شناسهٔ خبر: 52702760 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

آخرین تحولات اوکراین

تحولات اوکراین امشب وارد مرحله جدیدی شده است و بنظر می رسد احتمال درگیری ها بیش از روزهای گذشته جدی تر باشد، بویژه اینکه پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت.

صاحب‌خبر -

آخرین تحولات و رویدادهای مربوط به بحران اوکراین به شرح زیر است:

 
۲۳:۵۵ زلنسکی: با بایدن صحبت کردم
 
رئیس جمهور اوکراین در واکنش به اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک، گفت که با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره تحولات اخیر رایزنی کرده است.
 
«ولودیمیر زلنسکی» همچنین افزود که شورای امنیت ملی اوکراین نشستی را برای بررسی تحولات اخیر برگزار خواهد کرد.
 
 
۲۲:۴۹ پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت

رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی گفت که اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکراین به مرحله بحرانی و دشواری رسیده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی تلویزیونی گفت: این جوزف استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و برخی اراضی را برای تشکیل دولت به آن داد و اوکراین بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ ما است. رئیس جمهور روسیه ادامه داد: اوکراین برای ما نه تنها یک کشور همسایه است بلکه ما دارای فرهنگ و دین مشترکی هستیم و در آنجا اقوام داریم. اوکراین معاصر به شکل کنونی خود توسط روسیه و پس از انقلاب ۱۹۱۷ تشکیل شد. پوتین همچنین با بیان اینکه اوضاع در منطقه دونباس به مرحله حاد و دشواری رسیده است، افزود: منطقه دونباس از حاکمیت روسیه خارج شده و به حاکمیت اوکراین منتقل گردید.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: کمک‌هایی که روسیه از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ به اوکراین اعطا کرده است بالغ بر بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار است. اوکراین همواره از همکاری با روسیه بهره می برده و به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرده است. اوکراین در گذشته گاز روسیه را سرقت می‌کرد و از برگه انرژی برای باجگیری از روسیه استفاده می‌کرد.

پوتین افزود: رهبران اوکراین نتوانستند دولتی حقیقی برپا نمایند و این امر به تکیه کردن آنها به کشورهای بیگانه همچون ایالات متحده آمریکا منجر گردید. این نیروهای بیگانه هستند که امور اوکراین در تمام سطوح را مدیریت می‌کنند.

۲۱:۵۹ جوزف بورل: از پوتین می‌خواهم این کار را نکند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهدید کرد که تصمیم احتمالی پوتین مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال مناطقی از شرق اوکراین، با پاسخ قاطع و یکپارچه غرب مواجه خواهد شد.، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواست از به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین خودداری کند.بورل مدعی شد امنیت اوکراین به منزله امنیت اتحادیه اروپا است و او با نگرانی نشست شورای امنیت ملی روسیه را دنبال می‌کند. وی همچنین گفت اتحادیه اروپا و شرکایش آماده هستند که به این اقدام روسیه واکنشی قاطعانه نشان دهند.

۲۱:۲۷ لاوروف: توافق مینسک تنها راه حل بحران اوکراین است

وزیر خارجه روسیه می‌گوید: برلین باید کی یف را برای اتخاذ موضعی سازنده تر تحت فشار قرار دهد و این کشور را مجاب به پایبندی به پیمان مینسک کند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفتگو با آنالنا بائربوک همتای آلمانی تاکید کرد که تنها راه فرونشاندن بحران اوکراین، پایبندی به توافق مینسک است. وی از دولت برلین خواست که رهبری اوکراین را برای اتخاذ موضعی سازنده تر تحت فشار قرار دهد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز دوشنبه چشم انداز توافق مینسک را تیره تلقی کرد. وی قرار است تا ساعاتی دیگر درباره به رسمیت شناختن جمهوری‌های روس تبار شرق اوکراین، اعلام نظر کند.

فرانسه: پاریس جمعه میزبان لاوروف است

گفته می‌شود که در ادامه تلاش برای رفع دیپلماتیک بحران اوکراین، وزیر خارجه روسیه روز جمعه به دعوت همتای فرانسوی، به پاریس خواهد رفت.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دعوت ژان ایو لودریان همتای فرانسوی را برای سفر به پاریس پذیرفته است. این دیدار که برای روز جمعه تدارک دیده شده شامل مشورت‌ها در راستای مقدمه چینی برای دیدار احتمالی میان رؤسای جمهور روسیه و آمریکا است.پیشتر هم کاخ الیزه اعلام کرده بود که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و ولادیمیر پوتین همتای روس درباره برگزاری نشستی پیرامون موضوع اوکراین با یکدیگر به توافق اولیه رسیده اند./مهر

 زلنسکی: اوضاع امنیتی در مرز اوکراین همچنان متنشج است

رئیس جمهور اوکراین عصر دوشنبه گفت با وجود 150 هزار نظامی روسیه، اوضاع در مرز اوکراین همچنان متشنج است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین عصر دوشنبه در سخنانی گفت که هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش از سوی روسیه دیده نمی‌شود.

وی در ادامه سخنانی گفت:‌«با وجود 150 هزار نظامی در مرز اوکراین، اوضاع امنیتی همچنان متشنج است».

زلنسکی همچنین گفت که پس از برگزار شدن نشست شورای امنیت روسیه، رایزنی‌های فوری با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان انجام داده است.

ارتش اوکراین نیز مدعی شد که از صبح روز سه‌شنبه تا کنون،‌ دست کم 54 نقض آتش بس از سوی افراد مسلح در منطقه دونباس گزارش شده است.

این سخنان در بحبوحه گزارش‌ها از افزایش درگیری‌ها بین دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس و نیروهای ارتش کی‌یف مطرح می‌شود. مقامات این دو جمهوری خودخوانده طرفدار روسیه روز جمعه ادعا کردند که اطلاعاتی در اختیار دارند مبنی بر اینکه کی‌یف آماده است دستور حمله‌ای را با هدف بازپس‌گیری مناطق جدایی‌طلب صادر کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خواستار یک راه‌حل دیپلماتیک برای وضعیت پرتنش شده است. وی در این خصوص گفت: تنها کاری که کی‌یف باید انجام دهد این است که با نمایندگان دونباس بر سر میز مذاکره بنشیند و بر سر اقدامات سیاسی، نظامی، اقتصادی و بشردوستانه برای پایان دادن به این درگیری توافق کند. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد، بهتر است.

 پوتین: اوکراین قصد دارد سلاح هسته‌ای بسازد

رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنرانی گفت اوکراین قصد دارد سلاح هسته‌ای بسازد و اوکراین و غرب برای جنگ افروزی علیه روسیه آماده می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی درباره تحولات اخیر درباره اکراین پرداخت.

وی در سخنرانی خود گفت: «استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و سرزمین‌هایی برای تشکیل دولت، به این کشور داد. اوکراین تنها یک کشور همجوار برای ما به شمار نمی‌آتید. ما فرهنگ و دین مشترک داشته و نزدیکانی در این کشور داریم و اوکراین مدرن بر اساس سرزمین‌های تاریخی روسیه بنا شد».

پوتین اضافه کرد: «وضعیت در منطقه دونباس به مرحله بحرانی و حادی رسیده است».

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین مدرن کاملاً به وسیله روسیه ایجاده است. اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ ما است. اوکراین همواره از همکاری با روسیه بهره می‌برد اما به تعهدات خود پایبند نبوده است».

وی در ادامه گفت: «منطقه دونباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم».

پوتین اضافه کرد: «اوکراین توانایی دستیابی به یک کشور با ثبات را ندارد و بنابراین مجبور است به کشورهای خارجی مانند آمریکا تکیه کند».

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین هیچ وقت سنت حاکمیت حقیقی نداشت. اوکراین، از روسیه گاز طبیعی سرقت کرده و از مسئله انرژی برای اخاذی از روسیه استفاده کرده است».

وی گفت: «ما در فضایی دوستانه و مبتنی بر همکاری با اوکراین شراکت کردیم، در حالی که آنها فقط می‌خواستند بیشتر به دست بیاورند».

پوتین در ادامه نطق تلویزیونی خود گفت: «ویروس ملی‌گرایی و فساد، اوکراین را تضعیف کرده است و اوکراینی‌ها باید بهفمند که کشورشان تحت استعمار قرار گرفته است. اوکراین تحت سیطره آمریکا قرار گرفته و به کشوری غیر مستقل تبدیل شده است».

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «سفارت آمریکا به بهانه مبارزه با فساد، به سفارت کنترل اوکراین و نهادهای این کشور تبدیل شده اما فساد همچنان در این کشور بیدار می‌کند».

وی ادامه داد: «اوکراین دارای زیرساخت‌هایی از دوران شوروی سابق بوده که به کمک آن می‌تواند به کشوری هسته‌ای تبدیل شود و اگر اوکراین بتواند سلاح‌های کشتار جمعی بسازد، این موضوع می‌تواند تاثیر بزرگی بر تمام اروپا بگذارد».

پوتین گفت: «ما نمی‌توانیم به این تهدید (تهدید ساخت سلاح هسته‌ای واکنش نشان ندهیم. دستیابی به سلاح اتمی (توسط اوکراین) تهدیدی دیگر علیه کشور ما است. از ۲۰۱۴ به این سو آمریکا میلیاردها دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده است».

وی هشدار داد که پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو، تهدیدی برای امنیت ملی روسیه به شمار می‌آید.

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «قانون اساسی اوکراین اجازه ساخت پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور را نمی‌دهد اما آنها این قانون را دور زده، و آن را پایگاه ماموریت ناتو نامیده‌اند».

پوتین گفت:  کشورها نمی‌توانند امنیت خودشان را به قیمت از دست رفتن امنیت دیگران به دست بیاورند. نگاهی به نقشه بیندازید و ببینید کشورهای غربی چطور به حرفشان برای عدم گسترش ناتو به شرق پایبند مانده‌اند».

وی گفت: «اطلاعاتی در دست داریم که آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در اوکراین است و این تهدیدی علیه ما به شمار می‌آید. در سندهای رسمی آمریکا،‌ از روسیه با نام دشمن یاد می‌شود».

رئیس جمهور روسیه با اشاره به استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در اوکراین هشدار داد که این سامانه‌ها می‌توانند مناطق مختلف روسیه را موشک باران کنند.

وی افزود: «پهپادهای آمریکایی که بر فراز اوکراین به پرواز در می‌آیند همواره به جاسوسی از روسیه می‌پردازند».

پوتین اضافه کرد: «در ابتکار امنیتی‌مان خواستار عدم توسعه ناتو و بازگشت به مرزهای سال 1997 به عنوان مرزهای ناتو شدیم اما این درخواست روسیه نادیده گرفته شد».

برچسب‌ها:

نظر شما