شناسهٔ خبر: 52461708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

در پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده کروز مطرح شد

تشکیل شبکه ارتشا در خروجی گمرک فرودگاه

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت قطعه سازی کروز دیروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای این جلسه فولادی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و ادامه کیفرخواست را با انبوهی از رشوه‌های دریافتی متهمان، قرائت کرد.
او گفت که متهم «ک» معاون فنی گمرک فرودگاه امام یک دستگاه خودروی مزدا ۳ از شرکت کروز تحویل گرفته بود که بعد از بازداشت چند نفر، این خودرو را به شرکت عودت می‌دهد و از شرکت دیگری اقدام به دریافت خودروی امانی می‌کند که این کار یک روال عادی در گمرکات محسوب می‌شود.
متهم «ف» مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی هم در اعترافات خود گفته است که شرکت‌هایی که بعد از وقت اداری و به صورت دائم با گمرک کار می‌کنند به صورت مرسوم خودرو در اختیار گمرک قرار می‌دهند. شرکت کروز یک دستگاه و ایران خودرو ۲ دستگاه خودرو که امکان شماره‌گذاری نداشت روی باند فرودگاه در اختیار گمرک قرار داده بود و حدود ۴ دستگاه خودرو نیز در اختیار حوزه تجاری گمرک بوده است.
همچنین متهم «و» در اعترافات خود گفته است آقایان «ع» و «ع.ک» مسئولین درب خروج گمرک از ارباب رجوع هدیه دریافت می‌کردند.
نماینده دادستان ادامه داد: متهم «ف» درخصوص دریافت بن خرید کالا از شرکت‌ها گفته است که این مبالغ به عنوان حق تسریع دریافت می‌شود به دلیل اینکه شرکت‌های پست سریع، در تمام ایام هفته مشغول کار با گمرک بودند برای تسریع در کار مبالغی را پرداخت می‌کردند.
تحقیقات نشان می‌دهد که متهم «ف» با تشکیل شبکه ارتشا در درب خروج گمرک فرودگاه امام خمینی علاوه بر دریافت رشوه از ارباب رجوع برای خود، هزینه رشوه پرداختی به مدیران را از طریق همین شبکه ارتشا تأمین می‌کرده است.
او اضافه کرد: متهم «ن.غ» با اسناد مجعول اقدام به دریافت مجوز ثبت سفارش از وزارت صمت و تخصیص ارز از بانک‌های عامل و اخذ مجوز استاندارد برای کالاهای وارداتی قاچاق می‌کرده است. این متهم نقش اساسی در جعل اسناد داشته است. با بررسی فایل‌های ترخیص کالا گمرک ایران مشخص شده است که برای بیش از ۲ هزار کوتاژ محموله با اسناد جعلی و یا تصاویر غیر مرتبط گواهی ترخیص صادر شده است.
نماینده دادستان درباره دلایل اتهامات متهم «م.الف» هم گفت: مدیر کل گمرک تهران و غرب تهران متهم به دریافت یک دستگاه خودروی مزدا ۳ به قیمت در کارخانه برای ترخیص آسان کالا برای شرکت کروز هستند، همچنین وی در خلال بازجویی دریافت سکه از شرکت‌های حمل و نقل و مبلغ ۸۳ میلیون تومان را پذیرفته است.
نماینده دادستان در رابطه با اتهامات متهم «ش. ک» هم گفت: این متهم از سال ۹۶ معاون فنی گمرک فرودگاه امام خمینی بوده است و متهم به دریافت رشوه از شرکت‌های مختلف است و نقش مؤثری در قاچاق سازمان یافته شرکت کروز داشته است.

نظر شما