شناسهٔ خبر: 52581666 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دکتر یونس پناهی در جشنواره علوم پزشکی رازی:

رشد 93 درصدي علوم پزشکي ايران در 10 سال اخير

صاحب‌خبر -
رشد 93 درصدي علوم پزشکي ايران در 10 سال اخير
خبرگزاری آریا-معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: علوم پزشکی ایران در عرصه جهانی از سال 2010 تا 2021 شاهد رشد 93 درصدی بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر یونس پناهی در بیست و هفتمین جشنواره علوم پزشکی رازی افزود: هم اکنون ایران با پیشی گرفتن از ترکیه در مرجعیت علمی در عرصه علوم پزشکی، کشورِ اول منطقه است.
وی با اشاره به این‌که مرجعیت علمی و تولید دانش در ایران یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است، ادامه داد: ایران در سال 2021 از نظر کمی و کیفی رشد چشمگیری در تولید دانش داشته و هم اکنون از نظر کمّی دارای رتبه 16 جهانی است و به زودی به رتبه 15 جهان می‌رسد، درحالی که در سال 2010 دارای رتبه 21 جهان بودیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از نظر کیفی که دغدغه رهبر معظم انقلاب است نیز ارتقای قابل توجهی داشته‌ایم و دارای جایگاه 15 جهانی هستیم که در سال 2010 این رتبه 29 بود.
دکتر پناهی افزود: درحوزه پژوهش‌های مربوط به کرونا هم اکنون ایران رتبه 12 جهانی و رتبه اول منطقه را دارد.
وی ادامه داد: دانشمندان ایران، 10 هزار طرح تحقیقاتی و پایان‌نامه در عرصه کرونا تولید کرده اند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در توسعه فناوری سلامت شاخص جهانی نوآوری با 7 رتبه ارتقا نسبت به گذشته، ایران هم اکنون رتبه 60 را در بین 132 کشور جهان دارد.
دکتر پناهی افزود: هزار و 670 شرکت دانش بنیان علوم پزشکی در کشور فعالیت دارند و 95 مرکز رشد فناوری، 343 محصول فناورانه و 335 ثبت اختراع پزشکی داریم.
وی با اشاره به تولید و عرضه 6 نوع واکسن ایرانی، گفت: به برکت امام رضا (ع) هشت محور تحول در بخش پژوهش در معاونت تحقیقات و فناوری در اجلاسیه معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در مشهد برگزار شد، تبیین شده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: «دیده‌بانی نظام سلامت»، «رویکرد پاسخگویی پژوهش‌ها»، «عدالت در توزیع منابع تحقیقات»، «تربیت نیروی انسانی توانمند و پاسخگو»، «توسعه مرز‌های دانش با ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای»، «شبکه سازی حوزه تحقیقات»، «نهادینه سازی اخلاق در پژوهش، تحقیقات و چاپ مقالات» و «خلق ثروت دانش بنیان به وسیله پژوهش»، محور‌های یاد شده هستند.

نظر شما