شناسهٔ خبر: 52770781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

واکنش تند شورای امنیت به حمله روسیه به اوکراین

ایسنا نوشت:قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که امروز (جمعه) در نیویورک به رای گذاشته می‌شود، بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کند و "تجاوز روسیه" را نقض صلح و امنیت بین‌المللی می‌داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین با شدیدترین لحن ممکن، از مسکو خواسته است که فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج و این کشور را ترک کند.

پیش نویس قطعنامه که پیش از رای گیری توسط اعضای آن مورد مذاکره قرار می‌گیرد، خواستار توقف فوری استفاده روسیه از زور علیه اوکراین و پرهیز از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل شده است.

در پیش نویس این قطعنامه همچنین آمده است: فدراسیون روسیه باید فورا، کامل و بی قید و شرط تمامی نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین با مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی خارج کند.

در ادامه این پیش نویس همچنین آمده است: اجازه و تسهیل دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در اوکراین، برای محافظت از غیرنظامیان از جمله پرسنل کمک‌های بشردوستانه و افراد در موقعیت‌های آسیب پذیر از جمله کودکان باید مدنظر قرار گیرد. همچنین به کشورهای عضو سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا و سایر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید می‌شود تا از کاهش تنش در منطقه حمایت کنند.

این پیش نویس همچنین با محکوم کردن تمام نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و نقض حقوق بشر از همه طرف‌ها می‌خواهد که به شدت به مفاد مربوطه کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و پروتکل‌های الحاقی آنها در سال ۱۹۷۷ احترام بگذارند و حقوق بشر را رعایت کنند.

311311

نظر شما