شناسهٔ خبر: 52694675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

رتبه‌بندی معلمان انقلابی بزرگ در وضعیت فرهنگیان ایجاد می‌کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رتبه‌بندی معلمان به نتیجه برسد انقلاب بزرگی بین فرهنگیان ایجاد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران‌نیوز؛ روز گذشته (دوم اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان برای تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.

بخشی از اصلاحات لایحه رتبه‌بندی معلمان به شرح زیر است:
 
براساس ماده ۳ اصلاح شده، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.
 
طبق تبصره اصلاح شده ماده ۴، استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند نیز مشمول این قانون می شوند.
 
در ‌ماده ۵ اصلاحی آمده است: کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج‌سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.
 
همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.
 
در ماده ۶ اصلاحی آمده است: برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد(۴۵%)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد(۵۵%)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد(۶۵%)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و استاد معلم حداقل نود درصد(۹۰%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.
 
فاطمه رحمانی با اشاره به موافقت بهارستان‌نشینان در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان برای تأمین نظر شورای نگهبان اظهار کرد: در این جلسه عباراتی که به صورت جزئی به تأیید شورای نگهبان نرسیده بود بررسی و این ایرادات رفع شد.
 
وی با بیان اینکه اصلاحات انجام شده در ماده ۲ این لایحه به شایستگی عمومی، تخصصی، حرفه‌ای اشاره دارد، متذکر شد: شایستگی عمومی مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولان مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تبیین کرد: شایستگی تخصصی هم مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی ـ یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
 
رحمانی اضافه کرد: شایستگی حرفه‌ای هم مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با به‌کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در ایران اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان به نتیجه برسد انقلاب بزرگی بین فرهنگیان ایجاد می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه ابهامات بودجه ۱۴۰۱ رفع شد و با تأیید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.
 
انتهای پیام/*

نظر شما