شناسهٔ خبر: 52629684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس فدراسیون فوتبال امروز تغییر می‌کند؟

دورهمی برای عزل عزیزی خادم

صاحب‌خبر -
عدم شفافیت مالی ریخت و پاش‌های بی‌برنامه، ارتباط با جادوگر، پنهانکاری نامه‌نگاری مخفیانه با فیفا و دروغ در مورد محتوای پاسخ فیفا  مقاومت برای دسترسی هیأت رئیسه به اسناد فدراسیون و ماجرای قرارداد با شرکت صهیونیستی برای ورود VAR از جمله مواردی است که هیأت رئیسه را مجاب کرد تا ...

محمدمحمدی سدهی/ امروز روزی تاریخی برای فوتبال ایران است؛ روزی که احتمالاً صندلی داغ مهم‌ترین فدراسیون ورزشی کشور دستخوش تغییر خواهد شد. صحبت از عزل شهاب الدین عزیزی خادم است، رئیسی که تنها 11 ماه از حضورش در فدراسیون فوتبال می‌‌گذرد و در این مدت با گفتار و رفتار خود ابهامات زیادی بوجود آورده وهمین ابهامات باعث شد تا اعضای هیأت رئیسه به قول پیشکسوتان فوتبال تصمیمی جسورانه و تاریخی بگیرند و رأی به عزل عزیزی خادم بدهند. عدم شفافیت مالی، ریخت و پاش‌های بی‌برنامه، ارتباط با جادوگر، پنهانکاری، نامه‌نگاری مخفیانه با فیفا و دروغ در مورد محتوای پاسخ فیفا و مقاومت برای دسترسی هیأت رئیسه به اسناد فدراسیون، ماجرای قرارداد با شرکت صهیونیستی برای ورود VAR از جمله مواردی است که هیأت رئیسه را مجاب کرد تا در مسیر عزل عزیزی خادم گام بردارد.
پس از این اتفاقات تحرکات عزیزی خادم برای حذف منتقدان خود آغاز شد و کمیته اخلاق فدراسیون در اقدامی جنجالی مهرداد سراجی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال که منتقد اصلی عزیزی خادم محسوب می‌‌شود را با محرومیت 6 ماهه مواجه کرد تا با این اقدام، حضور سراجی در جلسه سرنوشت‌ساز امروز در‌هاله ای از ابهام قرار بگیرد. البته سراجی و دیگر اعضای هیأت رئیسه که پای نامه درخواست جلسه را امضا کرده‌اند، عقیده دارند چون اعضای کمیته‌های اخلاق، انضباطی و استیناف، انتخابی نیستند، بنابراین حکم کمیته اخلاق درباره سراجی غیرقانونی است. گرچه دیروز این محرومیت لغو شد. هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال 11 عضو شامل شهاب عزیزی خادم، حمیدرضا مهرعلی (سرپرست نایب رئیس اول)، حیدر بهاروند(سرپرست نایب رئیس دوم)، شهره موسوی (نایب رئیس سوم)، احسان اصولی، مهرداد سراجی، میرشاد ماجدی، احمدرضا براتی، طهمورث حیدری، خداداد افشاریان و بهرام رضاییان دارد و با توجه به آنکه مهرعلی و بهاروند منتخب مجمع فدراسیون فوتبال نیستند، حق رأی در جلسات هیأت رئیسه را ندارند تا در همین ابتدای کار، تعداد افرادی که می‌توانند تکلیف ماندن یا رفتن عزیزی خادم را مشخص کنند، 2 نفر کم شود. با توجه به آنکه جلسه پنجشنبه (امروز) درباره شخص رئیس فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد، خود عزیزی خادم هم امکان رأی دادن در این جلسه را نخواهد داشت چرا که رأی دادن او تضاد منافع را ایجاد می‌‌کند. بنابراین 8 نفر از میان 11 نفر باقی می‌‌ماند که از جمع نفرات حاضر در جلسه، نصف به علاوه یک نفر آنها باید نامه عزل عزیزی خادم را امضا کنند در غیر این صورت، عزیزی خادم کماکان به کارش در فدراسیون به عنوان رئیس ادامه خواهد داد.
در این میان رئیس فدراسیون فوتبال عصر سه‌شنبه جلسه‌ای آنلاین با رؤسای استانی برگزار کرد و در این جلسه به نوعی سکوت خود را شکست و به دفاع از عملکرد خود پرداخت. او در بخشی از این گفت‌وگو ادعا کرد که فدراسیون بدهکار در زمان او به فدراسیون ثروتمند تبدیل شده که با رفتن به جام جهانی مبلغی حدود 400 میلیارد تومان درآمدزایی داشته است. بازسازی شخصیت فوتبال ایران در بعد ملی و فراملی، پرداخت د‌ه‌ها میلیارد تومان از بدهی انباشته و مالیاتی فدراسیون، تهیه هواپیمای رایگان و اختصاصی برای تیم‌های ملی مردان و زنان برای اولین بار، امضای تفاهمنامه‌ای با فدراسیون فوتبال قطر، واگذاری بخش بزرگی از تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها از جمله دفاعیات رئیس بود که البته در بسیاری از این موارد ابهام وارد است و ماجرا به همین روشنی که او مدعی شده، نیست. در هر حال خیلی‌ها معتقدند این تلاش‌های آخر او  برای متقاعد کردن هیأت رئیسه بوده است. عزیزی خادم در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «ان‌شاالله روز پنجشنبه فوتبال ملی بتواند سربلند از آزمون پیش رو بیرون بیاید.» تمام اهالی فوتبال و مردم هم امیدوار هستند امروز چنین اتفاقی بیفتد و هیأت رئیسه در ادامه تصمیم شجاعانه خود برای عزل عزیزی خادم، این دندان لق را بکشد.
در این بین احسان اصولی دیروز در نامه‌‌ای به حسن کامرانی‌فر، دبیر کل فدراسیون فوتبال هشدارهای لازم را پیرامون احتمال لغو نشست هیأت رئیسه و تحرکات شهاب عزیزی خادم برای عدم برگزاری این نشست ارائه کرد. بر این اساس خبرنگار «ایران» با حسن کامرانی‌فر درخصوص نشست امروز صحبت کرد و دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه در زمان مقرر برگزار خواهد شد، اظهار داشت:‌ «جلسه کاملاً به قوت خود باقی است و طبق برنامه جلسه راس ساعت 9 برگزار می‌‌شود. اگر مطلبی در مورد عدم برگزاری نشست منتشر شده، صحت ندارد.»
او درخصوص تحرکات عزیزی خادم برای لغو جلسه و هشدار احسان اصولی افزود: ‌«هر کسی می‌‌تواند هشدار دهد، البته کسی در این خصوص به ما نامه نزده و ما نامه‌ای از شخص آقای اصولی ندیده‌ایم. ما به خاطر هشدار ایشان و هرکسی کاری انجام نمی‌دهیم و تنها براساس اساسنامه کارها را پیش می‌‌بریم. فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه پیش می‌‌رود و من به عنوان دبیرکل فدراسیون، مجری اساسنامه و دبیر برگزاری این جلسه هستم. جلسه طبق قانون و اعلامیه در موعد مقرر برگزار خواهد شد.»
دبیر کل فدراسیون فوتبال درخصوص محرومیت مهرداد سراجی و اینکه آیا او می‌‌تواند در این جلسه حاضر شود، اظهار داشت:‌ «ما تمامی اعضا را برای حضور در این جلسه دعوت کردیم و تمامی اعضا در این جلسه حاضر خواهند بود. تا این لحظه طبق قانون پیش رفته‌ایم و از این به بعد هم همین گونه خواهد بود. لطفاً این را از زبان من بزنید که فدراسیون فوتبال روز پنجشنبه هیچ کار غیرقانونی‌ انجام نخواهد داد.»
کامرانی‌فر درخصوص اعضای موافق و مخالف عزل عزیزی خادم بیان داشت:‌ «در این مورد هیأت رئیسه تصمیم گیرنده هستند و من به عنوان دبیرکل نمی‌توانم وارد تصمیمات هیأت رئیسه شوم. من حق رأی ندارم و تنها مسئول برگزاری این جلسه هستم. مسائلی که مربوط به مصوبه است، به اعضای هیأت رئیسه برمی‌گردد و اجرای اساسنامه وظیفه من است. اساسنامه ملاک عملکرد فدراسیون فوتبال در تمام بخش‌ها خواهد بود و ما مسئول اجرای بند به بند اساسنامه فدراسیون فوتبال هستیم و تمام موارد جلسه را به اطلاع فیفا و ای‌اف‌سی می‌رسانیم. ان‌شاءالله در تمام بخش‌‌ها تلاش خواهیم کرد که مطابق قانون عمل کنیم.»


نظر شما