شناسهٔ خبر: 52439071 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران هم به جمع کشورهای سازنده شتابدهنده صنعتی الکترون پیوست

دانشمندان صنعت هسته ای موفق شدند با بومی سازی دانش فنی شتاب دهنده الکترونی، این دستگاه کاربردی و حساس را بسازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما ، تولید این دستگاه پیش از این در اختیار امریکا و چند کشور دیگر بود و حالا با تلاش دانشمندان صنعت هسته ای این دستگاه در ایران بومی شده است  .

<div id="video-display-embed-code_7606468"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3355401/7606468?width=534&height=300"></script></div>

این محصول راهبردی، نقش موثری در ایجاد ماندگاری بالا برای محصولات مختلف از جمله محصولات کشاورزی ، مواد غذایی ، پلیمرها و کابل های برق دارد .

این شتاب دهنده در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای با تلاش دانشمندان داخلی صفر تا صد بومی و در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته است .

در جهت صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک قرار است مراکز پرتودهی در برخی از استان ها تاسیس شود که این محصول با مزیت های بالاتر برای این مراکز طراحی شده است .

در کنار تولید این نوع از شتابدهنده ، بومی سازی دانش فنی و تربیت متخصص داخلی مهمترین هدفیست که دنبال شده و به نتیجه رسیده است.

گفتنی است این دستگاه با همکاری شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه انرژی اتمی و شرکت توسعه کاربرد پرتوها بومی سازی شده است .

نظر شما