شناسهٔ خبر: 5262253 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

با همت متولیان ریلی ظرف ۸ سال آینده انجام می‌شود

سرمایه‌گذاری ۷۰هزارمیلیارد تومانی در حوزه ریلی

صاحب‌خبر -

فرشته فریادرس - گروه صنعت: نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی با هدف تشریح ظرفیت‌های قانونی حوزه ریلی و ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار شد.

در این همایش چشم‌انداز حمل‌ونقل ریلی در افق ۱۴۰۴ و همچنین مدل‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سوخت‌رسانی راه‌آهن تبیین و بر ضرورت سرمایه‌گذاری در این حوزه تاکید شد. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه برنامه راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰؛ توسعه زیرساخت‌ها به ۴ برابر وضعیت کنونی است، گفت: تاکید رییس‌جمهوری نیز بر این است که حمل‌ونقل ریلی در حوزه عمران نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین به‌منظور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت، تمام پیش‌بینی‌های لازم از تعداد مورد نیاز ناوگان و لکوموتیو و اینکه کدام خطوط برقی و یا دوخطه شوند و مواردی دیگر از این دست، طراحی شده است. وی با بیان اینکه طرح‌های متنوعی برای ایجاد راهگذرها و چهارراه منطقه‌ای و جهانی ریلی در اختیار داریم، گفت: تا سال ۱۴۰۲ باید ۷۰هزار میلیارد تومان در بخش ریلی کشور سرمایه‌گذاری شود.

پورسیدآقایی گفت: برای ۸سال آینده نیز ۴برابر شدن ظرفیت بار و افزایش حمل مسافر از ۲۲میلیون به ۴۵میلیون مسافر برنامه‌ریزی شده که نیازمند حمایت مسئولان در این زمینه هستیم که دولت و مجلس برای دستیابی به این هدف ۲۴هزار میلیارد تومان تقبل کرده‌اند که سالانه حدود ۳هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: بر اساس قانون، از افزایش قیمت گازوئیل ۲۰درصد به‌عنوان عوارض توسعه حمل‌ونقل اخذ می‌شود که ۱۰ درصد این مقدار متعلق به راه‌آهن خواهد بود که حدود ۷۰۰میلیارد تومان خواهد شد. در عین حال حداقل ۳۰۰میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها بودجه برای صنعت حمل‌ونقل ریلی تعیین شده که این رقم امسال به ۵۰۰میلیارد تومان می‌رسد. ضمن آنکه ۲۲میلیارد تومان نیز از سوی وزارت نفت تصویب شده که از محل صرفه جویی‌های سوخت به راه‌آهن داده شود. همچنین ۲۴هزار میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خواهد شد.


صنعت ریلی، جذاب‌ترین حوزه سرمایه‌گذاری
پورسیدآقایی همچنین با اشاره به اینکه طرح‌های متفاوتی در این حوزه در اختیار داریم و بخش خصوصی هم می‌تواند در بخش زیربنایی و روبنایی سرمایه‌گذاری کند، تصریح کرد: صنعت ریلی در یک دهه آینده جذاب‌ترین حوزه سرمایه‌گذاری ارزیابی می‌شود. وی ادامه داد: باید در افق سند چشم‌انداز ( ۱۴۰۴) و تا ۱۰ سال آینده به ۲۵ هزار کیلومتر راه‌آهن برسیم که بخش خصوصی و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در این میان سهم عمده‌ای خواهد داشت به طوری که صنعت ریلی کشور نیز رو به توسعه است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره راهکارهای ارائه شده برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: پیش از این، بیشتر سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان بوده اما سرمایه‌گذاری امروز به معنی آوردن سرمایه است. بدین منظور استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی مطرح می‌شود که در این راستا دو مشکل وجود دارد.


حل مشکل پرداخت وام از طریق صندوق توسعه ملی
پورسیدآقایی ادامه داد: مشکل نخست این بود که تا پیش از این صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های زیربنایی حمل‌ونقل تسهیلاتی پرداخت نمی‌کرد که با تصویب بند «و»، امروزه این مشکل حل شده و به صراحت به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده به سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل ریلی دارند، تسهیلات داده شود تا بتوانند به ویژه در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری کنند.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در تشریح مشکل دیگر که لازم است برطرف شود نیز اظهار کرد: انتظار صندوق توسعه ملی در بازپرداخت وام‌ها به‌صورت ارزی است که برای رفع این مشکل دولت، مصوبه‌ای تصویب کرده که بر اساس آن بانک مرکزی مکلف است در طرح‌های ملی هنگام بازپرداخت، ریال دریافت و ارز مورد نیاز سرمایه‌گذاران را تامین کند که این مصوبه به زودی ابلاغ می‌شود که در صورت اجرایی شدن بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاران بخش حمل‌ونقل ریلی حل خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی راهکار دیگر را دریافت وام از بانک‌ها یا استفاده از بورس اوراق بهادار و... دانست که در این زمینه به راه‌آهن اجازه داده شده اصل و سود این سرمایه‌گذاری را تضمین کند. وی ادامه داد: در این زمینه همچنین برای نخستین بار به راه‌آهن اجازه داده شده که نوسانات نرخ ارز را برای شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کند، تضمین کند که این یک اقدام منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، که اجازه تثبیت نرخ ارز داده شده است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن ابراز کرد: بر این مبنا، کارشناسان طرح‌هایی ارائه داده‌اند که همه چیز در آن مورد توجه قرار گرفته است و سعی شده سرمایه‌گذاری در این صنعت، جذاب شود.
پورسیدآقایی عنوان کرد: امروز شرایط راه‌آهن شباهت به ابتدای شروع سرمایه‌گذاری وزارت نیرو در سال‌های قبل دارد. ما در آستانه جذب سرمایه‌گذاری هستیم بنابراین ارائه چنین مشوق‌هایی یک ضرورت به شمار می‌رود و ممکن است در سال‌های بعد چنین روندی ادامه نداشته باشد. مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: با ارائه بسته‌های حمایتی سعی شده تسهیلاتی فراهم شود که سرمایه‌گذاری در راه‌آهن جذاب باشد که امروز در آستانه اقدام به جذب سرمایه‌گذار هستیم و حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما