شناسهٔ خبر: 52751553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آخرین اخبار از اولین روز حمله روسیه به اوکراین؛

نیوزویک: پایتخت اوکراین تا ۹۶ ساعت دیگر به دست نیرو‌های پوتین می‌افتد / نیروگاه چرنوبیل به تصرف نیروهای روسی درآمد؛ رئیس جمهور اوکراین: جان می‌دهیم تا فاجعه ۱۹۸۶ تکرار نشود / روسیه: ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین از جمله ۱۱ فرودگاه را منهدم کردیم / دبیرکل سازمان ملل به پوتین: به نام «انسانیت» تمام کنید / آمریکا: ۶ جنگنده اف ۳۵ در دریای سیاه مستقر می‌کنیم / اعلام حکومت نظامی در کی‌یف

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی تلویزیونی از سربازان اوکراینی در منطقه جنگی شرق اوکراین خواست سلاح‌هایشان را به زمین بگذارند و به خانه‌هایشان بازگردند. آخرین اخبار از حمله روسیه به اوکراین را بخوانید

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هشدار پوتین به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی تلویزیونی از سربازان اوکراینی در منطقه جنگی شرق اوکراین خواست سلاح‌هایشان را به زمین بگذارند و به خانه‌هایشان بازگردند.

به گزارش «انتخاب»، پوتین به اوکراین هشدار داد که مسئولیت خونریزی‌ها برعهده این کشور خواهد بود.

رهبر روسیه در این سخنرانی از آغاز عملیات نظامی خود در منطقه دونباس اوکراین خبر داد.

این عملیات نظامی درست همزمان با جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران اوکراین آغاز شده است.

ولادیمیر پوتین، در این سخنرانی گفت مسکو قصد اشغال اوکراین را ندارد و افزود مردم اوکراین خواهند توانست آزادانه درباره دولت خود تصمیم گیری کنند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

مقام غربی: شاید کی‌یف امشب سقوط کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۳:۰۶

یک مقام اطلاعاتی ارشد غربی در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد با توجه به اینکه نیروهای روسی توانسته‌اند سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین را از کار بیندازند، این احتمال وجود دارد که کی‌یف همین امشب سقوط کند.

جمهوری چک فعالیت‎های کنسولی مرتبط با روسیه را تعلیق کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۳:۰۵

جمهوری چک در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، فعالیت‎های کنسولی مرتبط با مسکو را به حالت تعلیق درآورد.

آمریکا: ۷ هزار نظامی دیگر را به آلمان اعزام می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۳:۰۴

وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که هفت هزار نظامی دیگر به آلمان اعزام خواهند شد.

یکی از مسئولان پنتاگون در حالی این خبر را اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود گفته بود که نظامیان بیشتری برای تقویت ناتو و دفاع از متحدان آمریکا به آلمان اعزام خواهند شد.

۵۷ کشته در حمله روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۲:۵۳

اوکراین: در حملات امروز روسیه ۵۷ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند.

بایدن: پوتین باید عواقب جنگ را بپذیرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۲:۳۶

بایدن: 
 روس‌ها ۱۷۵ هزار نیرو در مرز با اوکراین مستقر کرده بودند و این همان چیزی بود که ما هفته‌ها در مورد آن هشدار می‌دادیم.

پوتین کسی است که این جنگ را آغاز کرده و اوست که باید عواقب آن را بپذیرد.

تمام اموال روسیه در آمریکا مسدود خواهد شد

 

ریاست‌جمهوری اوکراین: ارتش روسیه کنترل تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۱:۳۶

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اندکی پیش از ساعت ۱۹ به وقت اروپای مرکزی (۲۱:۳۰ به وقت تهران) اعلام کرد که نظامیان روسیه کنترل تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌اند. پیش از این گزارش‌هایی از نبرد در نزدیکی این مرکز منتشر شده بود.

نیروگاه چرنوبیل به تصرف نیروهای روسی درآمد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۱:۲۸

چندین منبع خبری گزارش دادند که نیروهای روسی کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را بدست گرفته‌اند .

بایدن: گروه ۷ بر سر تحریم‌ای ویرانگر علیه روسیه به توافق رسید
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۱:۲۷

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید کشورهای عضو گروه هفت بر سر وضع «تحریم‌های ویرانگر» علیه روسیه به توافق رسیدند.

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است کمتر از ۴۵ دقیقه دیگر از کاخ سفید درباره حمله روسیه به اوکراین سخنرانی کند.

صدراعظم آلمان: ممکن است اوکراین از نقشه پاک شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۱:۲۵

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه هشدار داد که خطر حذف اوکراین از نقشه جهان وجود دارد. رئیس دولت ائتلافی آلمان همچنین خواستار «پیشگیری» از گسترش جنگ به دیگر کشورهای اروپایی شد.

رهبران گروه ۷: پوتین خود را در طرف اشتباه تاریخ قرار داده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۰:۳۶

رسانه‎های آمریکایی اعلام کردند که رهبران گروه ۷ پس از نشست امروز پنجشنبه خود در پی وقوع جنگ در اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به دلیل حمله به اوکراین محکوم کردند و گفتند که او خود را در طرف اشتباه تاریخ قرار داده است. ما با شرکای خود از جمله ناتو، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آنها و همچنین اوکراین متحد هستیم و مصمم به انجام اقدامات لازم برای حفظ یکپارچگی نظم بین المللی مبتنی بر قوانین هستیم.

یک بمب به کشتی ترکیه در دریای سیاه اصابت کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۰:۳۶

 شبکه NTV ترکیه اعلام کرد،؛‌ یک "بمب" به یک کشتی ترکیه در دریای سیاه که از اودسا به رومانی در حرکت بود اصابت کرد.
 اطلاعاتی درمورد قربانیان این حادثه گزارش نشده است.

نیوزویک: پایتخت اوکراین تا 96 ساعت دیگر به دست نیروهای پوتین می افتد!
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۰:۳۴

نیوزویک: سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که تمرکز مسکو محاصره نیروهای اوکراینی و وادار کردن آنها به تسلیم یا مرگ خواهد بود. آنها بر این باورند که کیف ظرف 96 ساعت تصرف می شود و سپس حکومت اوکراین نیز حدود یک هفته دیگر سقوط می کند. در همین حال، یک منبع نزدیک به دولت زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که ارزیابی آمریکا مبنی بر محاصره کیف ظرف 96 ساعت موافق است، اما معتقد است که دولت زلنسکی سقوط نمی کند.

آمریکا: قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین با وجود احتمال وتوی روسیه به رای گذاشته می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۰:۳۲

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه گفت که قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین با وجود اینکه به احتمال زیاد از سوی مسکو وتو خواهد شد در شورای امنیت به رای گذاشته می‌شود.

تانک‌های روسی در مرکز شهر «سومی» در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۰:۱۰
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215298" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215298?width=400&height=300"></script></div>
 
 
کرملین: مذاکره پوتین و زلنسکی منتفی نیست
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۰:۰۴

در حالیکه پیش از این «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که پوتین به تماس تلفنی چهارشنبه شب وی پاسخ نداده است، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت: اگر اوکراین برای مذاکره درباره نگرانی‌های امنیتی روسیه آماده باشد، هیچ مانعی برای گفت‌وگوی پوتین و زلنسکی وجود ندارد».

انگلیس: تا کنون بیش از ۸۰ بار به مواضع اوکراین حمله شده
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۹:۴۷

بر اساس آخرین اطلاعات وزارت دفاع بریتانیا، از بامداد پنج‌شنبه تا کنون بیش از ۸۰ حمله علیه مواضع متعلق به اوکراین انجام شده است.

آمریکا ۶ جنگنده اف ۳۵ در دریای سیاه مستقر می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۹:۴۷

پنتاگون در بیانیه‌ای در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد که قصد دارد ۶ فروند جنگنده اف-۳۵ آمریکایی را در بالتیک و دریای سیاه به منظور حمایت از دفاع جمعی مستقر کند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین مدعی شد: «نیروهای روس در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند و ما ارزیابی می‌کنیم که آن ها به دنبال فلج کردن دولت اوکراین و راه اندازی یک دولت جایگزین هستند».

پنتاگون همچنین در بیانیه خود گفت حمله روسیه به اوکراین در چندین مرحله انجام خواهد گرفت و «ما طول مدت زمانی که این حمله ادامه خواهد داشت، نمی‌دانیم».

وزارت دفاع آمریکا در پایان با اعلام اینکه نیروهای روسیه در اولین ساعات حمله به اوکراین بیش از ۱۰۰ موشک شلیک کردند، اعلام کرد: «نیروهای روسیه به دنبال کنترل مراکز جمعیتی مهم در اوکراین هستند».

وب‌سایت کرملین از کار افتاد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۹:۴۶

در بحبوحه درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید وب‌سایت کرملین از کار افتاده است.

اعلام حکومت نظامی در کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۹:۱۷

شهردار کی‌یف از ساعت ۲۲ امشب تا هفت صبح فردا اعلام حکومت نظامی کرد.

آمریکا بایدن به دنبال انتقال نیروهای بیشتر به شرق اروپا
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۹:۰۳

شبکه خبری CNN آمریکا گزارش داد در پی وقوع جنگ در اوکراین، دولت بایدن به دلیل در حال بررسی انتقال نیروهای بیشتر به شرق اروپا برای حمایت از متحدان خود است.

به گفته یک مقام آمریکایی و یک منبع دیپلماتیک اروپایی، ناتو به ژنرال آمریکایی تاد ولترز، اختیار فعال کردن مواضع دفاعی ناتو را که شامل توانایی فعال کردن نیروهای واکنش ناتو می‎شود، داده است.

تلاش روسیه برای تصرف نیروگاه هسته ای چرنوبیل
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۹:۰۳

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در توییتی نوشت: نیروهای اشغالگر روسیه در تلاش برای تصرف نیروگاه هسته ای چرنوبیل هستند. مدافعان ما جان خود را می دهند تا فاجعه سال 1986 تکرار نشود. این اعلان جنگ علیه کل اروپاست.

خطر اتمی در چرنوبیل؟!
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۹:۰۲

ریچارد انگل، خبرنگار ارشد NBC: مشاور وزارت کشور اوکراین می‌گوید نیروهای روسی وارد چرنوبیل شدند و درگیری در آنجا ممکن است موجب اختلال در تأسیسات ذخیره‌سازی زباله‌های هسته‌ای شود. نیکا ملکوزورا سردبیر یک رسانه اوکراینی نیز نوشت هدف قرار دادن اینجا مساوی ست با پخش ذرات رادیو اکتیو در اروپا/انتخاب

سی‌ان‌ان: روسیه کنترل یک پایگاه هوایی در نزدیکی اوکراین را به دست گرفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۹:۰۲

خبرنگار «سی‌ان‌ان» در کی‌یف گزارش کرده ارتش روسیه کنترل فرودگاه «آنتونوف» در ۲۵ مایلی مرکز پایتخت اوکراین را به دست گرفت.

اتحادیه اروپا خواستار تحریم بلاروس شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۹:۰۲

گاردین: بر اساس متن فاش شده نشست سران، رهبران اتحادیه اروپا خواستار تحریم بلاروس به دلیل نقش این کشور در حمایت از حمله روسیه به اوکراین، خواهند شد.

اسکای نیوز: شورای امنیت جمعه تشکیل جلسه می‌دهد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۵۶

شبکه «اسکای نیوز» خبر داده شورای امنیت سازمان ملل درصدد است فردا (جمعه) برای بحث درباره پیش‌نویس قطعنامه محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین تشکیل جلسه دهد.

اتحادیه اروپا سفیر روسیه را احضار کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۵۵

اتحادیه اروپا سفیر روسیه را در اعتراض به حمله نظامی مسکو به اوکراین احضار کرد .

ورود سربازان روس از بلاروس به چرنوبیل
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۵۵

وزارت کشور اوکراین: سربازان روس از بلاروس وارد ایستگاه راکتور هسته‎ای چرنوبیل شدند.

کاخ سفید: بایدن کمتر از ۳ ساعت دیگر سخنرانی می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۴۱

کاخ‌سفید روز اندکی پس از ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی (۱۸:۳۰ به وقت تهران) اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی (۲۱ به وقت تهران) درباره حمله روسیه به اوکراین سخنرانی خواهد کرد.

واکنش روسیه به اقدام اوکراین در قطع روابط دیپلماتیک با مسکو: متعجب نشدیم / این اقدام در راستای سیاست های روسیه هراسانه کی‌یف بود
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۳۸

وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه با صدور بیانیه ای به اقدام اوکراین در قطع روابط دیپلماتیک با این کشور واکنش نشان داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: مسکو از این اقدام کی‌یف متعجب نشده است. روسیه این اقدام اوکراین را در راستای «سیاست های روسیه هراسانه» کی‌یف تلقی می کند.

بایدن پس از نشست امنیتی «اتاق وضعیت» و جلسه گروه ۷ سخنرانی می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۲۴

جو بایدن که روز پنج‌شنبه را با پیگیری رویدادهای حمله روسیه به اوکراین آغاز کرده، قرار است به همراه مشاوران امنیتی خود و همتایانش در دیگر نقاط جهان، سیاستهای بازدارنده قویتری را در قبال روسیه اتخاذ کنند.

او در اولین ساعات این حمله و پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، جلسه‌ای با مشاوران امنیت ملی خود در اتاق مشهور به «اتاق وضعیت» داشت و حوالی ظهر پنج‌شنبه به وقت واشنگتن نیز با همتایان خود در گروه ۷ دیدار می‌کند.

این دیدار، پشت درهای بسته و بصورت ویدئو کنفرانس با حضور سران بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا برگزار می‌شود و پس از آن نیز جو بایدن برای آمریکایی‌ها سخنرانی خواهد کرد و آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای «تلافی» این حمله پس از مشورت با رهبران کشورهای ثروتمند عضو گروه ۷ را به اطلاع عموم خواهد رساند.

دبیرکل سازمان ملل خطاب به پوتین: به نام «انسانیت» تمام کنید
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۱۴

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار یک پیام توییتری خطاب به ولادیمیر پوتین خواستار پایان دادن به جنگ اوکراین شد.
او در این پیام نوشت: «رئیس جمهور پوتین، به نام انسانیت، نیروهایتان را به روسیه برگردانید. این جنگ باید اکنون پایان یابد.»

مسکو: به تحریم‌های آمریکا و اروپا پاسخ می‌دهیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۱۱

وزارت خارجه روسیه در واکنش به تهدیدهای کشورهای غربی برای تحریم این کشور اعلام کرد: ما در تمامی این سال‌ها آمادگی داشته‌ایم و به تحریم‌های اروپا و آمریکا واکنش نشان می‌دهیم.

اوکراین: ۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما منهدم شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۱۱

وزارت دفاع اوکراین گفته در جریان درگیری‌ها میان نظامیان این کشور با روسیه، ۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما نیز منهدم شده‌ است.

روسیه: عملیات ما در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۱۰

وزارت امور خارجه روسیه: عملیات روسیه در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست، بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

لاوروف: روسیه همیشه برای گفت‌وگو آماده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۱۰

وزیر خارجه روسیه:

 اقدامات مسکو در اوکراین با هدف تضمین امنیت مردم روسیه است.

روسیه همیشه برای گفت‌وگوهایی که به عدالت و اصول منشور سازمان ملل منتهی شود، آماده خواهد بود.

ما امیدواریم که هنوز فرصتی برای بازگشت به قوانین و تعهدات بین‌المللی وجود داشته باشد.

استولتنبرگ: ناتو جمعه نشستی مجازی پیرامون اوکراین برگزار می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۸:۱۰

استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد: ناتو فردا (جمعه) نشستی مجازی برای رسیدگی به وضعیت اوکراین و اقدامات بعدی این ائتلاف برگزار خواهد کرد.

روسیه: ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین از جمله ۱۱ فرودگاه را منهدم کردیم؛ هواپیمای «سوخو-۲۵» به دلیل خطای انسانی سقوط کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۷:۳۶

وزارت دفاع روسیه گفت: ارتش روسیه یک فروند بالگرد نظامی اوکراین و چهار پهپاد تهاجمی این کشور را ساقط کرده است.

در نتیجه حملات روسیه، ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین غیرفعال شده که شامل ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، سه مقر فرماندهی، یک پایگاه نیروی دریایی و ۱۸ ایستگاه راداری و سامانه دفاع هوایی «بوک-ام-۱» می‌شوند.

یک هواپیمای «سوخو-۲۵» به دلیل خطای انسانی سقوط کرد و خلبان با چتر نجات در روسیه فرود آمد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به فرماندهان یگان‌ها دستور داده با احترام با آن دسته از نظامیان اوکراینی که اسیر شده‌اند، برخورد کنند.

بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سقوط کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۷:۳۵

معاملات بازارهای بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با تاثیرپذیری از حمله روسیه به اوکراین امروز (پنجشنبه) با کاهش چشمگیری مواجه شد.

بنابر اعلام رسانه ها، ترس از گسترش جنگ روسیه علیه اوکراین بر بیشتر بورس‌های جهانی و بازارهای طلا و نفت تاثیر گذاشته است.

جلسه بایدن با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا درباره اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۷:۲۹

خبرنگار CNN نوشته بایدن جلسه‌ای را با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید درباره بحران اوکراین برگزار کرده است.

بایدن قرار است در نشست ویدئوکنفرانسی با سران «گروه هفت» نیز شرکت کند و انتظار می‌رود پس از آن تحریم‌هایی علیه روسیه اعلام شود.

رسانه های دولتی روسیه، حمله به اوکراین را چگونه گزارش می دهند؟
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۷:۲۸

اکثر رسانه‌ها در روسیه تحت کنترل دولت هستند. این ماجرا تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا کانال‌های تلویزیونی این کشور، حمله به اوکراین را به عنوان اقدامی در جهت «دفاع از خود» که هدفش صرفاً از بین بردن ارتش اوکراین است، تصویر می‌کنند.

به گزارش «انتخاب»، بسیاری از شبکه ها به نقل از بیانیه وزارت دفاع تاکید کرده اند که «سلاح های نقطه زن» علیه تاسیسات نظامی اوکراین استفاده می شود، بدون اینکه تهدیدی برای غیرنظامیان باشد.

تلویزیون رسمی دولتی Rossiya 1 در آغاز برنامه خبری خود گفت: «امروز روسیه عملیات نظامی ویژه ای را با هدف حفاظت از مردمی که در هشت سال گذشته توسط رژیم کی یف مورد سوء استفاده و نسل کشی قرار گرفته اند، آغاز کرده است.»

در همین حال، چندین برنامه خبری روسیه مصاحبه هایی از مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین با مردم محلی ظاهراً شاد منتشر کرده اند.

شبکه خبری رسمی دولتی Rossiya 24 دو نفر را در دونتسک نشان داد که با یک خبرنگار صحبت می کردند.

مردی گفت: «این عالی است. هیچ کلمه دیگری برای توصیف آن وجود ندارد.»

زنی به این کانال گفت: «من واقعا خوشحالم. ما هشت سال برای این روز صبر کردیم.»

سفارت روسیه در تهران خبر رسانه اصولگرا را تکذیب کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۷:۲۴

سفارت روسیه در تهران: این خبرهای منتشره در خبرگزاری تسنیم دروغ است و بخشی از پروپاگاندای ضد روسیه است

ما از تسنیم می خواهیم که در آینده، خبرهای درست از منابع معتبر منتشر کند

افزایش قیمت گندم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۷:۲۲

نیویورک تایمز: قیمت انرژی تنها چیزی نیست که در حال افزایش است. روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و همراه با اوکراین، نزدیک به یک چهارم کل صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. قیمت گندم در روز پنجشنبه نزدیک به 6 درصد افزایش یافت و رشد سالانه را به 37 درصد رساند.

اوکراین: در حال دفع حملات هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۷:۲۱

ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید نیروهای مسلح کشورش در حال دفع حملات در منطقه دونباس در شرق اوکراین و همچنین سایر بخش‌های این کشور هستند. در مقابل روسیه می گوید که با مقاومت کمی روبرو شده است.

نظامیان آمریکایی به مرز اوکراین می‌روند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۶:۴۲

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته نظامیان آمریکایی در لهستان برای کمک به شهروندان آمریکایی و سایر اتباع خارجی برای خروج از اوکراین، به سمت مرز این کشور روانه شدند.

واکنش فرانسه به جنگ روسیه و اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۶:۱۲

امانوئل مکرون:

با هماهنگی شرکای خود به مسکو پاسخ خواهیم داد و تحریم‌ها در سطح رفتار روسیه خواهد بود

تمام تصمیمات لازم را برای رویارویی با بحران اتخاذ خواهیم کرد

 

استرالیا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۶:۱۱

نخست‌وزیر استرالیا ضمن اعلام خبر تحریم ۲۵ فرد و چهار مؤسسه مالی روس، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را «وحشیانه و بی‌دلیل» خواند.

«اسکات موریسون» گفته این تحریم‌ها فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و عوامل وابسته به روسیه و همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات به روسیه دست داشته‌اند، هدف قرار خواهد داد.

جانسون: بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۶:۱۱

نخست وزیر انگلیس طی سخنرانی برای مردم این کشور درباره اوضاع اوکراین گفت: بریتانیا و متحدانش بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه خواهند کرد. ما باید به طور جمعی به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه پایان دهیم زیرا این برای مدت‌های طولانی به پوتین در قبال سیاست‌های غرب قدرت داده بود.

احتمال گرفته شدن میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۵:۵۵

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا روز جمعه برای بررسی و ارزیابی وضعیت موجود پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد.

این نشست در حالی قرار است در مقر یوفا برگزار شود که شهر سن پترزبورگ روسیه از پیش به عنوان میزبان فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شده است.

مسئولان فوتبال اروپا ممکن است با توجه به تحولات جاری در نشست روز جمعه در باره تغییر محل برگزاری فینال چمپیونز‌ لیگ تصمیم‌گیری کنند.

زمان برپایی مسابقه فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا روز بیست وهشتم ماه مه سال جاری در نظر گرفته شده است.

ساقط شدن هواپیمای نظامی اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۵:۵۱

برخی رسانه‌ها می‌گویند نیروهای روسیه یک هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف An-26 اوکراین را در منطقه کی‌یف هدف قرار داده‌اند. گفته شده این هواپیما ۱۴ سرنشین داشته و طبق اطلاعات اولیه پنج نفر کشته شده‌اند.

آیا اوکراین واقعا تسلیحات اتمی داشته است؟
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۵:۳۲

"الکسی گونچارنکو" عضو فراکسیون "همبستگی اروپایی" در پارلمان اوکراین در گفتگو با شبکه "فاکس نیوز" آمریکا گفت "اوکراین تنها کشوری در تاریخ بشر است که تسلیحات ‎هسته‌ای خود را با تضمین ‎آمریکا، ‎انگلیس و فدراسیون ‎روسیه، واگذار کرد در حالی که در سال ١٩٩۴ سومین قدرت هسته‌ای جهان بود. حالا که بمباران و کشته می‌شویم، این تضامین کجا هستند؟"

در همین حال، هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته ای در آمریکا نوشت: «نه نه نه! اوکراین یک "قدرت هسته ای" نبود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سلاح های اتمی شوروی در اورکراین باقی مانده بود. مسکو کلیدها را در اختیار داشت و اوکراین نمی توانست از آنها استفاده کند. آنها در نهایت به روسیه بازگردانده شدند.

این بحث مهمی ست مخصوصا آنکه افراد به دروغ یا اشتباه ادعا می‌کنند که سلاح های اتمی می‌توانستند اکنون از اوکراین محافظت کنند، مهم است.

برافراشته شدن پرچم روسیه برفراز ساختمان شهرداری یکی از شهرهای جنوبی اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۵:۳۲

خبرنگار اسکای‌نیوز مدعی شد: نیروهای روسیه پرچم این کشور را بر فراز شهرداری شهری در جنوب اوکراین در نزدیکی کریمه برافراشتند.

بلاروس برای شرکت در جنگ علیه اوکراین اعلام امادگی کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۵:۳۱

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس می گوید که نیروهای بلاروس در حال حاضر در تهاجم روسیه شرکت ندارند، اما در صورت نیاز این کار را انجام می دهند.

مشاهده دود سیاه از مقر اطلاعات وزارت دفاع اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۵:۳۱

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دود سیاه از بالای مقر اطلاعات دفاعی اوکراین در مرکز کی یف بلند شده است.

اوکراین می‌گوید برخی از مراکز فرماندهی نظامی این کشور صبح امروز پس از آغاز حمله مسکو، هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفته‌اند.

تهدید ناتو پس از بحران در اوکراین: روسیه هزینه‌های زیادی خواهد داد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۵:۳۱

ناتو با درخواست از روسیه برای خروج نیروهایش از اوکراین:
متحدان‌مان را رها نخواهیم کرد و متعهد به دفاع از آنهاییم
قاطعانه به تشدید تنش روسیه پاسخ خواهیم داد
روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین هزینه‌های زیادی متحمل خواهد شد
نقض خشونت آمیز قوانین بین المللی را نمی‌پذیریم
اطلاعات ناتو مدت‌ها قبل حمله روسیه به اوکراین را پیش‌بینی کرده بود
روسیه راه حل سیاسی را بست
ما با تهدید جدیدی برای امنیت خود روبروییم
با اعضا برای مقابله با طرح‌های روسیه هماهنگ می‌کنیم
باید پیمان دفاعی را فعال کنیم

حمله موشکی به شرق کی یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۵:۳۰

حمله موشکی روسیه به دو تاسیسات نظامی در «برواری» در شرق کی یف، پایتخت اوکراین

خبرنگار «باز فید» می گوید شش نفر کشته شده اند.

برگزاری نشست مجازی ناتو در روز جمعه
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۵:۳۰

نیویورک تایمز: مقامات ناتو می گویند که برگزاری نشست مجازی ناتو در روز جمعه در حال برنامه ریزی است.

برلین: پوتین صلح و امنیت در اروپا را تهدید می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۵۵

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با درخواست از روسیه برای توقف حمله به اوکراین، گفت رایزنی‌هایی با اتحادیه اروپا و ناتو برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام داده است.

واکنش ترکیه به حمله روسیه به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۵۴

وزارت خارجه ترکیه حمله روسیه به اوکراین را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: این حمله توافقات مینسک را باطل می‌کند.

اوکراین: با هر دو پا روی زمین ایستاده ایم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۵۴

وزیر خارجه اوکراین: اوکراین سقوط نکرده و ارتش ما وارد جنگ شده است. اوکراین با هر دو پا روی زمین ایستاده و به دفاع ادامه خواهد داد.

واکنش روسیه به حمایت تل‌آویو از اوکراین: حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۵۳

پس از حمایت تل‌آویو از کی‌یف، نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته مسکو حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسد.

حمله به دو کشتی باری روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۵۳

دو کشتی باری روسیه در دریای آزوف هدف حملات موشکی اوکراین قرار گرفتند

تل‌آویو: حمله روسیه به اوکراین نقض نظم بین‌المللی است
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۵۳

وزیر خارجه اسرائیل گفت: حمله روسیه به اوکراین، نقض جدی نظم بین‌المللی است و اسرائیل این حمله را محکوم می کند.

سفیر اسرائیل در اوکراین نیز نوشت: باورم نمی‌شود که چنین چیزی در اوکراین رخ داده است.

«آین آخرشه»
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۵۲

کریستوفر میلر، خبرنگار گاردین:

یک سرهنگ اوکراینی که در ماه های اخیربه خوبی با او آشنا شدم، اکنون در خط مقدم در آودیوکا ست و به من پیامک فرستاد. "زیر آتش هستم. این آخرشه…"

آلمان واکسن روسی کرونا را تحریم کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۵۲

نخست‌وزیر ایالت باواریا در آلمان روز چهارشنبه با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت که این ایالت اجازه تولید واکسن کرونای روسی اسپوتنیک‌وی را در این ایالت نخواهد داد، حتی اگر این واکسن توسط آژانس داروهای اروپا (EMA) تائید شود.

شرکت داروسازی روسی R-Pharm نیز کارخانه‌ای را در باواریا برای تولید واکسن اسپوتنیک‌وی راه‌اندازی کرده بود که انتظار می‌رفت ماهانه تا ۸ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید کند/ رویترز

رئیس جمهور اوکراین: هر شهروندی که بخواهد، به او سلاح می دهیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۳۵

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از همه شهروندانی که آماده دفاع از کشور در برابر نیروهای روسی هستند، خواست پا پیش بگذارند. او همچنین گفت کیف به هر کسی که بخواهد سلاح می دهد.

زلنسکی همچنین از روس‌ها خواست تا علیه جنگ اعتراض کنند.

ورود تانک‌های روسی به شهر خارکیف اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۳۵

پل آدامز، خبرنگار بی‌بی‌سی در کی‌یف می‌گوید که گزارش‌هایی دربارهٔ ورود تانک‌های روسیه به شهر خارکیف منتشر شده است.

خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین در شرق این کشور است.

درخواست اوکراین از ترکیه: تنگه داردانل را ببندید!
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۳۴

درخواست اوکراین از ترکیه: تنگه داردانل را ببندید!

سفیر اوکراین در ترکیه:
 در حال حاضر مهم است که چه نوع حمایتی از اوکراین می‌شود.بنابراین از دولت ترکیه می‌خواهم به اوکراین کمک کند.
 ما خواستار بسته شدن تنگه داردانل هستیم و می‌خواهیم تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال شود.
 ما خواستار مصادره سهام روسیه در ترکیه هستیم. حمایتی که از طریق تامین تسلیحات دفاعی از ما می‌شود نیز بسیار مهم است.

اوکراین: 50 «اشغالگر روسی» را کشتیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۳۴

فرانس پرس: نیروهای اوکراینی می گویند که حدود 50 «اشغالگر روسی» را کشته اند و کنترل شهر شچاستیا در خط مقدم شرقی را مجددا به دست گرفته اند

واکنش نخست وزیر انگلیس به حمله روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۳۳

واکنش نخست وزیر انگلیس به بحراین اوکراین: این یک فاجعه برای قاره ماست / با رهبران G7 صحبت خواهم کرد و از رهبران ناتو می‌خواهم جلسه‌ای اضطراری در سریعترین زمان ممکن برگزار کنیم

آمار دفتر ریاست جمهوری اوکراین درباره کشته‌های حمله روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۰۱

اسکای‌نیوز به نقل از ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد حملات روسیه به این کشور تاکنون باعث کشته شدن «بیش از ۴٠ سرباز و ١٠ غیرنظامی» شده است.

صداوسیما عنوان «عملیات ویژه» را به «حمله روسیه» تغییر داد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۴:۰۰
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215150" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215150?width=400&height=300"></script></div>
 
 
فینال لیگ قهرمانان اروپا در روسیه برگزار نمی‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۳:۵۹

با اعلام یوفا در پی حمله روسیه به اوکراین فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۲ که قرار بود در شهر سنپترزبورگ روسیه برگزار شود در این کشور برگزار نخواهد شد و میزبان جدید بزودی از سوی یوفا اعلام خواهد شد.

واکنش رسمی ایران به حمله روسیه به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۳:۳۱

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین واکنش رسمی تهران به تهاجم گسترده امروز روسیه به اوکراین، ریشه این بحران را «اقدامات تحریک آمیز ناتو» عنوان کرد.

امیرعبداللهیان در توییت خود نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

اوکراین روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۳:۲۰

زلنسکی رییس جمهور اوکراین گفت که اوکراین روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرده است.

دلیل تأخیر پرواز تهران-مسکو
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۳:۱۶

رئیس سازمان هواپیمایی: شرکت هواپیمایی ماهان امروز در حالی که آماده پرواز به مسکو بود متوجه شد که روسیه مسیر پروازی خود را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده و به همین دلیل پرواز این شرکت هواپیمایی به مقصد مسکو با تأخیر مواجه شد.

سخنگوی وزارت خارجه: درتلاشیم که با چند پرواز اختصاصی ایرانی‌ها را از برخی مناطق اوکراین خارج کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۳:۰۷
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215118" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215118?width=400&height=300"></script></div>
 
 
حمله موشکی به واحد نظامی نیروهای مسلح اوکراین در برواری
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۴۹
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215109" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215109?width=400&height=300"></script></div>
 
 
لیگ فوتبال اوکراین تعلیق شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۴۹

لیگ فوتبال اوکراین در پی شروع جنگ بین روسیه و اوکراین تعلیق شد.

انفجار در فرودگاه خارکی‌یف اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۴۶
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215108" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215108?width=400&height=300"></script></div>
 
 
دستورِ تحمیل «حداکثر تلفات» به روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۴۶

رئیس جمهوری اوکراین دستورِ تحمیل «حداکثر تلفات» به نیروهای روسیه را صادر کرد.

حمله به سایت‌های نیروی دریایی و تعدادی از کارخانه‌ها در اودسا
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۴۵

رسانه‌های اوکراینی‌ از حملات به سایت‌های نیروی دریایی و تعدادی از کارخانه‌ها در منطقه اودسا خبر می‌دهند .

حمله سایبری به وب‌سایت‌های دولت و بانک‌های اوکراینی
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۴۵

وزیر دیجیتال اوکراین تایید کرد، روز چهارشنبه حمله‌ای سایبری وب سایت‌های دولت و بانک‌های اوکراینی را هدف گرفت.

صفی از خودروهای اوکراینی که در حال عزیمت به گذرگاه مرزی اسلواکی هستند.
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۴۴
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215107" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215107?width=400&height=300"></script></div>
 
 
بلاروس: در حمله روسیه علیه اوکراین شرکت نمی‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۴۳

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس گفته نیروهای نظامی این کشور در حمله روسیه علیه اوکراین مشارکت نخواهند داشت.

بورل: شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۴۲

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: اتحادیه اروپا با شدیدترین راه ممکن پاسخ خواهد داد؛ سخت‌ترین بسته تحریم‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ایم.

«اورسلا فون‌درلین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز گفت: ما دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود می‌کنیم و دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد.

تصاویری از نبرد جدایی‌طلبان «لوهانسک» با ارتش اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۱۴

خبرگزاری «ایزوستیا» روسیه تصاویری از نبرد میان نیروهای جدایی‌طلب «لوهانسک» با ارتش اوکراین در حومه شهر «شاستیا» منتشر کرد. به زمان وقوع این درگیری اشاره‌ای نشده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215093" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215093?width=400&height=300"></script></div>
 
 
بورس روسیه سقوط کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۱۱

شاخص بورس مسکو یک سوم را از دست داد و برای اولین بار از ۱۹ مارس ۲۰۲۰ به زیر ۲۱۰۰ واحد سقوط کرد.

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشور‌ها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین / کی یف: آماده گفتگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پرواز‌های مسافربری بسته شد / ۸ کشته و ۹ زخمی تاکنون

عبور تانک‌های روسیه از بلاروس به سمت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۰۹

تصاویری که گفته شده مربوط به مرز اوکراین با بلاروس است و در آن عبور تانک‌هایی به سمت اوکراین به تصویر کشیده شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215089" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215089?width=400&height=300"></script></div>
 
 
وزارت دفاع اوکراین: ارتش روسیه متحمل خسارت شده
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۵۹

وزارت دفاع اوکراین گفته است که نیروهای این کشور «با عزت» در حال مقابله با عملیات تهاجمی روسیه هستند و خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین که بر روی واتس اپ منتشر شده، آمده است: «نیروهای دفاع ملی با استفاده از حق دفاع از خود مطابق با بند ۵۱ از منشور سازمان ملل با عزت در حال مقابله با تلاش‌های دشمن برای ورود غیرقانونی به مرزهای کشور هستند. اوضاع تحت کنترل است و ارتش روسیه متحمل خسارت شده است. هیچ‌گونه تلفاتی در میان مدافعان اوکراین وجود ندارد».

روسیه: تعداد زیادی از نظامیان اوکراینی سلاح‌های خود را زمین گذاشته‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۵۹

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشته شمار زیادی از نظامیان اوکراینی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود، از اوکراین فرار کرده‌اند.

پکن: حضور نیروهای روسیه با هدف اشغالگری نیست
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۵۴

وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارند و خواستار خویشتنداری طرفین شد، گفت: «آنطور که برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست».

وزارت خارجه چین با متهم کردن ایالات متحده به دامن زدن به تنش‌ها میان روسیه و اوکراین گفتک «آمریکا تنش‌ها را شعله‌ور کرده و تهدیدات جنگی را شعله‌ور کرده است و اتهام‌زنی پس از شعله‌ور شدن اوضاع غیرمنطقی است».

گزارش گاردین از مسکو / مردم شوکه اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۹

گاردین: شوک و سردرگمی امروز صبح در سراسر مسکو احساس می شود. در آربات قدیم، یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های مسکو، بسیاری از حمله روسیه به اوکراین ابراز شگفتی کردند.

سنیا فدیوا می گوید: «فکر نمی‌کردم پوتین مایل باشد تا اینجای کار جلو بیاید. چگونه می توانیم اوکراین را بمباران کنیم؟ ما اختلافات خود را داریم، اما این راهش نیست.»

نیکیتا گلوبوف گفت: «من از بابت کشورم خجالت می کشم. من واقعا نمی دانم چه بگویم. جنگ همیشه ترسناک است. ما این را نمی خواهیم.»

تاتیانا که نمی خواست نام فامیلی اش منتشر شود، گفت: "من نمی توانستم خبری را که امروز صبح خواندم باور کنم. جنگ با اوکراین؟ چه کار می کنیم؟»

مرکز فرهنگی اوکراین در مرکز مسکو اعلام کرد که امروز به دلیل ماجرای حمله تعطیل شده است. مدیر اوکراینی که نخواست نامش را ذکر کند، گفت: «همین الان دارند کشور ما را بمباران می‌ کنند، ما هم در اینجا تعطیلیم! خدایا؛ واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

هشت نفر در اثر گلوله باران روسیه کشته شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۹

مشاور وزیر کشور اوکراین به رویترز گفت که گزارش های اولیه از تلفات: حداقل هشت نفر در اثر گلوله باران روسیه کشته و 9 نفر زخمی شدند

پیشنهاد بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۹

کمیسیون اروپا اعلام کرد بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه بخش‌های استراتژیک اقتصاد روسیه پیشنهاد خواهد کرد که دسترسی این کشور به فناوری‌ها و بازارهای کلیدی اتحادیه اروپا را مسدود می‌کند.

وزارت دفاع اوکراین: ارتش روسیه متحمل خساراتی شده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۸

وزارت دفاع اوکراین گفته نیروهای این کشور «با عزت» در حال مقابله با عملیات تهاجمی روسیه هستند و خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده‌اند.

کی‌یف گفته است: اوضاع تحت کنترل است و ارتش روسیه متحمل خسارت شده است. هیچ‌گونه تلفاتی در میان مدافعان اوکراین وجود ندارد.

همه دیپلمات‌های روسیه، اوکراین را ترک کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۸

سفارت روسیه در اوکراین از تخلیه کامل سفارتخانه در کی‌یف خبر داد و گفت تمامی دیپلمات‌های روس، اوکراین را ترک کردند.

اوکراین: هیچ برزخی برای جنایتکاران جنگی وجود ندارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۸

سفیر اوکراین در پایان نشست شورای امنیت خطاب به همتای روس خود گفت: "هیچ برزخی برای جنایتکاران جنگی وجود ندارد.آنها مستقیما به جهنم می روند آقای سفیر."

واکنش چین به عملیات نظامی روسیه در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۷

وزارت خارجه چین خواستار خویشتنداری طرفین شد و تأکید کرد از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارد.

پکن گفت: آنطور که برخی رسانه‌های خارجی توصیف می‌کنند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست.

ورود تجهیزات نظامی روسیه از سمت کریمه به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۷

اوکراین می گوید روسیه تجهیزات نظامی خود را از سمت کریمه وارد این کشور کرده است.

ورود روسیه به چرنیف، خارکیف و لوهانسک
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۷

رویترز از قول یک نیروی مرزبانی اوکراین می گوید ستونهای نظامی روسیه به صورت جداگانه از مرز اوکراین عبور کرده و وارد چرنیف، خارکیف و لوهانسک شده اند.

رئیس جمهور فرانسه: برای توقف جنگ در اوکراین تلاش می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۶

مکرون رئیس‌جمهور فرانسه عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و از مسکو خواست فوراً به آن پایان دهد.

ماکرون همچنین ضمن اعلام همبستگی با اوکراین، گفته در تعامل با شرکای فرانسه، برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تلاش می‌کند.

زلنسکی از تلاش ناموفق برای گفت‌وگو با پوتین خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۶

رئیس‌جمهور اوکراین از شهروندان این کشور خواسته آرامش خود را حفظ کنند. او گفته تلاش کرد چهارشنبه با پوتین تماس تلفنی برقرار کند که ناموفق بوده است.

قیمت طلای جهانی بالا رفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۶

بهای طلا در بازارهای جهانی از ۱۹۴۰ دلار فراتر رفت که بالاترین میزان در یکسال گذشته است.

تاکنون هفت نفر کشته و ۹ نفر دیگر مجروح شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۶

مقام‌های اوکراینی می‌گویند در پی حملات روسیه، تاکنون هفت نفر کشته و ۹ نفر دیگر مجروح شده‌اند./ فارس

درخواست با تاخیر سفارت ایران در اوکراین برای خروج ایرانیان از این کشور بعد از آغاز جنگ
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۵

اطلاعیه سفارت ایران در اوکراین:
با توجه به آخرین تحولات در اوکراین و محدودیت‌های اعلام شده از سوی دولت اوکراین، موارد زیر را به ترتیب اولویت اعلام می نماید:

۱- تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند.

۲- در صورت فراهم نبودن شرایط خروج از اوکراین، اکیدا درخواست می‌شود در نقاط امن و پناهگاه‌های معرفی شده از سوی مسئولین شهری و استانی مستقر شوند.

۳- اکیدا توصیه می گردد از نزدیک شدن به مراکز نظامی و حساس اجتناب نمایند.

۴- با توجه به اینکه در شرایط کنونی آسمان اوکراین بسته است، رایزنی های سفارت با دولت اوکراین بمنظور کسب مجوز پرواز در صورت رفع محدودیت ها ادامه دارد و مراتب متعاقبا طی اطلاعیه‌های بعدی اعلام می گردد.

تصویری از هجوم مردم شهرهای مختلف اوکراین به کی‌یف برای یافتن محلی امن پس از آغاز حملات روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۵

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

تصاویر رویترز از مردم کی‌یف؛ سوختگیری خودروها و خروج از این شهر
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۴

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

تانک‌های روسیه در حومه شهر «خارکیف» اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۴

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

ورود نیروهای زمینی روسیه از مرز کریمه به داخل اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۳
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215078" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215078?width=400&height=300"></script></div>
 
 
ترامپ: بایدن مقصر حمله روسیه به اوکراین است
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۳

ترامپ در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز»، بایدن را مقصر حمله روسیه به اوکراین دانست و گفت: پوتین در دوران دولت من به دلایل بسیار خوبی به اوکراین حمله نمی‌کرد و من یک روز برای شما توضیح خواهم داد.

کی‌یف: صدها نظامی اوکراینی کشته شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۲

در حالی که خبرگزاری‌ها هنوز هیچ آماری را تایید نمی‌کنند، وزارت کشور اوکراین گزارش داد: مطمئنا صدها نظامی تاکنون در اثر حملات موشکی روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

حمله زمینی گسترده روسیه به اوکراین؛ از کریمه تا بلاروس
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۲

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

ترافیک در خروجی‌های پایتخت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۱
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215075" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215075?width=400&height=300"></script></div>
 
 
آسمان اوکراین خالی از پرواز مسافربری
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۱

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

حملات هوایی روسیه به شهر «میرهورود» اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۰
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215073" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215073?width=400&height=300"></script></div>
 
 
ویدئو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از شلیک موشک از شهر «بلگورود» روسیه به سمت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۰
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215074" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215074?width=400&height=300"></script></div>
 
 
روایت زلسنکی از رایزنی تلفنی‌اش با سران چند کشور اروپایی
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۴۰

رئیس‌جمهور اوکراین: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار توقف فوری جنگ پوتین علیه ما و جهان شدم. یک ائتلاف ضدپوتین ایجاد کنید. فوراً تحریم‌هایی را وضع کنید و حمایت‌های دفاعی و مالی از ما کنید و حریم هوایی را مسدود کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند.

تصاویر الجزیره از هجوم مردم به فروشگاه‌ها در کی‌یف پایتخت اوکراین در پی حمله روسیه به این کشور
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۳۹
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215072" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215072?width=400&height=300"></script></div>
 
 
پیام ویدیویی رییس‌جمهور اوکراین پس از حمله روسیه: روسیه به تاسیسات نظامی اوکراین حمله کرده است / اوکراین اقدامات دفاعی خود را آغاز کرده و مردم آرام در خانه‌ها بمانند / با بایدن صحبت کرده ام
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۳۸
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215071" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215071?width=400&height=300"></script></div>
 
 
اولین نقشه از حملات گسترده روسیه به مناطق مختلف اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۳۷

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

قیمت نفت دوباره رکورد زد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۳۷

اویل پرایس نوشت: همزمان با تشدید درگیری های نظامی بین روسیه و اوکراین، قیمت نفت خام برنت به بیش از ۱۰۲ دلار رسید که این بالاترین رقم در ۷ سال و نیم اخیر است.

وزیر دفاع روسیه: شهر‌ها را نمی‌زنیم؛ فقط زیرساخت‌های نظامی و دفاعی اوکراین را هدف قرار می‌دهیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۳۰

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه برخی گزارش‌ها درباره حمله این کشور به شهرهای اوکراین را تکذیب کرد و گفت که روسیه تنها زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد. پیش از این، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین از حمله موشکی روسیه به زیرساخت‌های کشورش خبر داده بود.

بانک آمریکایی: تنش اوکراین قیمت نفت را تا ۱۱۰ دلار بالا خواهد برد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۹

بانک جی پی مورگان چیس اند کو پیش بینی کرد قیمتهای نفت احتمالا تحت تاثیر ادامه تشدید تنشها بر سر اوکراین، در سه ماهه دوم به ۱۱۰ دلار در هر بشکه می رسند.

سران اتحادیه اروپا عملیات روسیه در اوکراین را محکوم کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۹

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه در دونباس را محکوم کردند.

مردم اوکراین دست به دعا شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۹

این تصاویر در گزارش زنده سی ان‌ ان در خارکف ثبت شد.کلاریسا وارد خبرنگار سی ان ان می گوید: «گروه کوچکی از مردم در میدان اصلی جمع شده اند و زانو زده اند و دعا می کنند. زیرا در حال حاضر واقعاً این احساس وجود دارد که نمی‌دانیم چه چیزی در حال رخ دادن است.»

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215064" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215064?width=400&height=300"></script></div>
 
 
ریزش سنگین بورس‌های جهانی پس از تنش‌های روسیه و اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۹

شاخص بورس‌های جهانی از جمله داوجونز، نزدک، دکس و اس ند پی در ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۴ تا ۷ درصد با ریزش مواجه شده‌اند.

بحران اوکراین همچنین باعث سقوط قیمت بیت کوین، اتر، دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتال شد.

نشست اضطراری ناتو درباره اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۹

خبرگزاری فرانسه نوشته نمایندگان کشورهای ناتو امروز (پنجشنبه) نشست اضطراری برگزار خواهند کرد.

ارتش اوکراین: ۵ هواپیما و یک بالگرد روسیه را ساقط کردیم / مسکو: هواپیمایی از دست نداده ایم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۹

ارتش اوکراین مدعی شده است پنج هواپیما و یک بالگرد روسیه را ساقط کرده اما وزارت دفاع روسیه ساقط‌شدن هواپیماهای خود را تکذیب کرده است.

آژیرهای هشدار حمله هوایی در پایتخت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۸
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215066" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215066?width=400&height=300"></script></div>
 
 
دو انفجار مهیب در ماریوپول
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۸

الجزیره در خبر فوری گزارش داد: دو انفجار مهیب شهر ماریوپول اوکراین را لرزاند.

آتش‌سوزی در فرودگاه شهر «خرسون» در جنوب اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۸

خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرده حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است.

حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۸

مقام‌های اوکراین امروز -پنجشنبه- از بسته شدن حریم هوایی این کشور به روی پروازهای مسافربری به دلیل «مخاطرات بالای امنیتی» خبر دادند.

بایدن: روسیه را شدیدا تحریم می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۸

بایدن: ما به کمک و پشتیبانی از اوکراین ادامه می‌دهیم. آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

اوکراین: از مرز بلاروس به ما حمله شده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۸

یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

روسیه: عملیات نظامی تهدیدی برای غیرنظامیان نیست
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۷

وزارت دفاع روسیه با تأکید بر اینکه عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان محسوب نمی‌شود، اعلام کرد: تسلیحات با دقت بالا، زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هوانوردی ارتش اوکراین را ناتوان می‌کنند.

پیشروی زمینی جدایی طلبان
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۷

الجزیره خبر داد که جدایی طلبان در شرق اوکراین، پیشروی زمینی در منطقه دنباس را آغاز کردند.

اوکراین: آماده گفت‌وگو در هر بستری با روسیه هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۷

رئیس جمهوری اوکراین، امروز (پنجشنبه) با اعلام اینکه کشورش آماده است تا با هر قالبی و در هر بستری با روسیه گفت‌وگو کند، افزود: جنگ هیچ تضمینی به هیچ یک از طرفین نخواهد داد.

حکومت نظامی در سراسر اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۷

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفته در حال اعمال حکومت نظامی در سراسر خاک این کشور است.

وزارت دفاع روسیه اهداف حمله در اوکراین را مشخص کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۷

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده از سلاح های دقیق علیه زیرساخت های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هواپیماها استفاده می‌شود.

اوکراین: جنگ آغاز شده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۶

وزیر خارجه اوکراین در پی صدور دستور روسیه برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است .

ارزش دلار در برابر روبل
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۶

رویترز: در پی حمله روسیه به اوکراین دلار با افزایش۵.۲۳ درصدی به ۸۵.۳۹ روبل (واحد پول روسیه) رسید که این بالاترین میزان از ژانویه ۲۰۱۶ است.

مقام آمریکایی: حمله زمینی روسیه به اوکراین آغاز می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۶

«جنیفر گریفین» خبرنگار امنیت ملی شبکه فاکس نیوز نوشته یک مقام آمریکایی عملیات ویژه روسیه را «آتش قبل از حمله» خوانده که در پی آن حمله زمینی به وقوع خواهد پیوست.

این مقام آمریکایی گفته صدای انفجارها در شهرهای «اودیسه» بندر اصلی دریای سیاه و «ماریوپل» نیز شنیده شده و «(جنگ) شروع شده است».

اوکراین: اعضای سازمان ملل برای متوقف کردن جنگ تلاش کنند
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۶

نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم روسیه برای انجام عملیات نظامی در شرق اوکراین، از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست که برای «متوقف کردن جنگ» تلاش کنند.

بهای نفت در بازار جهانی به بیش از ۱۰۰ دلار رسید
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۲۵

بر اساس آمار اویل پرایس در معاملات روز بهای نفت در بازار معاملات نفتی جهان در پی حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت.

بهای هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس، با سه دلار و ۷۷ سنت افزایش نسبت به معاملات پیشین،به ۱۰۰ دلار و ۶۱ سنت رسید.

هشدار پوتین به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۱۹

پوتین با هشدار به سایر کشورها درمورد ورود به درگیری اوکراین گفت: پاسخ روسیه فوری خواهد بود و شما را به چنین عواقبی سوق خواهد داد که هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده اید. ما برای هر گونه تحول وقایع آماده ایم. تمام تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

صدای چند انفجار در کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۱۸

برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای چند انفجار در کی‌یف (پایتخت اوکراین) و بسته شدن فرودگاه این شهر خبر می‌دهند.

اولین حملات روسیه به «دونباس»
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۱۸

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انفجارهای در «خارکف» واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق کی‌ف، نزدیک‌تر به مرز دونباس شنیده شده است.

خبرگزاری فرانسه از وقوع یک انفجار در شهر ساحلی «ماریوپل» بندر مهمی که نیروهای کی‌یف در منطقه دونتسک در اختیار دارند، خبر داد.

الجزیره می گوید وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد در پی حمله موشکی به انبار موشک ها و توپخانه ارتش این کشور در منطقه میکولای در اطراف شهر خارکیف، آتش سوزی گسترده در این منطقه رخ داد.

 

 

لینک کوتاه کپی لینک

یک مقام اطلاعاتی ارشد غربی در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد با توجه به اینکه نیروهای روسی توانسته‌اند سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین را از کار بیندازند، این احتمال وجود دارد که کی‌یف همین امشب سقوط کند.

جمهوری چک در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، فعالیت‎های کنسولی مرتبط با مسکو را به حالت تعلیق درآورد.

وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که هفت هزار نظامی دیگر به آلمان اعزام خواهند شد.

یکی از مسئولان پنتاگون در حالی این خبر را اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود گفته بود که نظامیان بیشتری برای تقویت ناتو و دفاع از متحدان آمریکا به آلمان اعزام خواهند شد.

اوکراین: در حملات امروز روسیه ۵۷ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند.

بایدن: 
 روس‌ها ۱۷۵ هزار نیرو در مرز با اوکراین مستقر کرده بودند و این همان چیزی بود که ما هفته‌ها در مورد آن هشدار می‌دادیم.

پوتین کسی است که این جنگ را آغاز کرده و اوست که باید عواقب آن را بپذیرد.

تمام اموال روسیه در آمریکا مسدود خواهد شد

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اندکی پیش از ساعت ۱۹ به وقت اروپای مرکزی (۲۱:۳۰ به وقت تهران) اعلام کرد که نظامیان روسیه کنترل تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌اند. پیش از این گزارش‌هایی از نبرد در نزدیکی این مرکز منتشر شده بود.

چندین منبع خبری گزارش دادند که نیروهای روسی کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را بدست گرفته‌اند .

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید کشورهای عضو گروه هفت بر سر وضع «تحریم‌های ویرانگر» علیه روسیه به توافق رسیدند.

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است کمتر از ۴۵ دقیقه دیگر از کاخ سفید درباره حمله روسیه به اوکراین سخنرانی کند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه هشدار داد که خطر حذف اوکراین از نقشه جهان وجود دارد. رئیس دولت ائتلافی آلمان همچنین خواستار «پیشگیری» از گسترش جنگ به دیگر کشورهای اروپایی شد.

رسانه‎های آمریکایی اعلام کردند که رهبران گروه ۷ پس از نشست امروز پنجشنبه خود در پی وقوع جنگ در اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به دلیل حمله به اوکراین محکوم کردند و گفتند که او خود را در طرف اشتباه تاریخ قرار داده است. ما با شرکای خود از جمله ناتو، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آنها و همچنین اوکراین متحد هستیم و مصمم به انجام اقدامات لازم برای حفظ یکپارچگی نظم بین المللی مبتنی بر قوانین هستیم.

 شبکه NTV ترکیه اعلام کرد،؛‌ یک "بمب" به یک کشتی ترکیه در دریای سیاه که از اودسا به رومانی در حرکت بود اصابت کرد.
 اطلاعاتی درمورد قربانیان این حادثه گزارش نشده است.

نیوزویک: سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که تمرکز مسکو محاصره نیروهای اوکراینی و وادار کردن آنها به تسلیم یا مرگ خواهد بود. آنها بر این باورند که کیف ظرف 96 ساعت تصرف می شود و سپس حکومت اوکراین نیز حدود یک هفته دیگر سقوط می کند. در همین حال، یک منبع نزدیک به دولت زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که ارزیابی آمریکا مبنی بر محاصره کیف ظرف 96 ساعت موافق است، اما معتقد است که دولت زلنسکی سقوط نمی کند.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه گفت که قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین با وجود اینکه به احتمال زیاد از سوی مسکو وتو خواهد شد در شورای امنیت به رای گذاشته می‌شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215298" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215298?width=400&height=300"></script></div>
 
 

در حالیکه پیش از این «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که پوتین به تماس تلفنی چهارشنبه شب وی پاسخ نداده است، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت: اگر اوکراین برای مذاکره درباره نگرانی‌های امنیتی روسیه آماده باشد، هیچ مانعی برای گفت‌وگوی پوتین و زلنسکی وجود ندارد».

بر اساس آخرین اطلاعات وزارت دفاع بریتانیا، از بامداد پنج‌شنبه تا کنون بیش از ۸۰ حمله علیه مواضع متعلق به اوکراین انجام شده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد که قصد دارد ۶ فروند جنگنده اف-۳۵ آمریکایی را در بالتیک و دریای سیاه به منظور حمایت از دفاع جمعی مستقر کند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین مدعی شد: «نیروهای روس در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند و ما ارزیابی می‌کنیم که آن ها به دنبال فلج کردن دولت اوکراین و راه اندازی یک دولت جایگزین هستند».

پنتاگون همچنین در بیانیه خود گفت حمله روسیه به اوکراین در چندین مرحله انجام خواهد گرفت و «ما طول مدت زمانی که این حمله ادامه خواهد داشت، نمی‌دانیم».

وزارت دفاع آمریکا در پایان با اعلام اینکه نیروهای روسیه در اولین ساعات حمله به اوکراین بیش از ۱۰۰ موشک شلیک کردند، اعلام کرد: «نیروهای روسیه به دنبال کنترل مراکز جمعیتی مهم در اوکراین هستند».

در بحبوحه درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید وب‌سایت کرملین از کار افتاده است.

شهردار کی‌یف از ساعت ۲۲ امشب تا هفت صبح فردا اعلام حکومت نظامی کرد.

شبکه خبری CNN آمریکا گزارش داد در پی وقوع جنگ در اوکراین، دولت بایدن به دلیل در حال بررسی انتقال نیروهای بیشتر به شرق اروپا برای حمایت از متحدان خود است.

به گفته یک مقام آمریکایی و یک منبع دیپلماتیک اروپایی، ناتو به ژنرال آمریکایی تاد ولترز، اختیار فعال کردن مواضع دفاعی ناتو را که شامل توانایی فعال کردن نیروهای واکنش ناتو می‎شود، داده است.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در توییتی نوشت: نیروهای اشغالگر روسیه در تلاش برای تصرف نیروگاه هسته ای چرنوبیل هستند. مدافعان ما جان خود را می دهند تا فاجعه سال 1986 تکرار نشود. این اعلان جنگ علیه کل اروپاست.

ریچارد انگل، خبرنگار ارشد NBC: مشاور وزارت کشور اوکراین می‌گوید نیروهای روسی وارد چرنوبیل شدند و درگیری در آنجا ممکن است موجب اختلال در تأسیسات ذخیره‌سازی زباله‌های هسته‌ای شود. نیکا ملکوزورا سردبیر یک رسانه اوکراینی نیز نوشت هدف قرار دادن اینجا مساوی ست با پخش ذرات رادیو اکتیو در اروپا/انتخاب

خبرنگار «سی‌ان‌ان» در کی‌یف گزارش کرده ارتش روسیه کنترل فرودگاه «آنتونوف» در ۲۵ مایلی مرکز پایتخت اوکراین را به دست گرفت.

گاردین: بر اساس متن فاش شده نشست سران، رهبران اتحادیه اروپا خواستار تحریم بلاروس به دلیل نقش این کشور در حمایت از حمله روسیه به اوکراین، خواهند شد.

شبکه «اسکای نیوز» خبر داده شورای امنیت سازمان ملل درصدد است فردا (جمعه) برای بحث درباره پیش‌نویس قطعنامه محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین تشکیل جلسه دهد.

اتحادیه اروپا سفیر روسیه را در اعتراض به حمله نظامی مسکو به اوکراین احضار کرد .

وزارت کشور اوکراین: سربازان روس از بلاروس وارد ایستگاه راکتور هسته‎ای چرنوبیل شدند.

کاخ‌سفید روز اندکی پس از ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی (۱۸:۳۰ به وقت تهران) اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی (۲۱ به وقت تهران) درباره حمله روسیه به اوکراین سخنرانی خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه با صدور بیانیه ای به اقدام اوکراین در قطع روابط دیپلماتیک با این کشور واکنش نشان داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: مسکو از این اقدام کی‌یف متعجب نشده است. روسیه این اقدام اوکراین را در راستای «سیاست های روسیه هراسانه» کی‌یف تلقی می کند.

جو بایدن که روز پنج‌شنبه را با پیگیری رویدادهای حمله روسیه به اوکراین آغاز کرده، قرار است به همراه مشاوران امنیتی خود و همتایانش در دیگر نقاط جهان، سیاستهای بازدارنده قویتری را در قبال روسیه اتخاذ کنند.

او در اولین ساعات این حمله و پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، جلسه‌ای با مشاوران امنیت ملی خود در اتاق مشهور به «اتاق وضعیت» داشت و حوالی ظهر پنج‌شنبه به وقت واشنگتن نیز با همتایان خود در گروه ۷ دیدار می‌کند.

این دیدار، پشت درهای بسته و بصورت ویدئو کنفرانس با حضور سران بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا برگزار می‌شود و پس از آن نیز جو بایدن برای آمریکایی‌ها سخنرانی خواهد کرد و آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای «تلافی» این حمله پس از مشورت با رهبران کشورهای ثروتمند عضو گروه ۷ را به اطلاع عموم خواهد رساند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار یک پیام توییتری خطاب به ولادیمیر پوتین خواستار پایان دادن به جنگ اوکراین شد.
او در این پیام نوشت: «رئیس جمهور پوتین، به نام انسانیت، نیروهایتان را به روسیه برگردانید. این جنگ باید اکنون پایان یابد.»

وزارت خارجه روسیه در واکنش به تهدیدهای کشورهای غربی برای تحریم این کشور اعلام کرد: ما در تمامی این سال‌ها آمادگی داشته‌ایم و به تحریم‌های اروپا و آمریکا واکنش نشان می‌دهیم.

وزارت دفاع اوکراین گفته در جریان درگیری‌ها میان نظامیان این کشور با روسیه، ۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما نیز منهدم شده‌ است.

وزارت امور خارجه روسیه: عملیات روسیه در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست، بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

وزیر خارجه روسیه:

 اقدامات مسکو در اوکراین با هدف تضمین امنیت مردم روسیه است.

روسیه همیشه برای گفت‌وگوهایی که به عدالت و اصول منشور سازمان ملل منتهی شود، آماده خواهد بود.

ما امیدواریم که هنوز فرصتی برای بازگشت به قوانین و تعهدات بین‌المللی وجود داشته باشد.

استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد: ناتو فردا (جمعه) نشستی مجازی برای رسیدگی به وضعیت اوکراین و اقدامات بعدی این ائتلاف برگزار خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه گفت: ارتش روسیه یک فروند بالگرد نظامی اوکراین و چهار پهپاد تهاجمی این کشور را ساقط کرده است.

در نتیجه حملات روسیه، ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین غیرفعال شده که شامل ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، سه مقر فرماندهی، یک پایگاه نیروی دریایی و ۱۸ ایستگاه راداری و سامانه دفاع هوایی «بوک-ام-۱» می‌شوند.

یک هواپیمای «سوخو-۲۵» به دلیل خطای انسانی سقوط کرد و خلبان با چتر نجات در روسیه فرود آمد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به فرماندهان یگان‌ها دستور داده با احترام با آن دسته از نظامیان اوکراینی که اسیر شده‌اند، برخورد کنند.

معاملات بازارهای بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با تاثیرپذیری از حمله روسیه به اوکراین امروز (پنجشنبه) با کاهش چشمگیری مواجه شد.

بنابر اعلام رسانه ها، ترس از گسترش جنگ روسیه علیه اوکراین بر بیشتر بورس‌های جهانی و بازارهای طلا و نفت تاثیر گذاشته است.

خبرنگار CNN نوشته بایدن جلسه‌ای را با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید درباره بحران اوکراین برگزار کرده است.

بایدن قرار است در نشست ویدئوکنفرانسی با سران «گروه هفت» نیز شرکت کند و انتظار می‌رود پس از آن تحریم‌هایی علیه روسیه اعلام شود.

اکثر رسانه‌ها در روسیه تحت کنترل دولت هستند. این ماجرا تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا کانال‌های تلویزیونی این کشور، حمله به اوکراین را به عنوان اقدامی در جهت «دفاع از خود» که هدفش صرفاً از بین بردن ارتش اوکراین است، تصویر می‌کنند.

به گزارش «انتخاب»، بسیاری از شبکه ها به نقل از بیانیه وزارت دفاع تاکید کرده اند که «سلاح های نقطه زن» علیه تاسیسات نظامی اوکراین استفاده می شود، بدون اینکه تهدیدی برای غیرنظامیان باشد.

تلویزیون رسمی دولتی Rossiya 1 در آغاز برنامه خبری خود گفت: «امروز روسیه عملیات نظامی ویژه ای را با هدف حفاظت از مردمی که در هشت سال گذشته توسط رژیم کی یف مورد سوء استفاده و نسل کشی قرار گرفته اند، آغاز کرده است.»

در همین حال، چندین برنامه خبری روسیه مصاحبه هایی از مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین با مردم محلی ظاهراً شاد منتشر کرده اند.

شبکه خبری رسمی دولتی Rossiya 24 دو نفر را در دونتسک نشان داد که با یک خبرنگار صحبت می کردند.

مردی گفت: «این عالی است. هیچ کلمه دیگری برای توصیف آن وجود ندارد.»

زنی به این کانال گفت: «من واقعا خوشحالم. ما هشت سال برای این روز صبر کردیم.»

سفارت روسیه در تهران: این خبرهای منتشره در خبرگزاری تسنیم دروغ است و بخشی از پروپاگاندای ضد روسیه است

ما از تسنیم می خواهیم که در آینده، خبرهای درست از منابع معتبر منتشر کند

نیویورک تایمز: قیمت انرژی تنها چیزی نیست که در حال افزایش است. روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و همراه با اوکراین، نزدیک به یک چهارم کل صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. قیمت گندم در روز پنجشنبه نزدیک به 6 درصد افزایش یافت و رشد سالانه را به 37 درصد رساند.

ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید نیروهای مسلح کشورش در حال دفع حملات در منطقه دونباس در شرق اوکراین و همچنین سایر بخش‌های این کشور هستند. در مقابل روسیه می گوید که با مقاومت کمی روبرو شده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته نظامیان آمریکایی در لهستان برای کمک به شهروندان آمریکایی و سایر اتباع خارجی برای خروج از اوکراین، به سمت مرز این کشور روانه شدند.

امانوئل مکرون:

با هماهنگی شرکای خود به مسکو پاسخ خواهیم داد و تحریم‌ها در سطح رفتار روسیه خواهد بود

تمام تصمیمات لازم را برای رویارویی با بحران اتخاذ خواهیم کرد

 

نخست‌وزیر استرالیا ضمن اعلام خبر تحریم ۲۵ فرد و چهار مؤسسه مالی روس، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را «وحشیانه و بی‌دلیل» خواند.

«اسکات موریسون» گفته این تحریم‌ها فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و عوامل وابسته به روسیه و همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات به روسیه دست داشته‌اند، هدف قرار خواهد داد.

نخست وزیر انگلیس طی سخنرانی برای مردم این کشور درباره اوضاع اوکراین گفت: بریتانیا و متحدانش بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه خواهند کرد. ما باید به طور جمعی به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه پایان دهیم زیرا این برای مدت‌های طولانی به پوتین در قبال سیاست‌های غرب قدرت داده بود.

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا روز جمعه برای بررسی و ارزیابی وضعیت موجود پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد.

این نشست در حالی قرار است در مقر یوفا برگزار شود که شهر سن پترزبورگ روسیه از پیش به عنوان میزبان فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شده است.

مسئولان فوتبال اروپا ممکن است با توجه به تحولات جاری در نشست روز جمعه در باره تغییر محل برگزاری فینال چمپیونز‌ لیگ تصمیم‌گیری کنند.

زمان برپایی مسابقه فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا روز بیست وهشتم ماه مه سال جاری در نظر گرفته شده است.

برخی رسانه‌ها می‌گویند نیروهای روسیه یک هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف An-26 اوکراین را در منطقه کی‌یف هدف قرار داده‌اند. گفته شده این هواپیما ۱۴ سرنشین داشته و طبق اطلاعات اولیه پنج نفر کشته شده‌اند.

"الکسی گونچارنکو" عضو فراکسیون "همبستگی اروپایی" در پارلمان اوکراین در گفتگو با شبکه "فاکس نیوز" آمریکا گفت "اوکراین تنها کشوری در تاریخ بشر است که تسلیحات ‎هسته‌ای خود را با تضمین ‎آمریکا، ‎انگلیس و فدراسیون ‎روسیه، واگذار کرد در حالی که در سال ١٩٩۴ سومین قدرت هسته‌ای جهان بود. حالا که بمباران و کشته می‌شویم، این تضامین کجا هستند؟"

در همین حال، هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته ای در آمریکا نوشت: «نه نه نه! اوکراین یک "قدرت هسته ای" نبود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سلاح های اتمی شوروی در اورکراین باقی مانده بود. مسکو کلیدها را در اختیار داشت و اوکراین نمی توانست از آنها استفاده کند. آنها در نهایت به روسیه بازگردانده شدند.

این بحث مهمی ست مخصوصا آنکه افراد به دروغ یا اشتباه ادعا می‌کنند که سلاح های اتمی می‌توانستند اکنون از اوکراین محافظت کنند، مهم است.

خبرنگار اسکای‌نیوز مدعی شد: نیروهای روسیه پرچم این کشور را بر فراز شهرداری شهری در جنوب اوکراین در نزدیکی کریمه برافراشتند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس می گوید که نیروهای بلاروس در حال حاضر در تهاجم روسیه شرکت ندارند، اما در صورت نیاز این کار را انجام می دهند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دود سیاه از بالای مقر اطلاعات دفاعی اوکراین در مرکز کی یف بلند شده است.

اوکراین می‌گوید برخی از مراکز فرماندهی نظامی این کشور صبح امروز پس از آغاز حمله مسکو، هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفته‌اند.

ناتو با درخواست از روسیه برای خروج نیروهایش از اوکراین:
متحدان‌مان را رها نخواهیم کرد و متعهد به دفاع از آنهاییم
قاطعانه به تشدید تنش روسیه پاسخ خواهیم داد
روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین هزینه‌های زیادی متحمل خواهد شد
نقض خشونت آمیز قوانین بین المللی را نمی‌پذیریم
اطلاعات ناتو مدت‌ها قبل حمله روسیه به اوکراین را پیش‌بینی کرده بود
روسیه راه حل سیاسی را بست
ما با تهدید جدیدی برای امنیت خود روبروییم
با اعضا برای مقابله با طرح‌های روسیه هماهنگ می‌کنیم
باید پیمان دفاعی را فعال کنیم

حمله موشکی روسیه به دو تاسیسات نظامی در «برواری» در شرق کی یف، پایتخت اوکراین

خبرنگار «باز فید» می گوید شش نفر کشته شده اند.

نیویورک تایمز: مقامات ناتو می گویند که برگزاری نشست مجازی ناتو در روز جمعه در حال برنامه ریزی است.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با درخواست از روسیه برای توقف حمله به اوکراین، گفت رایزنی‌هایی با اتحادیه اروپا و ناتو برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام داده است.

وزارت خارجه ترکیه حمله روسیه به اوکراین را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: این حمله توافقات مینسک را باطل می‌کند.

وزیر خارجه اوکراین: اوکراین سقوط نکرده و ارتش ما وارد جنگ شده است. اوکراین با هر دو پا روی زمین ایستاده و به دفاع ادامه خواهد داد.

پس از حمایت تل‌آویو از کی‌یف، نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته مسکو حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسد.

دو کشتی باری روسیه در دریای آزوف هدف حملات موشکی اوکراین قرار گرفتند

وزیر خارجه اسرائیل گفت: حمله روسیه به اوکراین، نقض جدی نظم بین‌المللی است و اسرائیل این حمله را محکوم می کند.

سفیر اسرائیل در اوکراین نیز نوشت: باورم نمی‌شود که چنین چیزی در اوکراین رخ داده است.

کریستوفر میلر، خبرنگار گاردین:

یک سرهنگ اوکراینی که در ماه های اخیربه خوبی با او آشنا شدم، اکنون در خط مقدم در آودیوکا ست و به من پیامک فرستاد. "زیر آتش هستم. این آخرشه…"

نخست‌وزیر ایالت باواریا در آلمان روز چهارشنبه با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت که این ایالت اجازه تولید واکسن کرونای روسی اسپوتنیک‌وی را در این ایالت نخواهد داد، حتی اگر این واکسن توسط آژانس داروهای اروپا (EMA) تائید شود.

شرکت داروسازی روسی R-Pharm نیز کارخانه‌ای را در باواریا برای تولید واکسن اسپوتنیک‌وی راه‌اندازی کرده بود که انتظار می‌رفت ماهانه تا ۸ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید کند/ رویترز

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از همه شهروندانی که آماده دفاع از کشور در برابر نیروهای روسی هستند، خواست پا پیش بگذارند. او همچنین گفت کیف به هر کسی که بخواهد سلاح می دهد.

زلنسکی همچنین از روس‌ها خواست تا علیه جنگ اعتراض کنند.

پل آدامز، خبرنگار بی‌بی‌سی در کی‌یف می‌گوید که گزارش‌هایی دربارهٔ ورود تانک‌های روسیه به شهر خارکیف منتشر شده است.

خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین در شرق این کشور است.

درخواست اوکراین از ترکیه: تنگه داردانل را ببندید!

سفیر اوکراین در ترکیه:
 در حال حاضر مهم است که چه نوع حمایتی از اوکراین می‌شود.بنابراین از دولت ترکیه می‌خواهم به اوکراین کمک کند.
 ما خواستار بسته شدن تنگه داردانل هستیم و می‌خواهیم تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال شود.
 ما خواستار مصادره سهام روسیه در ترکیه هستیم. حمایتی که از طریق تامین تسلیحات دفاعی از ما می‌شود نیز بسیار مهم است.

فرانس پرس: نیروهای اوکراینی می گویند که حدود 50 «اشغالگر روسی» را کشته اند و کنترل شهر شچاستیا در خط مقدم شرقی را مجددا به دست گرفته اند

واکنش نخست وزیر انگلیس به بحراین اوکراین: این یک فاجعه برای قاره ماست / با رهبران G7 صحبت خواهم کرد و از رهبران ناتو می‌خواهم جلسه‌ای اضطراری در سریعترین زمان ممکن برگزار کنیم

اسکای‌نیوز به نقل از ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد حملات روسیه به این کشور تاکنون باعث کشته شدن «بیش از ۴٠ سرباز و ١٠ غیرنظامی» شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215150" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215150?width=400&height=300"></script></div>
 
 

با اعلام یوفا در پی حمله روسیه به اوکراین فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۲ که قرار بود در شهر سنپترزبورگ روسیه برگزار شود در این کشور برگزار نخواهد شد و میزبان جدید بزودی از سوی یوفا اعلام خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین واکنش رسمی تهران به تهاجم گسترده امروز روسیه به اوکراین، ریشه این بحران را «اقدامات تحریک آمیز ناتو» عنوان کرد.

امیرعبداللهیان در توییت خود نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

زلنسکی رییس جمهور اوکراین گفت که اوکراین روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرده است.

رئیس سازمان هواپیمایی: شرکت هواپیمایی ماهان امروز در حالی که آماده پرواز به مسکو بود متوجه شد که روسیه مسیر پروازی خود را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده و به همین دلیل پرواز این شرکت هواپیمایی به مقصد مسکو با تأخیر مواجه شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215118" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215118?width=400&height=300"></script></div>
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215109" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215109?width=400&height=300"></script></div>
 
 

لیگ فوتبال اوکراین در پی شروع جنگ بین روسیه و اوکراین تعلیق شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215108" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215108?width=400&height=300"></script></div>
 
 

رئیس جمهوری اوکراین دستورِ تحمیل «حداکثر تلفات» به نیروهای روسیه را صادر کرد.

رسانه‌های اوکراینی‌ از حملات به سایت‌های نیروی دریایی و تعدادی از کارخانه‌ها در منطقه اودسا خبر می‌دهند .

وزیر دیجیتال اوکراین تایید کرد، روز چهارشنبه حمله‌ای سایبری وب سایت‌های دولت و بانک‌های اوکراینی را هدف گرفت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215107" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215107?width=400&height=300"></script></div>
 
 

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس گفته نیروهای نظامی این کشور در حمله روسیه علیه اوکراین مشارکت نخواهند داشت.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: اتحادیه اروپا با شدیدترین راه ممکن پاسخ خواهد داد؛ سخت‌ترین بسته تحریم‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ایم.

«اورسلا فون‌درلین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز گفت: ما دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود می‌کنیم و دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد.

خبرگزاری «ایزوستیا» روسیه تصاویری از نبرد میان نیروهای جدایی‌طلب «لوهانسک» با ارتش اوکراین در حومه شهر «شاستیا» منتشر کرد. به زمان وقوع این درگیری اشاره‌ای نشده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215093" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215093?width=400&height=300"></script></div>
 
 

شاخص بورس مسکو یک سوم را از دست داد و برای اولین بار از ۱۹ مارس ۲۰۲۰ به زیر ۲۱۰۰ واحد سقوط کرد.

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشور‌ها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین / کی یف: آماده گفتگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پرواز‌های مسافربری بسته شد / ۸ کشته و ۹ زخمی تاکنون

تصاویری که گفته شده مربوط به مرز اوکراین با بلاروس است و در آن عبور تانک‌هایی به سمت اوکراین به تصویر کشیده شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215089" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215089?width=400&height=300"></script></div>
 
 

وزارت دفاع اوکراین گفته است که نیروهای این کشور «با عزت» در حال مقابله با عملیات تهاجمی روسیه هستند و خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین که بر روی واتس اپ منتشر شده، آمده است: «نیروهای دفاع ملی با استفاده از حق دفاع از خود مطابق با بند ۵۱ از منشور سازمان ملل با عزت در حال مقابله با تلاش‌های دشمن برای ورود غیرقانونی به مرزهای کشور هستند. اوضاع تحت کنترل است و ارتش روسیه متحمل خسارت شده است. هیچ‌گونه تلفاتی در میان مدافعان اوکراین وجود ندارد».

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشته شمار زیادی از نظامیان اوکراینی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود، از اوکراین فرار کرده‌اند.

وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارند و خواستار خویشتنداری طرفین شد، گفت: «آنطور که برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست».

وزارت خارجه چین با متهم کردن ایالات متحده به دامن زدن به تنش‌ها میان روسیه و اوکراین گفتک «آمریکا تنش‌ها را شعله‌ور کرده و تهدیدات جنگی را شعله‌ور کرده است و اتهام‌زنی پس از شعله‌ور شدن اوضاع غیرمنطقی است».

گاردین: شوک و سردرگمی امروز صبح در سراسر مسکو احساس می شود. در آربات قدیم، یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های مسکو، بسیاری از حمله روسیه به اوکراین ابراز شگفتی کردند.

سنیا فدیوا می گوید: «فکر نمی‌کردم پوتین مایل باشد تا اینجای کار جلو بیاید. چگونه می توانیم اوکراین را بمباران کنیم؟ ما اختلافات خود را داریم، اما این راهش نیست.»

نیکیتا گلوبوف گفت: «من از بابت کشورم خجالت می کشم. من واقعا نمی دانم چه بگویم. جنگ همیشه ترسناک است. ما این را نمی خواهیم.»

تاتیانا که نمی خواست نام فامیلی اش منتشر شود، گفت: "من نمی توانستم خبری را که امروز صبح خواندم باور کنم. جنگ با اوکراین؟ چه کار می کنیم؟»

مرکز فرهنگی اوکراین در مرکز مسکو اعلام کرد که امروز به دلیل ماجرای حمله تعطیل شده است. مدیر اوکراینی که نخواست نامش را ذکر کند، گفت: «همین الان دارند کشور ما را بمباران می‌ کنند، ما هم در اینجا تعطیلیم! خدایا؛ واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

مشاور وزیر کشور اوکراین به رویترز گفت که گزارش های اولیه از تلفات: حداقل هشت نفر در اثر گلوله باران روسیه کشته و 9 نفر زخمی شدند

کمیسیون اروپا اعلام کرد بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه بخش‌های استراتژیک اقتصاد روسیه پیشنهاد خواهد کرد که دسترسی این کشور به فناوری‌ها و بازارهای کلیدی اتحادیه اروپا را مسدود می‌کند.

وزارت دفاع اوکراین گفته نیروهای این کشور «با عزت» در حال مقابله با عملیات تهاجمی روسیه هستند و خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده‌اند.

کی‌یف گفته است: اوضاع تحت کنترل است و ارتش روسیه متحمل خسارت شده است. هیچ‌گونه تلفاتی در میان مدافعان اوکراین وجود ندارد.

سفارت روسیه در اوکراین از تخلیه کامل سفارتخانه در کی‌یف خبر داد و گفت تمامی دیپلمات‌های روس، اوکراین را ترک کردند.

سفیر اوکراین در پایان نشست شورای امنیت خطاب به همتای روس خود گفت: "هیچ برزخی برای جنایتکاران جنگی وجود ندارد.آنها مستقیما به جهنم می روند آقای سفیر."

وزارت خارجه چین خواستار خویشتنداری طرفین شد و تأکید کرد از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارد.

پکن گفت: آنطور که برخی رسانه‌های خارجی توصیف می‌کنند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست.

اوکراین می گوید روسیه تجهیزات نظامی خود را از سمت کریمه وارد این کشور کرده است.

رویترز از قول یک نیروی مرزبانی اوکراین می گوید ستونهای نظامی روسیه به صورت جداگانه از مرز اوکراین عبور کرده و وارد چرنیف، خارکیف و لوهانسک شده اند.

مکرون رئیس‌جمهور فرانسه عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و از مسکو خواست فوراً به آن پایان دهد.

ماکرون همچنین ضمن اعلام همبستگی با اوکراین، گفته در تعامل با شرکای فرانسه، برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تلاش می‌کند.

رئیس‌جمهور اوکراین از شهروندان این کشور خواسته آرامش خود را حفظ کنند. او گفته تلاش کرد چهارشنبه با پوتین تماس تلفنی برقرار کند که ناموفق بوده است.

بهای طلا در بازارهای جهانی از ۱۹۴۰ دلار فراتر رفت که بالاترین میزان در یکسال گذشته است.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند در پی حملات روسیه، تاکنون هفت نفر کشته و ۹ نفر دیگر مجروح شده‌اند./ فارس

اطلاعیه سفارت ایران در اوکراین:
با توجه به آخرین تحولات در اوکراین و محدودیت‌های اعلام شده از سوی دولت اوکراین، موارد زیر را به ترتیب اولویت اعلام می نماید:

۱- تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند.

۲- در صورت فراهم نبودن شرایط خروج از اوکراین، اکیدا درخواست می‌شود در نقاط امن و پناهگاه‌های معرفی شده از سوی مسئولین شهری و استانی مستقر شوند.

۳- اکیدا توصیه می گردد از نزدیک شدن به مراکز نظامی و حساس اجتناب نمایند.

۴- با توجه به اینکه در شرایط کنونی آسمان اوکراین بسته است، رایزنی های سفارت با دولت اوکراین بمنظور کسب مجوز پرواز در صورت رفع محدودیت ها ادامه دارد و مراتب متعاقبا طی اطلاعیه‌های بعدی اعلام می گردد.

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215078" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215078?width=400&height=300"></script></div>
 
 

ترامپ در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز»، بایدن را مقصر حمله روسیه به اوکراین دانست و گفت: پوتین در دوران دولت من به دلایل بسیار خوبی به اوکراین حمله نمی‌کرد و من یک روز برای شما توضیح خواهم داد.

در حالی که خبرگزاری‌ها هنوز هیچ آماری را تایید نمی‌کنند، وزارت کشور اوکراین گزارش داد: مطمئنا صدها نظامی تاکنون در اثر حملات موشکی روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215075" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215075?width=400&height=300"></script></div>
 
 

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215073" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215073?width=400&height=300"></script></div>
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215074" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215074?width=400&height=300"></script></div>
 
 

رئیس‌جمهور اوکراین: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار توقف فوری جنگ پوتین علیه ما و جهان شدم. یک ائتلاف ضدپوتین ایجاد کنید. فوراً تحریم‌هایی را وضع کنید و حمایت‌های دفاعی و مالی از ما کنید و حریم هوایی را مسدود کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215072" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215072?width=400&height=300"></script></div>
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215071" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215071?width=400&height=300"></script></div>
 
 

هشدار پوتین نسبت به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین / بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید / حکومت نظامی در سراسر اوکراین  / کی یف: آماده گفت‌وگو با مسکو در هر بستری هستیم / حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری بسته شد

اویل پرایس نوشت: همزمان با تشدید درگیری های نظامی بین روسیه و اوکراین، قیمت نفت خام برنت به بیش از ۱۰۲ دلار رسید که این بالاترین رقم در ۷ سال و نیم اخیر است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه برخی گزارش‌ها درباره حمله این کشور به شهرهای اوکراین را تکذیب کرد و گفت که روسیه تنها زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد. پیش از این، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین از حمله موشکی روسیه به زیرساخت‌های کشورش خبر داده بود.

بانک جی پی مورگان چیس اند کو پیش بینی کرد قیمتهای نفت احتمالا تحت تاثیر ادامه تشدید تنشها بر سر اوکراین، در سه ماهه دوم به ۱۱۰ دلار در هر بشکه می رسند.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه در دونباس را محکوم کردند.

این تصاویر در گزارش زنده سی ان‌ ان در خارکف ثبت شد.کلاریسا وارد خبرنگار سی ان ان می گوید: «گروه کوچکی از مردم در میدان اصلی جمع شده اند و زانو زده اند و دعا می کنند. زیرا در حال حاضر واقعاً این احساس وجود دارد که نمی‌دانیم چه چیزی در حال رخ دادن است.»

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215064" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215064?width=400&height=300"></script></div>
 
 

شاخص بورس‌های جهانی از جمله داوجونز، نزدک، دکس و اس ند پی در ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۴ تا ۷ درصد با ریزش مواجه شده‌اند.

بحران اوکراین همچنین باعث سقوط قیمت بیت کوین، اتر، دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتال شد.

خبرگزاری فرانسه نوشته نمایندگان کشورهای ناتو امروز (پنجشنبه) نشست اضطراری برگزار خواهند کرد.

ارتش اوکراین مدعی شده است پنج هواپیما و یک بالگرد روسیه را ساقط کرده اما وزارت دفاع روسیه ساقط‌شدن هواپیماهای خود را تکذیب کرده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1215066" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664269/1215066?width=400&height=300"></script></div>
 
 

الجزیره در خبر فوری گزارش داد: دو انفجار مهیب شهر ماریوپول اوکراین را لرزاند.

خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرده حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است.

مقام‌های اوکراین امروز -پنجشنبه- از بسته شدن حریم هوایی این کشور به روی پروازهای مسافربری به دلیل «مخاطرات بالای امنیتی» خبر دادند.

بایدن: ما به کمک و پشتیبانی از اوکراین ادامه می‌دهیم. آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه با تأکید بر اینکه عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان محسوب نمی‌شود، اعلام کرد: تسلیحات با دقت بالا، زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هوانوردی ارتش اوکراین را ناتوان می‌کنند.

الجزیره خبر داد که جدایی طلبان در شرق اوکراین، پیشروی زمینی در منطقه دنباس را آغاز کردند.

رئیس جمهوری اوکراین، امروز (پنجشنبه) با اعلام اینکه کشورش آماده است تا با هر قالبی و در هر بستری با روسیه گفت‌وگو کند، افزود: جنگ هیچ تضمینی به هیچ یک از طرفین نخواهد داد.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفته در حال اعمال حکومت نظامی در سراسر خاک این کشور است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده از سلاح های دقیق علیه زیرساخت های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هواپیماها استفاده می‌شود.

وزیر خارجه اوکراین در پی صدور دستور روسیه برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است .

رویترز: در پی حمله روسیه به اوکراین دلار با افزایش۵.۲۳ درصدی به ۸۵.۳۹ روبل (واحد پول روسیه) رسید که این بالاترین میزان از ژانویه ۲۰۱۶ است.

«جنیفر گریفین» خبرنگار امنیت ملی شبکه فاکس نیوز نوشته یک مقام آمریکایی عملیات ویژه روسیه را «آتش قبل از حمله» خوانده که در پی آن حمله زمینی به وقوع خواهد پیوست.

این مقام آمریکایی گفته صدای انفجارها در شهرهای «اودیسه» بندر اصلی دریای سیاه و «ماریوپل» نیز شنیده شده و «(جنگ) شروع شده است».

نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم روسیه برای انجام عملیات نظامی در شرق اوکراین، از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست که برای «متوقف کردن جنگ» تلاش کنند.

بر اساس آمار اویل پرایس در معاملات روز بهای نفت در بازار معاملات نفتی جهان در پی حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت.

بهای هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس، با سه دلار و ۷۷ سنت افزایش نسبت به معاملات پیشین،به ۱۰۰ دلار و ۶۱ سنت رسید.

پوتین با هشدار به سایر کشورها درمورد ورود به درگیری اوکراین گفت: پاسخ روسیه فوری خواهد بود و شما را به چنین عواقبی سوق خواهد داد که هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده اید. ما برای هر گونه تحول وقایع آماده ایم. تمام تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای چند انفجار در کی‌یف (پایتخت اوکراین) و بسته شدن فرودگاه این شهر خبر می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انفجارهای در «خارکف» واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق کی‌ف، نزدیک‌تر به مرز دونباس شنیده شده است.

خبرگزاری فرانسه از وقوع یک انفجار در شهر ساحلی «ماریوپل» بندر مهمی که نیروهای کی‌یف در منطقه دونتسک در اختیار دارند، خبر داد.

الجزیره می گوید وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد در پی حمله موشکی به انبار موشک ها و توپخانه ارتش این کشور در منطقه میکولای در اطراف شهر خارکیف، آتش سوزی گسترده در این منطقه رخ داد.

برچسب‌ها:

نظر شما