شناسهٔ خبر: 52705423 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

سومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱/از واگذاری سرخابی ها تا جاماندگان سهام عدالت

سومین روز و پنجمین جلسه بررسی جزییات بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد.

صاحب‌خبر -

جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی لحظاتی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱  کشور در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آتی کشور شده و تا پایان بررسی لایحه بودجه جلسات علنی مجلس هر روز در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد./ ایسنا

موافقت رئیس جمهور با تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنده با رئیس جمهور صحبت کردم و وی موافقت کلی خود را با تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت اعلام کرد.

‌به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳ اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ طی تذکری شفاهی اظهار داشت: طرح تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد و ما آن طرح را تعیین تکلیف کردیم اما به دلیل عدم موافقت و همراهی دولت، به جایی نرسید.

وی بیان کرد: حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند و این افراد باید تعیین تکلیف شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی که فاقد سهام عدالت هستند، باید حتماً از این سهام برخوردار شوند. حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد شرایط هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام عدالت به آنها واگذار نشده و حتماً باید تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: با تغییر دولت، بنده نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم و با حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی هم درباره ضرورت تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت صحبت کردم و وی موافقت کلی خود را با این موضوع اعلام کرد و جهت انجام کارهای کارشناسی، این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارجاع داد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدوارم با همکاری بین دولت و مجلس موضوع تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت نهایی شود و همه افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند، سهام عدالت به آنها داده شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برخی از نمایندگان در پیشنهادات خود برای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ صرفاً آورده‌اند که افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) از سهام عدالت برخوردار شوند که بنده معتقدم ما باید پیشنهادی ارائه دهیم که همه افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از جمله افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هم از سهام عدالت برخوردار شوند.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر شما درست است و نمایندگان باید برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت پیشنهاد جامع و کاملی ارائه دهند چرا که فرصت ما محدود است و نمی‌توان الان صرفاً بخشی از افراد را تعیین تکلیف کرد و در پیشنهاد دیگری باز به این موضوع بپردازیم./مهر

قالیباف: فرآیند واگذاری استقلال و پرسپولیس در بورس طی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر واگذاری استقلال و پرسپولیس از طریق بازار بورس در حال طی شدن است و نیازی نیست در این باره مجدد قانونگذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید کاظم موسوی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درباره واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: دولت برای واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید به گونه‌ای اقدام کند که سهام این دو باشگاه به هوادارانشان واگذار شود.

وی افزود: اگر سازمان خصوصی سازی سهام استقلال و پرسپولیس را از طریق بازار بورس به یک یا دو نفر واگذار کند از آنجایی که ممکن است اهلیت آن افراد در واگذاری مورد توجه قرار نگیرد، ممکن است واگذاری سرخ آبی‌ها با شکست مواجه شود.

نماینده مردم اردبیل مجلس شورای اسلامی، گفت: پیشنهاد بنده این است که در لایحه بودجه سال آینده گنجانده شود که ۵۱ درصد از سهام این دو باشگاه به هواداران واقعی آنها واگذار شود. اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً اهلیت و صلاحیت افراد که سهام به آنان واگذار می‌شود، رعایت خواهد شد و از هر گونه فساد و رانت هم جلوگیری می‌شود.

موسوی متذکر شد: ما کارخانه‌های زیادی را واگذار کردیم و دیدیم این واگذاری‌ها با شکست مواجه شدند. اگر در واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم مشکلاتی ایجاد شود، هواداران این دو باشگاه متضرر می‌شوند و مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی ایجاد می‌شود.

محمد باقر قالیباف در پاسخ به پیشنهاد این نماینده، گفت: بر این اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان خصوصی سازی باید سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را از طریق بازار بورس واگذار کند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر فرآیند خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از طریق سازمان خصوصی سازی و در بستر بازار بورس در حال اقدام است و نیازی نیست که ما مجدداً در این باره قانون گذاری کنیم./ مهر

واگذاری ۱۰ درصدی سهام استقلال و پرسپولیس از طریق بورس

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: فرآیند واگذاری استقلال و پرسپولیس آغاز شده و قرار است در مرحله اول ۱۰ درصد سهام این دو باشگاه به هواداران واگذار شود.

‌به گزارش مهر، احمد امیرآبادی فراهانی امروز (سه‌شنبه، سوم اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: مجلس در بودجه سال گذشته تصویب کرد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از طریق بازار سرمایه واگذار شوند.

وی متذکر شد: ذکراین نکته حائز اهمیت است که سال‌های گذشته هم چندین بار بحث واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مطرح شده بود، اما متأسفانه دولت قبل اراده لازم را در این باره نداشت و گویا یک اراده سیاسی در پشت پرده وجود داشت تا این دو باشگاه تحت مالکیت دولت باقی بمانند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیداحسان خاندوزی از زمانی که تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی را بر عهده گرفت به سازمان خصوصی‌سازی دستور داد هر چه زودتر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به هواداران این دو باشگاه به مردم واگذار شود.

امیرآبادی فراهانی یادآور شد: چندین جلسه درباره نحوه واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برگزار و در هیئت واگذاری این دو باشگاه تأکید شد که در مرحله اول ۱۰ درصد از مالکیت و سهام این دو باشگاه به هواداران واگذار شود و حتماً این موضوع از طریق بورس محقق می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: ما پیگیر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از طریق بازار بورس هستیم و اجرای این کار آغاز شده و دیگر نیازی به تصویب قانون در این باره نیست./مهر

آصفری در صحن مجلس: مشخص نیست درآمدهای استقلال و پرسپولیس در کجا هزینه می‌شود

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس درآمد زیادی از تبلیغات و بلیت فروشی به دست می‌آورند اما مشخص نیست این درآمدها در کجا هزینه می‌شود.

به گزارش مهر، محمد حسن آصفری در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: موضوع واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کش و قوس طولانی داشته و ۱۳ سال است که قرار است این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شود که هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: ممکن است در پشت پرده عدم واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، بازی سیاسی، بازی اقتصادی و یا رانت وجود داشته باشد. به هر صورت باید هر چه زودتر تکلیف این دو باشگاه مشخص شود. چرا که در حال حاضر دولت امتیازات زیادی را در اختیار این دو باشگاه ورزشی قرار می‌دهد و آن طور که باید و شاید به باشگاه‌های دیگر توجه نمی‌کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد بنده آن است که باید ۵۱ درصد سهام سرخ آبی‌ها در اختیار عموم مردم قرار گیرد که این مسئله جلوی تبعیض، رانت خواری و ورود افراد صاحب قدرت به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را می‌گیرد. حرف ما آن است که سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در اختیار مردم و هواداران این دو باشگاه قرار گیرد نه اقشار خاص و این مسئله خیلی مهم است.

آصفری بیان کرد: در حال حاضر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس درآمد زیادی از تبلیغات و بلیت فروشی به دست می‌آورند اما مشخص نیست که درآمد آنها در کجا هزینه می‌شود و به جیب چه کسانی می‌رود و اگر سهام این باشگاه‌ها در اختیار عموم مردم باشد، بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود./مهر

تعیین‌ تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

براساس پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس، تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه، سوم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پیشنهادی الحاقی به تبصره ۲ درباره سهام عدالت را بررسی کردند.

علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در توضیح پیشنهاد خود، گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها و سهام عدالت مهم‌ترین برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی است؛ هدفمندکردن یارانه، ارز ترجیحی و دفاع از محرومین باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی از خانواده‌های محروم نتوانستند تاکنون از سهام عدالت بهره‌مند شوند و از این قافله عقب ماندند، براساس پیشنهاد بنده، دولت مکلف است از محل باقی‌مانده سهام عدالت در شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی باقی سهام را به نیازمندان جامعه و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) اعطا کند.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نیز در اخطاری قانون اساسی، گفت: رفع تبعیض ناروا یکی از مطالبات جدی مردم است، اگر قرار به کمک و حمایت از خانواده کمیته امداد باشد، از سایر جاماندگان سهام عدالت به ویژه مددجویان بهزیستی نیز باید حمایت شود.

دفتر مقام معظم رهبری پیگیر تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت است

براساس این گزارش، محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به اخطار این نماینده، گفت: در پیشنهاد آقای بسطامی به مددجویان سازمان بهزیستی پرداخته نشده است؛ علاوه بر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بخشی از کارگران و مستضعفین نیز سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس بیش از یک سال است که به موضوع تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت پرداخته و حتی دفتر مقام معظم رهبری نیز پیگیر این موضوع بوده و کار کارشناسی هم در کمیسیون اقتصادی انجام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده این اخطار را وارد می‌دانم و پیشنهاد مربوطه را به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌دهم تا با هماهنگی کمیسیون اقتصادی و دولت، پیشنهاد جامعی به صحن مجلس ارائه شود، باید حتماً میزان سهام و جمعیت جاماندگان سهام عدالت مشخص شود.

سازوکار تکمیل یا احداث طرح‌های بخش حمل و نقل تعیین شد

طبق مصوبه مجلس، به صندوق توسعه حمل و نقل اجازه داده شد تا با دریافت مجوز از سازمان بورس، برای تکمیل و یا احداث طرح‌های انتفاعی بخش حمل و نقل اقدام کند.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، پیشنهاد الحاقی به بند (و) تبصره ۲ لایحه بودجه را بررسی و تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، به صندوق توسعه حمل و نقل اجازه داده می‌شود تا با دریافت مجوز از سازمان بورس، برای تکمیل یا احداث طرح های انتفاعی بخش حمل و نقل از طریق تاسیس صندوق پروژه نسبت به جمع آوری منابع از بخش های غیردولتی اقدام و نسبت به واگذاری سهام و یا تضمین حداقل سودی معادل با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار برای هر پروژه اقدام نماید.

۳۰ میلیارد یورو سقف فاینانس خارجی برای طرح های دولتی و غیردولتی

نمایندگان مجلس در مصوبه ای سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح های دولتی و غیردولتی را معادل ریالی ۳۰ میلیارد یورو تعیین کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) و در ادامه بررسی جزییات بودجه در بخش درآمدی بند الف تبصره ۳ درباره تامین مالی خارجی (فاینانس) را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، با رعایت بند(الف) ماده(۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ در سال ۱۴۰۱ سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح های دولتی و غیردولتی معادل ریالی سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو تعیین می‌شود.

مجوز مجلس به دولت برای دریافت وام از روسیه تا سقف ۵ میلیارد دلار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند تا مبلغ پنج میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای اخذ کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بند «ب» تبصره ۳ لایحه بودجه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

براساس بند «ب» تبصره ۳ اجرای تبصره ۳۸ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور مصوب ۱۳۹۵.۶.۳  در سال ۱۴۰۱ تمدید می‌شود.

براساس تبصره ۳۸ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت سقف مقرر در تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور تا مبلغ پنج میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با شرایط زیر اخذ نماید:

۱ - وام دریافتی صرفا برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای امور زیربنایی و تولیدی پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می‌یابد.

۲- طرح‌های موضوع بند یک با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

۳- نحوه اعمال وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

نظر شما