شناسهٔ خبر: 52260236 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده کروز مطرح شد

روایت صدور گواهی ترخیص ۲ هزار کوتاژ محموله با اسناد جعلی یا تصاویر غیرمرتبط

پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت خودروسازی کروز امروز (شنبه، ۹ بهمن ماه) در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، در ابتدای جلسه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و ادامه کیفرخواست را قرائت کرد.

فولادی نماینده دادستان  گفت: متهم ک در اعترافات خود گفته است که مسئولان گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از شرکت‌های سایپا، ایران خودرو، مگا موتور، شاهد، کروز و چند شرکت دیگر خودروی امانی گرفته بودند و مدیران گمرک نیز در جریان این موضوع هستند و شخص مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از خودروی مزدا ۳ یکی از شرکت‌ها استفاده می‌کند.

وی افزود: متهم ک معاون فنی گمرک فرودگاه امام نیز یک دستگاه خودروی مزدا۳ از شرکت کروز تحویل گرفته بود که بعد از بازداشت چند نفر، این خودرو را به شرکت عودت می‌دهد و از شرکت دیگری اقدام به دریافت خودروی امانی می‌کند که این کار یک روال عادی در گمرکات محسوب می‌شود.

نمایندگی دادستان گفت: متهم "ف" مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی در اعترافات خود گفته است که شرکت‌هایی که بعد از وقت اداری و به صورت دائم با گمرک کار می‌کنند به صورت مرسوم خودرو در اختیار گمرک قرار می‌دهند. شرکت کروز یک دستگاه و ایران خودرو ۲ دستگاه خودرو که امکان شماره‌گذاری نداشت روی باند فرودگاه در اختیار گمرک قرار داده بود و حدود ۴ دستگاه خودرو نیز در اختیار حوزه تجاری گمرک بوده است.

وی ادامه داد: همچنین متهم " و " در اعترافات خود گفته است آقایان ع و ع.ک مسئولین درب خروج گمرک از ارباب رجوع هدیه دریافت می‌کردند.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم" ف "در خصوص دریافت بن خرید کالا از شرکت‌ها گفته است که این مبالغ به عنوان حق تسریع دریافت می‌شود به دلیل اینکه شرکت‌های پست سریع، در تمام ایام هفته مشغول کار با گمرک بودند برای تسریع در کار مبالغی را پرداخت می‌کردند.

متهم" ف "در اعترافات خود درباره افرادی که در گمرک حق حساب دریافت می‌کردند گفته است که معاونین گمرک در حد عیدی آخر سال مبالغی را دریافت می‌کردند و مابقی در طول سال در مبالغی در حد حق چایی دریافت می‌کردند.

نماینده دادستان گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که متهم ف با تشکیل شبکه ارتشا در درب خروج گمرک فرودگاه امام خمینی علاوه بر دریافت رشوه از ارباب رجوع برای خود، هزینه رشوه پرداختی به مدیران را از طریق همین شبکه ارتشاء تامین می‌کرده است.

وی بیان کرد: متهم ن.غ با اسناد مجعول اقدام به دریافت مجوز ثبت سفارش از وزارت صمت و تخصیص ارز از بانک‌های عامل و اخذ مجوز استاندارد برای کالاهای وارداتی قاچاق می‌کرده است. نوید غریب نقش اساسی در جعل اسناد داشته است.

نماینده دادستان تصریح کرد: متهم ف در خصوص جعلی بودن اسناد ترخیص شرکت کروز گفته است که شرکت کروز اسناد ترخیص را خودشان درست می‌کردند به دلیل اینکه این شرکت در مسیر سبز کمیته ترخیص قرار دارد و خط تولید آن روزانه به مواد اولیه نیاز دارد، گمرکات مجبور به تایید اسناد ترخیص هستند به عنوان مثال زمانی که اسناد نامرتبط را به جای اسناد واقعی در سامانه گمرک بارگذاری می‌کنند نشانگر این است که منتظر ارسال اسناد از مبدا نمانده‌اند.

وی بیان کرد: متهم ف به صراحت اقرار کرده است که تاکنون از طرف وی هیچگونه مکاتبه‌ای با مقامات قضایی مبنی بر جعلی بودن اسناد ترخیص شرکت کروز انجام نشده است. با بررسی فایل‌های ترخیص کالا گمرک ایران مشخص شده است که برای بیش از ۲ هزار کوتاژ محموله با اسناد جعلی و یا تصاویر غیر مرتبط گواهی ترخیص صادر شده است.

قاضی صلواتی بیان کرد: به جای اسناد ترخیص تصویری از طبیعت و مادر در سامانه گمرک بارگذاری شده که هیچ ارتباطی با موضوع ندارد.

نماینده دادستان بیان کرد: نوع تصاویر بارگذاری شده به عنوان اسناد مثبته گمرکی در گمرک فرودگاه امام خمینی به شرح زیر است: تصویر بدون متن ۵۹ سند، تصویر با متن در خصوص موضوع مادر ۴۷ سند، تصویر بدون سند ۲۰۲ عدد، تصویر کامل رنگی قرمز و مشکی ۳۹ عدد، تصاویر مخدوش ۴ عدد، در مجموع ۳۴۷ سند غیر مرتبط در اسناد گمرک بارگذاری شده است.

نماینده دادستان گفت: متهم ف در رابطه با جعلی بودن اسناد ترخیص گفته است که کارشناسان درب خروج باید بررسی لازم را انجام می‌دادند و کارشناسان ارزیابی نیز باید اسناد را ارزیابی و در صورت وجود تخلف به مسئول بازبینی گزارش می‌دادند.

متهم ف مسئولیت عدم نظارت بر اسناد جعلی را بر عهده مسئول ارزیابی درب خروج و بازبینی می‌داند در حالی که وی از جعلی بودن اسناد اطلاع داشته و به دستور وی کالاها به صورت درصدی ترخیص می‌شدند.

همچنین نقش اساسی وی در ترخیص کالاها زمانی مشخص می‌شود که رشوه‌های پرداختی به او بیشتر از سایر مسئولین گمرک بوده است.
نماینده دادستان گفت: اگر مدیران دولتی به وظایف خود عمل کنند هیچگاه کالاهای قاچاق به کشور وارد نمیشد.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم ف  حدود ۱۰۴ میلیون تومان از آقای عزیزی مسئول درب خروج گمرک فرودگاه امام به صورت بن خرید کالا دریافت کرده است.

نماینده دادستان درباره دلایل اتهامات متهم م.الف  گفت: م الف مدیر کل گمرک تهران و غرب تهران متهم به دریافت یک دستگاه خودروی مزدا ۳ به قیمت درب کارخانه برای ترخیص آسان کالا برای شرکت کروز را فراهم کرده است، همچنین وی در خلال بازجویی دریافت سکه از شرکت‌های حمل و نقل و مبلغ ۸۳ میلیون را پذیرفته است.

نماینده دادستان گفت: متهم م.الف در اعترافات خود گفته است که خودروی مزدا ۳ را از شرکت بهمن موتور خریده است و ۶ ماه بعد از ثبت نام خودرو را تحویل گرفته و استفاده شخصی از آن می‌کرده است.

وی ادامه داد: متهم م.الف  در اعترافات خود گفته است که کمترین ارتباط کاری را با شرکت کروز و بهمن موتور داشته و هیچ نقشی در قاچاق کالا نداشته است. وی در اعترافات دریافت سکه از شرکت‌های حمل و نقل را پذیرفته است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم م.ا گفته است مبلغ ۸۳ میلیون تومان را از آقای پیرانی مسئول درب خروج گمرک غرب دریافت کرده است و بخشی از آن را صرف خودش کرده است.

نماینده دادستان گفت: طبق بررسی‌ها مشخص شده بخشی از کالاهای ترخیصی به صورت درصدی به دستور متهم اسدی انجام شده که نقش وی در قاچاق کالا محرز است.

نماینده دادستان تصریح کرد: براساس قانون گمرکات باید اسناد شرکت‌ها را بررسی و براساس حسن سوابق آن‌ها اقدام به ترخیص کالاها به صورت درصدی کنند در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت کروز به جای اسناد ترخیص تصاویر غیر معمول در سامانه گمرک بارگذاری می‌کرده است.

نماینده دادستان در رابطه با اتهامات متهم ش. ک گفت: متهم ک  از سال ۹۶ معاون فنی گمرک فرودگاه امام خمینی بوده است و متهم به دریافت رشوه از شرکت‌های مختلف است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم ش.ک نقش موثری در قاچاق سازمان یافته شرکت کروز داشته است.

در ادامه قاضی صلواتی ختم جلسه دادگاه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه فردا ۱۰ بهمن ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام