شناسهٔ خبر: 52462592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چند دقیقه تا احیای برجام! / از شروط ایران و آمریکا تا خوش بینی های روسیه

صاحب‌خبر -

شفقنا- پس از یازده روز توقف، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، عصر امروز (سه‌شنبه) از سر گرفته خواهد شد و با توجه به اظهارنظرهای متفاوت از سوی طرف های مذاکره کننده، رسیدن به «توافق» با اما و اگرهایی همراه شده است.

به گزارش شفقنا، دور جدید مذاکرات وین در حالی آغاز خواهد شد که گویا اختلاف نظرها همچنان پا برجاست، در این میان نماینده روسیه در وین نسبت به روند مذاکرات بسیار خوش بین است و در آخرین اظهار نظر خود عنوان کرده است که تنها 5 دقیقه تا پایان کار مذاکرات باقی مانده است؛ این در حالی است که ایالات متحده می‌گوید تحریم‌هایی که مانع اجرای برجام است رفع خواهد شد اما سایر تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مربوط به برنامه نظامی، حقوق بشر و تروریسم باقی خواهد ماند.

ایران خواستار رفع همه تحریم‌هایی است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعمال شده است. وزیر خارجه ایران همچنین عنوان کرد که یکی از موارد اختلافی در وین به تضمین آمریکا مربوط می شود، آمریکا اعلام کرده تضمین‌هایی که می‌دهد تا زمانی که دولت بایدن روی کار باشد اعتبار دارد و بعد از اتمام این دولت و با روی کار آمدن دولت جدید نمی‌توانند تضمینی ارائه دهند.

روز گذشته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته بود «موضوعات قابل توجهی در دستور کار است که جز با تصمیمات سیاسی واشنگتن احتمالا گشایشی در آن متصور نیست.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات وین نوشته است «بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر مذاکرات وین هموار نمی‌شود.»

از سوی دیگر فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده هشدار داده‌اند که زمان برای رسیدن به توافق رو به پایان است. اما حتی در صورت تمام شدن مهلت، راه دیپلماسی برای پایان دادن به نگرانی درباره برنامه اتمی ایران مسدود نخواهد شد.

در ادامه آخرین اظهارنظرها درباره مذاکرات وین را می خوانید:

 شمخانی: بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر ⁧‫مذاکرات وین هموار نمی‌شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر ⁧‫مذاکرات وین هموار نمی‌شود.

به گزارش شفقنا، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (سه شنبه) و در آستانه ادامه دور هشتم مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین برای رفع تحریم های آمریکا در توئیتر نوشت: دولت فعلی آمریکا تاکنون با تداوم سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ⁧‫ایران‬⁩ تلاش کرده اهدافی را که او با قلدری نتوانست محقق کند با ارائه وعده‌های بی‌پشتوانه تامین کند.

وی تصریح کرد: بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر ⁧‫مذاکرات وین هموار نمی‌شود.

شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز نیز در توئیتی با بیان این‌که هنوز با شکل‌گیری توازن ضروری در تعهدات طرفین فاصله داریم، تصریح کرد: تصمیمات سیاسی در واشنگتن لازمه ایجاد توازن در تعهدات برای دستیابی به توافق خوب است.

نماینده روسیه در وین: ۵ دقیقه تا پایان کار مذاکرات مانده است / توافق موقت نخواهیم داشت 

میخاییل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین، در گفتگو با کامرسانت گفت که پیش نویس نهایی توافق احیای برجام تقریبا بیش از ۲۰ صفحه است و فقط پنج دقیقه تا نقطه پایان و توافق فاصله داریم.

به گزارش شفقنا به نقل از انتخاب، مهمترین اظهارات اولیانوف به شرح زیر است:

طرح توافق موقت از روی میز کنار گذاشته شده؛ البته این طرح در پایان سال میلادی گذشته امکان پذیر بود.

امکانش وجود دارد که تا پایان ماه جاری مذاکرات به نتیجه برسد.

ضرب الاجل غرب، ابتدای مارس است؛ به ایران توصیه می کنیم که آن را جدی بگیرد.

ما مخالف ضرب الاجل های مصنوعی هستیم.

فقط پنج دقیقه تا نقطه پایان و توافق فاصله داریم.

ایرانی ها نصب سانتریفوژهای جدید را متوقف کرده اند اما تولید اورانیوم بیست و شصت درصد را ادامه داده اند.

درمورد قطعنامه جدید درباره برجام، ما درموردش بحث نکردیم و احتمالا هم نیازی به آن نیست.

سند نهایی، سندی سیاسی ست که می گوید طرفین چگونه به برحام برمی گردند. به محض اینکه به توافق برسیم، دوره ای بین یک یا دو ماه برای تدارک اجرای توافق خواهیم داشت. پس از آن، برجام اجرا می شود.

برجام در همان شکل اصلی خود احیا می شود اما شاید به خاطر اینکه شرایط خیلی تغییر کرده در دو سال گذشته، فرق جزیی شاید داشته باشد.

وزیر خارجه: غربی ها در حوزه لغو تحریم‌ها تصمیم جدی و موثر اتخاذ کنند

وزیر خارجه ایران تأکید کرد: طرف غربی باید در حوزه لغو تحریم‌ها تصمیم جدی و موثر اتخاذ کند و فاصله معنادار خود را با سیاست‌های شکست خورده دولت قبلی آمریکا نشان دهد و این موضوع با لغو کلیه تحریم‌های مغایر با برجام و اقدام جدی در حوزه ارائه تضمین ممکن خواهد شد.

امیرعبداللهیان در جلسه غیر علنی امروز مجلس نیز درباره مذاکرات وین به نکاتی اشاره کرد و گفت: آمریکا اعلام کرده تضمین‌هایی که می‌دهد تا زمانی که دولت بایدن روی کار باشد اعتبار دارد و بعد از اتمام این دولت و با روی کار آمدن دولت جدید نمی‌توانند تضمینی ارائه دهند که اولین اختلاف نظر ما بر سر میز مذاکرات، همین موضوع بوده است.

وزیر خارجه ادعای غرب مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات وین را اقدامی نمایشی دانست و گفت که این اظهارنظرها پایه محکم و پشتوانه‌ای ندارد.

وزیر امور خارجه در این نشست غیرعلنی به نمایندگان مجلس قول داد که تیم مذاکره‌کننده قانون ۹ ماده‌ای هسته‌ای را در نظر می‌گیرد. امیرعبداللهیان همچنین قول داد هیئت ایرانی در وین به طور دقیق و جدی، مقابل سهم‌خواهی و زیاده‌روی آمریکا ایستادگی کند و به هیچ وجه هیچ سهمی را در قبال خواسته‌های آنها عرضه نکند. اگر طرف مقابل بخواهد به زیاده‌روی خود ادامه دهد قطعاً هیئت مذاکره کننده و تیم متشکل از شخصیت‌های مهم سیاسی و نظامی که بر روند مذاکرات نظارت دارند اجازه نخواهند داد اتفاقی ناخوشایند در این زمینه رخ بدهد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به مذاکرات ایران و 1+4 درباره احیای برجام گفت: امروز در وین دولت‌های غربی با یک آزمون مواجه هستند، تکرار سیاست‌‌های گذشته نتیجه مشابهی خواهد داشت. آنها می‌توانند مسیر متفاوتی را که نتیجه متفاوتی داشته باشد انتخاب کنند، توپ در زمین آنهاست.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد. موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از ابعاد اقتصادی برجام بسیار کلیدی و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است. امیدواریم آنچه به عنوان اظهارات مثبت از سوی طرف های مذاکرات شنیده می‌شود در عمل تبدیل به تعهدات شود.

خطیب زاده تأکید کرد که مقامات آمریکا باید بدانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط و از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند. باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و از مسیری که رفتند برگردند. منتظر می‌مانیم در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم. اروپایی‌ها هم در حوزه برجام بی عملی‌های مفصل و مکرر داشتند و تنها راه این است که به اعتراف خودشان به دقت عمل کنند.

سناتورهای جمهوریخواه برای خنثی کردن توافق احتمالی با ایران متعهد شدند

سناتورهای آمریکایی می‌گویند اگر اجازه بررسی توافق احتمالی هسته‌ای با ایران را نداشته باشند علیه آن اقدام قانونی خواهند کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، گروهی متشکل از ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه روز دوشنبه به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دادند که اگر دولت وی به کنگره اجازه ندهد شرایط هرگونه توافق با ایران را بررسی کند و در مورد آن رای دهد، برای خنثی کردن اجرای هرگونه توافق هسته‌ای جدید ایران تلاش خواهند کرد.

رهبری حرکت جدید سناتورهای جمهوریخواه علیه توافق هسته‌ای ایران سناتور تد کروز است که از ابتدا مخالف برجام بود. آنها در نامه‌ای به تاریخ دوشنبه به بایدن گفتند که از تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که دولت وی در انجام هرگونه توافق جدید با ایران به قوانین ایالات متحده پایبند است.

تهدید سناتورهای جمهوریخواه علیه احیای توافق هسته‌ای درحالی است که امروز سه‌شنبه دور جدید گفتگوها میان ایران و کشورهای سهیم در توافق سال ۲۰۱۵ در وین آغاز خواهد شد.

کروز و دیگر سناتورهای ارشد جمهوری خواه به بایدن گفتند که اگر به تعهدات قانونی با هدف تضمین نظارت کنگره بر بازنگری‌ها یا تغییرات توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ عمل نکند، اجرای هر توافق جدیدی -اگر به طور کلی و نهایی لغو هم نشود- آسیب جدید خواهد دید.

آنها هیچ جزئیاتی در مورد برنامه های خود ارائه نکردند، اما جمهوری خواهان از تاکتیک های مختلفی برای کاهش سرعت سایر قوانین یا اعمال محدودیت بر نامزدهای بایدن، از جمله بسیاری از پست‌های دیپلماتیک از جمله سفرا استفاده کرده اند.

سناتورها گفتند که هرگونه توافق هسته ای با ایران آنقدر برای امنیت ملی ایالات متحده مهم است که طبق قانون، یک معاهده مستلزم مشاوره و رضایت دو سوم سنا به شمار می‌رود.

سناتورها با پیش‌بینی پیروزی جمهوری‌خواهان در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ افزودند: هر توافقی که از معاهده‌ای که سنا تصویب کرده باشد، کوتاه‌تر باشد، «احتمالاً در روزهای آغازین دولت ریاست‌جمهوری بعدی از بین خواهد رفت».

علاوه بر این، آنها خاطرنشان کردند که قانون سال ۲۰۱۵ که قبل از تکمیل توافق اولیه هسته‌ای تصویب شد، مستلزم آن است که هرگونه «توافق» جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برای یک دوره بازنگری ۶۰ روزه به کنگره ارسال شود که طی آن کنگره می‌تواند قطعنامه مشترکی را تصویب کند. یا با آن مخالفت کند، مخالفتی که اساساً مانع از اجرایی شدن توافق می شود.

گفتنی است ترکیب سنا هم اکنون ۵۰-۵۰ در اختیار هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه است اما احتمال دارد در انتخابات آتی، جمهوریخواهان دوباره اکثریت سنا را مثل زمان ترامپ به دست گیرند و کار را برای بایدن و توافق هسته‌ای ایران دشوار کنند.

وزارت خارجه آمریکا: احیای توافق برجام هنوز امکان‌پذیر است/ تاکید صدراعظم آلمان بر احیای توافق هسته‌ای

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد احیای توافق هسته‌ای ایران هنوز امکانپذیر است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس۲۴؛ ایالات متحده روز دوشنبه گفت که توافق با ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش امکان‌پذیر است، اما با توجه به پیشرفت تهران در آستانه مذاکرات مجدد، این مذاکرات باید فوراً به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه «توافقی که نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها را برطرف می‌کند، در چشم‌انداز قرار دارد، اما اگر در هفته‌های آینده به این نقطه نرسیم، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران، بازگشت ما به برجام را غیرممکن می‌کند»

ند پرایس در مورد اعمال برخی معافیت‌ها برای برنامه اتمی ایران هم گفت: این معافیت‌ها باعث رسیدن پول بیشتر به ایران نخواهد شد؛ معافیت‌های تحریمی ایران به نفع طرف آمریکایی است تا طرف ایرانی. هدف واشنگتن در بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای دادن امتیاز به ایران نبوده است.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان در مصاحبه ای با واشنگتن پست که روز دوشنبه منتشر شد، مذاکرات بر سر برجام را لحظه تعیین کننده خواند. وی گفت: ما به آنها(ایرانی‌ها) پیام روشنی دادیم که اکنون زمان تصمیم گیری و پیشرفت است و نه طولانی کردن روند. امیدواریم از این فرصت استفاده کنند.

نظر شما