شناسهٔ خبر: 52579427 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

رتبه شانزدهم ایران در مرجعیت علمی جهان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در زمینه مرجعیت علمی و تولید دانش در جهان رتبه شانزدهم و در منطقه رتبه نخست را دارد، در زمینه پژوهش‌های کووید ۱۹ هم رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در زمینه مرجعیت علمی و تولید دانش در جهان رتبه شانزدهم و در منطقه رتبه نخست را دارد، در زمینه پژوهش‌های کووید ۱۹ هم رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است.

 دکتر یونس پناهی روز دوشنبه در بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با ادای احترام به شهدای دفاع مقدس و مدافعان سلامت افزود: مرجعیت علمی و تولید دانش در ایران یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال های گذشته روند قابل توجهی در زمینه مرجعیت علمی و تولید دانش را کسب کرد، یادآور شد:‌ این کشور از نظر کمی جایگاه شانزدهم را در جهان دارد و امیدواریم در سال آینده جایگاه پانزدهم را کسب کنیم، همچنین ازنظر جایگاه کیفی رتبه پانزدهم را در حوزه علوم پزشکی داریم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در بخش علوم پزشکی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، شاهد ۹۳ درصد رشد کمی بودیم که این رقم روند تولید دانش در این بخش را نشان می دهد.

پناهی به رتبه نخست ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: در یک سال پیش به لحاظ مرجعیت علمی و تولید دانش ترکیه اول بود و ایران در جایگاه دوم قرار داشت، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، در زمینه پژوهش های حوزه کووید ۱۹ نیز جمهوری اسلامی ایران در دنیا جایگاه ۱۲ و در منطقه رتبه نخست را دارد.

وی با یادآوری اینکه ۵۰ درصد پژوهش های حوزه کووید۱۹ در زمینه دارو است، افزود: از نظر به کارگیری دانشجو نیز در این بخش ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی و پایان نامه در حوزه کرونا در دانشگاه ها انجام شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص جایگاه ایران در حوزه نوآوری هم گفت: ایران در شاخص نوآوری در بخش پزشکی با ارتقای هفت رتبه از رتبه ۶۷ به رتبه ۶۰ رسید.

پناهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بخش علوم پزشکی ۳۴۳ محصول فناورانه دارای مجوز و ۳۳۵ ثبت اختراع شده است.

وی به تولید واکسن های کووید ۱۹ در ایران اشاره کرد و افزود: از بین واکسن های تولید شده در حال حاضر سه محصول در سبد واکسیناسیون قرار گرفته است.

بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با شعار "انا مدینه العلم و علی باب ها" امروز درآستانه میلاد مولای متقیان حضرت علی (ع) با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما