شناسهٔ خبر: 5280970 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

بسته‌های حمایتی باهدف جذب سرمایه‌گذار

صاحب‌خبر -

توسعه حمل‌ونقل ریلی در سند سیاست‌های کلی ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۹، به عنوان یک اولویت مورد توجه همه مسئولان کشور قرار گرفته است.

در این سند بیان شده که برترین سامانه حمل‌ونقل ریلی منطقه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و مشارکت حداکثری بخش غیردولتی ضمن تامین نیازمندی‌های ذی‌نفعان، دارای تعامل سازنده و موثر در ارتباطات بین‌الملل باشد.
به طور قطع تحقق این چشم‌انداز در بخش ریلی نیازمند تدوین اهداف مشخصی است که به این شرح تعیین و مصوب شده است که می‌توان به توسعه شبکه ریلی برای دسترسی حداکثر بار و مسافر و افزایش ظرفیت براساس تقاضا، دستیابی به سهم بهینه بار و مسافر ریلی در بازار حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی، افزایش بهره‌وری برای اقتصادی کردن هرچه بیشتر حمل‌ونقل ریلی و رشد پایدار، تحقق سهم ۳۰ و ۱۸ درصدی در حمل بار و مسافر در سال ۱۴۰۴ اشاره کرد.
در سال‌های گذشته و در قالب برنامه‌های سوم تا پنجم توسعه اجرای سیاست‌های کلی ابلاغ شده همواره در حوزه ریلی مورد توجه بوده است که دلیل اصلی آن، نیازمندی‌های این بخش به سرمایه‌گذاری‌های کلان است. به همین دلیل همواره صنعت حمل‌ونقل ریلی جزو اولویت‌های اصلی برنامه‌های توسعه‌ای بوده است.
در همین راستا مجلس شورای اسلامی به منظور نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قانونی را به تصویب رسانده است به دلیل اینکه در ابتدای مصوبه قانونی که در سال ۸۴ اجرایی شد، حجم سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی مطلوب بود اما پس از مدتی، آهنگ سرمایه‌گذاری در این حوزه کند شد.
هم‌اکنون پایین بودن نرخ سوددهی در حوزه حمل‌ونقل ریلی، طولانی بودن زمان بازگشت سرمایه و همچنین مقررات دست و پاگیر برای انجام تعامل میان بخش خصوصی و دولت از مهم‌ترین عوامل کند شدن جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه است.
این درحالی است که در دو سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، چند اقدام همزمان برای جذب سرمایه‌گذاری انجام شده که از جمله آن تصویب قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها برای شفاف شدن روابط بین بخش خصوصی و دولت و فراهم شدن رویکرد مشارکتی میان این دو بخش است. اقدام بعدی تصویب تعدادی مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت و هیات مدیره راه‌آهن با عنوان بسته مشوق سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر بوده است.
از این رو یکی از اهداف برگزاری نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی ارائه بسته‌های حمایتی تدوین شده از سوی راه‌آهن برای افزایش جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.


حسین عاشوری - معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن

برچسب‌ها:

نظر شما