شناسهٔ خبر: 52776736 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به حمله روسیه به اوکراین و وتوی قطعنامه شورای امنیت؛

فعال شدن نیروی واکنش ناتو/ کاخ سفید: جنگ با روسیه به نفع ما نیست

صاحب‌خبر -
فعال شدن نیروی واکنش ناتو/ کاخ سفید: جنگ با روسیه به نفع ما نیست
خبرگزاری آریا- روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت را وتو کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: پیش نویس قطعنامه آمریکا، غیرمتعادل و علیه منافع روسیه و اوکراین بود.
به گزارش رویترز، روسیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران اوکراین را وتو کرد. چین، امارات و هند رای ممتنع دادند و 11 عضو باقی مانده شورای امنیت به این قطعنامه رای موافق دادند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در نشست شورای امنیت پس از رأی مخالف به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و آلبانی درباره بحران اوکراین گفت: علیه قطعنامه متخاصم با روسیه و اوکراین رأی دادیم. پیش نویس این قطعنامه با منافع اوکراین هم در تضاد است. از کشور‌هایی که به آن رأی مثبت ندادند، قدردانی می‌کنم.
وی افزود: به کسانی که روسیه را به سوء استفاده از حق وتو متهم می‌کنند، حتی پاسخ هم نمی‌دهم. پیش نویش قطعنامه پیشنهادی آمریکا، غیرمتعادل و مسائل بسیار مهمی را نادیده گرفته بود.
نماینده روسیه ادامه داد: در این پیش نویس، تحولاتی که در شرق اوکراین اتفاق می‌افتد ذکر نشده بود. پیش نویس این قطعنامه تلاش می‌کند نظام اوکراین که این کشور را به این وضع رسانده است، ابقا کند.
نبنزیا گفت: نیرو‌های اوکراینی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. این در حالی است که نیرو‌های روسیه شهر‌های اوکراین را بمباران نمی‌کنند.
وی در پاسخ به اظهارات نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: ما نمی‌توانیم با آمریکا در تعداد حملات به کشور‌های همسایه رقابت کنیم.
 
بیانیه مشترک 43 کشور پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط روسیه
نماینده دائم آمریکا پس از قرائت بیانیه مشترک 43 عضو سازمان ملل متحد اعلام کرد که روسیه در رای گیری محکوم کردن «حملات به اوکراین» از اختیارات خود سوء‌استفاده کرد.
به دنبال وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط روسیه برای محکوم کردن «حملات به اوکراین» لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، بیانیه مشترک امضا شده توسط 43 کشور را قرائت کرد.
توماس گرینفیلد هنگام خروج از شورای امنیت پیرامون بیانیه مشترک مطبوعاتی با نمایندگان دائمی دیگر کشورها گفت: «پیش‌نویس قطعنامه حیاتی بود، این موضوع در مورد این بود که آیا کشورها صلح و امنیت بین‌المللی را در شورا تضمین می‌کنند یا خیر. آنها به حفاظت از منشور سازمان ملل معتقد بودند».
نماینده دائم آمریکا با بیان اینکه روسیه در رای گیری با رای وتو از اختیارات خود سوء‌استفاده کرد، گفت: «اینجا رئیس جمهور پوتین متجاوزاست و راه میانه دیگری وجود ندارد».
توماس گرینفیلد با تشکر از همه کشورهایی که از پیش نویس قطعنامه حمایت کردند، خاطرنشان کرد که آنها به حمایت از اوکراین و منشور سازمان ملل ادامه خواهند داد و گفت: «ما این موضوع را به مجمع عمومی خواهیم آورد، جایی که وتوی روسیه معتبر نیست و کشورهای جهان این موضوع را انجام خواهند داد. همچنان روسیه را مسئول می‌دانند».

روسیه آماده مذاکره مستقیم با اوکراین است
وزیر امور خارجه روسیه گفت روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد و آماده مذاکره مستقیم است.
به گزارش خبرگزاری «شین هوا»، وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه آماده مذاکرات مستقیم با «کی یف» هستیم اعلام کرد: مسکو قصد ندارد اوکراین را اشغال کند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: ما هیچ هدفی برای اشغال اوکراین نداریم و مسکو در صورتی که نیرو‌های مسلح اوکراینی سلاح هایشان را بر زمین بگذارند، آماده مذاکره مستقیم با این کشور هستیم. لاوروف در نشستی خبری تصریح کرد: روسیه باید در خصوص غیرنظامی شدن و «نازی زدایی» اوکراین اطمینان حاصل کند. نازی‌ها رنج بسیاری را بر ما تحمیل کردند و مردم اوکراین به قدری رنج کشیده اند که حالا فقط می‌خواهند چشمانشان را بر این همه رنج ببندند. وی افزود: هیج کسی نباید به سربازان اوکراینی آزار برساند. آن‌ها می‌توانند پس از پایان درگیری‌ها به جمع خانواده شان بازگردند.
لاوروف می‌گوید روسیه همواره به دنبال گفتگو بوده و هنوز هم فرصت برای گفتگو درباره نگرانی‌های امنیتی روسیه وجود دارد. ما همواره از راه حل دیپلماتیک حمایت می‌کنیم. این روسیه بود که با اجرای توافق «مینسک»، نقشی قاطع در پایه ریزی راه حلی دیپلماتیک ایفا کرد.

نشست فوق‌العاده وزیران کشور اتحادیه اروپا در مورد اوکراین
جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه اعلام کرد، وزیران کشور 27 کشور اتحادیه اروپا این هفته در مورد وضعیت اوکراین نشست فوق‌العاده برگزار خواهند کرد.
دارونین وزیر کشور فرانسه جمعه شب در پیام توییتری نوشت: پس از نشست شورای اروپا در شب گذشته، جلسه فوق‌العاده شورای وزیران کشور 27 کشور در آخر این هفته برگزار خواهد شد تا در مورد پاسخ‌های مشخصی که باید به وضعیت اوکراین داده شود، بحث و گفت وگو صورت گیرد.
وی افزود: به منظور آماده شدن برای نشست شورای وزیران کشور اروپا که قرار است بعدازظهر یکشنبه برگزار شود، بعدازظهر امروز(جمعه) با چند تن از همتایان خود از جمله آلمان گفت وگو کردم.
برونو لومر وزیر دارایی فرانسه نیز در پی تحولات اوکراین گفت: قطع ارتباط روسیه با سوئیفت آخرین راه حل است و اتحادیه اروپا و ایالات متحده تصمیم گرفته اند فعلا ارتباط روسیه با سیستم بانکی سوئیفت را قطع نکنند.
وی تصریح کرد که جو بایدن رییس جمهور آمریکا معتقد است این موضوع را می‌توان دوباره مورد بررسی قرار داد.
از سوی دیگر "کریستین لیندنر" وزیر دارایی آلمانی نیز در این خصوص گفت، همه گزینه‌ها بعلاوه مواردی که قبلا توافق شده روی میز است.
اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده است که دارایی‌ها روسیه در این اتحادیه مسدود می‌شود.
این در حالی است که آلمان هم برای قطع ارتباط روسیه با سوئیفت اعلام آمادگی کرده است.
وزیر دارایی آلمان گفت، برلین آماده است که ارتباط روسیه با سامانه پیام‌ رسان بانکی سوئیفت قطع شود. برلین پیشتر با این اقدام مخالفت کرده بود.

درخواست ناتو برای پایان حمله روسیه به اوکراین
دبیرکل ناتو از روسیه خواست هر چه سریعتر حمله به اوکراین را خاتمه دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ناتو خواستار پایان حمله روسیه به اوکراین شد. این گزارش می افزاید دبیرکل ناتو تصریح کرد از روسیه می‌خواهیم بلافاصله به تجاوز به اوکراین پایان دهد. ینس استولتنبرگ در نشست خبری در بروکسل درباره جنگ اوکراین گفت: « شرکای صمیمی ناتو یعنی فنلاند و سوئد و اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست سران ناتو دعوت کردم، زیرا این بحران بر همه ما تاثیرگذار است. روسیه صلح را در اروپا نابود و تکه تکه کرده است.»
وی ادامه داد:« مردم اوکراین برای آزادی خود در مقابل روسیه‌ای می‌جنگند که بدون هیچ اقدام تحریک کننده اوکراین، به این کشور تجاوز کرده است. ما از کشته شدن انسانها، و ویرانی‌ها متاسفیم و با کسانیکه زخمی و آواره شده اند ابراز همدردی می‌کنیم. ما از روسیه می‌خواهیم تا این جنگ نامعقول را متوقف و بلافاصله حملات خود را پایان دهد. لازم است روسیه همه نیرو‌های خود را از اوکراین به عقب بازگرداند و به مسیر گفتگو بازگشته و از تجاوز منصرف شود.»

فعال شدن نیروی واکنش ناتو
در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، نیروی واکنش ناتو فعال شد.
به گزارش سی ان ان، ناتو، نیروی واکنش ائتلاف نظامی خود را فعال کرد. این گزارش می افزاید برای اولین بار نیروی واکنش ناتو بعنوان اقدامی دفاعی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین فعال شده است. ژنرال تاد والترز فرمانده متحد عالی ناتو، نیرو چند ملیتی متشکل از نیروی عملیات ویژه، دریایی، زمینی و هوایی کشور‌های عضو ناتو، که می‌توانند به سرعت در حمایت از این ائتلاف مستقر شوند، را فعال کرده است. این فعال سازی بدین معنی نیست که نیرو‌های ناتو یا آمریکا به اوکراین می‌روند؛ کشوری که هنوز عضو ائتلاف ناتو نیست. این در حالی است که بایدن تاکید کرده است نظامیان آمریکا برای کمک به تقویت کشور‌های ناتو، در شرق اروپا مستقر می‌شوند.

کاخ سفید از تحریم پوتین و لاوروف خبر داد
کاخ سفید، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه روسیه را تحریم کرد.
به گزارش رویترز، در حالی که واشینگتن به دنبال افزایش فشارها بر مسکو به دلیل حمله به اوکراین است، کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه، اعمال خواهد کرد.
این اقدام ایالات متحده در تحریم رئیس یک دولت، پس از حمله نیروهای روسیه به اوکراین از طریق زمین و دریا و هوا رخ داده است.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که اقدامات هماهنگ برای تحریم پوتین، پیام مهمی را در بر دارد و این تصمیم برای تحریم پوتین، لاوروف و دیگر مقامات روسیه پس از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، اتخاذ شده است.
وی به خبرنگاران گفت: «این تصمیم مدتی است که در حال بررسی بود و نشان‌دهنده دیدگاه بایدن برای اقدامات هماهنگ با متحدان اروپایی‌مان محسوب می‌شود.»
ساعاتی پیش از آن، دولت‌های اروپایی و انگلستان بر سر مسدود کردن تمام دارایی‌های پوتین و لاوروف در اروپا توافق کرده بودند.
بر اساس گزارش‌ها، تحریم‌های ایالات متحده همچنین شامل ممنوعیت سفر آقای پوتین و آقای لاوروف به خاک آمریکا می‌شود
به دنبال این اقدامات، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، نیز اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف به خاطر حمله به اوکراین وضع کرده است.
ترودو در نشستی خبری گفت: «ما تحریم‌هایی را علیه رئیس جمهور پوتین و همکار او که معمار این جنگ بوده است، یعنی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعمال می‌کنیم. این‌ها مسئول اصلی این مرگ و ویرانی هستند که در اوکراین در جریان است.»
او همچنین «حمایت کانادا از قطع دسترسی روسیه به نظام پرداختی سوئیفت را که بخش مهمی از سیستم بانکی جهانی است» اعلام کرد و گفت که بلاروس نیز به خاطر «معاونت در جرم و همراهی با رئیس جمهور پوتین در حمله به یک کشور آزاد و مستقل» تحریم خواهد شد.

کاخ سفید: جنگ با روسیه به نفع ما نیست
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که امیدوار است که حمله روسیه به اوکراین، چراغ سبزی برای ایران برای توسعه سلاح هسته‌ای نباشد.
سخنگوی کاخ سفید گفت که به نفع آمریکا نبوده که با روسیه جنگ کند و در نتیجه نیرویی به اوکراین اعزام نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: «تاثیر تحریم‌های بر نظام مالی و اقتصادی روسیه بسیار بزرگ خواهد بود».
سخنگوی کاخ سفید افزود: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا همچنان آماده دیدار با رئیس جمهور روسیه است اما هم اکنون زمان مناسبی برای آن نیست.
وی گفت: «نمی‌خواهیم به روسیه یا ملت آن آزاری برسانیم فقط می‌خواهیم به نظام و بخش مالی این کشور به دلیل اقدام‌های پوتین فشار بیاریم».


نظر شما