شناسهٔ خبر: 52537785 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کولاک حواشی در المپیک زمستانی

کاروانی که یخ زد!

مهری رنجبر

کاروان کوچک اسکی ایران، دست خالی از المپیک زمستانی 2022 پکن به ایران برمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران/ کاروان سه نفره‌ای که تعداد حاشیه‌هایش بیشتراز ورزشکارانش بود؛ از مثبت شدن تست کرونا قبل از سفر تیم گرفته تا اوت شدن دختر اسکی باز 21 ساله و تست مثبت دوپینگ ملی‌پوش باتجربه. اتفاقاتی که همه را ناراحت کرده و حالا خیلی‌ها این سؤال را می‌‌پرسند که وقتی قرار نیست حتی به موفقیت نزدیک هم شویم، چرا در المپیک زمستانی شرکت می‌‌کنیم؟ این همه هزینه برای هیچ! در این میان نکته عجیب، سکوت رئیس فدراسیون اسکی است که در پکن بسر می‌‌برد.

حاشیه‌ها قبل از سفر تیم به پکن شروع شد و در المپیک به اوج رسید. عاطفه احمدی، سید ستار صید و حسین ساوه شمشکی 3 اسکی‌باز آلپاین و صحرانوردی سهمیه المپیک گرفتند اما سید ستار صید بابت تست مثبت کرونا از المپیک جا ماند. اتفاقی که خودش آن را ناجوانمردانه می‌‌داند: «من برای آخرین بار می‌‌خواستم در المپیک پکن اسکی کنم اما مافیای این رشته اجازه نداد.

آنها نمی‌خواستند من به المپیک بروم. مافیایی که 30 سال است در فدراسیون هستند و توپ هم تکان‌شان نمی‌دهد. مجموعاً 5 نفر هستند که اسکی را به نابودی کشیدند و این افتضاح را در المپیک رقم زدند. نتایجی که در شأن ایران نبود و آبروی ورزش را بردند.» با اینکه ایران 3 اسکی باز داشت اما در رژه کاروان 7 نفر بودند که 4 نفر دیگر همراهان تیم بودند. . کاروانی  که حتی طرح لباسش هم چنگی به دل نزد و تعدادی از کاربران فضای مجازی به انتقاد از آن پرداختند و مشخص نیست این همه بی سلیقگی از کجا نشأت می‌‌گیرد. در هر حال فدراسیون خیلی زود دانیال ساوه شمشکی را جایگزین سیدستار صید کرد. اسکی‌بازی که برای اولین بار المپیک را تجربه و 15 کیلومتر صحرانوردی را با رکورد 47 دقیقه و 26 ثانیه تمام کرد و نفر 84ام بود که از خط پایان رد شد؛ آن هم بین 99 اسکی باز. هرچند ساوه شمشکی‌ها کلی به‌به و چه‌چه کردند و انگار روی سکو رفته‌اند.

عاطفه احمدی اسکی‌باز دختر ایرانی هم برای اولین بار پا به المپیک گذاشت و دور اول نفر 57 شد و دور دوم اوت کرد. اتفاقی که انتقادات زیادی به همراه داشت اما فروغ عباسی اسکی‌بازی که دو دوره المپیک را تجربه کرده، معتقد است نباید عاطفه را قضاوت کرد: «عاطفه اسکی‌باز خوش تکنیک و قوی است، من توقع داشتم او با کار بهتر رکورد مرا بزند اما شرایط مسابقه تعیین می‌‌کند یک اسکی باز چطور کار کند. ما که بیرون از مسابقه هستیم، نمی‌توانیم  او را قضاوت کنیم.» اوج انتقادات به کاروان زمستانی جایی دیگر شکل گرفت و ارتباطی به نتایج نداشت.

وقتی تست دوپینگ حسین ساوه شمشکی باتجربه ترین اسکی باز ایران مثبت اعلام شد. ملی‌پوشی که به پکن رفت تا سومین بار المپیک زمستانی را تجربه کند. اما 48 ساعت مانده به مسابقه، بدترین اتفاق ممکن افتاد. گرچه خودش از این اتفاق شوکه است و می‌‌گوید که دوپینگی درکار نیست: «من واقعاً از شنیدن خبر شوکه شدم. حالم اصلاً خوب نیست. من آمده بودم تا در آخرین المپیکم اسکی کنم، مگر عقلم را از دست داده‌ام که دوپینگ کنم؟ من که شانس کسب مدال نداشتم و از طرفی می‌‌‌دانستم ممکن است از من تست بگیرند، با این شرایط امکان ندارد چنین اقدامی کرده باشم. در واقع من اصلاً انگیزه‌ای برای دوپینگ نداشتم.» او صبح دیروز (جمعه) برای پیگیری درخواست آزمایش نمونه B به پکن رفت اما خودش بعید می‌‌داند جواب امروز چیزی باشد که به او اجازه حضور در مسابقات را بدهد: «بعید می‌‌دانم جواب تستی که از یک نمونه است، متفاوت از قبل شود.

تنها بانتیجه مثبت، دقیق‌تر می‌‌شود گفت مشکل کجاست.» با تمام این اوصاف، مجموعه اتفاقات تلخ کاروان ایران در المپیک زمستانی 2022 پکن یک قضیه را بخوبی نمایان کرد؛ اینکه ظاهراً فدراسیون هیچ برنامه‌ای برای پیشرفت اسکی ندارد. درست است که امکانات ورزش زمستانی ایران در حد کشورهای بنام نیست، حتی اسکی‌بازان ایران تنها روزهای زمستانی و در صورت بارش برف می‌‌توانند اسکی کنند، آن هم روی برف نرم و طبیعی. درحالی که پیست مسابقات یخی است و وقتی ورزشکار عادت به اسکی روی یخ نداشته باشد، نتیجه‌اش می‌‌شود اوت کردن. با وجود این انحصارطلبی یک عده آن هم به صورت خانوادگی، در شرایط فعلی و بد اسکی ایران بی تأثیر نیست.»

انتهای پیام/

 

 

نظر شما