسیه دستور داد نیروهای بازدارنده هسته‌ای در حالت آماده باش قرار بگیرند. 

نقشه درگیری ها در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۳۱

براساس نقشه زیر که خبرگزاری فرانسه از وضعیت درگیری ها در اوکراین منتشر کرده، مناطقی که با رنگ صورتی مشخص شده، از جمله شهر بزرگ خارکیف در شمال شرق اوکراین، مناطق تحت کنترل روسیه است و نقاطی که با دایره های زرد مشخص شده، نقاطی است که شاهد وقوع حملات یا انفجارهایی بوده است.

این درحالی است که فرماندار خارکیف ساعتی قبل اعلام کرده این شهر کاملا تحت کنترل نیروهای اوکراین است و از تمام نیروهای دشمن پاکسازی شده است.

سخنان کم سابقه صدراعظم آلمان علیه پوتین/ مقاومت شدید اوکراینی ها در برابر روسیه/نبرد سنگین در خارکف و انفجار خط لوله گاز و یک پایانه نفتی/ ترامپ: حمله روسیه به اوکراین وحشتناک است

سخنان کم سابقه صدراعظم آلمان علیه پوتین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۴۱

اولاف شولتز صدراعظم آلمان در نشست پارلمان این کشور درباره تحولات اوکراین ادعا کرد که ولادیمیر پوتین تلاش دارد امپراطوری روسیه را احیا کند.

صدراعظم آلمان طی سخنرانی روز یکشنبه (امروز) در پارلمان فدرال این کشور (بوندستاگ) حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و خطاب به قانونگذاران گفت: «ما باید در این برهه نیازمندی شدید اوکراین، به این کشور کمک کنیم».

اولاف شولتز سپس اظهارات تندی علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مطرح و ادعا کرد: « پوتین یک جنگ تهاجمی علیه کی‌یف راه انداخت زیرا آزادی مردم اوکراین، رژیم سرکوبگر وی را به چالش می‌کشید».

وی با دفاع از ارائه کمک‌های تسلیحاتی آلمان به اوکراین مدعی شد: «هیچ پاسخ محتمل دیگری در برابر تجاوزگری پوتین وجود نداشت. این پوتین بود که این جنگ را انتخاب کرد و نه مردم روسیه به همین دلیل ما باید این را جنگ پوتین بدانیم».

صدراعظم آلمان در ادامه اظهارات تند خود خطاب به رئیس‌جمهور روسیه در پارلمان کشورش گفت: «ما از هر متر مربع از قلمرو متحدین خود دفاع می‌کنیم و در این خصوص جدیت داریم. پوتین تلاش دارد امپراطوری روسیه را احیا کند و خواهان یک نظم جهانی جدید است».

اولاف شولتز صدراعظم آلمان خطاب به قانونگذاران بوندستاگ ادعا کرد: «پوتین استفاده از نیروی نظامی را متوقف نخواهد کرد و اقداماتی که ما انجام داده‌ایم به متحد کردن مواضع ما کمک خواهد کرد».

آلمان هم آسمانش را به روی روسیه بست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۲۳

 

بعد از تحریم هوایی چند کشور اروپایی شامل فنلاند، انگلیس، استونی،لهستان، بلغارستان و جمهوری چک علیه روسیه، آلمان هم اعلام کرد که عبور یا ورود هواپیماهای روسیه به آسمان خود را ممنوع کرده است.

توصیه‌های سفارت ایران در کی یف به ایرانیان مقیم اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۲۳

در چهارمین روز تحولات اخیر در اوکراین سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف در اطلاعیه ای توصیه هایی را به ایرانیان مقیم اوکراین که به سمت مرزهای غربی این کشور در حرکت هستند و یا از این مرزها عبور می‌کنند، ارائه کرد.

در این اطلاعیه آمده است: ایرانیان در طول مسیر منتهی به نقاط مرزی اوکراین با همدیگر در ارتباط باشند. حتی الامکان در دسته های چند نفری حرکت و از اطلاعات یکدیگر در مسیرها استفاده کنند. به وضعیت هوا در مسیرها توجه و به ویژه با تاریکی شب در اماکن مناسب استراحت کنند.

سفارت ایران در کی یف به هموطنان ایرانی توصیه کرده اطلاعات خود درباره مسیرها را با سفارتخانه های ایران و شبکه های اجتماعی ایرانیان مقیم اوکراین به اشتراک بگذارند و به محض عبور از هر یک از نقاط مرزی اوکراین، ورود خود به کشور دیگر ( لهستان، اسلواکی [آکردیته اتریش]، مجارستان، رومانی یا مولداوی‌ [آکردیته اوکراین ] را به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و در مسیرهای تعیین شده از سوی همان سفارت حرکت کنند.

در این اطلاعیه شماره تماسهای ضروری ۲۴ ساعته نیز به شرح زیر اعلام شده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف (اوکراین ) ۰۰۳۸۰۶۳۰۴۴۹۰۲۹

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو ( لهستان) ۰۰۴۸۵۰۲۷۸۰۶۳۱

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش (هم زمان آکردیته اسلواکی) ۰۰۴۲۱۹۱۸۲۴۵۶۰۵

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست ( مجارستان) ۰۰۳۶۷۴۶۰۹۲۶۰

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بخارست ( رومانی) ۰۰۴۰۷۶۱۱۲۱۸۰۲

شماره تماس ۲۴ ساعته وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (تهران) ۰۰۹۸۶۱۱۵۳۱۴۴

اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۱۳

 

شبکه خبری فاکس‌نیوز به استناد یک کانال تلگرام نزدیک به دولت اوکراین از اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

این انفجار به ایجاد آتشی مهیب منجر شده است. مسئولان از ساکنان مناطق اطراف خواسته‌اند در خانه‌هایشان بمانند و پنجره‌ها را ببندند.

پوتین از عملیات نظامی روسیه در اوکراین تمجید کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۱۶

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، از نیروهای شرکت کننده در عملیات نظامی روسیه در اوکراین برای حمایت از ساکنان منطقه دونباس تمجید کرد و این عملیات را موفق خواند.

پوتین روز یکشنبه در پیامی به نیروهای ویژه روسیه به مناسبت روز این نیروها در روسیه، با تبریک این روز خاطرنشان کرد که نیروهای این کشور در عملیات نظامی در اوکراین برای حمایت از ساکنان منطقه دونباس قهرمانانه شرکت می کنند.

ثروتمندترین مرد جهان به پشتیبانی از اوکراین درآمد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۵۲

 

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس اعلام کرد سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک را در اختیار اوکراینی ها قرار می دهد.

پولیتیکو نوشت ایلان ماسک، در توئیتی اعلام کرد: «سرویس استارلینک اکنون در اوکراین فعال است.» این میلیاردر گفت شبکه اینترنتی تجاری خود را در اوکراین فعال کرده است.

روسیه: بیش از ۴۵۰ سرباز اوکراینی در شهر خارکیف تسلیم شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۵۱

همزمان با چهارمین روز جنگ در اوکراین، سخنگوی وزارت دفاع روسیه دقایقی پیش از تسلیم شدن بیش از۴۵۰ سرباز اوکراینی در شهر خارکیف خبر داد.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست خبری روز یکشنبه همچنین اعلام کرد ۹۷۵ مرکزنظامی اوکراین نابود شده است. این مقام دفاعی روسیه گفت: مجددا تاسیسات نظامی اوکراین را با موشک از کشتی و هواپیما هدف حمله قرار دادیم.

رویترز: نیروهای روس وارد شهر خارکیف شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۵۱

 

همزمان با چهارمین روز جنگ در اوکراین، خبرگزاری رویترز گزارش دقایقی پیش داد: بنابر اعلام مقامات وزارت کشور اوکراین، نیروهای روسیه وارد شهر خارکیف در شمال اوکراین شده اند.

رویترز همچنین از انتشار تصاویری از در آتش سوختن خودروی نظامی روسی در شهر خارکیف خبر داد که توسط وزارت کشور اوکراین منتشر شده است.

نبرد شدید در خارکف و انفجار خط لوله گاز و یک پایانه نفتی
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۵۵

مقامات اوکراینی می‌گویند، نیروهای روسیه یک خط لوله گاز در شهر خارکف (دومین شهر بزرگ اوکراین) را منفجر کرده‌اند؛ همچنین شهر واسیلکیف هدف موشک‌های روسیه قرار گرفته و یک پایانه نفتی در این شهر دچار حریق شده است.

سرویس دولتی ویژه ارتباطات و حفاظت اطلاعات اوکراین گفته است که انفجار این خط لوله می‌تواند یک "فاجعه زیست محیطی" ایجاد کند.

مقامات از شهروندان این شهر خواسته‌اند تا پنجره‌های خود را با گاز پانسمان یا پارچه مرطوب پوشانده و مایعات زیادی مصرف کنند.

دادستان ارشد اوکراین هم گفت که نیروهای روسی هنوز نتوانسته‌اند خارکف را تصرف کنند و نبرد شدیدی در این شهر در جریان است.

این شهر با ۱.۵ میلیون نفر جمعیت، در ۴۰ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد.

ساعاتی قبل نیز اخباری مبنی بر اصابت موشک‌های روسی به شهر واسیلکیف در جنوب غربی پایتخت اوکراین منتشر شد.

شهردار این شهر در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده گفت، یک پایانه نفتی به آتش کشیده شده است.

درخواست جلسه فوری مجمع عمومی برای اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۵۲

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه به وقت محلی در پی وقوع جنگ در اوکراین، به رغم تعطیلی آخر هفته کشورهای غربی، برای چهارمین بار طی هفت روز اخیر، نشستی اضطراری برگزار می‌کند تا تشکیل نشست فوری و ویژه درباره این بحران را در مجمع عمومی تصویب کند.

 دیپلمات‌ها می گویند این نشست به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار خواهد شد تا در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی قبلی این دو کشور از سوی روسیه، بحران اوکراین و محکومیت اقدام نظامی مسکو را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری کنند.

نشست روز یکشنبه شورای امنیت، چهارمین نشست اضطراری این شورا در طول هفت روز اخیر خواهد بود که برای رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه‌ای است که درخواست نشست ویژه و فوری در مجمع عمومی سازمان ملل را در خصوص بحران اوکراین دارد.

نشست اضطراری جدید شورای امنیت، عصر یکشنبه به وقت محلی برگزار خواهد شد و روسیه که جزو پنج عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، نمی‌تواند از حق وتوی خود در این نشست استفاده کند. البته روسیه در ماه جاری میلادی (فوریه) ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد.

بر اساس بند سوم ماده ۲۷ منشور سازمان ملل متحد، برای تصویب مسایل غیرمحتوایی (شکلی) در شورای امنیت صرفا به ۹ رای از ۱۵ رای اعضای دائم و غیردائم این شورا نیاز است.

در این موضوعات چنانچه اعضای دائم شورای امنیت رای منفی بدهند، وتو محسوب نخواهد شد.

از آنجا که درخواست کشورها برای طرح بحران اوکراین در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل نیز جزو موضوعات غیرمحتوایی بوده و شکلی محسوب می‌شود، لذا برای تصویب طرح آن در مجمع عمومی سازمان ملل، فقط به ۹ رای موافق از ۱۵ رای اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت نیاز است.

اعضای شورای امنیت روز یکشنبه در نشست اضطراری خود قطعنامه‌ای را تصویب خواهند کرد که در آن از عبدالله شهید رئیس کنونی مجمع عمومی سازمان ملل خواهند خواست نشست ویژه و فوری برای رسیدگی به بحران اوکراین با حضور ۱۹۳ عضو آن برگزار کند.

پس از تصویب تشکیل نشست مجمع عمومی سازمان ملل در شورای امنیت، این نشست باید ظرف ۲۴ ساعت برگزار شود.

۵۱ کشور جهان، جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را در نشست اضطراری شورای امنیت در همین روز وتو کرد، اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه دور هم گرد آمده بودند تا پس از بحث و گفت‌وگوهای خصوصی و علنی چند روزه درباره پیش نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کنند که مسکو قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را وتو کرد و تلاش‌های واشنگتن و متحدانش را به شکست کشاند.

در رای گیری انجام شده در نشست شورای امنیت، ۱۱عضو از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت رای موافق، یک کشور (روسیه) رای مخالف و ۳ کشور شامل چین، هند و امارات رای ممتنع دادند. این قطعنامه به دلیل رای مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید.

پس از پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل ۵۱ کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ما این موضوع را به مجمع عمومی خواهیم برد؛ جایی که وتوی روسیه اعمال نمی‌شود و کشورهای جهان مسکو را مسوول خواهند دانست.

سازمان ملل: ۶۴ غیر نظامی در اوکراین کشته شدند

سازمان ملل متحد دست کم کشته شدن ۶۴ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۴۰ نفر دیگر در جنگ اوکراین را تأیید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان ملل تایید کرده که این آمار از زمان حمله روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه ثبت شده؛ در حالی که این نهاد معتقد است که این میزان به طور قابل توجهی بالاتر است؛ زیرا بسیاری از گزارش ها همچنان باید تایید شوند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، آمار دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد که روش‌های دقیق و روش‌های راستی‌آزمایی در مورد تلفات ناشی از درگیری دارد را بازنشر می کند.

مقاومت شدید اوکراینی ها در برابر روسیه/ترامپ: حمله روسیه به اوکراین وحشتناک است

این بخش از سازمان ملل همچنین می گوید آسیب به زیرساخت های غیرنظامی، صدها هزار نفر را از دسترسی به برق یا آب محروم کرده و نقشه ای از "اوضاع بشردوستانه" در این کشور - بیشتر در شمال، شرق و جنوب اوکراین- تهیه کرده است.

دفتر حقوق بشر اوایل روز جمعه شمارش اولیه کارمندانش از تلفات اوکراین را حداقل ۱۲۷ غیرنظامی، ۲۵ کشته و ۱۰۲ زخمی، عمدتاً بر اثر گلوله باران و حملات هوایی گزارش داده بود.

سی‌ان ‌ان: حمله روسیه با مقاومت سخت اوکراین مواجه شده است

شبکه خبری سی ان ان به نقل از مقامات آگاه آمریکایی گزارش داد: حمله روسیه با مقاومت سخت تر از انتظار از سوی ارتش اوکراین مواجه شده و مشکلات در تامین نیروها نیز بر حمله مسکو تاثیر گذاشته است.

شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان آمریکا شنبه شب به وقت محلی در گزارشی افزود در میدان نبرد، روسیه بیش از حد انتظار متحمل تلفات سنگین‌ در نیروها، تجهیزات زرهی و هواپیما می‌شود.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: این امر تا حدی به دلیل عملکرد بهتر پدافند هوایی اوکراین و فراتر از ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از حمله روسیه است.

مقاومت شدید اوکراینی ها در برابر روسیه/ترامپ: حمله روسیه به اوکراین وحشتناک است

سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که علاوه بر این، روسیه هنوز نتوانسته است برتری هوایی در اوکراین ایجاد کند زیرا نیروی هوایی و سیستم‌های دفاع هوایی کی‌یف برای کنترل حریم هوایی مقاومت می کنند.

این مقام توضیح داد پدافند هوایی اوکراین، از جمله هواپیماها، همچنان عملیاتی هستند و در مکان هایی از دسترسی هواپیماهای روسیه به آسمان این کشور جلوگیری می کنند.

ترامپ: حمله روسیه به اوکراین وحشتناک است

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا مدعی شد که اگر وی اکنون سمت ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده داشت، هیچ‌گاه فاجعه هولناک در اوکراین رخ نمی‌داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ روز شنبه به وقت محلی در یک گردهمایی در فلوریدا با اشاره به درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین مدعی شد: همانطور که همه می‌دانند، اگر در انتخابات ما تقلب نمی‌شد و اگر من رئیس‌جمهوری بودم، این فاجعه وحشتناک هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

وی گفت که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از «ضعیف بودن» جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات برای حمله به اوکراین استفاده کرد.

ترامپ همچنین به حمله روسیه به گرجستان در زمان جورج دبلیو بوش و شبه جزیره کریمه در زمان باراک اوباما اشاره کرد و گفت: «من به عنوان تنها رئیس جمهوری قرن بیست و یکم (آمریکا) ایستادگی کردم که روسیه به کشور دیگری حمله نکند.»

رییس جمهوری سابق آمریکا در این سخنرانی که ساعاتی پس از اعمال تحریم های گسترده آمریکا و متحدانش علیه آمریکا صورت گرفت، با اوکراینی‌ها ابراز همدردی کرد و این بار از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌ جمهوری اوکراین تمجید کرد و او را در حالی که در کی یف پایتخت اوکراین مانده، "شجاع" خواند.

وی تصریح کرد: حمله روسیه به اوکراین وحشتناک است. ما برای مردم سرافراز اوکراین دعا می‌کنیم. خداوند همه آنها را رحمت کند.

رییس جمهوری سابق آمریکا پیش از این با تقدیر از اقدام پوتین در حمله به اوکراین، وی را یک نابغه خوانده بود اما بایدن در مصاحبه ای که اوایل روز شنبه منتشر شد، اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه پوتین یک "نابغه" است را به سخره گرفت.

پاپ با زلنسکی تلفنی گفت وگو کرد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در اوکراین با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری این کشور تلفنی گفت وگو کرد.

سفارت اوکراین در واتیکان در صفحه رسمی توئیتر خود ضمن اعلام برقراری تماس تلفنی پاپ با زلنسکی در روز شنبه افزود که پاپ برای حادثه مصیبت‌بار در اوکراین عمیقاً ابراز تأسف کرد.

رییس جمهوری اوکراین پس از برقراری این تماس با ارسال پیامی در صفحه توئیتر خود از همدردی پاپ با اوکراینی ها قدردانی و اعلام کرد:من از پاپ فرانسیس به خاطر دعا برای صلح در اوکراین و آتش بس تشکر می کنم. مردم اوکراین حمایت معنوی جنابعالی را احساس می کنند.

پاپ فرانسیس چهارشنبه گذشته در خطابه‌ای عمومی برای شماری از پیروان مذهب کاتولیک ضمن آرزوی قلبی برای استقرار صلح در اوکراین، گفت: خطر جنگ در این منطقه "قلب مرا به درد آورده است".

پاپ افزود: به‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک در هفته‌های گذشته سناریوهای بشدت نگران‌کننده‌ای در حال وقوع است که بسیاری مردم را در سراسر جهان نگران کرده است.

وی از خدا خواست همه طرف‌ها از اقدامی که موجب رنج بیشتر مردم شود، همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها را بر هم زند و قوانین بین‌المللی را مختل کند، پرهیز کنند.

رهبر کاتولیک‌های جهان همه را دعوت کرد روز دوم مارس (۱۱ اسفند) را روز روزه برای صلح دانسته و برای استقرار صلح به دعا و روزه متوسل شوند.

نظر شما