شناسهٔ خبر: 52474805 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

افتتاح ۲۹۵۰ طرح آموزشی همزمان با دهه فجر

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح متمرکز ۲۹۵۰ طرح آموزشی با ۱۳۴۵۰ کلاس درس در سراسر کشور، دستاورد‌های انقلاب در حوزه آموزش و پرورش را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای نوری، در آیین افتتاح متمرکز ۲۹۵۰ طرح آموزشی با ۱۳۴۵۰ کلاس درس در سراسر کشور که با حضور محمد مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور در منطقه ۱۶ تهران برگزار شد، با تبریک دهه مبارک فجر و تبریک ولادت باسعادت مولود کعبه، حضرت علی (علیه السلام) و روز پدر و گرامیداشت یاد و خاطر بیش از ۳۶ هزار دانش آموز و بیش از ۴ هزار معلم شهید، گفت: حضرت امام خمینی (ره) بنایی را در آموزش و پرورش گذاشتند که باعث قطع وابستگی‌ها شد.

وی افزود: از برکات انقلاب اسلامی، توجه جدی به آموزش عمومی بود که زیرساخت عمران و آبادی و پیشرفت کشور است، همچنین ایجاد زمینه باسوادی با پوشش تحصیلی و انسداد مبادی بیسوادی از دیگر اقدامات بعد از انقلاب بود؛ به طوری که امروز نرخ باسوادی بالای ۹۶ درصد است در حالی که این آمار قبل از انقلاب اسلامی تنها ۴۸ درصد بود.

آقای نوری تصریح کرد: افزایش نرخ باسوادی با افزایش سرانه فضای آموزشی، محقق شد به طوری که سرانه آموزشی از یک و نیم متر مربع برای هر دانش آموز، امروز به نزدیک پنج و ۲ دهم مترمربع برای هر دانش آموز رسیده است. همچنین افزایش کلاس‌های درس از ۱۰۰ هزار باب کلاس به ۵۴۰ هزار کلاس درس و افزایش ۵۲ هزار مدرسه به ۱۱۳ هزار واحد آموزشی و همچنین تخریب و بازسازی مدارس از دیگر اقداماتی بوده است که پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

وی گفت: از دیگر برکات انقلاب اسلامی، گسترش کلاس‌های درس تا دورترین نقاط کشور است، به طوری که اکنون ما ۵ هزار مدرسه ۵ نفره، ۱۰ هزار مدرسه با جمعیت دانش آموزی ۱۰ نفر و ۱۵ هزار کلاس پانزده نفره داریم؛ به گونه‌ای که هرجا دانش آموز وجود دارد پرچم جمهوری اسلامی بر فراز مدرسه بر افراشته است.

وزیر آموزش و پرورش با برشمردن سایر دستاورد‌های انقلاب اسلامی، افزود: افزایش ۱۰ برابری مدارس دانش آموزان با نیاز‌های ویژه است، به طوری که تعداد ۱۶۲ مدرسه قبل از انقلاب را به ۱۶۸۰ مدرسه استثنایی افزایش داده ایم و همچنین افزایش مدارس پرورش استعداد‌های درخشان از ۵ باب مدرسه به ۷۰۸ مدرسه یعنی افزایش حدود ۱۴۱ برابری را داشته ایم.

وی گفت: در حوزه کیفیت بخشی در سال ۱۳۵۷ حدود ۴۰ هزار نفر از فرهنگیان دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند؛ در حالی که امروز بیش از ۷۰۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند. مراکز رفاهی فرهنگیان نیز از ۱۶ مرکز قبل از انقلاب، امروز به ۵۴۷ مرکز افزایش یافته است. در بخش کانون‌های تربیتی و اردو گاه‌ها از ۸۳ کانون و اردوگاه به ۱۳۹۴ واحد افزایش یافته است.

آقای نوری، تأسیس امور تربیتی، جامعه خیرین مدرسه ساز، تصویب سند تحول بنیادین را از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: افزایش دانش آموز از ۱۲ میلیون در سال ۹۲ به بیش از ۱۵ و نیم میلیون دانش آموز در سال جاری نیاز ما به فضای آموزشی را تشدید کرده است؛ لذا جامعه خیّرین، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان، بانک ها، اجرای طرح آجر به آجر، از سوی مردم وسایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها در تأمین فضای آموزشی به ما کمک کرده اند.

نظر شما