شناسهٔ خبر: 52413666 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر پاسخ خبرنگاران را داد

نشست رسانه‌ای دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، روز گذشته در محل خانه این جشنواره برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در ابتدای این نشست، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: قرار بود که در تاریخ 5 یا 6 بهمن‌ماه نشست خبری داشته باشیم که به‌دلیل ابتلای دبیر جشنواره به کرونا به تعویق افتاد و به امروز موکول شد تا پاسخگوی پرسش خبرنگاران باشیم.

مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در این نشست گفت: امسال به‌طور مشخص بر برنامه‌های فرهنگی غیر از برنامه‌های رقابتی تأکید داشتیم که با هدف عمق‌بخشی به جشنواره و اندیشه‌های سینمایی به معنای کلان به کار می‌رود. نشست‌هایی که امسال برگزار می‌شود گام اولیه‌ای برای این ماجرا است. اعتقاد دارم رعایت چیزی که به‌عنوان چارچوب مبنا قرار می‌گیرد به ارتقا، سالم‌سازی و پیش‌پینی‌پذیری جشنواره کمک می‌کند. بر این باورم که در رویداد‌های فرهنگی که هنرمندان در آن شرکت می‌کنند همه چیز باید به‌صورت پیش‌بینی‌پذیر پیش برود و تاریخ‌ها زودتر مشخص شود. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

وی افزود: در جشنواره چهلم، فروش بلیت در سینما‌های مردمی نسبت به سال گذشته افزایش یافت. البته این جنبه را که اکران آثار در مراکز استان‌های سراسر کشور انجام می‌شود، نباید از نظر دور نگاه داشت که آمار آن هم متعاقبا اعلام خواهد شد.

نقاش‌زاده درباره ورود برخی از فیلم‌های ضعیف به بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر هم گفت: در این جشنواره آثار توسط هیئت انتخاب که ترکیبی از نامداران سینما هستند، انتخاب می‌شود. طبیعی است که سلیقه‌های مختلفی وجود دارد و همه مخاطبان، همه آثار را دوست نداشته باشند. ترکیب بخش هیئت انتخاب مسابقه سینمای ایران را می‌دانیم که شامل افرادی باسابقه و باتجربه بودند. رویکردی که برای انتخاب آثار وجود داشت صرفا حضور فیلم‌ها با ارزش‌های سینمایی نبود. برای مثال برای هیئت انتخاب حضور آثار مختلف با تنوع ژانر‌های متفاوت مطرح بود؛ لذا ما موظف بودیم که به سلیقه هیئت انتخاب احترام بگذاریم. وقتی 60 فیلم به هیئت انتخاب ارائه می‌شود، لاجرم 38 فیلم از جشنواره بیرون می‌مانند. ما از ابتدا گفتیم که قانون‌مداری اصل اول برای ما است. قانون می‌گوید هر فیلمی برای اکران در مجامع عمومی نیازمند پروانه نمایش عمومی است و ما تابع این قانون هستیم. بعضی از آثار مورد توجه هیئت انتخاب نیز قرار گرفتند، اما موفق به اخذ پروانه نمایش نشدند. برای ما هم مهم بود که براساس مجوز‌های اداره ارزشیابی و نظارت کار کنیم.

نظر شما