شناسهٔ خبر: 52523940 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نگاهی به کارنامه ایران در المپیک زمستانی

کرونایی، دوپینگی و اوتی!

روزنامه جوان

ناکام، این خلاصه‌ای از دستاورد کاروان جمع و جور ایران در المپیک زمستانی چین است. کاروانی که حاشیه‌هایش از همین ایران و مراسم بدرقه‌ای آغاز شد که با بیرون آوردن ورزشکاران از قرنطینه، مثبت شدن تست سیدستار صید، یکی از پرچمداران کاروان سه نفره ایران را در پی داشت و دانیال ساوه‌شمشکی را جایگزین او کرد.

صاحب‌خبر -

ناکام، این خلاصه‌ای از دستاورد کاروان جمع و جور ایران در المپیک زمستانی چین است. کاروانی که حاشیه‌هایش از همین ایران و مراسم بدرقه‌ای آغاز شد که با بیرون آوردن ورزشکاران از قرنطینه، مثبت شدن تست سیدستار صید، یکی از پرچمداران کاروان سه نفره ایران را در پی داشت و دانیال ساوه‌شمشکی را جایگزین او کرد. اتفاق ناگواری که باعث دلخوری ستار صید شده بود، چراکه سید اسکی ایران علت مثبت شدن تست کرونایش را حضور در همان مراسم دانست و مدعی شد فدراسیون آن‌ها را مجبور کرده در مراسم بدرقه شرکت کنند. رسانه‌ها نیز انتقاد‌های زیادی را از برنامه‌ریزی اشتباه فدراسیون اسکی در آستانه اعزام به پکن مطرح کردند و تصمیمات مسئولان آن را زیر سوال بردند، چراکه برگزاری مراسم شلوغ بدرقه می‌توانست مثبت شدن تست هر سه بازیکن اعزامی ایران را به دنبال داشته باشد و این به معنای هیچ شدن زحمت ورزشکاران در کسب سهمیه المپیک زمستانی پکن بود، اما انتقاد‌های صید و رسانه‌ها به جایی نرسید و اگرچه تست‌های بعدی این اسکی‌رو منفی شد، اما فدراسیون با استناد به همان یک تست نام او را از لیست خارج کرد تا دانیال ساوه‌شمشکی راهی پکن شود.
حرفی از رفتن روی سکو و کسب مدال، اما به میان نمی‌آمد، نه از سوی ورزشکارن و نه حتی مسئولین، چراکه انتظاری هم در این راستا وجود نداشت، نه فقط، چون فصل سرما و اسکی کردن در ایران بسیار کم است. عدم برپایی اردو‌های تدارکاتی و اعزام المپیکی‌های ایران به سایر کشور‌ها برای انجام تمرینات لازم و دوری آن‌ها از شرایط مسابقه با وجود انگیزه و روحیه خوبی که داشتند دلیل خوبی بود تا کسی دل به کسب نتیجه نبندد. با وجود این ورزشکاران امید به ایستادن در رده خوبی را داشتند، حال آنکه آنچه در پایان به دست آمد هیچ بود و هیچ!
عاطفه احمدی و حسین ساوه‌شمشکی نماینده‌های ایران در اسکی آلپاین بودند و دانیال ساوه‌شمشکی تنها نماینده صحرانوردی ایران در این دوره از رقابت‌های المپیک زمستانی. عاطفه احمدی، تنها بانوی آلپاین ایران کار خود را چهارشنبه آغاز کرد. او در دور نخست مارپیچ کوچک پنجاه‌وهفتم شد و به دور دوم رسید، اما در مانش دوم موفق به عبور از خط پایان نشد تا به کارش در این رقابت‌ها پایان دهد. اما آنچه در پایان روز نخست حضور نماینده‌های ایران در آلپاین همه را شوکه کرد مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی بود. براساس گفته‌های آژانس بین‌المللی تست نمونه ورزشکار ایرانی به دلیل ماده استروئید آندروژنی آنابولیک که در لیست مواد ممنوعه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ قرار دارد مثبت بوده و ساوه‌شمشکی از مسابقه، تمرین، مربیگری یا شرکت در هر فعالیتی در طول بازی‌های المپیک زمستانی منع شده، اما با توجه به حقی که به این ورزشکار داده شده، او حق دارد نسبت به اعمال تعلیق موقت در دادگاه داوری ورزش - بخش ضددوپینگ (CAS ADD) اعتراض کند. وی همچنین حق درخواست تجزیه و تحلیل نمونه B را دارد. حسین شاوه‌شمشکی نیز با توجه به اینکه دی‌ماه تست دوپینگ داده و جواب آن نیز منفی شده بود، درخواست نمونه‌گیری B داد تا شاید پاسخ این نمونه منفی باشد، اما آنچه باعث شد تست اسکی‌رو آلپاین ایران مثبت شود، این بود که برای نخستین بار از همه ورزشکاران شرکت‌کننده در بازی‌های المپیک تست دوپینگ در محل برگزاری مسابقات گرفته شد، یعنی ۲هزار و ۹۰۰ نمونه؛ اتفاقی که کسی فکرش را نمی‌کرد!
آخرین نماینده ایران در این رقابت‌ها نیز صبح روز گذشته به کار خود در پکن پایان داد. دانیال ساوه‌شمشکی در ماده ۱۵ کیلومتر کلاسیک اسکی صحرانوردی به رقابت پرداخت و در رقابت با ۹۹ ورزشکار با زمان ۴۷ دقیقه و ۲۶ ثانیه در جایگاه هشتاد‌و‌چهارم قرار گرفت تا کار نماینده‌های ایران در المپیک پکن به پایان برسد.
اما ناکامی در المپیک زمستانی پکن تنها به عملکرد سه ورزشکار اعزامی به چین مربوط نمی‌شود و حضور مسئولان ورزش کشور در این رقابت‌ها نیز دستاوردی را به دنبال نداشت. به‌رغم حضور صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران و سجادی وزیر ورزش در بزرگ‌ترین رویداد زمستانی دنیا که بهترین فرصت برای دیدار با باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک بود، اما صالحی‌امیری و سجادی از دیدار با باخ منصرف شدند! در حالی که رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به مسئولان ارشد ورزش ایران وقت ملاقات داده بود، وزیر ورزش و رئیس فدراسیون با این بهانه که پرواز آن‌ها یک روز قبل از وقتی است که باخ تعیین کرده قید این جلسه مهم که می‌توانست مشکلات ورزش ایران را مطرح و گامی در راستای حل و فصل آن بردارد به سادگی زدند تا رسماً دستاورد ایران از حضور در المپیک پکن هیچ باشد!

نظر شما