شناسهٔ خبر: 67617596 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کشف باغ امپراتور

مهسا خان‌محمدی

باغ ۲۰۰۰ ساله یکی از امپراتورهای روم در نزدیکی «واتیکان» پیدا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ‌کارگرانی که در ایتالیا مشغول کار بودند، شواهدی از یک باغ ۲۰۰۰ ساله را پیدا کردند که زمانی به یکی از امپراتورهای روم باستان تعلق داشت.

بنابر گزارش «لایوساینس»، بقایای دیوارها از جنس سنگ تراورتن این باغ که به سواحل رود «تیبر» مشرف است، زمانی کشف شد که کارگران مشغول ساخت یک روگذر جدید در «پیاتزا پیا» بودند.

با کاوش باستان‌شناسان در این مکان، ‌ یک لوله آب سربی را که عبارت «سزار اگوستوس گِرمانیکوس» (C(ai) Cæsaris Aug(usti) Germanici) روی آن نوشته شده بود، کشف کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که این عبارت به امپراتور روم «سزار کالیگولا اگوستوس گِرمانیکوس» اشاره دارد که بیشتر با نام «کالیگولا» شناخته می‌شود. بر همین اساس گمان می‌رود این باغ به این امپراتور تعلق داشته است.

این نتیجه‌گیری توسط بخشی از یک متن باستانی به نام «درباره سفارت به گایوس» ‌که توسط فیلسوف مصری «فیلون اسکندریه» نوشته شده است، قوت بیشتری می‌گیرد. در این نوشته، ‌درباره نحوه ملاقات کالیگولا با نماینده یهودیان ساکن در اسکندریه مصر، در باغی بزرگ در امتداد رودخانه «تیبر» توضیح داده شده است.

به گفته باستان‌شناسان، این اکتشاف از این جهت حائز اهمیت است که «پیازا پیا» ‌در همان محوطه‌ای است که «هورتی آگریپینای»، باغ «آگریپینای بزرگ»، مادر کالیگولا در آن قرار دارد.

لوله کشف‌شده نیز مشابه لوله دیگری است که در حوالی ۱۹۰۰ میلادی کشف شده بود و روی آن عبارت «جولای آگوستا»، همسر دوم «آگوستوس» نوشته شده است.

باستان‌شناسان علاوه‌بر لوله‌ای که اخیرا پیدا شده است، چند تکه سفال رومی و مجسمه‌های سفالین که برای تزئین سقف استفاده شده است نیز کشف کردند.

انتهای پیام

نظر شما