شناسهٔ خبر: 52484514 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

نامه 27 سناتور جمهوري‌خواه آمريکايي به بايدن : توافق با ايران بايد به تا?ييد سنا برسد/ مقام آمريکايي: رسيدن به توافق در وين در دسترس است /گزارش محرمانه رابرت مالي درباره مذاکرات وين به کنگره

صاحب‌خبر -
نامه 27 سناتور جمهوري‌خواه آمريکايي به بايدن : توافق با ايران بايد به تا?ييد سنا برسد/ مقام آمريکايي: رسيدن به توافق در وين در دسترس است /گزارش محرمانه رابرت مالي درباره مذاکرات وين به کنگره
یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفت که توافق هسته ای در وین میسر بوده و باید به فوریت حاصل شود.
یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفت که توافق هسته ای در وین میسر بوده و باید به فوریت حاصل شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز به نقل از این مقام آمریکایی که نام وی را فاش نساخت، نوشت: توافقی که نگرانی های تمامی طرف ها را مد نظر قرار دهد در دسترس است ولی اگر (چنین توافقی) در هفته های آتی انجام نشود، پیشرفت های هسته جاری ایران بازگشت ما به برجام را غیرممکن خواهد ساخت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز به نقل از این مقام آمریکایی که نام وی را فاش نساخت، نوشت: توافقی که نگرانی های تمامی طرف ها را مد نظر قرار دهد در دسترس است ولی اگر (چنین توافقی) در هفته های آتی انجام نشود، پیشرفت های هسته جاری ایران بازگشت ما به برجام را غیرممکن خواهد ساخت.
علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران، به منظور از سرگیری مذاکرات وین، بامداد امروز تهران را به مقصد اتریش ترک کرد. وی قرار است صبح امروز، با انریکه مورا رییس کمیسیون مشترک برجام دیدار و گفت‌وگو کند.
مذاکرات وین هفته گذشته به دلیل مشورت تیم‌های مذاکره کننده با پایتخت‌ها متوقف شده بود.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (18 بهمن) در آستانه از سرگیری مذاکرات وین به ایرنا گفت: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد. موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از ابعاد اقتصادی برجام بسیار کلیدی و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: انتظار ما این است هیأت‌ها و از جمله آمریکا با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهدات در راستای برجام و رفع تحریم برگردد. امیدواریم آنچه به عنوان اظهارات مثبت شنیده می‌شود در عمل تبدیل به تعهدات شود.
وی تصریح کرد: مقامات آمریکا باید بدانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط و از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند. باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و از مسیری که رفتند برگردند. منتظر می‌مانیم در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم. اروپایی‌ها در حوزه برجام بی عملی‌های مفصل و مکرر داشتند و تنها راه این است که به اعتراف خودشان به دقت عمل کنند.

پکن: مذاکرات احیای برجام وارد مرحله حساس شده 
ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره مذاکرات وین که از امروز سه شنبه (19 بهمن) آغاز شده گفت: «مذاکرات برای احیای پایبندی [به برجام] وارد مرحله حساس شده است. چین موافق است که همه طرف ها بایستی احساس فوریت بیشتری داشته باشند، بایستی حسن نیت و انعطاف پذیری کامل از خودشان نشان دهند و به سمت رسیدن به توافق در زمانی کوتاه حرکت کنند.
ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه و همزمان با آغاز مرحله جدید از دور هشتم مذاکرات رفع تحریم ها در وین، ضمن انتقاد از رویکرد طرفهای غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق تعیین ضرب‌الاجل در روند مذاکرات، تصریح کرد «تعیین ضرب الاجل های مصنوعی برای مذاکرات سازنده نیست.»
به گزارش سایت وزارت خارجه چین، ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره مذاکرات وین که از امروز سه شنبه (19 بهمن) آغاز شده گفت: «مذاکرات برای احیای پایبندی [به برجام] وارد مرحله حساس شده است. چین موافق است که همه طرف ها بایستی احساس فوریت بیشتری داشته باشند، بایستی حسن نیت و انعطاف پذیری کامل از خودشان نشان دهند و به سمت رسیدن به توافق در زمانی کوتاه حرکت کنند.
وی ادامه داد: همزمان، ما معتقدیم که تعیین مصنوعی ضرب الاجل برای مذاکرات، اقدام سازنده ای نیست. همه طرف ها بایستی با نشان دادن صبوری اخلافات رابه طور مناسب حل کنند و شرایط مطلوبی برای گفت وگوها ایجاد کنند.
لی جیان گفت: آمریکا به عنوان مقصر بحران برنامه هسته ای ایران بایستی سیاست خطاکارانه «فشارحداکثری» در قبال ایران را اصلاح و تمامی تحریم های غیرقانونی علیه ایران و طرف های ثالث را رفع کند.
وی افزود: ایران نیز بایستی بر همین مبنا، پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد. چین همچنان به مشارکت سازنده در مذاکرات ادامه خواهد داد و با همه طرف ها برای بازگرداندن برجام به مسیر صحیح در مدت زمان کوتاه همکاری خواهد کرد.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه آغاز شده است، روز (سه‌شنبه) پس از یک وقفه ازسرگرفته شد. هیات‌ها هفته گذشته برای مشورت و اخذ تصمیمات‌های سیاسی به پایتخت‌ها بازگشتند.

انگلیس: مذاکرات احیای برجام در مراحل پایان قرار دارد
 هم زمان با از سرگیری ادامه هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین، مذاکره کننده ارشد انگلیس گفت که دست یابی به راه حل دیپلماتیک مستلزم تصمیمات سریع است.
استفنی القاق عصر سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت که مذاکرات در مراحل پایان قرار دارد.
وی افزود: راه حل دیپلماتیک ممکن است، اما مستلزم آن است که به سرعت تصمیم‌گیری کنیم.
در همین حال، جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه و همزمان با آغاز مرحله جدید از دور هشتم مذاکرات رفع تحریم ها در وین، ضمن انتقاد از رویکرد طرفهای غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق تعیین ضرب‌الاجل در روند مذاکرات، تصریح کرد «تعیین ضرب الاجل های مصنوعی برای مذاکرات سازنده نیست

نامه 27 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به بایدن : توافق با ایران باید به تأیید سنا برسد
 نشریه «پولیتیکو» نوشت که 27 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی طی نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا از وی خواستند که نظر آنها در مورد احیای احتمالی توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی را لحاظ کند.
27 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی طی نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا از وی خواستند که نظر آنها در مورد احیای احتمالی توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی را لحاظ کند. این نامه به ابتکار «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس تهیه شده است.
این نامه به ابتکار «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس تهیه شده است.
در این نامه آمده است که چنانچه رئیس‌جمهوری آمریکا به دیدگاه‌های آنها اهمیت ندهد، تلاش خود را برای ممانعت از بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای به کار خواهند گرفت.
این سناتورهای جمهوری‌خواه با اعلام این‌که رئیس‌جمهوری، تعهدات قانونی برای اجازه دادن به سناتورها به منظور مشارکت در این‌باره دارد، نوشته‌اند که متعهدیم که از طیف وسیعی از گزینه‌ها و اهرم‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که شما به این تعهدات عمل می‌کنید.
در ادامه آمده است که هرگونه توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور به حدی برای امنیت ملی آمریکا اهمیت دارد که طبق تعریف، یک معاهده به شمار می‌رود که باید به تأیید سنا برسد.

اولیانوف:  ایران ضرب الاجل ابتدای مارس را جدی بگیرد 
میخاییل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین، در گفتگو با کامرسانت گفت که پیش نویس نهایی توافق احیای برجام تقریبا بیش از 20 صفحه است.
 مهمترین اظهارات اولیانوف به شرح زیر است: 
طرح توافق موقت از روی میز کنار گذاشته شده؛ البته این طرح در پایان سال میلادی گذشته امکان پذیر بود
امکانش وجود دارد که تا پایان ماه جاری مذاکرات به نتیجه برسد
ضرب الاجل غرب، ابتدای مارس است؛ به ایران توصیه می کنیم که آن را جدی بگیرد
ما مخالف ضرب الاجل های مصنوعی هستیم
فقط پنج دقیقه تا نقطه پایان و توافق فاصله داریم
ایرانی ها نصب سانتریفوژهای جدید را متوقف کرده اند اما تولید اورانیوم بیست و شصت درصد را ادامه داده اند
درمورد قطعنامه جدید درباره برجام، ما درموردش بحث نکردیم و احتمالا هم نیازی به آن نیست.
سند نهایی، سندی سیاسی ست که می گوید طرفین چگونه به برحام برمی گردند. به محض اینکه به توافق برسیم، دوره ای بین یک یا دو ماه برای تدارک اجرای توافق خواهیم داشت. پس از آن، برجام اجرا می شود
برجام در همان شکل اصلی خود احیا می شود اما شاید به خاطر اینکه شرایط خیلی تغییر کرده در دو سال گذشته، فرق جزیی شاید داشته باشد

انریکه مورا: برای بازگشت به برجام، به روحیه مصالحه نیاز داریم
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به از سر گیری مذاکرات وین گفت، روحیه مصالحه لازمه بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران است.
«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام گفت، لازمه بازگشت به اجرای کامل برجام، روحیه مصالحه در طرف‌های مذاکره در وین است.
مورا در پیامی توئیتری نوشت: «هشتمین دور از مذاکرات وین درباره برجام فردا در وین از سر گرفته می‌شود. ما به روحیه مصالحه برای بازگشت به اجرای کامل [برجام] نیاز داریم. نظر به رویه‌های نامطلوب مختلف برای تضعیف برجام، لازم است که این مذاکرات سریعاً به جمع‌بندی برسد».
علاوه بر این مقام اروپایی، «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین نیز اعلام کرد مذاکرات وین از فردا (سه‌شنبه) از سر گرفته خواهند شد. او همچنین گمانه‌زنی‌هایی را درباره «آخرین دور» مذاکرات ارائه کرد.
از سوی دیگر «ولادیمیر اِرماکوف» مدیر دپارتمان کنترل و منع اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که مسکو معتقد است اقدامات [غربی‌ها] برای تسریع روند مذاکرات برجام و تعیین ضرب‌الاجل برای تکمیل آنها، بیهوده است.
ارماکوف در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» توضیح داد: «پیشرفت‌هایی در مذاکرات از سرگیری برجام در وین وجود دارد و طرفین در حال آماده‌سازی سناریوهای امنیتی در صورت شکست مذاکرات نیستند».
روز گذشته بود که سه عضو اروپایی برجام از ایران خواستند، از آنچه آن را معافیت‌ آمریکا برای احیای برجام خواندند، استفاده کند چون به ادعای آنان، زمان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین اندک است.
در نزدیک به سه ماهی که از دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها می‌گذرد آمریکا و تروئیکای اروپایی و بازوهای رسانه‌ای آنها همواره سعی داشته‌اند اینطور القا کنند که ایران عامل حرکت آهسته گفت‌وگوهای وین است و سرعت گفت‌وگوها تابع تنها اقدامات ایران است.
در روزهای گذشته آن‌طور که حتی مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی خودشان هم اعتراف کرده‌اند در گفت‌وگوهای وین پیشرفت‌هایی که در بخش مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران بوده بیشتر از بخش‌های مربوط به رفع تحریم‌ها بوده که مربوط به تعهدات طرف غربی است.

رابرت مالی درباره مذاکرات وین به قانونگذاران آمریکا گزارش محرمانه می‌دهد
 «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران قرار است روز سه‌شنبه برای اولین بار در نشستی محرمانه با اعضای کنگره به آنها درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گزارش بدهد.
سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین قرار است روز سه‌شنبه در نشستی محرمانه به اعضای کنگره درباره روند این گفت‌وگوها گزارشی ارائه کند.
پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا نوشته این نخستین بار است که رابرت مالی بعد از انتصاب به عنوان نماینده ویژه امور ایران و آغاز مذاکرات وین قرار است اعضای کنگره را در جریان وضعیت این گفت‌وگو‌ها قرار دهد.
حاضر شدن رابرت مالی مقابل اعضای کنگره یکی دیگر از نشانه‌های چنددستگی‌هایی در حاکمیت آمریکا در قبال ایران و برجام است که به عامل بن‌بست در مذاکرات در ماه‌های گذشته منجر شده است. دولت آمریکا علاوه بر درگیر بودن با اختلافات داخلی در خصوص برجام خودش را به گزارش‌دهی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی نیز ملزم کرده است.
«گزارش‌دهی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران، منحصراً برای اعضا» عنوانی است که قانونگذاران کنگره در برنامه ارائه‌شده برای مشخص کردن ساعت و زمان این جلسه استماع مشخص کرده‌اند.
گروهی از قانونگذاران در «کاپیتول هیل» بعد از انتصاب رابرت مالی به این سمت، دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفتند. این گروه که عمدتاً از طرفداران سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران بودند مدعی بودند تعیین رابرت مالی به این سمت به معنای نرمش در مذاکرات با ایران است.

نظر شما