شناسهٔ خبر: 52716583 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به‌مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی اعلام شد؛

برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان کردستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری ویژه‌برنامه‌های هفته گرامیداشت «حکیم نظامی گنجوی» در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی برنامه‌های گرامیداشت «نظامی گنجوی» با حضور عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیر گروه‌هنری و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در مجتمع فجر سنندج برگزار شد.

رستمی اظهار‌کرد: حکیم نظامی از بزرگان شعر فارسی است؛ بنابراین در جریان این برنامه تلاش می‌شود با همکاری سایر دستگاه‌ها و انجمن‌های فرهنگی و ادبی، یاد و نام این شاعر پارسی‌گوی در کردستان را برگزار کنیم. این شاعر پارسی‌گو یکی از مفاخر و بزرگان ایران‌زمین است و برگزاری مراسم بزرگداشت بزرگان و مفاخر در بیان بخشی از هویت فرهنگی ایران به نسل‌های آینده نقش تاثیرگذاری دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در بزرگداشت نظامی گنجوی عنوان کرد: برگزاری سلسه نشست‌های تخصصی با حضور استادان مطرح دانشگاه کردستان در حوزه تاریخ و ادبیات ایران و کوردها، تاثیر اشعار نظامی گنجوی بر ادبیات کوردی، حضورنویسی و خوشنویسی از اشعار مشهور نظامی در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، قروه و بیجار ازجمله پیش‌بینی‌های این برنامه است.   

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسان برجسته استان با محوریت اشعار و داستان‌های شعری عاشقانه نظامی گنجوی از دیگر برنامه‌های گرامیداشت این شاعر پارسی‌گوی قرن ششم در استان کردستان است.

رستمی، با تاکید بر اینکه نظامی از شعرای اثرگذار در تاریخ شعر و ادب کشور است، بیان کرد: شاعران مشهور و متعددی از سبک سرایش وی الگو‌برداری کرده‌اند.

نظامی گنجوی در منطقه آران، شهر گنجه، در سال 535 هجری قمری و در خانواده‌ای سرشناس و قدرتمند کورد به دنیا آمده است و مثنوی‌های عاشقانه‌ای، چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر، آثارِ این حکیم بزرگ است که سبک و زبانش الگو و نمونه سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه است. ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

برچسب‌ها:

نظر شما