شناسهٔ خبر: 52772476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تخته‌گاز تحریم‌های غرب به گاز روسیه نرسید

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

امریکا و متحدان غربی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را علیه اقتصادی با مقیاس روسیه وضع کردند. بحث‌هایی درباره تحریم شخص پوتین، قطع سوئیفت و اختلال در اینترنت روسیه هم مطرح است، ولی نگرانی از تأثیر این تحریم‌ها بر امنیت جهانی انرژی، دست‌کم تا الان مانع این شده که تحریم‌های جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش «جوان»، جو بایدن دیروز در سخنرانی در محل «اتاق شرقی» کاخ سفید، ولادیمیر پوتین را «متجاوز» خواند و گفت که با اعمال تحریم‌های قوی و «بسته‌های تحریمی ویرانگر» علیه روسیه موافقت کرده است. تحریم‌های امریکا چند دسته‌اند. دسته اول تحریم افراد است که سرگئی ایوانکف، مدیر اجرایی شرکت الس روسیه بلندپایه‌ترین شخص است که بعد از او پنج نفر دیگر هم تحریم شده‌اند. بایدن گفته که تحریم خود پوتین هم روی میز است، ولی هنوز تصمیم دراین باره اعلام نشده است. علاوه بر این «سبر بانک»، بزرگ‌ترین بانک روسیه به همراه چهار بانک دیگر روسیه در فهرست تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند. شبکه «ان‌بی‌سی» همچنین به نقل از چهار مقام امریکایی گزارش کرده که فهرستی از گزینه‌ها به جو بایدن برای اخلال در توانمندی روسیه از جمله اخلال در اینترنت ارائه شده است. تحریم‌های اتحادیه اروپا هم شامل ۲۷ فردی است که اروپایی‌ها می‌گویند در حاکمیت اوکراین نقش دارند. اروپا همچنین سه بانک مهم روسیه و همچنین آژانس تحقیقات اینترنت روسیه را تحریم کرده است. اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی گفته که تحریم‌های جدید علیه روسیه ۷۰ درصد از بخش بانکداری این کشور و شرکت‌های کلیدی دولتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روسیه را از دسترسی به فناوری‌های مدرن محروم می‌کند.
انگلیس نیز تحریم‌های جداگانه علیه روسیه اعمال کرد که شامل هشت فرد، شش بانک و پنج شرکت روسی است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفته که «رویداد‌ها ثابت خواهند کرد که پوتین اشتباه محاسباتی کرده» و تأکید کرد که بریتانیا قصد دارد روسیه را از اقتصاد جهانی دور کند. استرالیا، تایوان، فرانسه و ژاپن و نیوزیلند هم در اقداماتی جداگانه، روسیه را بابت حمله به اوکراین تحریم کردند. همچنین دیشب شورای امنیت جایی که روسیه در آن حق وتو دارد، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به رأی گذاشت که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و از مسکو می‌خواهد عقب‌نشینی کند.
تحریم‌هایی که امریکا اعمال کرده، حالا شامل تمامی ۱۰ مؤسسه مالی- بانکی روسیه، ۱۳ شرکت بزرگ آن، تعدادی از نخبگان روس و خانواده‌های آن‌ها می‌شود، ولی به شکلی نیستند که بخش انرژی روسیه را هدف قرار دهند. بایدن گفته که ایالات متحده بر تحریم‌هایی متمرکز است که تأثیرات بلندمدت را بر روسیه به حداکثر می‌رساند.

نظر شما