شناسهٔ خبر: 52778116 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

دوری سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا دو ساله می‌شود؟

تردید فدراسیون برای تایید ادعای AFC

بعد از برگزاری وبینار کنفدراسیون آسیا عنوان شده که در رقابت‌های فعلی لیگ برتر به هیچ تیمی سهمیه آسیایی نخواهد رسید و برای کشورهایی که درحال حاضر فصل خود را در قالب فصول پاییز - بهار برگزار می‌کنند، نتایج فصل 2022-2021 خود را برای کسب سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ بعدی درنظر نخواهند گرفت.

صاحب‌خبر -
تردید فدراسیون برای تایید ادعای AFC

به گزارش «فرهیختگان»، با اعلام وب‌سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2023، به تقویم پاییز - بهار منتقل شده و رقابت‌ها به صورت فصل 2024-2023 و همگام با تقویم اروپا برگزار خواهد شد. سال‌ها این دغدغه برای فوتبال ایران وجود داشت که با توجه به تقویم قبلی که یک سال میلادی را دربر می‌گرفت. این اتفاق به سود تیم‌های شرقی شده؛ چراکه این رقابت‌ها همزمان با تقویم کشورهایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی و بعضا کشورهای آسیای میانه برگزار می‌شود و همین امر بزرگ‌ترین عامل بازدارنده برای موفقیت تیم‌های غرب آسیا به‌خصوص نمایندگان ایران محسوب می‌شود.

بعد از برگزاری وبینار کنفدراسیون آسیا عنوان شده که در رقابت‌های فعلی لیگ برتر به هیچ تیمی سهمیه آسیایی نخواهد رسید و برای کشورهایی که درحال حاضر فصل خود را در قالب فصول پاییز - بهار برگزار می‌کنند، نتایج فصل 2022-2021 خود را برای کسب سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ بعدی درنظر نخواهند گرفت و در عوض تیم‌ها براساس نتایج فصل 2023-2022 در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد و سهمیه رقابت‌های فصل 2024-2023 لیگ قهرمانان آسیا از نتایج فصل بعد رقابت‌های لیگ داخلی کشورها(برای ایران لیگ برتر فصل بیست‌ودوم) محاسبه می‌شود.

طبق اعلام قبلی وب‌سایت فوتی رنکینگز همچنین ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا فصل 2024 - 2023

دارای سهمیه 3+1 است. یعنی 3 تیم به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی می‌شوند و یک تیم نیز راهی دیدار پلی‌آف خواهد شد. این 4 سهمیه در پایان لیگ بیست‌ودوم و جام حذفی سال بعد مشخص خواهند شد ضمن اینکه تعداد بازیکنان خارجی در فرم جدید لیگ قهرمانان به 5+1 نفر افزایش یافته و به دنبال حذف سقف 1+3 تعداد بازیکنان خارجی مجاز در ثبت‌نام اولیه، لیست هر تیم نیز از 30 به 35 نفر افزایش یافت.

 چالش مجوز حرفه‌ای

نمایندگان پرطرفدار ایران درحالی امسال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند که این اتفاق به خاطر نداشتن مجوز حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون آسیا اعلام شد تا زنگ خطر برای سایر نمایندگان ایران در فصول آینده نیز به صدا دربیاید. اما نکته قابل‌توجه در این خصوص این است که رقابت‌های فصل بعدی لیگ قهرمانان که با تقویم اروپایی برگزار می‌شود درخوش‌بینانه‌ترین حالت 3 ماه بعد از لیگ برتر در فصل بیست‌ودوم آغاز می‌شود و مشخص نیست. در این حالت چطور AFC می‌تواند در 3 ماه مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها را بررسی و آنها را راستی‌آزمایی کند تا دوباره داستان‌های فصل جدید تکرار نشود. یک مقام آگاه در کنفدراسیون آسیا در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «در این خصوص مشکلی پیش نمی‌آید و احتمالا درباره مجوزها، مطابقت صورت گرفته می‌شود یعنی مجوز حرفه‌ای بعدی برای فصل 2023 لحاظ خواهد شد که اتفاقا این موضوع به سود باشگاه‌های ایرانی ازجمله استقلال و پرسپولیس است چون زمان مناسبی برای رفع مشکلات خود خواهند داشت.» البته یک منبع داخلی نیز در این خصوص تایید کرد که در این صورت برنامه زمان‌بندی برای مجوز حرفه‌ای نیز تغییراتی خواهد داشت.

 موضع فدراسیون فوتبال چیست؟

نکته قابل‌توجه به سردرگمی مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مربوط می‌شود که هنوز نمی‌دانند چه اتفاق واضح و روشنی در این خصوص خواهد افتاد. اگرچه برخی مسئولان امر اعتقاد دارند که هیچ سهمیه‌ای از کشورها در فصل جاری از بین نرفته و کنفدراسیون فوتبال آسیا در این خصوص اقداماتی را اندیشیده و اجرایی خواهد کرد که البته اگر این موضوع صحت نداشته باشد مدت زمان دوری تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان به تاریخ این رقابت‌ها به یک فصل فوتبالی و به تاریخ فوتبالی لیگ برتر ایران به 2 فصل خواهد رسید.

از سوی دیگر اگر قرار باشد هیچ نماینده‌ای از فصل جدید برای رقابت‌هایی که تابستان 2023 آغاز می‌شود درنظر گرفته نشده و نمایندگان ایران در فصل بعدی لیگ برتر یعنی پایان فصل بیست‌ودوم مشخص شوند، به‌طور قطعی روی ادامه برگزاری فصل جاری تاثیرگذار خواهد بود و حالا که فقط تیم‌های استقلال و پرسپولیس شانس قهرمانی دارند و قرار بود سایر تیم‌ها برای سهمیه بجنگند، این امر نیز عملا منتفی شده و ‌انگیزه سایر تیم‌ها در ادامه فصل رقابت‌های امسال از بین خواهد رفت. همه اینها درحالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز نشان داده خیلی حساب و کتاب درستی روی برنامه‌ریزی‌هایش نداشته و هر لحظه امکان تغییرات در برنامه‌های اعلامی این کنفدراسیون وجود دارد و چه بسا این امر در آینده دستخوش تغییراتی شود.

نظر شما