شناسهٔ خبر: 52522679 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

همزمان با ادامه دور جدید گفت‌وگوهای وین

ایران زمان پایان مذاکرات را اعلام کرد

صاحب‌خبر -
مذاکرات وین در حالی با برخی رفتارهای غیر سازنده طرف غربی ادامه دارد که وزیر امور خارجه با بیان این‌که با جدیت، برنامه و ابتکار در میز مذاکره حضور داریم و برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم هستیم، گفت: زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آنها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: امروز در وین، یک آزمون بزرگ در مقابل آمریکا و طرف‌های غربی قرار دارد که در مقابل جامعه جهانی باید رفتار واقعی خود را به نمایش بگذارند.
وزیر خارجه تصریح کرد: ما با جدیت، برنامه و ابتکار در میز مذاکره حضور داریم، برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم هستیم. زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آنها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد.امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات جاری در وین خاطرنشان کرد: امروز همزمان با سالروز پیروزی انقلب اسلامی همکاران ما در وین در حال مذاکره برای رفع تحریم‌های ظالمانه هستند و ملت ایران در طول تاریخ نشان داده که عزت را با عزت و تهدید را با مقاومت، ایستادگی و زبان متقابل پاسخ می‌دهد. در این میان علاوه بر برگزاری نشستی با حضور هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا در وین، باقری و اولیانوف روسای هیأت‌های مذاکره کننده ایران و روسیه نیز در جلسه‌ای دوجانبه به گفت‌وگو نشستند.در همین چارچوب هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌و‌گوها در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد. از سوی دیگر شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: ملتی که هفت‌تیرکشان عالم را مجبور کرده که با احترام به استقلالش پای میز مذاکره بیایند، شکست ناپذیر است.
از سوی دیگر مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران در حالی در جریان است که اختلاف نمایندگان کنگره آمریکا در خصوص توافق یا عدم توافق با ایران بالا گرفته است. در حالیکه مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران در پایتخت اتریش در جریان است، در فاصله‌ای بسیار دور در ایالات متحده آمریکا، بین نمایندگان کنگره آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران اختلاف و دودستگی به وجود آمده است.
وبگاه خبری-تحلیلی «پولتیکو» در گزارشی در خصوص مذاکرات وین نوشت، نمایندگان کنگره آمریکا در خصوص بهترین شیوه رویارویی با مسئله هسته‌ای ایران دچار اختلاف و دودستگی شده‌اند به طوریکه اکثر دموکرات‌ها خواستار احیای سریع توافق سال ۲۰۱۵ برجام هستند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آن را پاره کرد و این دموکرات‌ها تأکید دارند که احیای برجام به شکل اولیه‌اش، تنها راه‌حل و گزینه امکانپذیر است.با این حال، جمهوری‌خواهان اصرار به بازگشت به دکترین «فشار حداکثری» ترامپ دارند که وضع تحریم‌های ویرانگر علیه جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود. در این میان، برخی از دموکرات‌های ارشد کنگره، آشکارا ادامه حضور در میز مذاکرات وین برای رسیدن به توافق درباره برجام را زیرسؤال می‌برند.در این میان «وندی شرمن»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیوز اظهارنظرهای مرتبط با موقعیت برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای را رد کرد. در همین حال لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود گفته تا زمان اجرای کامل برجام راه زیادی باقی مانده است. اما آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان گفت که مذاکرات هسته ای ایران وارد «فاز نهایی» شده است.
نکته قابل توجه آنکه مرفی نماینده مجلس سنای آمریکا با بیان اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران بعد از خروج از برجام «به طرز شرم‌آوری بی‌اثر» بوده‌اند ادامه سیاست دولت پیشین آمریکا علیه ایران را دیوانگی توصیف کرد.«کریس مورفی»، عضو مجلس سنای آمریکا در یادداشتی بار دیگر از سیاست دولت پیشین آمریکا در خروج از برجام انتقاد کرده و نوشته شکست‌های ایجادشده در اثر این رویکرد چاره‌ای غیر از توافق با ایران برای «جو بایدن» باقی نگذاشته است. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین با اشاره به در جریان بودن کار فشرده در این گفتگوها، از برنامه کارگروه‌های سه‌گانه برای برگزاری نشست در خبر داد.

نظر شما