شناسهٔ خبر: 52554534 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نقدی بر عملکرد ملی‌پوشان اسکی در المپیک زمستانی پکن؛

هیاهو برای هیچ

تهران- ایرنا- بررسی نتایج نمایندگان اعزامی کشورمان به بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ نشان از آن دارد که ملی‌پوشان اسکی یکی از ضعیف‌ترین نتایج تاریخ خود را در ادوار این بازی‌ها ثبت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ از پانزدهم بهمن ماه در شهر پکن پایتخت چین آغاز شد و تا اول اسفندماه ادامه دارد. سه هزار ورزشکار از ۹۱ کشور جهان در این دوره از بازی‌ها حضور دارند. عاطفه احمدی، دانیال ساوه‌شمشکی و حسین ساوه شمشکی نیز از کشورمان به این دوره از بازی‌ها اعزام شدند. عباس نظریان رییس فدراسیون اسکی به عنوان سرپرست کاروان و بهرام ساوه‌شمکشی دبیر فدراسیون به عنوان همراه در کنار ملی‌پوشان حضور داشتند.

بررسی نتایج نفرات اعزامی، نشان از ناکامی محض اسکی‌بازان کشورمان در پکن دارد. در بازی‌های المپیک زمستانی بهترین نتیجه را دانیال ساوه‌شمشکی به ثبت رساند و موفق شد با عبور از خط پایان مسابقه در جایگاه هشتاد و چهارم رقابت‌های اسکی صحرانوردی ۱۵ کیلومتر کلاسیک مردان قرار گیرد. در این مسابقه ۹۹ ورزشکار حضور داشتند که ۹۷ نفر از آنان در خط رقابت قرار گرفته و ۹۵ نفر نیز به خط پایان رسیدند.

دانیال ساوه‌شمشکی در پایان این مسابقات با زمان چهل و هفت دقیقه و بیست و شش ثانیه در جایگاه ۸۴ جدول قرار گرفت و بیش از ۹ دقیقه با نفر نخست فاصله داشت.  ساوه‌شمشکی، جانشین سیدستار صید شده بود. صید در روزهای منتهی به اعزام به ویروس کرونا مبتلا شد.

دیگر اسکی‌باز ایران در این دوره از بازی‌ها عاطفه احمدی بود که تنها موفق به گذر از خط پایان یک مانش از مسابقه اسکی آلپان زنان در مارپیچ کوچک شد. وی در مانش نخست با ثبت زمان یک دقیقه و ۱۱  ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه در جایگاه ۵۷ قرار گرفت. در این مانش ۸۸ ورزشکار حضور داشتند که ۳۰ نفر از آنان موفق به عبور از خط پایانی نشدند.

احمدی در مانش دوم این مسابقات در خط استارت قرار گرفت اما موفق به عبور از خط پایان نشد. وی بدون ثبت هیچ جایگاهی در اسکی آلپاین زنان کار خود را به پایان رساند.

دیگر ورزشکار کشورمان در این دوره از بازی‌ها حسین ساوه شمشکی بود که به دلیل مثبت شدن نمونه آزمایش دوپینگ از بازی‌های المپیک زمستانی محروم شد تا ناکامی ملی‌پوشان اسکی در این دوره از بازی‌ها تکمیل شود. ساوه شمشکی قرار بود روزهای ۲۴ و ۲۷ بهمن ماه در خط استارت مسابقه قرار گیرد.

این نتایج و عملکرد  مسوولان اسکی نشان از آن دارد که برنامه مدونی برای حضور نمایندگان کشورمان در المپیک زمستانی وجود نداشته و تنها هدف از اعزام به چین، حضور فیزیکی ورزشکاران و مسوولان فدراسیون در این دوره از بازی‌ها بود. حضوری که هزینه‌ زیادی به همراه داشته اما برون‌داد آن «تقریبا هیچ» بود. کلمه هیچ در حالی در برابر عملکرد ورزشکاران کشورمان در بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی قرار می‌گیرد که منتقدان این نتایج را ناشی از بی‌برنامگی فدراسیون برای اعزام تیم می‌دانند.

سمیرا زرگری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از رویه فدراسیون گفت: من چهار سال به عنوان مربی تیم ملی و یک سال به عنوان مربی اختصاصی با عاطفه احمدی کار کردم اما زمان اعزام، او بدون مربی به چین رفت. فدراسیون هیچ برنامه‌ای برای اعزام مربی در کنار تنها دختر کاروان ایران نداشت.

البته منتقد تصمیمات فدراسیون تنها زرگری نیست، بلکه میترا کلهر سرمربی تیم ملی اسکی ایران نیز در گفت وگویی با انتقاد از سیاست‌های نظریان اعلام کرد: وی از زمان حضور در فدراسیون تنها به فکر سفر خارجی بود و در این دوره نیز به جای مربی، خود راهی چین شد. او اردوهای تیم ملی را به خاطر کرونا تعطیل کرد اما چند روز قبل از اعزام، مراسم بدرقه را با شمار زیادی از افراد برگزار کرد.

اشاره کلهر به مراسم بدرقه اسکی‌بازان در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک بود که در نهایت موجب شد تا بهترین اسکی‌باز ایران در رشته اسکی صحرانوردی از اعزام به مسابقات بازبماند. تست کرونای سیدستار صید و مربی او بعد از  این مراسم مثبت شد و مسوولان مجبور شدند تا دانیال ساوه‌شمشکی را به چین اعزام کنند. این مراسم با حضور جمع زیادی از مسوولان و اصحاب رسانه برگزار شد که آن زمان نیز با انتقاد زیادی روبرو بود. این مراسم در حالی برگزار شد که پیش از این اردوهای تیم ملی به خاطر شیوع ویروس کرونا توسط فدراسیون برای مدتی تعطیل شده بود.

اینکه فدراسیون اسکی باقر کلهر را به عنوان مربی به همراه عاطفه احمدی و حسین ساوه شمشکی به چین اعزام می‌کند که این موضوع یکی از تصمیمات عجیب این دوره از رقابت‌ها بود. باقر کلهر از جمله مربیانی است که به گفته میترا کلهر حتی یک جلسه با بانوان اسکی باز تمرین نکرده اما در زمان اعزام نام وی به عنوان مربی عاطفه احمدی به چشم می‌خورد. 

تمام این اتفاقات و نتایج در چین نشان از آن دارد که سیاست کیفی‌گرایی در کاروانی که شمار همراهان آن از ورزشکاران بیشتر بود به یک حلقه مفقوده تبدیل و در حد شعار باقی‌ مانده است. این در حالی است که کارشناسان حوزه‌های مختلف ورزشی با مثبت ارزیابی کردن نمونه اعزام کیفی‌گرایی در توکیو باور دارند که این راهبرد باید به یک دستورالعمل جدی و قانونی برای کاروان‌های ورزشی کشورمان تبدیل شود.

نظر شما