شناسهٔ خبر: 52763900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پوشش زنده؛

پوشش زنده بحران اوکراین؛ پیشروی مسکو و عقب‌نشینی کیف در درگیری‌های میدانی/ زلنسکی خواستار ملاقات با پوتین شد

از شب گذشته تاکنون نیرو‌های نظامی روسیه توانستند به چندکیلومتری کی‌یف پایتخت اوکراین برسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شده که به نظر می‌رسد که از جنوب غربی این شهر می‌آمد. مسئولان شهر کی‌یف همچنین از ساکنان خواستند به دلیل تهدید هوایی، فوراً به دنبال سرپناه باشند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1639038" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/998576/1639038?width=400&height=300"></script></div>
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1639039" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/998576/1639039?width=400&height=300"></script></div>
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1639040" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/998576/1639040?width=400&height=300"></script></div>
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1639041" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/998576/1639041?width=400&height=300"></script></div>

 

واشنگتن: کی‌یف تا آخر هفته سقوط می‌کند

 شبکه «سی‌اِن‌اِن» به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نگران هستند پایتخت اوکراین ظرف چند روز و نهایتاً تا آخر هفته تحت کنترل نیرو‌های روسی قرار بگیرد.
 خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک مقام اروپایی نوشت: اتحادیه اروپا تصمیم گرفت دارایی‌های پوتین و لاوروف در کشور‌های اتحادیه را مسدود کند.

 

پوشش زنده بحران اوکراین؛ پیشروی مسکو و عقب‌نشینی کیف در درگیری‌های میدانی/ زلنسکی خواستار ملاقات با پوتین شد

 

لاوروف: آمار‌ها نشان می‌دهد غیرنظامیان اوکراینی هدف قرار نگرفته‌اند

 وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد نیرو‌های روسی در اوکراین، شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند.

 

پوشش زنده بحران اوکراین؛ پیشروی مسکو و عقب‌نشینی کیف در درگیری‌های میدانی/ زلنسکی خواستار ملاقات با پوتین شد

 

شمخانی: غرب مسئول مستقیم جنگ‌ها و بحران‌هاست

دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: وقتی غرب با روش‌های مختلف به دنبال ضربه به امنیت ملی کشورهاست، عملا مسئول مستقیم جنگ‌ها و بحران‌هایی است که با هدف ایستادگی در برابر راهبرد غرب شکل می‌گیرد.

 

پوشش زنده بحران اوکراین؛ پیشروی مسکو و عقب‌نشینی کیف در درگیری‌های میدانی/ زلنسکی خواستار ملاقات با پوتین شد

 

پوتین آماده اعزام هیأتی برای گفتگو با کی‌یف

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه آماده است هیأتی از مقامات بلندپایه را برای گفتگو با کی‌یف به مینسک بفرستد.

 

وزارت دفاع روسیه: استقرار راکت‌انداز‌های «گراد» در میدان «شوچنکو» کی‌یف جنایت جنگی است

 وزارت دفاع روسیه گزارش داده است که راکت‌انداز‌ها برای حمله به منطقه فرودگاه هوستومل در نظر گرفته شده و قرار دادن آن‌ها در مناطق مسکونی «جنایت جنگی» است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1639033" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/998576/1639033?width=400&height=300"></script></div>

 

وزیر امور خارجه روسیه

عملیات روسیه به گونه‌ای انجام می‌شود که مردم اوکراین پس از رهایی از ظلم آزاد در تعیین آینده خود آزاد باشند.

سفیر ایران در اوکراین

حفظ جان شهروندان ایرانی، مهم‌ترین ماموریت وزارت امورخارجه در کی‌یف

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1638988" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/998576/1638988?width=400&height=300"></script></div>
 
 
بحران اوکراین؛ منابع محلی: نیروهای روسی وارد کیف شدند/ زلنسکی: آمریکا و ناتو ما را تنها گذاشتند!

 

وزیر دفاع انگلیس: روسیه به دنبال حمله به تمام اوکراین است

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس با بیان این که ارتش روسیه موفق نشد یک روزه اوکراین را بگیرد، افزود: ما معتقدیم که روسیه قصد دارد به کل اوکراین حمله کند. 

مقابله نیرو‌های اوکراین با نیرو‌های روسیه خارج از کی‌یف

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اوکراین از نبرد نیرو‌های این کشور با نیرو‌های روسیه در خارج از کی‌یف پایتخت این کشور خبر داد.

ارتش اوکراین: نیرو‌های روسی عقب رانده شدند

ارتش اوکراین می‌گوید نیرو‌های این کشور توانسته‌اند در نزدیکی شهر «چرنیهیف» (شمال اوکراین) راه را بر نیرو‌های روسیه ببندند و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

یک مسئول دفتر وزیر دفاع اوکراین هم در گفتگو با الجزیره مدعی شد: نیرو‌های ما لحظاتی قبل یک کاروان زرهی روسیه را در نزدیکی «هوستمل» (شمال غرب کی‌یف) منهدم کردند.

به صدا درآمدن آژیر‌های خطر در کی‌یف پس از حمله موشکی ادعایی روسیه

تلویزیون اوکراین اعلام کرده که آژیر‌های خطر پس از آنچه حمله موشکی روسیه در کی‌یف خواند، به صدا درآمده‌اند. خبرنگار الجزیره گزارش داده خیابان‌های کی‌یف تقریبا خالی شده و مردم به پناهنگاه‌ها رفته‌اند و همزمان مقامات نگران هستند که روسیه آماده ورود به شهر باشد.

تلویزیون اوکراین گزارش داد شنیده شدن صدای انفجار در پایتخت را تأیید می‌کند. به گزارش خبرنگار الجزیره، ارتش اوکراین یک پل را در نزدیکی کی یف منفجر و حرکت تانک‌های روسیه را به سمت شهر متوقف کرد.

درخواست اوکراین از ترکیه برای بستن تنگه «بسفر» و «داردانل»

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که اوکراین به طور رسمی از دولت ترکیه درخواست کرده که عبور کشتی‌های جنگی روسیه از تنگه بُسفر و داردانل را محدود کند. 

اوکراین از سرنگونی یک «هواپیمای دشمن» بر فراز کی‌یف خبر داد

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیرو‌های این کشور در ساعات اولیه امروز (جمعه) یک هواپیمای دشمن را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند که سپس با یک ساختمان مسکونی برخورد کرد و آن را به آتش کشید.

به گزارش رویترز، مشخص نیست که آیا این هواپیما دارای سرنشین بوده یا یک موشک بوده است. مقامات شهرداری کی‌یف اعلام کردند که بر اثر برخورد آن با یک بلوک آپارتمانی حداقل هشت نفر مجروح شدند.

رویترز گزارش داد، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف مورد حمله موشکی قرار گرفته است. پیش از این، چند انفجار در این شهر شنیده شد که هراشچنکو گفت صدای شلیک پدافند هوایی به سمت یک هواپیما بود. یک شاهد رویترز گفت که صدای انفجار‌های بیشتری درست قبل از سپیده دم شنیده شد.

«ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف صبح جمعه در توییتی گفت که سه نفر که حال یکی از آن‌ها وخیم است در اثر اصابت لاشه راکت به یک ساختمان مسکونی در خیابان «کوشیتسیا» زخمی شدند.

بحران اوکراین؛ روسیه به چند کیلومتری کیف رسیده است

 

 

بحران اوکراین؛ روسیه به چند کیلومتری کیف رسیده است

 

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1638761" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/998576/1638761?width=400&height=300"></script></div>

 

در همین حال، در خبری متناقض سی‌ان‌ان به نقل از «اوگنی ینین» معاون وزیر کشور اوکراین گزارش داد یک جنگنده «سوخو سو-۲۷» اوکراین بامداد روز جمعه بر فراز کی‌یف پایتخت این کشور سرنگون شد.

این شبکه آمریکایی گزارش داد به نظر می‌رسد عکس‌هایی که توسط نیرو‌های اورژانس اوکراین در توییتر منتشر شده، آتش‌سوزی در یک خانه دو طبقه را پس از سقوط قطعات هواپیما بر روی آن نشان می‌دهد که مشخص نیست که آیا بقایای جنگنده سو-۲۷ هستند یا خیر.

 

زلنسکی: در اوکراین می‌مانم/ دیر یا زود روسیه مجبور به گفتگو با ما است

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین صبح جمعه با انتشار یک پیام ویدئویی جدید، خواستار مقاومت در برابر روسیه شد و از متحدان اوکراین برای دومین بار در چند ساعت گذشته انتقاد کرد. او در اظهاراتی که به نظر می‌رسید به ایالات متحده اشاره دارد، گفت: امروز صبح، ما به تنهایی از کشور خود دفاع می‌کنیم. درست مثل دیروز، قدرتمندترین کشور جهان از دور به آن نگاه می‌کرد.

به گزارش رویترز، وی متعهد شد در حالی که نیروهایش با نیرو‌های روسیه که در حال پیشروی به سمت پایتخت در «بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم می‌جنگند»، در کی‌یف بماند.

زلنسکی در پیامی ویدیویی گفت: دشمن من را به عنوان هدف شماره یک مشخص کرده، خانواده من هدف شماره دو هستند. آن‌ها می‌خواهند با نابود کردن رئیس دولت، اوکراین را از نظر سیاسی نابود کنند. من در پایتخت خواهم ماند. خانواده من نیز در اوکراین هستند.

پیش‌تر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، در پاسخ به این سوال که آیا نگران امنیت زلنسکی است یا خیر، به «سی‌بی‌اس» گفت: تا جایی که می‌دانم، رئیس‌جمهور زلنسکی در سمت خود در اوکراین باقی می‌ماند و البته ما نگران امنیت همه دوستانمان در اوکراین هستیم، مقامات دولتی و دیگران.

زلنسکی همچنین با بیان این که جهان همچنان آنچه را که در حال وقوع است از دور تماشا می‌کند، گفت: «اوکراین تنها ماند، روسیه تحت تاثیر تحریم‌های جدید قرار نگرفت». وی افزود: دیر یا زود، روسیه باید با ما در مورد پایان دادن به این عملیات نظامی، در مورد پایان دادن به این تهاجم صحبت کند و هر چه زودتر این گفتگو آغاز شود، خسارات روسیه کمتر خواهد بود.

وی همچنین مدعی شد نیرو‌های روسیه مناطق غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند و از روس‌ها خواست که علیه جنگ اوکراین اعتراض کنند. زلنسکی گفت: در ساعت ۴ صبح، نیرو‌های روسی به حملات موشکی خود به خاک اوکراین ادامه دادند. آن‌ها می‌گویند که فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار می‌دهند، اما این‌ها دروغ است. در واقع، آن‌ها تشخیص نمی‌دهند که در کدام مناطق عملیات انجام می‌دهند. در آسمان کی‌یف (امروز صبح)، گلوله‌باران شد. در یک آپارتمان مسکونی آتش‌سوزی شد. چنین حملاتی به پایتخت ما از سال ۱۹۴۱ رخ نداده است.

ادعای اوکراین درباره ۸۰۰ تلفات در میان نیرو‌های روسی

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که نیرو‌های مسلح این کشور از آغاز تهاجم در ساعات اولیه روز پنجشنبه، حدود ۸۰۰ تلفات به نیرو‌های روسیه وارد کرده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، هنوز مشخص نیست که آیا این وزارتخانه تنها به تعداد کشته‌شدگان اشاره می‌کند یا خیر.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که بیش از ۳۰ تانک روسی و همچنین هفت هواپیمای روسی و شش بالگرد منهدم شده است. سی‌ان‌ان گزارش داد به طور مستقل نمی‌تواند آمار ارائه شده از سوی اوکراین را تایید کند.

وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف از زمان حمله نازی‌ها در سال ۱۹۴۱ چنین چیزی را تجربه نکرده بود

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در توییت بامداد جمعه آنچه حملات موشکی روسیه به کی‌یف خواند را محکوم کرد.

او نوشت: آخرین باری که پایتخت ما چنین چیزی را تجربه کرد در سال ۱۹۴۱ بود که توسط آلمان نازی مورد حمله قرار گرفت. اوکراین شر را شکست داد و این شر را نیز شکست خواهد داد. پوتین را متوقف کنید. روسیه را منزوی کنید. (قطع) همه روابط. روسیه را از (همه جا) بیرون کنید.

به گزارش سی‌ان‌ان، «یوهان ینین» معاون وزیر کشور اوکراین انفجار روز جمعه را به سیستم ضد موشکی اوکراینی نسبت داد که به گفته وی یک موشک روسیه را هدف قرار داد.

جدیدترین بیانیه وزارت دفاع انگلیس
وزارت دفاع انگلیس: نیرو‌های روس نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را گرفته و کارکنانش را بازداشت {گروگان} کرده‌اند. نیرو‌های اوکراین جلوی پیشروی روس‌ها را به سوی چرنیهیف گرفته‌اند. نبرد در بیرون از شهر ادامه دارد. روسیه به اهداف روز اول خود دست نیافته و نیرو‌های اوکراین در تمامی جبهه‌ها در حال مقاومت هستند.

پنتاگون: بیش از ۱۶۰ موشک به اوکراین شلیک شده
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: نیرو‌های اضافی که به آلمان می‌روند ممکن است در سایر نقاط اروپا مستقر شوند. روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اهدافی در اوکراین شلیک کرد. روسیه نیرو‌های بیشتری را در «خارکیِف» مستقر کرده است و نبرد‌ها همچنان در آنجا ادامه دارد.

اعلام بسیج عمومی در اوکراین
رئیس جمهوری اوکراین در فرمانی جدید، دستور تشکیل بسیج عمومی به مدت ۹۰ روز را صادر کرد. طی آن، مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اوکراینی تا اطلاع ثانوی حق خروج از کشور را ندارند.

 

بحران اوکراین؛ روسیه به چند کیلومتری کی‌یف رسیده است

 

رایزنی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه با سفیر اوکراین در تهران

مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در دیدار سفیر اوکراین در تهران ضرورت حفظ امنیت اتباع و دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین، دیپلمات‌ها و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف را مورد تاکید قرار داد.

علیرضا حقیقیان با بیان اینکه «ما نگران امنیت و سلامت کلیه اتباع ایرانی هستیم» به سفیر اوکراین یادآوری کرد که دولت این کشور تمام تدابیر لازم را در این خصوص، از جمله فراهم آوردن زمینه خروج امن اتباع ایرانی از این کشور را مدنظر قرار دهد.

مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه خواستار آن شد که با توجه به بسته بودن حریم هوایی اوکراین، امکان خروج اتباع ایرانی از مرز زمینی کشورهای همسایه از جمله لهستان فراهم شود.

سرگی بوردیلاک، سفیر اوکراین نیز در این دیدار اطمینان داد که دولت متبوع وی تمام تدابیر لازم را برای حفظ امنیت اتباع ایرانی و در صورت امکان خروج آنها از اوکراین به کار خواهد بست.

حقیقیان همچنین عصر روز پنج شنبه در دیدار سفیر روسیه در تهران آخرین تحولات مربوط به منطقه درگیری را مورد بررسی قرار داد.

نظر شما